Politiet dropper digitalt ansøgnings system for våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 28 times

Politiet dropper digitalt ansøgnings system for våben

Indlæg af Bemoni1 » 15. jan 2019, 14:02

Det ellers længe ventede system til registrering til våben, er jvf. denne artikel fra jægerforbundet, blevet droppet
ØV :evil:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... bwEZoBTyhw
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Politiet dropper digitalt ansøgnings system for våben

Indlæg af Bofhenator » 15. jan 2019, 15:49

/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 15. jan 2019, 18:30

Man skulle aldrig nogensinde have slået tingene sammen... Den besparelse der påstås at skulle være, er da mange gange ædt op af timer spildt på overflødig administration..

Jeg erkender det er pinligt jeg ikke har købt nogen våben for nyligt, men sidst jeg gjorde, tog det 7 minutter på den lokale station,for at få tilladelsen.. De to minutter skyldes endda de lige skulle starte Dankortmaskinen op...

Det fungerede da optimalt, og hvis der var noget, tog man det med det samme...

Såkaldte smarte EDB løsninger min bare :moon:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 15. jan 2019, 18:44

Ja man FATTER bare ikke når alle andre instanser bruger NemID men her som skrevet i artiklen print ud skriv med kuglepen scan ind og vedhæft som pdf fil vedr den tilladelsen
Til at søge på din vandels godkendelse havde man lavet noget voldsrelateret
Var de tilladelser jo længe inddraget og nu de er igang så få for filan da lavet
Nogle plastkort a la SKV
Det er immervæk bedre end det papir crap som de så osse bruger penge på at sende
Til en som med lidt held når frem med den såkaldte post et eller andet :moon:
Har oplevet det tog fra holstebro til min bopæl 35-40km væk 19 fucking dage
Hallo !
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 15. jan 2019, 18:54

F U B A R skrev:
15. jan 2019, 18:44
Ja man FATTER bare ikke når alle andre instanser bruger NemID men her som skrevet i artiklen print ud skriv med kuglepen scan ind og vedhæft som pdf fil vedr den tilladelsen
Til at søge på din vandels godkendelse havde man lavet noget voldsrelateret
Var de tilladelser jo længe inddraget og nu de er igang så få for filan da lavet
Nogle plastkort a la SKV
Det er immervæk bedre end det papir crap som de så osse bruger penge på at sende
Til en som med lidt held når frem med den såkaldte post et eller andet :moon:
Har oplevet det tog fra holstebro til min bopæl 35-40km væk 19 fucking dage
Hallo !
Mvh
Jeg sætter gerne min sølvpapirshat lidt på sned, og påstår det er en bevidst strategi fra politiets side af at besværliggøre tingene, således at man til sidst opgiver at ansøge i det hele taget.. :tinfoil:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 15. jan 2019, 20:04

Overskriften lyder som om der sker en forværring ift. idag, men som jeg læser det er det ikke tilfældet. Men det ser ud til at vi må leve med den nuværende løsning i et stykke tid endnu.

Syntes egentlig at det med samtykket mere er pudsigt end et egentligt irritationselement. Jeg plejer bare at skrive i hånden at jeg giver samtykke og tager et billede af det som vedhæftes.

Det mest irriterende er at de insisterer på at sende med posten istedet for til e-boks.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 15. jan 2019, 21:46

Jeg har lavet en samtykkeerklæring og scannet den med en app der hedder Turboscan. Den gør min telefon til en scanner/kopimaskine man kan have i lommen. Den laver det scannede dokument til en PDF fil du kan sende som en mail. Det er en meget praktisk app til mange ting.

Selve den underskrevne samtykkeerklæring har jeg lagt på c-drevet på min PC, og så bruger jeg bare den samme hver gang jeg sender en ansøgning. Og jeg har sendt en hel del ansøgninger i disse måneder, fordi det ca er 5 år siden vi fik lov at købe lyddæmpere, og det er 10 år siden jeg flyttede til Danmark.

Det er et bøvlet og irriterende system at bruge, men når man har gjort det et par gange går det såmænd OK.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 15. jan 2019, 21:52

Jeg ville bare ønske, at man kunne stå nede hos en forhandler, udvælge en riffel, sende en elektronisk ansøgning afsted og i løbet af få sekunder modtage en bekræftelse på, at man ikke har noget på straffeattesten. Derefter kunne man så have den mulighed at anmode forhandleren om en "transfer" af ejerskabet, som forhandleren går ind og bekræfter.

