Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af RKN » 11. dec 2018, 16:03

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af 100Radsbar » 11. dec 2018, 16:37

Enig. Det var på tide :smile:
Det er min hustru også enig med mig i.
7,62x54R Glory to the Mosin.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 11. dec 2018, 16:40

Er generelt ret tilfreds med det her.

Bare en ting, hvordan afregnes brug af peberspray på gaden under overfald lige nu?

Mener bare at det skal gøres ret klart at hammeren falder hårdt hvis det bliver misbrugt.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 11. dec 2018, 16:58

Og kan man selv lovligt importere fra f.eks. USA uden indførselstilladelse?
Og gælder eget hjem også sommerhuset og campingvognen, som vi stillede forslag om i vores høringssvar?

Jeg vil gerne læse den endelige lovformulering, og jeg håber ikke det bliver en makværkslov i stil med knivloven.

P.S. Havde vi for øvrigt ikke en tråd kørende om dette emne?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 11. dec 2018, 17:10

Fremragende tiltag, samt en ærlig erkendelse af, at politiet ikke kan være tilstede for at forsvare ethvert hjem, til enhver tid. Denne omstændighed gør det, i mine øjne, kun rimeligt at almindelige mennesker får mulighed for at forsvare sig og sine mod overgreb, i eget hjem.

Den frygtede eskalation, som der tales om, har allerede fundet sted, i takt med at overfald og hjemmerøverier er blevet stadigt grovere.

Dette er dermed et lille men rimeligt skub i den rigtige retning.

Hatten af for dét.

Der kommer helt sikkert til at forefindes peberspray i mit hjem, når dette bliver lovligt, ligesom alle medlemmer af husstanden vil blive sat grundigt ind i reglerne for anvendelse, samt komme til at øve brugen af det, flere gange årligt.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

KKA
Platin Member
Platin Member
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af KKA » 11. dec 2018, 17:41

Tror I ikke det vil opgradere/eskalere valget af våben hos de kriminelle?
Er det ikke derfor, at de britiske ordensbetjente, de såkaldte ,,Bobby’er” er ubevæbnede?

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 11. dec 2018, 17:58

KKA skrev:
11. dec 2018, 17:41
Er det ikke derfor, at de britiske ordensbetjente, de såkaldte ,,Bobby’er” er ubevæbnede?
Er de ikke allerede udstyret med koben, knive og hvad ved jeg?

Det her giver folk et lovligt skånsomt alternativ inden de skal gribe til alubattet.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 11. dec 2018, 19:10

Jeg kan ikke se hvordan det vil eskalere noget.
Det er jo næppe alle som har en peberspray liggende hjemme, og risikoen for at møde beboeren kan jo vælges med omhu.

Tyvene må bare gøre det op med sig selv om det er dét værd at fortsætte indbruddet når beboeren står med en peberspray - hvis ikke, så luffer han jo bare af. Også med den betragtning, at selv Kriminalbetjent Jensen af 1.Grad (OlsenBanden-reference) næsten også kan snuse sig frem til tyven og sporhund ikke nødvendig (jo selvfølgelig er den det, ved det godt).
Men der vil jo være mere fært at gå efter, efter et blæs med en peberspray, så hundepatruljen burde få mere at gå efter.

At eskalere gør det nok næppe, men mon ikke enkelte røveriske overfald sker lidt hurtigere og udnytter et overraskelsesmoment.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 11. dec 2018, 19:27

KKA skrev:
11. dec 2018, 17:41
Nej, det tror jeg faktisk ikke i lige præcis denne sag.
Den der VIL have en pebberspray, kan bare logge på ebay.de og købe den der, eller tage en tur over grænsen, til den nærmeste grænsebutik.

Jeg tror at der er ekstremt meget psykologi i netop dette lovforslag.
Rigtigt mange mennesker (mig selv inklusive) har haft fornemmelsen af at man overhovet ikke har kunne/måtte forsvare sig mod hjemmerøvere, men man bare har skulle "byde dem indenfor" for at undgå enhver form for konfrontation og "forsvar" af eget hjem.

Det er meget muligt at lovliggørelsen af pebberspray i hjemmet ikke forhindrer et eneste hjemmerøveri, men ALENE hvis det kan få folk til at FØLE sig sikrere i eget hjem, har lovliggørelsen tjent sit formål.

Peter
PS:Jeg tror at de danske våbenhandlere klapper i deres små hænder over alle de nye kunder der nu - for første gang - sætter deres ben i deres butikker. :giggle:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 11. dec 2018, 21:23

Jeg mener effekten af lovliggørelsen vil være meget begrænset.

