Låne våben ud til en uden jagttegn i Sverige
-
- Bronze Member
- Interesser: Hunde
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 4 times
Låne våben ud til en uden jagttegn i Sverige
Må man som dansk jæger låne sit våben ud til en dansker som er fyldt 15år hvis man sidder sammen f.eks på grisejagt?
Som jeg læser det, er det et ja, synes ellers jeg plejer at have ret godt styr på reglerne men det her havde jeg ikke hørt om før.
Vil helst ikke åbne den debat andre steder da det ofte bare ender i mudderkast i noget der ikke har med emnet at gøre.
Håber der er nogle her der kan give klar besked.
VH
[urlhttps://www.royalhuntingsweden.com/regler-vid-u ... -av-vapen/][/url]
Som jeg læser det, er det et ja, synes ellers jeg plejer at have ret godt styr på reglerne men det her havde jeg ikke hørt om før.
Vil helst ikke åbne den debat andre steder da det ofte bare ender i mudderkast i noget der ikke har med emnet at gøre.
Håber der er nogle her der kan give klar besked.
VH
[urlhttps://www.royalhuntingsweden.com/regler-vid-u ... -av-vapen/][/url]
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Re: Låne våben ud til en uden jagttegn i Sverige
Jeg vil umiddelbart mene at betingelserne for våbentilladelse for danske våben er de samme om man er i Sverige eller ej.
Så hvis våben ikke kan udlånes lovligt i DK (hvilket jeg ikke mener de kan), så kan du heller ikke i Sverige som Dansker. Men da det ser ud til at være lovligt i Sverige er opdagelsesrisikoen self begrænset.
Så hvis våben ikke kan udlånes lovligt i DK (hvilket jeg ikke mener de kan), så kan du heller ikke i Sverige som Dansker. Men da det ser ud til at være lovligt i Sverige er opdagelsesrisikoen self begrænset.
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
jeg er nu af den opfattelse at det må være det land man opholder sig i's regler der gælder. ellers måtte man jo heller i bruge slugs i haglbøssen i sverige, eller bruge sin jagtregistrerede AR15 til IPSC i sverige hvis den er dansk registreret. men det er da værd at undersøge
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Jeg tænker at det er de regler som gælder i det land hvor man udøver gerningen, ellers skulle man jo f.eks ikke overholde de svenske hastighedsbegrænsninger med en dansk bil når man kører i sverige.
Det er vel altid lokal national lov som gælder.
Det er vel altid lokal national lov som gælder.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Tankis
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 12 times
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Du må vel strengt taget heller ikke skyde IPSC med din jagtregistrede riffel lige meget hvor i verden det er. Tilladelsen er jo givet til jagt i udlandet og ikke til sportsskydning.Cp-Medic skrev: ↑11. dec 2018, 17:49jeg er nu af den opfattelse at det må være det land man opholder sig i's regler der gælder. ellers måtte man jo heller i bruge slugs i haglbøssen i sverige, eller bruge sin jagtregistrerede AR15 til IPSC i sverige hvis den er dansk registreret. men det er da værd at undersøge
Den med slugs er en dansk jagtlovsbegrænsning og ikke som sådan noget med tilladelsen til selve våbnet, så der ser jeg ikke du bryder nogen regler. Modsat hvis du tog ek SKV skyder med til et land hvor pistoljagt er tilladt. Der mener jeg helt bestemt også du vil forbryde dig mod de danske forudsætninger for tilladelsen, selv om du ikke bryder en lokal regel.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Ikke destro mindre er det det der praktiseres
det samme med f.eks IPSC shotgun.
...derfor ville det hele bare være så meget nemmere, hvis man åbnede op for halvauto på SKV.