På den måde kan man klare besigtigelse, køb og overdragelse af riffel på under en times tid, alt inklusiv. :biggrin:

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 16. jan 2019, 10:22

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke kan fungere fuldstændigt som omregistrering af biler. Hvis bilen/riflen allerede findes i systemet, så logger køber og sælger bare ind med Nem-ID og ejerskiftet er klaret på få minutter, inkl. betaling for ny tilladelse (som selvfølgelig skal sættes ned til noget symbolsk, da udgifterne er minimale) Det samme burde kunne gøres fra en forhandler til en med gyldigt jagttegn, da man jo så allerede er vandelsgodkendt. Så skal politiet ikke bruge ressourcer på at vurdere og forklare hvorfor Hans må købe en halvautomat, men Thomas ikke må. Ens behandling for alle, og intet tungt administrativt apparat.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 16. jan 2019, 10:53

NSander skrev:
16. jan 2019, 10:22
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke kan fungere fuldstændigt som omregistrering af biler. Hvis bilen/riflen allerede findes i systemet, så logger køber og sælger bare ind med Nem-ID og ejerskiftet er klaret på få minutter, inkl. betaling for ny tilladelse (som selvfølgelig skal sættes ned til noget symbolsk, da udgifterne er minimale) Det samme burde kunne gøres fra en forhandler til en med gyldigt jagttegn, da man jo så allerede er vandelsgodkendt. Så skal politiet ikke bruge ressourcer på at vurdere og forklare hvorfor Hans må købe en halvautomat, men Thomas ikke må. Ens behandling for alle, og intet tungt administrativt apparat.
Enig, men jeg er sikker på, at toppen af Rigspolitiet samt nogle politikere nok skal få den slags spinnet i medierne til at være "nyt system gør det nemmere at købe kraftige rifler i Danmark", eller "danske våbenejere kan nu få våben i hånden på fem minutter, helt lovligt". Så det ender bare med, at politikerne indfører en "venteperiode" på f.eks. fem dage, før forhandleren må udlevere våbenet.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 16. jan 2019, 11:06

Ja der er immervæk flere der bliver slået ihjel af biler end våben i danmark, hvis ikke vi tæller tosserne med der skider på love og regler.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 16. jan 2019, 11:31

LapuaMagnum skrev:
16. jan 2019, 11:06
Ja der er immervæk flere der bliver slået ihjel af biler end våben i danmark, hvis ikke vi tæller tosserne med der skider på love og regler.
Der bliver dræbt flere i trafikken end af våben uanset om vi tæller tosser med eller ej.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 16. jan 2019, 18:04

Ingsorsi skrev:
16. jan 2019, 11:31
LapuaMagnum skrev:
16. jan 2019, 11:06
Der bliver dræbt flere i trafikken end af våben uanset om vi tæller tosser med eller ej.
Det er rigtigt, men der er vel kun en promille der bliver slået ihjel ved ulykker med jagt og sportsvåben i forhold til tosserne der render rundt og tror de er med i en film :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 16. jan 2019, 18:15

Er jeg den eneste her, som oplever det nuværende system som langt bedre end det gamle :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 16. jan 2019, 19:15

Langenge skrev:
16. jan 2019, 18:15
Er jeg den eneste her, som oplever det nuværende system som langt bedre end det gamle :???:
Hvis det gamle er helt tilbage hvor man fik den med i hånden max 20 min efter man troppede op på det lokale våbenkontor, så er du nok den eneste der syntes at det er sjovere at vente flere uger :giggle:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 16. jan 2019, 19:17

Chrstn_Olsen skrev:
16. jan 2019, 19:15
Langenge skrev:
Hvis det gamle er helt tilbage hvor man fik den med i hånden max 20 min efter man troppede op på det lokale våbenkontor, så er du nok den eneste der syntes at det er sjovere at vente flere uger :giggle:
Du har ikke oplevet at være under våbenkontoret i Horsens :smile:
Der talte vi ikke om 20 minutter, men om op til et halvt til et helt år (har faktisk oplevet halvandet år på en enkelt tilladelse)
Senest rettet af Langenge 16. jan 2019, 19:18, rettet i alt 1 gang.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 16. jan 2019, 19:18

