Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af Bofhenator » 16. dec 2018, 11:25

PSindrup skrev:
16. dec 2018, 10:06
Jeg tror at vi alle skal slå koldt vand i blodet ...

Jeg tror at formuleringen "ikke stærkere end det politiet anvender i dag" er en "sikkerhedsventil", for at kunne forbyde/forhindre peberspray, hvis der en dag skulle komme en "dræber-peberspray" på markedet, som ville kunne påføre større blivende skader, så som permanent tab af syn eller lignende.
En anden mulighed...

Du bliver efter et hjemmerøveri hvor du har brugt din peberspray, anklaget for den er for kraftig. Politiet har en ekspert inde der forklarer byretsdommeren et der er forskellige generationer af peberspray og din er generation 4 og politiets er generation 3, derfor skal du straffes, så det bliver du (naturligvis bare med en bøde på under 3000kr så du ikke kan anke til landsretten).

Og inden man synes det lyder helt tovligt og den slags da aldrig kunne foregå og generationer af peberspray er der da aldrig nogen der har hørt om, så var det cirka fremgangsmåden med enhåndsbetjente knive (og noget lignende er ved at ske med halsknive...).

Rigspolitiet er ganske pissed over folk nu selv kan passe på sig, mon ikke de nok skal gøre deres for at vise de har ret?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 16. dec 2018, 16:02

Bofhenator skrev:
16. dec 2018, 11:25
PSindrup skrev:

Jeg tror at formuleringen "ikke stærkere end det politiet anvender i dag" er en "sikkerhedsventil", for at kunne forbyde/forhindre peberspray, hvis der en dag skulle komme en "dræber-peberspray" på markedet, som ville kunne påføre større blivende skader, så som permanent tab af syn eller lignende.
En anden mulighed...

Du bliver efter et hjemmerøveri hvor du har brugt din peberspray, anklaget for den er for kraftig. Politiet har en ekspert inde der forklarer byretsdommeren et der er forskellige generationer af peberspray og din er generation 4 og politiets er generation 3, derfor skal du straffes, så det bliver du (naturligvis bare med en bøde på under 3000kr så du ikke kan anke til landsretten).

Og inden man synes det lyder helt tovligt og den slags da aldrig kunne foregå og generationer af peberspray er der da aldrig nogen der har hørt om, så var det cirka fremgangsmåden med enhåndsbetjente knive (og noget lignende er ved at ske med halsknive...).

Rigspolitiet er ganske pissed over folk nu selv kan passe på sig, mon ikke de nok skal gøre deres for at vise de har ret?
Det var ikke cirka fremgangsmåden... Det var præcis fremgangsmåden :mad:

Jeg ved ikke hvad jeg græmmede mig mest over; politiansatte "eksperter" som bevidst vildledte retten med 100% selvopfundet typologi - eller byretsdommere som ukritisk åd det råt :puke:

Jeg deler 100% din frygt her.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 16. dec 2018, 17:18

Hvis bare der ikke står Nordic Defence på flasken, så er jeg helt rolig. :giggle:

Peter

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 748 times
Been thanked: 92 times

Indlæg af 100Radsbar » 17. dec 2018, 11:51

Elbæk skrev:
16. dec 2018, 16:02
Bofhenator skrev:
16. dec 2018, 11:25
PSindrup skrev:

En anden mulighed...

Det var ikke cirka fremgangsmåden... Det var præcis fremgangsmåden :mad:

Jeg ved ikke hvad jeg græmmede mig mest over; politiansatte "eksperter" som bevidst vildledte retten med 100% selvopfundet typologi - eller byretsdommere som ukritisk åd det råt :puke:

Jeg deler 100% din frygt her.
Det her står helt for min egen regning, men er et udtryk for min erfaring, og min opfattelse af hvad der foregår i retssystemet.
Politiet, og byretsdommere er i de fleste tilfælde så tæt forbundet at det i min optik grænser til kammerateri "golf buddies" om man vil.
Der er intet filter imellem de to instanser.

De udtalelser jeg har hørt fra politiet i TV/radio kun bestyrker mig i at politiet er sure over at de har fejlet i at være dem der beskytter borgerne.
Jeg har ikke den store tiltro til at de ser deres arbejde som være dem der beskytter borgerne.

