Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
BasicReality
- Silver Member

- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
PSindrup skrev: ↑9. jan 2019, 14:26
BasicReality skrev: ↑9. jan 2019, 11:53
Tjah det skete jo også før det blev lovligt at folk rendte rundt med peberspray, så ser ikke rigtig hvordan det på nogen måde har relevans til den nye lovgivning.
Ydermere kan jeg kun tilslutte mig koret, sikke en flok idioter.
Men den er jo blevet lettere tilgængelig, og tossen sagde jo også at han havde "glemt" at man ikke måtte have den med i byen.
Peter
Det er muligt du kender mere til sagen end jeg gør, men det lader ikke til manden har købt den lovligt i Danmark.
Det lader generelt ikke til at der er særlig mange våbenhandlere der sælger dem endnu.
Ydermere giver det heller ikke mening at sige man har glemt at man ikke måtte tage den med i byen. Det har man aldrig måtte uden politiets tilladelse og det ændrer den nye lovgivning intet på.
-
Peter
- Platin Member

- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
100Radsbar skrev: ↑9. jan 2019, 14:10
Ham gutten der ejer Østjysk ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til, han er imod at folk skal kunne købe/eje peberspray, men vil alligevel have dem i butikken, så hvad vægter mest hos ham, penge eller hans egen moral?
Mit gæt er det første.
Hans udtalelser er ren "virtue signalling" hvor han kan fremstå som "moralens vogter" i en gratis omgang.
Tror bare han lefler for politiet.
Knud har været i Politiet i mange år... Han ved hvad han taler om.
Og det er i øvrigt ikke Knud, der ejer Østjysk Våbenhandel.
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
BasicReality skrev: ↑9. jan 2019, 21:19
PSindrup skrev: ↑9. jan 2019, 14:26
BasicReality skrev: ↑9. jan 2019, 11:53
Tjah det skete jo også før det blev lovligt at folk rendte rundt med peberspray, så ser ikke rigtig hvordan det på nogen måde har relevans til den nye lovgivning.
Ydermere kan jeg kun tilslutte mig koret, sikke en flok idioter.
Men den er jo blevet lettere tilgængelig, og tossen sagde jo også at han havde "glemt" at man ikke måtte have den med i byen.
Peter
Det er muligt du kender mere til sagen end jeg gør, men det lader ikke til manden har købt den lovligt i Danmark.
Det lader generelt ikke til at der er særlig mange våbenhandlere der sælger dem endnu.
Ydermere giver det heller ikke mening at sige man har glemt at man ikke måtte tage den med i byen. Det har man aldrig måtte uden politiets tilladelse og det ændrer den nye lovgivning intet på.
Nej, jeg kender kun til sagen fra pressen.
Men gutten har jo nok, med et halvt øre, hørt at nu bliver peberspray lovlige i Danmark, og dermed forsøgt sig med at have "glemt" at det kun gælder indenfor hjemmets 4 vægge.
Et spørgsmål: Hvis man i dag har en peberspray i hjemmet, kunne man så tænke sig at der ville blive stillet krav om bevis for hvordan man har anskaffet sig den? Altså at den ikke er anskaffet før 1/1 2019, eller "importeret" fra f.eks. Tyskland
Peter
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
PSindrup skrev: ↑10. jan 2019, 09:02
…….
Et spørgsmål: Hvis man i dag har en peberspray i hjemmet, kunne man så tænke sig at der ville blive stillet krav om bevis for hvordan man har anskaffet sig den? Altså at den ikke er anskaffet før 1/1 2019, eller "importeret" fra f.eks. Tyskland
Peter
Arrrh det håber jeg da ikke. Det ville jo være omvendt bevisførelse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
PBP
- Bronze Member