...derfor ville det hele bare være så meget nemmere, hvis man åbnede op for halvauto på SKV.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Jeg kan vitterligt ikke se, hvordan dansk lov skulle have nogen indflydelse på, hvad man anvender sine lovlige våben til i udlandet? Desuden får du jo heller ikke tilladelse til halvauto med betingelse af, at du kun anvender den udenlands. Du får den til jagt, og det er det.Chrstn_Olsen skrev: ↑11. dec 2018, 21:55Du må vel strengt taget heller ikke skyde IPSC med din jagtregistrede riffel lige meget hvor i verden det er. Tilladelsen er jo givet til jagt i udlandet og ikke til sportsskydning.Cp-Medic skrev: ↑11. dec 2018, 17:49jeg er nu af den opfattelse at det må være det land man opholder sig i's regler der gælder. ellers måtte man jo heller i bruge slugs i haglbøssen i sverige, eller bruge sin jagtregistrerede AR15 til IPSC i sverige hvis den er dansk registreret. men det er da værd at undersøge
Den med slugs er en dansk jagtlovsbegrænsning og ikke som sådan noget med tilladelsen til selve våbnet, så der ser jeg ikke du bryder nogen regler. Modsat hvis du tog ek SKV skyder med til et land hvor pistoljagt er tilladt. Der mener jeg helt bestemt også du vil forbryde dig mod de danske forudsætninger for tilladelsen, selv om du ikke bryder en lokal regel.
Der står ingen steder på tilladelsen, at våbnet ikke må anvendes til sportsskydning i Sverige. Jeg kan købe en riffel i .338 LM på jagttegn i Danmark. Det giver mig ret til at erhverve, besidde, bære og anvende våbnet i Danmark til jagtbrug (og træning). Men jeg må velsagtens gerne anvende selvsamme våben i Norge til PRS-skydning 99% af tiden? Der står ingen steder, at det er ulovligt, selvom min riffel er købt på jagttilladelse.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Nu er PRS pt. en aktivitet der praktiseres igennem foreninger under DJ, hvorfor den må siges at være "jagtrelevant". Det er defor ikke sammenligneligt med f.eks. IPSC.
Jeg er helt sikker på at man ikke bryder nogen svenske love ved at medbringe et dansk "jagtvåben" til et svensk IPSC stævne... de er ligeglade, når bare våbnet er kommet til sverige på lovlig vis.
Hvorvidt man så bryder sig imod det grundlag tilladelsen er givet på i Danmark skal jeg lade være usagt. Det er nok en af de sager, som først skal forbi en dommer for man kan sige noget med sikkerhed?
Jeg er helt sikker på at man ikke bryder nogen svenske love ved at medbringe et dansk "jagtvåben" til et svensk IPSC stævne... de er ligeglade, når bare våbnet er kommet til sverige på lovlig vis.
Hvorvidt man så bryder sig imod det grundlag tilladelsen er givet på i Danmark skal jeg lade være usagt. Det er nok en af de sager, som først skal forbi en dommer for man kan sige noget med sikkerhed?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Jeg skulle måske have valgt BenchRest-skydning istedet for PRS.Ras.Killing skrev: ↑11. dec 2018, 22:58Nu er PRS pt. en aktivitet der praktiseres igennem foreninger under DJ, hvorfor den må siges at være "jagtrelevant". Det er defor ikke sammenligneligt med f.eks. IPSC.

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Jamen som I dog kan rode tingene sammen i Jeres kønne små hoveder
.
Når man søger en tilladelse, angiver man en begrundelse. Hvis du f.eks. har jagttegn og kunne forestille dig at bruge riflen til jagt er det begrundelsen, og så får du sikkert tilladelsen.
Derefter har du en riffel på en riffeltilladelse, men du har hverken forpligtet dig eller begrænset dig til at gå på jagt med den, det bestemmer du helt selv. Der er masser af rifler på jagttilladelse som kun bruges til træning og jagtfeltskydning, det er der ikke noget galt i. Tværtimod er det mægtig fint at skytten på den måde dygtiggør sig i at skyde, så han kender sin begrænsning på jagt, og ikke laver noget snavs med den jagtriffel han rent faktisk bruger på jagt.
Du må kort sagt bruge din riffel til alt det du vil, også i udlandet, forudsat at aktiviteten er lovlig der hvor du er. Jeg har også den opfattelse, at min søn på 15 år må tage med mig på jagt i Sverige og skyde et vildsvin, når jeg er med i tårnet. Det var den måde man lærte det på før man indførte obligatorisk jagttegn, og den kultur har de bevaret en del af i Sverige.

Når man søger en tilladelse, angiver man en begrundelse. Hvis du f.eks. har jagttegn og kunne forestille dig at bruge riflen til jagt er det begrundelsen, og så får du sikkert tilladelsen.