Efter hvad jeg har set på TV, hørt på nærmeste hold så kommer polititet stort set ikke ud til indbrud i private hjem, eller hos virksomheder.
Så jeg må trække lidt på smilebåndet når man i Station2 på TV2 ser politifolk på kamera være meget omhyggelige med at tage fingeraftryk m.m. ved et indbrud i et privat hjem.
Når man ved de knap nok gider komme ud til en forretning, eller et hjem, hvor man kan se at der er fingeraftryk diverse steder hvor tyvene har været.

Om man vil skyde skylden på politikerne, eller nogle andre ved jeg ikke.
Med hvis de mangler resourcer, så har politiforbundet, og politiets øverste ledelse sovet i timen, og ikke evnet at overbevise politikerne om at de står med et problem.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 17. dec 2018, 12:18

Jeg stoler først på at politiet skal passe tilstrækkeligt på mig den dag jeg selv må bære våben.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 17. dec 2018, 13:26

Senserazer skrev:
17. dec 2018, 12:18
Jeg stoler først på at politiet skal passe tilstrækkeligt på mig den dag jeg selv må bære våben.
Så hvis du ikke må bære våben (hvilket jo ikke er noget politiet har bestemt) så stoler du ikke på politiet, men må du gerne bære våben, så stoler du pludselig på politiet? :???:

Gider du ulejlige dig med at forklare mig logikken bag det ræsonnement?

En efterprøvning af ideen kunne være at skele til USA hvor (næsten) alle må bære våben, men hvor tilliden til politiet kan ligge på et endog meget lille sted ...

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 17. dec 2018, 14:37

PSindrup skrev:
17. dec 2018, 13:26
En efterprøvning af ideen kunne være at skele til USA hvor (næsten) alle må bære våben, men hvor tilliden til politiet kan ligge på et endog meget lille sted ...
Og hvor der er 45.000 våbenrelaterede dødsfald årligt...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 17. dec 2018, 15:58

Vi kan og skal og må ikke sammenligne Danmark med USA da det er meget forskellige lande. Dog ville vi kunne sammenligne os med Schweiz da vi er mere liglige holdningsmæssigt, men med noget forskellig styreform rent politisk, på godt og ondt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 17. dec 2018, 17:59

PSindrup skrev:
Senserazer skrev:
Så hvis du ikke må bære våben (hvilket jo ikke er noget politiet har bestemt) så stoler du ikke på politiet, men må du gerne bære våben, så stoler du pludselig på politiet? :???:

Peter
Pointen var netop manglen på logik. Jeg troede det var tydeligt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 17. dec 2018, 18:12

Senserazer skrev:
17. dec 2018, 17:59
PSindrup skrev:
Senserazer skrev:

Peter
Pointen var netop manglen på logik. Jeg troede det var tydeligt.
Jeg tror bare at jeg stopper her ...

Peter

Brugeravatar
Gunslinger
This member is
This member is
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Has thanked: 15 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Gunslinger » 17. dec 2018, 18:46

Fast Fumble skrev:
17. dec 2018, 14:37
PSindrup skrev:
Yeah well, når du fjerner selvmord, black on black gang-crime og folk der bliver skudt af politiet, ser virkeligheden HELT anderledes ud.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 17. dec 2018, 18:56

Gunslinger skrev:
17. dec 2018, 18:46
Fast Fumble skrev:
PSindrup skrev:
Yeah well, når du fjerner selvmord, black on black gang-crime og folk der bliver skudt af politiet, ser virkeligheden HELT anderledes ud.
True dat!
Men det samlede billede er stadig ikke kønt. :thumbdown:

peter

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. dec 2018, 19:03

Gunslinger skrev:
Fast Fumble skrev:
PSindrup skrev:
Black Lives Matter, eller noget...
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 17. dec 2018, 21:30

Gunslinger skrev:
Fast Fumble skrev:
PSindrup skrev:
Joh...
Men det er lidt som at kigge på bil-uheld, og så se bort fra alle episoder hvor føreren er fuld eller uopmærksom, og dem hvor en af de implicerede overtræder en færdselsregel.
Det giver ikke rigtig mening.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. dec 2018, 22:53

Fast Fumble skrev:
17. dec 2018, 21:30
Gunslinger skrev:
Joh...
Men det er lidt som at kigge på bil-uheld, og så se bort fra alle episoder hvor føreren er fuld eller uopmærksom, og dem hvor en af de implicerede overtræder en færdselsregel.
Det giver ikke rigtig mening.
Det syntes jeg nu ikke det er, over halvdelen er selvmord og kan som sådan ikke tillæges skydevåben som skurken. Havde de ikke skudt sig havde det været faldulykker, receptpligtig medicin, eller Randers reb der var årsagen.

