Afstemning: Interesse for indsamling til fordel for Hans-Jørgen Kruse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis

Vil du støtte end indsamling til fordel for Hans-Jørgen Kruses retssag?

Jeg vil _gerne_ støtte med mindst 100,- hvis der bliver lavet en indsamling.
49
74%
Jeg vil _ikke_ støtte hvis der bliver lavet en indsamling.
17
26%

Afgivne stemmer: 66

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Afstemning: Interesse for indsamling til fordel for Hans-Jørgen Kruse

Indlæg af Sirupate » 21. dec 2018, 09:44

Ifm. den retssag som Hans-Jørgen Kruse vil anlægge, for at få omstødt politiets beslutning om fratagelse af jagttegn og våbentilladelse vil med denne afstemning lodde stemningen for støtteindsamling.

Baggrund: Dette kørte oprindelig som en Doodle afstemning men der er ytret ønske om at afstemningen blev holdt her på NVF. Skulle du have stemt i Doodle afstemningen håber jeg at du lige vil stemme her også.

-

Forhold om indsamling, hvis der er tilslutning nok og Hans-Jørgen Kruse ønsker at modtage et beløb:

Anmeldelse
Hvis det er en offentlig indsamling som fx. på Facebook, skal indsamlingen anmeldes til "indsamlingsnævnet"

Der skal være en kreds på mindst tre personer som hovedansvarlige. Mindst een skal være myndig. Det koster 1.100 i anmeldelsesgebyr. Dvs. at de første 1.100 indsamlet går til at dække dette (efter udlæg fra en eller flere, da beløbet skal indbetales ved anmeldelse, to uger inden indsamlingen kan gå i gang)

Kilde: http://www.indsamlingsnaevnet.dk/da/Inf ... inger.aspx

Jeg kan ikke helt gennemskue om man slipper for at anmelde indsamlingen hvis den er lukket og fx. kun foregår her på NVF i "lukket kreds"-

Beskatning
Gammelfar skal helst ikke beskattes af det han får - fandme om vi skal subsidiere modparten i sagen. Et af de tre flg. forhold skal være opfyldt:
  • Gaven har udelukkende karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester.
  • Gaven er givet i anledning af modtagerens alvorlige sygdom eller tilskadekomst.
  • Gaven er givet til personer, der har været udsat for en ulykke, forbrydelse eller katastrofe eller disses efterladte.
Kilde: https://www.bdo.dk/da-dk/nyheder/depech ... a-facebook
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Parfait
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Re: Afstemning: Interesse for indsamling til fordel for Hans-Jørgen Kruse

Indlæg af Parfait » 21. dec 2018, 09:53

Godt initiativ. Der er støtte herfra, også en skilling.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 21. dec 2018, 09:56

Er der nogen der har kontaktet Hans-Jørgen Kruse for at fortælle ham om dette initiativ?

Peter

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sirupate » 21. dec 2018, 10:14

Såfremt der er interesse på et niveau hvor det giver mening, vil jeg kontakte ham.

Jeg synes ikke der er nogen grund til at kontakte ham inden vi ved om der er tilstrækkelig tilslutning. Det vil være en lidt fesen fornemmelse at stille ham i udsigt at nogen ønsker at støtte, for så at ringe tilbage efter et par uger og melde at der desværre ikke var nok tilslutning.

Der er selvfølgelig også den mulighed at han slet ikke er interesseret - i det tilfælde tjener afstemningen som en rettesnor for kommende tilfælde, idet jeg ikke tror dem der tilkendegiver støtte gør det pga. Hans-Jørgen Kruse personligt, men pga. det principielle i den sag han står overfor og den præcedens det kan sætte for deres egen retsstilling hvis de en dag skulle befinde sig i samme situation.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 21. dec 2018, 10:25

Hvis det kommer til en indsamling skal vi/du lige huske det juridiske omkring det.

Hvis jeg husker rigtigt, så skal indsamlingen meldes til en eller anden myndighed ...

Peter

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 16 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af LundJensen » 21. dec 2018, 10:27

Undskyld min uvidenhed...
Hvem er Hans-Jørgen Kruse og hvilken sag drejer det sig om ?

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sirupate » 21. dec 2018, 10:28

PSindrup skrev:
21. dec 2018, 10:25
Hvis det kommer til en indsamling skal vi/du lige huske det juridiske omkring det.

Hvis jeg husker rigtigt, så skal indsamlingen meldes til en eller anden myndighed ...

Peter
Jep - det har jeg refereret til i første indlæg i denne tråd :-)
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Kode1303 » 21. dec 2018, 10:34

LundJensen skrev:
21. dec 2018, 10:27
https://www.bt.dk/samfund/hans-joergen- ... m-boede-og
Make mine a carbine.