I 2015 var der ca 180 hjemmerøverier, og tallet har været faldende indtil da(jeg har ikke tal for senere år). Offeret er i de fleste tilfælde en ældre mand, så det samlede antal hjemmerøverier hvor der vil være en peberspray tilgængelig, OG en person der er i stand til at bruge den, OG som FÅR brugt den (om ikke andet så til at true med), må være et meget lille årlig antal.

Så længe folk kun kan bruge den i hjemmet, så tror jeg den reelle effekt vil være meget begrænset. Vi taler om gerningsmænd som ved at de står til minimum 5 års fængsel hvis de bliver snuppet, så risikoen for en peberspray vil nok ikke afskrække dem.

Samtidig er der problematikken omkring indbrudstyve, og andre der ikke er røvere, men er ulovligt i huset, da det kun vil være lovligt at bruge den i en røveri situation - den må fx ikke bruges blot for at forhindre en tyv i at stikke af.

EDIT en lille tilføjelse:

Her er så paragraffen folk bryder hvis de kommer til at bruge deres peberspray uberettiget(= alt andet end nødværge):
§ 245 Den, der udøver et legemsangreb af særligt rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling, straffes med fængsel indtil 6 år. Har et sådant legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en særligt skærpende omstændighed.
Stk. 2. Den, der uden for de i stk. 1 nævnte tilfælde tilføjer en anden person skade på legeme eller helbred, straffes med fængsel indtil 6 år.
Hilsen Kenneth

O27
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af O27 » 11. dec 2018, 21:52

Kan da kun se det som en klar forbedring, kan slet ikke forstå det behov der er for at tage hensyn til en indbrudstyv/røver i ens hjem. Det er logik at der bliver gjort noget stærkt kriminelt på det ene sted du og din familie skal kunne føle sig tryg. Jeg hælder mere til den anden side og har meget længe undret mig over vi er så konfliktsky at have restriktioner på hvordan vi må forsvare os derhjemme. Det er svært at forstå man kan fiskere at pådrage sig en straf for at forsvare sit eget hjem - det er bare så meget no-go og det vil da absolut skræmme flere væk...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 11. dec 2018, 23:02

Som PSindrup så godt forklarer, er loven blevet til på den baggrund, at man ønsker - efter noget pres - at give den almene dansker muligheden for at kunne lovligt besidde og anvende et "dedikeret forsvarsmiddel".

Vi har jo alle fortalt hinanden til familiesammenkomster, at hvis man nogensinde oplevede indbrud i sit hjem, så skulle man råbe efter hjælp og ringe til Politiet, eventuelt med den største kniv fra skuffen i hånden :giggle:. Men før i dag har vi ikke haft en lov, der lovliggjorde et middel specifikt til selvforsvar.

Det er faktisk større, end man tror. Politikerne fortæller faktisk danskerne, at ordensmagten ikke altid kan hjælpe med det samme, så skulle man udsættes for et hjemmerøveri har man muligheden for at stritte imod med et dedikeret forsvarsmiddel.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 428 times
Been thanked: 136 times

Indlæg af The Mad Viking » 12. dec 2018, 02:15

Gad vide om det kun gælder sprays, eller om Pepperballs også bliver lovlige hjemme i eget hus?
http://www.pepperball.com/
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 12. dec 2018, 09:07

The Mad Viking skrev:
12. dec 2018, 02:15
Gad vide om det kun gælder sprays, eller om Pepperballs også bliver lovlige hjemme i eget hus?
Her tror jeg at svaret giver sig selv, når man tænker på hvor svært det har været at få pebbersprayen lovliggjort. :giggle:

Gad godt vide hvor mange politistyrker rundt om i verden der rent faktisk benytter pebberball "skydevåben" :???:

Peter

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 12. dec 2018, 09:24

PSindrup skrev:
12. dec 2018, 09:07
The Mad Viking skrev:
12. dec 2018, 02:15
Her tror jeg at svaret giver sig selv, når man tænker på hvor svært det har været at få pebbersprayen lovliggjort. :giggle:

Gad godt vide hvor mange politistyrker rundt om i verden der rent faktisk benytter pebberball "skydevåben" :???:

Peter
De gør i hvert fald i stor stil i the US of A. Det er sådan set smart nok til både crowd control, og når man ikke vil tæt på nok på til peberspray.
Om det bliver lovligt kommer an på lovtekstens ordlyd. Jeg håber desuden CS gas også blive tilladt, da det fungerer som peberspray, men uden risiko for øjenskader mv.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 12. dec 2018, 09:28

Kenneth Jensen skrev:
11. dec 2018, 21:23

Her er så paragraffen folk bryder hvis de kommer til at bruge deres peberspray uberettiget(= alt andet end nødværge):
§ 245 Den, der udøver et legemsangreb af særligt rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling, straffes med fængsel indtil 6 år. Har et sådant legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en særligt skærpende omstændighed.
Stk. 2. Den, der uden for de i stk. 1 nævnte tilfælde tilføjer en anden person skade på legeme eller helbred, straffes med fængsel indtil 6 år.
Er du sikker på at det er den pågældende paragraf?