Og så er der alle de berettigede dødsfald i forbindelse med nødværge, fra både politi og private borgere, de bør heller ikke tælle med i den statistik som udelukkende har til formål at udskamme og stigmatisere skydevåben.

Men indrømmet, når vi kommer til vådeskudsulykker med de mange hundrede der dør eller bliver invalideret om året, bør der klart skrides ind for at formindske disse. Det kunne gøres ved at indføre våben- og ammunitionslære på lige fod med sprog og matematik i primary school. Supplerende kunne man køre nogle effektive kampagner som opfordre våbenejere til at at sikre deres våben i våbenskabe, og lade være med at efterlade våben i automobilerne, når disse ikke er under opsyn. Børnefamilier bør opfordres til, når de ikke bærer våbnet på kroppen, at låse det forsvarlig inde, når det ikke er under opsyn.

Det er en oplagt opgave for NRA at bruge nogle af deres mange millioner på nogle spektakulære oplysningskampagner, og bestemt i deres egen interesse.

Kan man få nedbragt vådeskudsulykkerne, er man et godt skridt på vejen til en større forståelse for våben og deres værd, blandt de våbenforskrækkede.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Parfait
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Indlæg af Parfait » 18. dec 2018, 01:07

Lycon skrev:
17. dec 2018, 22:53
Det syntes jeg nu ikke det er, over halvdelen er selvmord og kan som sådan ikke tillæges skydevåben som skurken. Havde de ikke skudt sig havde det været faldulykker, receptpligtig medicin, eller Randers reb der var årsagen.
Jeg synes at Fast Fumble har en god pointe.

Der er i sagens natur en direkte proportionalitet mellem selvmordsforsøgets effektivitet og antal dræbte af selvmordsforsøg.

Hvis vi giver selvmordstruede adgang til skydevåben vil langt, langt flere dø, end hvis vi giver dem adgang til en trappe, randersreb eller en håndfuld hovedpinepiller. Formålet med våben er at slå ihjel - på en nem og effektiv måde - og barrieren til faktisk at gennemføre er ikke meget mere end aftræksvægten.

Skydevåbens tilgængelighed er derfor et problem i sig selv. Især når de er tilgængelige i omfang og på en måde som i USA. De er ikke bare pæne brevvægte, men anordninger til at dræbe. At bagefter forsøge at afbøde indlysende problemer ved at spendere en masse penge på uddannelse, og fremstille dem som noget nærmest ærværdigt, virker en lille smule molbo.
Lycon skrev:
Og så er der alle de berettigede dødsfald i forbindelse med nødværge, fra både politi og private borgere, de bør heller ikke tælle med i den statistik som udelukkende har til formål at udskamme og stigmatisere skydevåben.
De fleste anordninger til at slå ihjel vil af mange mennesker pr. defination opfattes som suspekte. USA er et voldsomt brutaliseret samfund, hvor politiet nærmest per default antager at de står overfor bevæbnede modstandere. Jeg tror der er stor forskel på hvad vi vil se som nødvendige magtmidler (og 'berettigede dødsfald') for nødværge i Danmark, og i USA. Jeg sammenligner ikke landene, men påpeger at voldsparatheden er stor i lovhåndhævelsen i USA, og at overfloden af skydevåben ikke gør det bedre.
Lycon skrev:
Kan man få nedbragt vådeskudsulykkerne, er man et godt skridt på vejen til en større forståelse for våben og deres værd, blandt de våbenforskrækkede.
Jeg deler fuldt ud din interesse - våben (og historie/WWII også i øvrigt). Men jeg synes ikke at man kan sige at skydevåben har en særlig stor værdi. At jeg selv interesserer mig for dem, gør ikke at jeg tillægger dem nogen samfundsmæssig værdi, eller værdi i øvrigt. Jeg prøver i hvert fald at undgå altid at tage egeninteresse-standpunktet. Egentlige synes jeg at våben er nogle modbydelige størrelser, hvor teknisk fascinerede jeg end måtte være af dem, og hvor sjovt det end er at stå på skydebanen. Jeg støtter ikke stramninger af våbenloven i Danmark, ej heller selvstammerfortolkninger. Men det er et privilegie at have våben, ikke en ret, og lad os håbe at det forbliver på den måde.

