Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Oscar123
- This member is

- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Fast Fumble skrev: ↑8. jan 2019, 13:56
I eksemplet med politiets registreringssystemer - nuvel, det er nogle gamle systemer, som trænger til en udskiftning. De har ikke høj brugertilfredshed, så vidt jeg kan høre i bekendtskabskredsen, men det er nu nok alligevel ikke systemerne der er det primære problem i de manglende registreringer. Uden overhovedet at ane hvad jeg taler om (for etaten handler stort set aldrig hos mig), så kunne jeg godt tvivle på om helt nye og brugervenlige systemer, ville gøre en væsentlig forskel på antallet af manglende/mangelfulde registreringer.
Det er naturligvis korrekt at en nyt registreringssystem ikke nødvendigvis vil afhjælpe problematikken med fejlagtige eller manglende registreringer – men ved at muliggøre, at vi selv kan trække en status vil vi selv kunne hjælpe med til at kvalitetssikre registeret.
Oscar123
On scene - but unseen
-
Fast Fumble
- Moderator

- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
-
Kontakt:
Oscar123 skrev: ↑8. jan 2019, 15:18
Det er naturligvis korrekt at en nyt registreringssystem ikke nødvendigvis vil afhjælpe problematikken med fejlagtige eller manglende registreringer – men ved at muliggøre, at vi selv kan trække en status vil vi selv kunne hjælpe med til at kvalitetssikre registeret.
Ja, det er faktisk en af grundpillerne i al systemudvikling.
Jo mere åben tilgangen til udvikling og datakvalitet er, jo færre fejl får lov at leve uforstyrret!
(Review er gud!)
Så er der selvfølgelig en masse detaljer omkring bruger rettigheder, adgangskontrol, logning, sikkerhed, GDPR, revisionsspor og slige ligegyldigheder som gør at det alligevel tager lidt tid at få stablet et system på benene.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
-
Wildlife
- This member is

- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
-
Kontakt:
Fast Fumble skrev: ↑8. jan 2019, 15:27
Så er der selvfølgelig en masse detaljer omkring bruger rettigheder, adgangskontrol, logning, sikkerhed, GDPR, revisionsspor og slige ligegyldigheder som gør at det alligevel tager lidt tid at få stablet et system på benene.
Ja, ovenstående bunke funktioner er jo grundpiller i stortset ethvert IT-system nu om dage - Det er ihvertfald alt sammen ting jeg kan nikke genkendende til.
Vi er heldigvis ved at være helt i mål med GDPR-indsigtsautomatisering, langt om længe!
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
Refraktorius
- Admin

- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det ville virkeligt være fremragende hvis man kunne gå på borger.dk og se hvad man stod registreret for!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
Kleth
- Platin Member

- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Refraktorius skrev: ↑9. jan 2019, 08:57
Det ville virkeligt være fremragende hvis man kunne gå på borger.dk og se hvad man stod registreret for!
Det ville bestemt være

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
Wildlife
- This member is

-
Kontakt:
Er du vimmer! Det ville jo kræve at systemerne kunne tale sammen via forskellige API'er!
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Wildlife skrev: ↑9. jan 2019, 09:11
Er du vimmer! Det ville jo kræve at systemerne kunne tale sammen via forskellige API'er!
Og gøre det endnu nemmere for uvedkommende at se det.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
Fast Fumble
- Moderator

- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
-
Kontakt:
Langenge skrev: ↑9. jan 2019, 10:16
Arh, hvad?
Login med NemID kan sikre dine bank oplysninger, sundhedsoplysninger, skattedata og alt muligt andet - mon ikke ogås det er sikkert nok til våbenlister?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
-
Wildlife
- This member is

-
Kontakt:
Langenge skrev: ↑9. jan 2019, 10:16
Du mener hvis folk alligevel har fået fat i dit NemID brugernavn, kode og nøglekort, så gør det nogen stor forskel om de skal logge ind et eller flere steder for at se det? :)
Det tror jeg i praksis ikke.
Rigtig mange systemer taler til dagligt sammen via API på sikre forbindelser uden at det udgør nogen synderlig sikkerhedsrisiko, så det ville jeg heller ikke være nervøs for i dette tilfælde. I det hele taget er hele NemID systemet bygget op omkring API adgang mellem systemer, ligesom data på borger.dk trækkes fra mange andre systemer via API'er.
-
Kleth
- Platin Member

Hvis bare data er tilgængelige i et struktureret format, så burde det være en smal sag at bygge det interface, men ligger data i f.eks. en hierarkisk database eller noget endnu mere properitært, så kunne det blive dyrt. Men lur mig om ikke der skulle være en genvej i stil med SALT, HODS, TIBCO DV, Blue Prism RPA mv
Der ville dog nok være en væsentlig reduktion i telefonopkald, hvis der blev mere transparens i politiets systemer

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
ReneKJ
- This member is

- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Kleth skrev: ↑9. jan 2019, 10:41
Hvis bare data er tilgængelige i et struktureret format, så burde det være en smal sag at bygge det interface, men ligger data i f.eks. en hierarkisk database eller noget endnu mere properitært, så kunne det blive dyrt. Men lur mig om ikke der skulle være en genvej i stil med SALT, HODS, TIBCO DV, Blue Prism RPA mv
Der ville dog nok være en væsentlig reduktion i telefonopkald, hvis der blev mere transparens i politiets systemer
Man skal være forsigtig med hvad man ønsker sig, det offentlige kunne godt bruge det som en undskyldning for at lave en gigantisk "BorgerDB" hvor de sammenkører al vores data i stedet for at lave en portal med adgang til de enkelte systemer.
-
Kleth
- Platin Member

ReneKJ skrev: ↑9. jan 2019, 12:06
Man skal være forsigtig med hvad man ønsker sig, det offentlige kunne godt bruge det som en undskyldning for at lave en gigantisk "BorgerDB" hvor de sammenkører al vores data i stedet for at lave en portal med adgang til de enkelte systemer.
Der er så vidt jeg husker nogle begrænsninger i persondataforordningen og registerloven, der forhindrer den totale samkørsel og i forhold til borger.dk er det udelukkende et spørgsmål om hvor federeringen implementeres og hvorledes den eksekveres - Det ville næppe være et stående (federeret) tablespace, men en on-demand federings løsning.
-
Timber
- Platin Member

- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Kleth skrev: ↑9. jan 2019, 12:13
ReneKJ skrev: ↑9. jan 2019, 12:06
Der er så vidt jeg husker nogle begrænsninger i persondataforordningen og registerloven, der forhindrer den totale samkørsel og i forhold til borger.dk er det udelukkende et spørgsmål om hvor federeringen implementeres og hvorledes den eksekveres - Det ville næppe være et stående (federeret) tablespace, men en on-demand federings løsning.
Nu har vi jo både ministre og et politi der er ligeglade med loven, så jeg kunne bestemt også have mine bekymringer.. Omend det er en rigtig god ide..
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..