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sirupate » 21. dec 2018, 10:35

LundJensen skrev:
21. dec 2018, 10:27
Sagen drejer sig kort om at Hans-Jørgen Kruse fra Esbjerg har købt en karambit fra Kina, uden importtilladelse. Det har han fået en bøde på 3.000,- for hvilket han har valgt at betale da sagen så skulle være ude af verden. Det var den bare ikke.

For efterfølgende beslutter Syd- og Sønderjyllands Politi så at han skal fratages sit jagttegn og våbentilladelse oveni. Hans-Jørgen Kruse er 80 år, har oppebåret disse i over 60 år og har iøvrigt aldrig været i konflikt med loven.

Han agter at lægge sag an for at genvinde jagttegn og våbentilladelse.

Det er vi nogen der synes han fortjener at blive støttet i, da udfaldet af hans sag kan få en kedelig præcedens hvor politiet opnår hævdvunden ret til bare at få afklædt folk til skindet for alt der hedder jagttegn, våbentilladelser og sikkerhedsgodkendelser for det mindste fejltrin.

Se evt.: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... rn/7442601
-Benjamin Franklin

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Klumpfod » 21. dec 2018, 19:12

Vent nu lige til rigspolitiet har kigget på afgørelsen fra Holstebro (ikke Syd- og Sønderjylland)....

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af NBP » 21. dec 2018, 19:22

Jeg støtter op.
Det må være på tide at få nogle klare regler for, hvad vi må og ikke må.
Problemet er, at skøn overlades til enkelte 'uvidende' embedsmænd.
Jeg har selv oplevet på et våbenkontor, at damen ved skranken, var bange for den blanket hun skulle udfylde :wall: , da den handlede om et riffel.
Ideen med individuelle skøn var vel, at lokale personer skulle tage hensyn til enkeltindivider. Nu er det landet med at 'uvidende' reagerer på personlige/politisk korrekte holdninger.
Jeg håber, at Hans-Jørgen er villig til at tage sagen. Han har alt at vinde, og vi andre bliver forhåbentlig klogere.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 21. dec 2018, 19:24

Suk, at skyde en ulv, fra en bil, med fuldt overlæg, uden at sikre kuglefang/sikker vinkel, straffes med bøde.

Import af ulovlig “kniv” som følge af ren og skær uvidenhed, straffes med bøde, og frakendelse af jagttegn...

Man græmmes.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sirupate » 21. dec 2018, 22:00

Klumpfod skrev:
21. dec 2018, 19:12
Vent nu lige til rigspolitiet har kigget på afgørelsen fra Holstebro (ikke Syd- og Sønderjylland)....
Hvad er det vi skal vente på - og hvorfor? Og hvor længe tager det?
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 21. dec 2018, 22:12

Før nogen kommer i tvivl:

Dettte er ikke en “NVF indsamling”.

Det er et rent privat initiativ Sirupate har taget og al håndtering af penge og kontakt kommer til at blive foretaget af Sirupate uden at NVF på nogen måde vil involveres i det.

Al udveksling af værdier vil alene være et forhold mellem Sirupate og bidragyderen, og går noget galt, er tvisten tilsvarende alene mellem arrangøren af indsamlingen og bidragyderne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sirupate » 21. dec 2018, 22:51

Afgjort - det er ikke en NVF operation men et privat initiativ. Jeg vil dog have brug for to personer mere til at deltage i at danne den komite der skal anmelde indsamlingen.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 21. dec 2018, 23:19

Jeg kan ikke se at man kan støtte uden det bliver beskattet.
Formålet er ædelt nok efter min overbevisning
Kunne forslags stiller vise hvorledes en tilkendegivelse støtter sagen direkte uden beskatning?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland

Indlæg af Klumpfod » 22. dec 2018, 17:04

Når jeg foreslår, at man venter, så er det fordi at sagen næppe kan indbringes for domstolene, før klageadgangen er udnyttet.

Hvis RPCH ikke er enig med Holstebro, er der ingen sag og intet grundlag for indsamling. Medmindre indsamlingen er til bøden, men den er vedtaget og betalt for måneder siden.

At sagen er ren galematias er jeg helt enig i. Men ret beset er kniven ulovlig.

Det er vandelsgodkendelsen, der er håndteret helt absurd. Holstebro har trukket samtykket til jagttegn - han er ikke frakendt retten til at have jagttegn, for det kan kun domstolene. At der ikke er en hujende forskel i praksis, er noget andet. Jeg er iøvrigt meget spændt på, om ulvemanden klarer vandelsprøvelsen, for politiet er vel sat skakmat, hvis landsretten heller ikke frakender jagtretten :what:

Rigspolitiet vil behandle sagen indenfor 6 måneder (siger de). Kruse fik ikke opsættende virkning vedr. afhændelse af våben, og den klage ser de stadig på - manden får 14 dage og politiet kan spise citronhalvmåne i et halvt år, før de svarer. Kender nogen Kafka?