Peberspray er jo hverken råt, brutalt eller farligt og giver heller ikke betydelig skade.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 12. dec 2018, 09:55

Wildlife skrev:
12. dec 2018, 09:28
Kenneth Jensen skrev:

Peberspray er jo hverken råt, brutalt eller farligt og giver heller ikke betydelig skade.
Uretmæssig brug af pebberspray sidestilles med fysisk vold.
Og en omgang pebberspray kan både give blivende øjenskader, og i værste fald medføre døden, hvis folk går i chok.

peter

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 12. dec 2018, 10:22

PSindrup skrev:
12. dec 2018, 09:55
Wildlife skrev:
Kenneth Jensen skrev:

Uretmæssig brug af pebberspray sidestilles med fysisk vold.
Og en omgang pebberspray kan både give blivende øjenskader, og i værste fald medføre døden, hvis folk går i chok.
Tak for din opklaring :razz:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 12. dec 2018, 10:28

Og det er stadig også lovligt, at stille en spray med hårlak på hylden under spejlet i entreen, ved siden af den kam, der alligevel ligger der.
Lige som det også er fuldt lovligt at have en brandslukker stående under sengen i soveværelset.
Begge dele har vi vendt før. De egner sig glimrende til selvforsvar i hjemmet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 12. dec 2018, 10:32

Wildlife skrev:
Kenneth Jensen skrev:

Det er specifikt nævnt i loven at det er den paragraf man straffes efter, så jeg er sikker :smile:

Hilsen Kenneth

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 12. dec 2018, 11:54

Vi bliver nævnt i en artikel i Berlinske om lovliggørelsen af peberspray. :thumbup: :thumbup:

https://www.berlingske.dk/nyheder/dansk ... e-vil-ikke

Peter

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 12. dec 2018, 12:28

Våbenhandlerforeningens direktør citeres for, at sprayen ikke må medbringes udenfor hjemmet, med mindre man har en særlig tilladelse.
Der er nok en del kvinder, der gerne vil have en spray i tasken, når de går i byen. Det er næppe manden derhjemme, de er bange for. Hvor mon de skal søge den tilladelse? Det bliver da en enorm opgave at administrere det. Er udtalelsen forkert/forkert citeret, eller er vi på vej ud i en ny knivlov?
"In case of panic: don't panic"

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 12. dec 2018, 12:51

Centurion skrev:
12. dec 2018, 12:28
Våbenhandlerforeningens direktør citeres for, at sprayen ikke må medbringes udenfor hjemmet, med mindre man har en særlig tilladelse.
Der er nok en del kvinder, der gerne vil have en spray i tasken, når de går i byen. Det er næppe manden derhjemme, de er bange for. Hvor mon de skal søge den tilladelse? Det bliver da en enorm opgave at administrere det. Er udtalelsen forkert/forkert citeret, eller er vi på vej ud i en ny knivlov?
Så vidt jeg har forstået det på debatten er det kun folk der har "været ofre i sager" så som stalking-ofre og andre i lignende situationer der kan få tilladelse til at bære en peberspray i det offentlige rum. Derudover skulle også sikkerhedsvagter kunne få en speciel tilladelse.

At administrerer de tilladelser kan umuligt være værre mere administrativt tungt end vores egne våbentilladelser.

Peter

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 12. dec 2018, 12:51

Det lyder faktisk til at loven gør vilkårene for den kvinde der er nervøs for at blive overfaldet i byen langt værre.. Før var peberspray ulovligt, men mange købte det i Tyskland og havde det med i byen alligevel.. Og risikerede kun en bøde straf?
Nu er strafferammen blevet skærpet for de kvinder som har spray med i byen, medmindre der kan søges særlig tilladelse.. Dog vil en sådan tilladelse ikke have megen mening hvis den gives til alle der måtte ansøge om den..

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 12. dec 2018, 13:07

PSindrup skrev:
12. dec 2018, 11:54
Vi bliver nævnt i en artikel i Berlinske om lovliggørelsen af peberspray. :thumbup: :thumbup:

https://www.berlingske.dk/nyheder/dansk ... e-vil-ikke

Peter
Og de viser de tyske priser. Bliver spændende og se hvad vi skal give i Danmark. :thumbup:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Besvar