Derefter har du en riffel på en riffeltilladelse, men du har hverken forpligtet dig eller begrænset dig til at gå på jagt med den, det bestemmer du helt selv. Der er masser af rifler på jagttilladelse som kun bruges til træning og jagtfeltskydning, det er der ikke noget galt i. Tværtimod er det mægtig fint at skytten på den måde dygtiggør sig i at skyde, så han kender sin begrænsning på jagt, og ikke laver noget snavs med den jagtriffel han rent faktisk bruger på jagt.
Du må kort sagt bruge din riffel til alt det du vil, også i udlandet, forudsat at aktiviteten er lovlig der hvor du er. Jeg har også den opfattelse, at min søn på 15 år må tage med mig på jagt i Sverige og skyde et vildsvin, når jeg er med i tårnet. Det var den måde man lærte det på før man indførte obligatorisk jagttegn, og den kultur har de bevaret en del af i Sverige.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
jeg er stadig uenig. de danske myndigheder er nok ret ligeglade hvordan du anvender din skyder i udlandet sålænge du overholder pågældende lands lovgivningChrstn_Olsen skrev: ↑11. dec 2018, 21:55Du må vel strengt taget heller ikke skyde IPSC med din jagtregistrede riffel lige meget hvor i verden det er. Tilladelsen er jo givet til jagt i udlandet og ikke til sportsskydning.Cp-Medic skrev: ↑11. dec 2018, 17:49jeg er nu af den opfattelse at det må være det land man opholder sig i's regler der gælder. ellers måtte man jo heller i bruge slugs i haglbøssen i sverige, eller bruge sin jagtregistrerede AR15 til IPSC i sverige hvis den er dansk registreret. men det er da værd at undersøge
-
- Gold Member
Jeg er fuldstændig enig i at man roder tingene sammen eller er i gang med en ordentlig gang selvstrammeri i denne tråd.Lassescout skrev: ↑12. dec 2018, 08:41Jamen som I dog kan rode tingene sammen i Jeres kønne små hoveder.
----------------
Hvis du tager din søn med på jagt i Sverige og det er lovligt at han skyder en Svensker (gris altså) så er der intet til hinder for det, ud over at han nok ender med at blive et fantastisk menneske som altid vil huske på den dag hvor hans far tog ham med på jagt og han skød sin første Øffer.
Just Go For It :eek:

"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
I sin tid havde jeg en Colt New Frontier i .44special jeg ville anvende som jagtrevolver. Jeg påtænkte at anvende den i Sydafrika. Jeg kan hilse at sige at hverken politiet eller justistministeriet var ikke glade for en SKV indregistret revolver skulle anvendes til jagt ved forespørgsel. Faktisk fik jeg et `Nej` selv om det pågældende land tillod at gå på jagt med revolver. Jeg tillod mig at komme med den udtalese at verden var større end dansk våbenlovgivning og jeg kunne tage til Rusland for at kaste med håndgranater eller tage til USA og skyde fullauto. Som svar til dette at jeg kunne gøre hvad jeg ville med våben der er registreret i udlandet, men med et dansk indregistreret våben skulle jeg følge dansk våbenlovgivning....også i udlandet.Flugteren skrev: ↑11. dec 2018, 22:41
Jeg kan vitterligt ikke se, hvordan dansk lov skulle have nogen indflydelse på, hvad man anvender sine lovlige våben til i udlandet? Desuden får du jo heller ikke tilladelse til halvauto med betingelse af, at du kun anvender den udenlands. Du får den til jagt, og det er det.
Der står ingen steder på tilladelsen, at våbnet ikke må anvendes til sportsskydning i Sverige. Jeg kan købe en riffel i .338 LM på jagttegn i Danmark. Det giver mig ret til at erhverve, besidde, bære og anvende våbnet i Danmark til jagtbrug (og træning). Men jeg må velsagtens gerne anvende selvsamme våben i Norge til PRS-skydning 99% af tiden? Der står ingen steder, at det er ulovligt, selvom min riffel er købt på jagttilladelse.
Jeg kunne sagtens havde arrangeret at kunne have deltaget en skydekonkurrance i Sydafrika med tilhørende invitation og fået revolveren med på den baggrund og alligevel bare gjort efterfølgende hvad der passede mig uden nogen dansk myndighed skulle vide noget om det. Jeg mistede dog interesse med tiden for dette og gjorde ikke mere ud af det. Revolveren blev solgt.