Hvis den kan (og skal) kommer sagen sikkert i retten - men først når citronhalvmånen er sluppet op.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 83 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Indlæg af Herluf » 22. dec 2018, 17:21

Raptor357 skrev:
21. dec 2018, 23:19
Kunne forslags stiller vise hvorledes en tilkendegivelse støtter sagen direkte uden beskatning?
Nu er det et skudt i tåget, da jeg ved meget lidt om den slags, men hvordan sker det når f.eks. FDM eller andre foreninger yder juridisk bistand til deres medlemmer? Er det fordi de har advokater eller jurister direkte ansat, eller må en forening godt yde bistand til deres medlemmer på andet vis, uden at de skal beskattes for det?
Ikke fordi jeg siger man skal til at stifte en forening i den nuværende sag, det er bare et spørgsmål om hvorvidt den mulighed eksisterer.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 22. dec 2018, 17:39

Herluf skrev:
22. dec 2018, 17:21
Raptor357 skrev:
Nu er det et skudt i tåget, da jeg ved meget lidt om den slags, men hvordan sker det når f.eks. FDM eller andre foreninger yder juridisk bistand til deres medlemmer? Er det fordi de har advokater eller jurister direkte ansat, eller må en forening godt yde bistand til deres medlemmer på andet vis, uden at de skal beskattes for det?
Ikke fordi jeg siger man skal til at stifte en forening i den nuværende sag, det er bare et spørgsmål om hvorvidt den mulighed eksisterer.
Jeg tænker at det er en service man har betalt for via medlemskabet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2018, 09:25

Herluf skrev:
22. dec 2018, 17:21
Raptor357 skrev:
Advokatbistand via f.eks. FDM er jo at sidestille med en forsikringspolice, som du kan gøre brug af, hvis og når behovet skulle opstå, og en forsikringsudbetaling er jo heller ikke skattepligtig.

Peter

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lovgivningen
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 87 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Snazzy » 23. dec 2018, 22:27

Godt initiativ. Jeg står selv i samme situation (dog uden våbentilladelse) som jeg også har skrevet herinde.

Jeg har meldt at jeg gerne vil anke sagen, har intet hørt i lang tid.

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sirupate » 28. dec 2018, 13:15

Raptor357 skrev:
Hej Raptor.

Beklager den lange svartid - jul og alt det der. Det korte svar er at jeg desværre ikke pt kan vise hvordan der kan opnåes fritagelse for beskatning.
Det lidt længere svar er at lovgivningen på området jf. flere kilder er relativt elastisk og der er eksempler på at der er bevilget fritagelse i principielle sager som ikke umiddelbar levede op til det der står sort på hvidt. Hvorvidt denne sag er principiel nok er et godt spørgsmål - det synes vi nok, men den eneste måde er at bede Skat om et bindende svar, inden der indsamles noget som helst (idet jeg regner med at ingen har lyst til at halvdelen af deres bidrag skal gå til staten - det er jo ligesom at give to stridende parter een kasse ammunition hver)

Jeg synes at det er dejligt at der pt. er 40 der er positivt stemte - men desværre batter det ikke meget så hvis vi omregner til ca. 4.000,- og trækker anmeldelsesgebyret fra.

Min fornemmelse er at lade afstemningen køre til slutningen af første uge i januar hvor folk er kommet tilbage fra div. ferier m.v. og så gøre status. Måske er der nyt jf. Klumpfods indlæg, hvilket jeg har taget til efterretning. Held i uheld er det at der kan gå op til 6 måneder, da det jo så også giver en eventuel indsamling noget luft til at blive stablet på benene (hvis det er det vi skal)

Godt nytår til alle :-)
-Benjamin Franklin

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 28. dec 2018, 22:54

Det kunne ske at adskillige af de 40 ville give mere end de 100,- men lad os se hvordan det går :smile:

Hilsen Kenneth

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 28. dec 2018, 23:22

Det kunne jo også være der er andre der ville støtte det som ikke er her inde hvis det bliver en offentlig indsamling.
Med hensyn til beskatning så så kan man vel lave en forening.
Jeg tænker generelt at det kunne være fedt med en landsdækkende forening på lige for med FDM bare for våbenfolk. Det er ikke den første og heller ikke den sidste sag hvor det er uretfærdigt beslutning politiet har taget.
Man kan godt kalde det en våben lobby som arbejder for retfærdighed inden for våbenloven.
Ingen tvivl om at han skal ha en bøde på 3000 kr. Sådan er det bare. Men strippe ham for alle tilladelser er at gå for langt
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 29. dec 2018, 18:58

Sagsøger kan søge fri proces hvis søgsmålet mod Politiet(staten) er sket første gang og sagen kan danne præcedens fremover. Jeg er sikker på at hans advokat vil hjælpe med dette med dette. Det er desværre ikke alle advokater der vil slæbe staten i retten. Specielt ikke hvis de en dag vil være dommere eller får opgave for staten.

Rent skatteteknisk er det bedste vi kan gøre er at vente og donere en gave når det hele er overstået.

Besvar