Opbevaring af haglvåben på skydebane

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Opbevaring af haglvåben på skydebane

Indlæg af HR » 19. dec 2018, 20:17

Er der nogen der ved hvordan politiet forholder sig til permanent opbevaring af haglvåben på en skydebane uden for banens åbningstid? Jeg vil gerne opbevare et antal våben der er registrerede til et klubmedlemmer og bruges til udlån på en skydebane. Der er tale om under 25 styk, så når de opbevares i et privat hjem er det nok at der ikke er direkte adgang fra gaden til våbenskabet i EN 1143-1 grad 0. Men jeg har en fornemmelse af at der er større krav i en bygning der ikke bruges til beboelse. Det siger sig selv at det kun er den/de registrerede ejere der må have adgang til våbnene. Desuden er der ikke offentlig adgang til rummet hvor et eventuelt våbenskab skal stå. Og der er godkendt og overvåget alarm. Nogen der har erfaringer med noget lignende?
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Re: Opbevaring af haglvåben på skydebane

Indlæg af Allan3 » 19. dec 2018, 21:33

Jeg har set et sted hvor det stod en container hvor der var sat våbenskab ind i og det blev brugt til både våben som kunne lånes og ammo.

Men eneste rigtige et at kontakte politiet og få et svar på skrift så du ikke kommer i klemme på at du for svar af en og der så kommer en anden og kontrollere det og mener noget andet

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 20. dec 2018, 00:12

... har absolut tænkt mig at spørge politiet. Om ikke andet så fordi oplysning om opbevaringssted er en del af registreringen af et våben. Men der er en del her på siden der er rigtig godt inde i diverse regler, og hvis der er en af dem der ved noget kan jeg spare på både min og politiets tid. Det sætter alle der venter på en tilladelse pris på.
HR

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 20. dec 2018, 12:11

Det adskiller sig vel i virkeligheden ikke ret meget fra hvordan en skytteforening vil opbevare våben.

Måske du kan bruge DGIs vejledninger?

Der er lidt her:
https://www.dgi.dk/media/3161/nyplusvaa ... varing.pdf
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 20. dec 2018, 12:58

Har medvirket ved ganske mange løsninger på skydebaner / våbenopbevaring herpå (kugle/hagl).
Billedet er helt klart - der påkræves & anvendes sikringsniveau EN1143/1 grade 1, til boksrum eller skabe.
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 20. dec 2018, 13:13

Jef skrev:
20. dec 2018, 12:58
Har medvirket ved ganske mange løsninger på skydebaner / våbenopbevaring herpå (kugle/hagl).
Billedet er helt klart - der påkræves & anvendes sikringsniveau EN1143/1 grade 1, til boksrum eller skabe.
Det var også det jeg havde på fornemmelsen, selvom det ikke er formuleret nogen steder jeg kan finde.
/Hans

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 20. dec 2018, 13:34

Bofhenator skrev:
20. dec 2018, 12:11
Det adskiller sig vel i virkeligheden ikke ret meget fra hvordan en skytteforening vil opbevare våben.

Der er lidt her:
Tak for det! Kravene burde være de samme. Vi kan i princippet give våbenpåtegning på samme måde som en skytteforening (men gør det ikke).
/Hans

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 22. dec 2018, 09:47

HR skrev:
20. dec 2018, 13:34
Bofhenator skrev:
20. dec 2018, 12:11

Der er lidt her:
Tak for det! Kravene burde være de samme.

Jeg har en frygtelig fornemmelse om at hvis IKKE du kontakter politiet PÅ SKRIFT inden du fører den løsning ud i livet så risikerer du at komme grusomt i klemme, det samme gælder de personer som har deres våben stående i Klubhuset/containeren med skabet indeni.

Ord som "burde", "formoder" og "tror" holder ingen vegne og det der med at "og hvis der er en af dem der ved noget kan jeg spare på både min og politiets tid. Det sætter alle der venter på en tilladelse pris på" er fuldstændig misforstået i min optik.

Politiet får rent faktisk deres løn for at vejlede dig i spørgsmål som disse og din opfattelse af "Det sætter alle der venter på en tilladelse pris på" er heller ikke rigtigt når du kommer på forsiden af EB.

Når 25 våben er stjålet fra et skab i en klubhus/container på en skydebane vil ordensmagten helt sikkert lugte blod og med helt klar og sikker stemme sige: "Det kunne enhver ha' sagt sig selv, de kunne jo bare ha' spurgt os om .............." og på den måde risikerer du faktisk at skade alle der venter på en tilladelse og det sætter de næppe pris på.

Igen, spørg politiet, på skrift og få dem ud og besigtige klubhuset/containeren og skabet, bed dem om et skriftligt svar på om forholdende kan godkendes og efterfølgende om svar på hvilke forbedringer der skal til for at det vil kunne godkendes hvis deres oprindelige svar er et afslag (hvis politiet giver et afslag så spørg efter "hjemmel" for at sikre dig at det ikke bare er en tilfældig afgørelse) og sidst men absolut ikke mindst, husk at sikre dig/jer at våbnene er forsikrede i tilfælde af tyveri og hvem som har ansvaret for forsikringen, den enkelte eller foreningen (har intet med politiet at gøre).

Erfaringen hen over årene viser helt klart at det er nødvendigt med dokumentation i forhold til ordensmagten, da der helt klart vil være en lang kø ved håndvasken og et stort behov for at vaske hænder når lortet rammer ventilatoren.

Bare lige nogle tanker..................
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 22. dec 2018, 18:40

Lige for at få en ting helt krystal klart. Der sker intet på en skydebane uden at det er clearet skriftligt med politi (og kommune hvis det kan have relevans i forhold til miljøtilladelse). Jeg spørger kun her fordi det sparer mig tid, og det sparer politiet tid hvis jeg sætter mig ind i sagerne før jeg henvender mig skriftligt og konkret.
Hans

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 106 times

Indlæg af LJ » 22. dec 2018, 20:25

HR skrev:
22. dec 2018, 18:40
Lige for at få en ting helt krystal klart. Der sker intet på en skydebane uden at det er clearet skriftligt med politi (og kommune hvis det kan have relevans i forhold til miljøtilladelse). Jeg spørger kun her fordi det sparer mig tid, og det sparer politiet tid hvis jeg sætter mig ind i sagerne før jeg henvender mig skriftligt og konkret.
Hans
:thumbup:

Besvar