Man skal ikke altid påregne at fordi man er udenlands med sit ejet lovligt indregistret man bare kan følge en anden lovgivning...iflg danske myndigheder.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning og IT
- Geografisk sted: Ølstykke
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 14 times
Der er dog den forskel, at der specifikt står på en SKV tilladelse, at våbnet udelukkende må benyttes til skydning i godkendte discipliner på dertil indrettede skydebaner.
Der er, mig bekendt, ikke tilsvarende betingelser på en tilladelse udstedt på jagttegn.
Der er, mig bekendt, ikke tilsvarende betingelser på en tilladelse udstedt på jagttegn.
-
- Platin Member
Jagtvåben - såfremt de er indskrevet i våbenpas - skal ikke anmeldes til Politiet ved udførsel fra Danmark indenfor Europa for en midlertidig periode. Du skal derfor slet ikke spørge nogen om lov, eller give besked nogen steder (ok, de svenske myndigheder vil gerne have en online anmeldelse), hvis du tager en halvautoriffel med til IPSC Rifle konkurrence i Sverige, på dansk jagttegn.
Og mig bekendt kan jeg ikke finde nogen steder i loven, eller i en domsafgørelse, der ulovliggør denne mulighed.
Og mig bekendt kan jeg ikke finde nogen steder i loven, eller i en domsafgørelse, der ulovliggør denne mulighed.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Dette gælder så også DGI-kikkertklasse?Chrstn_Olsen skrev: ↑11. dec 2018, 21:55Du må vel strengt taget heller ikke skyde IPSC med din jagtregistrede riffel lige meget hvor i verden det er. Tilladelsen er jo givet til jagt i udlandet og ikke til sportsskydning.Cp-Medic skrev: ↑11. dec 2018, 17:49jeg er nu af den opfattelse at det må være det land man opholder sig i's regler der gælder. ellers måtte man jo heller i bruge slugs i haglbøssen i sverige, eller bruge sin jagtregistrerede AR15 til IPSC i sverige hvis den er dansk registreret. men det er da værd at undersøge
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/ar ... samarbejde
Hvilket jo betyder at man som jæger skal krydse følgende TO ting af på sine ansøgninger til våbentilladelse:
Det ansøgte skal anvendes til:
□ Jagt
□ Øvelses- og konkurrenceskydning
-
- Platin Member
Hvilket ofte bliver afvist - i alt fald hvad jeg har læst gennem tiden her på NVF - fordi Politiet ikke vil udstede tilladelse til forskellige formål.Overtroldmand skrev: ↑12. dec 2018, 22:40Dette gælder så også DGI-kikkertklasse?Chrstn_Olsen skrev: ↑11. dec 2018, 21:55Du må vel strengt taget heller ikke skyde IPSC med din jagtregistrede riffel lige meget hvor i verden det er. Tilladelsen er jo givet til jagt i udlandet og ikke til sportsskydning.Cp-Medic skrev: ↑11. dec 2018, 17:49jeg er nu af den opfattelse at det må være det land man opholder sig i's regler der gælder. ellers måtte man jo heller i bruge slugs i haglbøssen i sverige, eller bruge sin jagtregistrerede AR15 til IPSC i sverige hvis den er dansk registreret. men det er da værd at undersøge
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/ar ... samarbejde
Hvilket jo betyder at man som jæger skal krydse følgende TO ting af på sine ansøgninger til våbentilladelse:
Det ansøgte skal anvendes til:
□ Jagt
□ Øvelses- og konkurrenceskydning
-
- Gold Member
Det er en skæg (skæv) drejning som tråden har taget hen over dens korte levetid, de sidste mange indspark er IMHO fuldståndig
off-topic 
Overskriften siger at trådstarteren spørger om han må låne sin riffel ud til en som ikke har jagttegn, ikke hvordan man skal registrere sin skytteforeningsrevolver eller jagtriffel.
Ingen har svaret manden: "Husk lige på at du nok bør tjekke om din jagtforsikring dækker i tilfælde af LÅNEREN forårsager en ulykke med dit våben, alternativt så tjek lige hvad Svensken siger til det hvis ......................"
Måske har det noget mere relevans end om man skal sætte 1 eller 7 krydser på sin ansøgning om våbentilladelse.

Overskriften siger at trådstarteren spørger om han må låne sin riffel ud til en som ikke har jagttegn, ikke hvordan man skal registrere sin skytteforeningsrevolver eller jagtriffel.