- Interesser: Skydning med pistol
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 12 times
Jeg er ikke umiddelbart imponeret over det regelsæt der er lavet, men juleferien taget i betragtning så har der selvfølgelig også været kort tid til det, hvis man ikke lige havde forberedt sig lidt på at loven selvfølgelig ville blive endelig vedtaget midt i december.
Det med, at de ikke må sælges via internettet, er da bare fjollet og det virker som en smålig måde at gøre modstand mod lovliggørelsen fra systemets side.
Hvordan mon reglerne tolkes hvis man giver/modtager en peberspray som gave? Jeg kunne da godt forestille mig at nogen vil købe en peberspray til deres gamle forældre der bor alene, eller til børnne der lige er flyttet hjemmefra osv. Hvis man ikke lige får kvitteringen med, så er det jo i hvert fald svært at bevise om de er købt lovligt i DK eller importeret ulovligt.
Og hvis man nu har købt nogle dåser som privatperson, men ikke har lyst til at have dem stående alligevel, og så vil sælge dem igen via facebook/dba/guloggratis eller lignende - må man det?
Det med styrken synes jeg også er svært at finde ud af, mange af de danske butikker der har pebersprays på deres hjemmeside oplyser ikke styrken på dem. Reglerne siger max. 500.000 SHU (Scoville Heat Units) - men hvis man googler de sprays de sælger, så oplyser udenlandske sælgere og producenterne styrker på omkring 2.000.000! Diverse artikler i medierne skriver også at pebersprays typisk har en styrte på "omkring 2 millioner scoville". Men så er spørgsmålet jo også hvordan man måler, for producenterne skriver ofte bare noget som "10% OC" på dåserne, og så gerne et så højt SHU tal som muligt. Men begge dele kan være svært at regne med, hvilket kan gøre det vanskeligt at afgøre om en given spray er lovlig i Danmark. Som der står på wiki om peberspray:
The OC percentage measures only the amount of chili oil extract contained in the defense spray, not the strength, pungency or effectiveness of the product. Other companies may show a high SHU. The SHU is a measurement of the base resin compound and not what comes out in the aerosol. The rated irritant effect of the resin may be diluted depending on how much of it is put in the can.
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
Når nu man skal ud og anskaffe sig en peberspray til hjemmet, skal det så være en der laver en "sky" eller en stråle?
Jeg tænker at der med den der laver en sky er stor risiko for at man selv får "fornøjelsen" af skyen - specielt når/hvis den affyres indendørs.
Peter
-
BasicReality
- Silver Member

- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
PSindrup skrev: ↑10. jan 2019, 15:41
Når nu man skal ud og anskaffe sig en peberspray til hjemmet, skal det så være en der laver en "sky" eller en stråle?
Jeg tænker at der med den der laver en sky er stor risiko for at man selv får "fornøjelsen" af skyen - specielt når/hvis den affyres indendørs.
Peter
Helt klart med stråle. Ved ikke lige hvordan det kommer til at se på ud på det danske marked, men der er pebersprays med indbygget lasersigte så det er nemt at ramme målet inden for et par meters rækkevidde.
-
PBP
- Bronze Member

PSindrup skrev: ↑10. jan 2019, 15:41
Til indendørs brug i mindre rum vil jeg nok helst bruge en gel for at undgå selv at blive påvirket.
-
Elbæk
- Platin Member

- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
I hvert fald nogle forhandlere har nu modtaget deres tilladelse til at forhandle peberspray.
Et lille tip; nogle pebersray kan, fra fabrikken af, have spor af capsaicin på ydersiden - det finder man ud af når man håndterer en helt ny dåse og derefter klør sig under næsen - har jeg... øh... hørt

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
Caspian1911
- Moderator

- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Elbæk skrev: ↑10. jan 2019, 17:44
I hvert fald nogle forhandlere har nu modtaget deres tilladelse til at forhandle peberspray.
Et lille tip; nogle pebersray kan, fra fabrikken af, have spor af capsaicin på ydersiden - det finder man ud af når man håndterer en helt ny dåse og derefter klør sig under næsen - har jeg... øh... hørt
Var det næsen, du kløede dig under?

Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
Agamemnon
- Moderator

- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1071 times
Caspian1911 skrev: ↑10. jan 2019, 21:55
Elbæk skrev: ↑10. jan 2019, 17:44
Var det næsen, du kløede dig under?
Det skidt går lige i slimhinderne, uanset hvor de sidder.... Har jeg hørt.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
Tonnytot
- Gold Member

- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
"Nogle kunder kom kun for at købe sprayen...." Bla bla... bla bla... bla bla...
Den lov er da det bedste, der længe er sket.
Især må pacifister og folk som er imod våben i private hjem da være ovenud lykkelige for den.
Nu kan man for første gang lovligt deeskalere fra skydevåben og slagteknive til noget ufarligt.
Frihed frem for alt
-
Elbæk
- Platin Member

- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Der skal noget
seriøs simulationstræning til før sådan et koncept er en god idé. Når situationen spidser til, så tager muskelhukommelsen over - og for de flestes vedkommende betyder det at når riflen peges mod et truende mål, så er det riflens aftrækker man defaulter til. Jeg ville aldrig personligt selv montere en "less lethal" løsning på et dødeligt våben, det er - for nu at bruge et af amerikanernes egne yndlingsudtryk i den retning - en massiv
liability.
Ja, jeg er kedelig...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
CO
- Platin Member

- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Det med styrken synes jeg også er svært at finde ud af, mange af de danske butikker der har pebersprays på deres hjemmeside oplyser ikke styrken på dem. Reglerne siger max. 500.000 SHU (Scoville Heat Units)
Hvor står den regel?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
-
HBHansen
- Silver Member

- Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Elbæk skrev: ↑10. jan 2019, 22:49
Der skal noget
seriøs simulationstræning til før sådan et koncept er en god idé. Når situationen spidser til, så tager muskelhukommelsen over - og for de flestes vedkommende betyder det at når riflen peges mod et truende mål, så er det riflens aftrækker man defaulter til. Jeg ville aldrig personligt selv montere en "less lethal" løsning på et dødeligt våben, det er - for nu at bruge et af amerikanernes egne yndlingsudtryk i den retning - en massiv
liability.
Ja, jeg er kedelig...
Jeg er helt med på hvad du mener. MEN for dem derude, hvis første reaktion stadig er at gribe til skydevåben, kan det være et fint alternativ... Det kan jo ikke gøre situationen værre....
-
Siggy
- Bronze Member

- Interesser: pistolskydning, jagt
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
CO skrev: ↑10. jan 2019, 23:20
Det med styrken synes jeg også er svært at finde ud af, mange af de danske butikker der har pebersprays på deres hjemmeside oplyser ikke styrken på dem. Reglerne siger max. 500.000 SHU (Scoville Heat Units)
Hvor står den regel?
Våbenbekendtgørelsens § 18a stk. 1
Hilsen Siggy
Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!
-
CO
- Platin Member

- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Hmm, gad vide hvor mange der, lige som jeg, er uvidende om den regel?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
-
Bino
- Gold Member

- Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 3 times
-
Kontakt:
Nu er det sikkert mig der ikke kan læse men jeg kan kun finde denne tekst. Citat( § 18 a. Peberspray, der lovligt kan erhverves og besiddes i eget hjem i henhold til våbenlovens § 2 h, stk. 1, må ikke have en styrke på mere end 500.000 scoville heat units.) Citat slut Skal der ikke også stå “Anvende” før man må bruge den ?
Ham som var med fra starten.
-
Siggy
- Bronze Member

CO skrev: ↑11. jan 2019, 05:45
Tjaa, våbenhandlerne ved det vel, i og med de forhandler det og de holder sig vel ajour med lovgivningen på deres område.
Hilsen Siggy
-
Siggy
- Bronze Member

Bino skrev: ↑11. jan 2019, 06:15
Nu er det sikkert mig der ikke kan læse men jeg kan kun finde denne tekst. Citat( § 18 a. Peberspray, der lovligt kan erhverves og besiddes i eget hjem i henhold til våbenlovens § 2 h, stk. 1, må ikke have en styrke på mere end 500.000 scoville heat units.) Citat slut Skal der ikke også stå “Anvende” før man må bruge den ?
Nej, netop ikke da anvendelsesbehovet falder ind under straffelovens § 13. Der er netop ikke givet generel lov til man kan bruge peberspray på må og få.
Hilsen Siggy
-
PBP
- Bronze Member

Siggy skrev: ↑11. jan 2019, 06:25
Tjaa, våbenhandlerne ved det vel, i og med de forhandler det og de holder sig vel ajour med lovgivningen på deres område.
Jeg har set flere steder, at man har valgt at forhandle Ballistol peberspray, f.eks. hos Østjysk Våbenhandel, Korsholm og iversen-import. Ingen af stederne står oplyst hvor kraftig den er, men hvis man kigger på
https://www.ballistol-shop.de/Informati ... :_:99.html så står der (Google translated fra tysk):
Ballistol pepper sprays are equipped with more than 2.5 million SHU.
Det må da være ulovligt så?
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
Det er vel heller ikke så vigtigt at DU kender den regel, så længe at våbenhandleren, som er de eneste pebersprayen lovligt kan købes hos, ved det. De vil jo ikke sælge et produkt der ikke er lovligt i DK.
Peter
-
Bofhenator
- Moderator

- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
-
Kontakt:
PSindrup skrev: ↑11. jan 2019, 09:56
Det er vel heller ikke så vigtigt at DU kender den regel, så længe at våbenhandleren, som er de eneste pebersprayen lovligt kan købes hos, ved det. De vil jo ikke sælge et produkt der ikke er lovligt i DK.
Peter
Naturligvis skal man som bruger også selv kende loven! Hvad i alverden havde du ellers forestillet dig?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
PSindrup
- UDMELDT AF NVF
Bofhenator skrev: ↑11. jan 2019, 09:58
PSindrup skrev: ↑11. jan 2019, 09:56
Peter
Naturligvis skal man som bruger også selv kende loven! Hvad i alverden havde du ellers forestillet dig?
Ro på nu!
Man behøver da ikke i detaljer at kende loven om styrke for at købe og eje en peberspray.
Peter