Mvh Jakob

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 18. dec 2018, 08:56

Lycon skrev:
Du har ret i at næsten halvdelen af alle "skuddrab" er selvmord, men jeg er også 100% sikker på at den lette adgang til "værktøjet" til at tage sit eget liv med, spiller en afgørende rolle i antallet af selvmord.

Hvis gamle fru Jensen i Danmark bliver træt af livet, er hun lidt udfordret med at få taget sit eget liv. Hvis gamle madam Smith i USA får de samme tanker, så snupper hun sig skyder i natbordsskuffen, og gør alvor af tankerne.
Det samme mener jeg i øvrigt gælder alle andre aldersgrupper.
Lycon skrev:
Antallet af skuddrab i forbindelse med berettiget nødværge er forsvindende lille i forhold til det samlede antal skuddrab.

I 2017 var det 353 for private personer og 429 for politiet. Og det er jo ikke mange sammenholdt med de over 40.000 der mister livet totalt.

https://www.statista.com/statistics/251 ... in-the-us/

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 18. dec 2018, 10:50

Og sjovt nok er over 20.000 af de dræbte hvide mænd. De er rigtigt gode til at slå sig selv ihjel.
(nogen ville måske mene, at det i denne sammenhæng må ses som noget positivt)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 22. dec 2018, 15:27

Jysk jagt og skytteudstyr , har nu en del forskellige spray på deres side. ( og Nej, er ikke sponcert af dem )

Der er en del spændende med Gel , også. Så man undgår " blow back " effekt. Hvis der skulle være modvind i huset :rolf:

https://www.jjsu.dk/peberspray/
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 22. dec 2018, 17:34

RKN skrev:
22. dec 2018, 15:27
Jysk jagt og skytteudstyr , har nu en del forskellige spray på deres side. ( og Nej, er ikke sponcert af dem )

Der er en del spændende med Gel , også. Så man undgår " blow back " effekt. Hvis der skulle være modvind i huset :rolf:

https://www.jjsu.dk/shop/mace-home-defence-pepper-gel/

Det var noget af en "pulverslukker" af en peberspray! :evil:

Der er i øvrigt stadig ikke tilladt at sælge peberspray over nettet i Danmark.

Peter

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 427 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 22. dec 2018, 17:38

PSindrup skrev:
22. dec 2018, 17:34
RKN skrev:

Peter
Rolig nu. De bliver først solgt fra januar. Se nu Hvad de skriver :thumbup:
Vedhæftede filer
Screenshot_20181222-173911.png
Screenshot_20181222-173911.png (98.27 KiB) Vist 14823 gange
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 22. dec 2018, 17:43

RKN skrev:
22. dec 2018, 17:38
PSindrup skrev:
RKN skrev:

Peter
Rolig nu. De bliver først solgt fra januar. Se nu Hvad de skriver :thumbup:
Den er da super til at have I hjemmet! Den behøver jo ikke være lille, når man ikke skal have den end rundt, og gel er super til indendørs brug. :numberone:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 22. dec 2018, 19:02

Jeg kunne godt se noget positivt i, at lægge et ubehageligt dækkende lag i underetagen, mens man selv får underbukser på, på overetagen. :oops:
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 22. dec 2018, 19:24

PSindrup skrev:
RKN skrev:

Peter
Fedt.
Dén pulverslukker (eller 2) ryger i kurven, før korpigerne har sunget sidste vers af "vær velkommen Herrens år" :newyear: :Fyrværkeri:

Alle hjemmerøverhuller, på Søborg egnen, ønskes et godt nytår. :doublefuck:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 22. dec 2018, 19:46

Hvad med et peber spray anlæg som dækker underetagen ved en skal alarm 10 sekunder forsinkelse når nu man sover ovenpå så kan man nå at få gasmasken på inden man går ned med den brandslukker af en peber spray der.
Hvis nu det etage dækkende system har misset noget 😀

Besvar