Ingen har svaret manden: "Husk lige på at du nok bør tjekke om din jagtforsikring dækker i tilfælde af LÅNEREN forårsager en ulykke med dit våben, alternativt så tjek lige hvad Svensken siger til det hvis ......................"
Måske har det noget mere relevans end om man skal sætte 1 eller 7 krydser på sin ansøgning om våbentilladelse.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Interessant drejning.
Jagtforsikringen dækker det ansvar den forsikrede, dvs. jagttegnsindehaveren, pådrager sig ved at 1) affyre skud under jagt d.v.s. under efterstræbelse af vildt. 2) ved at skydevåben affyres utilsigtet under en sådan jagt eller i umiddelbar forbindelse med jagtens påbegyndelse eller afslutning. Forsikringen dækker i Europa, herunder Færøerne og Grønland.
Så er spørgsmålet, om jagttegnsindehaveren stadig har ansvaret når den umyndige søn lovligt affyrer skydevåbnet under jagt. Det vil jeg tro han har, men det var en forespørgsel værd hos jagtforsikringen, der nu ligger hos Tryg.
Derudover har de fleste mennesker nu om dage en familieforsikring der dækker det ansvar familiemedlemmerne pådrager sig i forskellige situationer. Det er værd at undersøge om familieforsikringen dækker, hvis jagtforsikringen ikke gør.
Jagtforsikringen dækker det ansvar den forsikrede, dvs. jagttegnsindehaveren, pådrager sig ved at 1) affyre skud under jagt d.v.s. under efterstræbelse af vildt. 2) ved at skydevåben affyres utilsigtet under en sådan jagt eller i umiddelbar forbindelse med jagtens påbegyndelse eller afslutning. Forsikringen dækker i Europa, herunder Færøerne og Grønland.
Så er spørgsmålet, om jagttegnsindehaveren stadig har ansvaret når den umyndige søn lovligt affyrer skydevåbnet under jagt. Det vil jeg tro han har, men det var en forespørgsel værd hos jagtforsikringen, der nu ligger hos Tryg.
Derudover har de fleste mennesker nu om dage en familieforsikring der dækker det ansvar familiemedlemmerne pådrager sig i forskellige situationer. Det er værd at undersøge om familieforsikringen dækker, hvis jagtforsikringen ikke gør.
Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
- Interesser: Hunde
- Has thanked: 4 times
Kontaktede Tryg forsikring for at høre hvordan man så stod forsikringsmæssigt.
Hej
Jagtforsikringen dækker kun dem som har indløst et jagttegn.
Så selv om alt I foretager Ker er lovligt, så dækker forsikringen ikke hvis der
skulle ske et uheld under jagten som andre skulle forårsage.
Hvis der skulle ske en skade, ville det skulle meldes til personens
privatansvarsforsikring (som man har på sin indboforsikring), men den dækker
ikke lige så bredt som jagtforsikringen.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Ring til os, hvis du har spørgsmål. Du kan også skrive til os på
privatansvar@tryg.dk. Skriv altid dit skadenummer i emnefeltet, når du sender
e-mails til os - så kan vi hurtigere hjælpe dig.
Hvis du kontakter os om denne skade, vil det være en hjælp, at du anvender
besvar/reply-knappen i denne e-mail i stedet for at oprette en ny e-mail.
Hej
Jagtforsikringen dækker kun dem som har indløst et jagttegn.
Så selv om alt I foretager Ker er lovligt, så dækker forsikringen ikke hvis der
skulle ske et uheld under jagten som andre skulle forårsage.
Hvis der skulle ske en skade, ville det skulle meldes til personens
privatansvarsforsikring (som man har på sin indboforsikring), men den dækker
ikke lige så bredt som jagtforsikringen.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Ring til os, hvis du har spørgsmål. Du kan også skrive til os på
privatansvar@tryg.dk. Skriv altid dit skadenummer i emnefeltet, når du sender
e-mails til os - så kan vi hurtigere hjælpe dig.
Hvis du kontakter os om denne skade, vil det være en hjælp, at du anvender
besvar/reply-knappen i denne e-mail i stedet for at oprette en ny e-mail.
-
- Platin Member
har de fleste mennesker en familieforsikring? hvor mange procent er det??Lassescout skrev: ↑13. dec 2018, 09:01Interessant drejning.