Flugteren skrev:
16. jan 2019, 10:53
NSander skrev:
Enig, men jeg er sikker på, at toppen af Rigspolitiet samt nogle politikere nok skal få den slags spinnet i medierne til at være "nyt system gør det nemmere at købe kraftige rifler i Danmark", eller "danske våbenejere kan nu få våben i hånden på fem minutter, helt lovligt". Så det ender bare med, at politikerne indfører en "venteperiode" på f.eks. fem dage, før forhandleren må udlevere våbenet.
Syntes det er fint at fx halvauto lige skal en tur omkring en rigtig person og vurderes, men almindelige repeterrifler, som i praksis aldrig afvises, kan jeg ikke komme på nogen gode argumenter for at man ikke bare skulle kunne køre gennem en ren IT godkendelse mens man står hos forhandleren.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 16. jan 2019, 19:26

Langenge skrev:
Jeg er i samme båd som dig (Horsens) og jeg oplever også det nuværende system - uagtet at der bestemt ér plads til forbedringer - som en klar forbedring i forhold til det gamle system.

Jeg har også ventet urimeligt lang tid på tilladelser - men jeg har, ret skal være ret, også fået lavet en tilladelse på under 24 timer fordi jeg bad pænt om det og forklarede hvorfor det hastede.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 16. jan 2019, 22:06

Chrstn_Olsen skrev:
16. jan 2019, 19:18
Flugteren skrev:
16. jan 2019, 10:53
NSander skrev:
Syntes det er fint at fx halvauto lige skal en tur omkring en rigtig person og vurderes, men almindelige repeterrifler, som i praksis aldrig afvises, kan jeg ikke komme på nogen gode argumenter for at man ikke bare skulle kunne køre gennem en ren IT godkendelse mens man står hos forhandleren.
Halvautotilladelsen er jo indskrevet som "ganske særlig" under våbenbekendtgørelsen, så uanset hvad kan den jo nok ikke bare lige "overføres". Jeg kunne leve med lidt ekstra foranstaltning i form af en rigtig person, der kigger på sagen, hvis vi så blev garanteret tilladelsen såfremt kravene til ejerskab er opfyldt (ren straffeattest, 20 år, jagttegn).

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 424 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 17. jan 2019, 01:33

Langenge skrev:
Nej, jeg kan også bedre lide den nye blanket. :smile:
Jeg røg ind i ny hjemmeside-halløjet her i December og måtte bruge den gamle blanket og scanne den ind.
Der er jo ikke mulighed for at skrive bemærkninger eller noget?
Samtykkeerklæringen er dog noget hø.

Og så er jeg for ung i gårde til at have oplevet Odenses våbenkontor i sin fulde magt, men jeg lader mig høre at vi skal være glade for at vi fik ACV. :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 17. jan 2019, 01:44

Hvis i syntes det et bøvlet at ansøge om våbentilladelse til jagtvåben... så skal i ikke begynde at lege med SKV våben :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 17. jan 2019, 10:44

Langenge skrev:
Jeg nåede lige at mærke svirpet fra enevældskongen Dynamit-Harry på Fyn. Han kørte efter helt egne regler som var fine for nogle, knap så fine for andre. Samtidig kunne man misundeligt skue mod andre politikredse hvor holdningen var helt anderledes, så de fik strakstilladelse til ting vi andre fik blankt og ubegrundet afslag på. Så jeg oplever også det nuværende system som langt bedre end det gamle.

Det er selvfølgelig irriterende at der ikke er lavet et tidssvarende digitalt system, men det er da til at leve med. Da jeg ansøgte om min første riffeltilladelse i 1988 skulle jeg vedlægge betalingen i stempelmærker. Jeg troede det var frimærker, så jeg købte frimærker for temmelig mange penge. Men stempelmærker er noget andet, og de kunne kun købes på udvalgte posthuse, så alt i alt brugte jeg meget længere tid på den ansøgning end jeg gør på at ansøge nu.

Det er også irriterende at hele spørgsmålet om tilladelser til halvautomater er så uldent. Men det er trods alt ens for alle, og det grundlæggende problem er en uklar lovgivning, ikke en uensartet sagsbehandling. Fordelen ved at det er ens for alle er, at så kan problemet også løses centralt. Mit ønske er, at Justitsministeriet sammen med våbenrådet laver klare regler om halvautomater, helst så vi kan bruge dem i både skytteforeninger og på jagt. Men i hvert fald klare regler så både borgere og myndigheder kan læse i reglerne hvad man må og hvad man ikke må.

Det kunne for resten være interessant at få oplyst mere konkret hvad det er, der har fået politiet til at droppe et digitalt ansøgningssystem. Jeg kan forestille mig, at det er problematisk, at mange våben har samme serienummer (eks, Mauser 98K. Mange har kun 4 cifre). Det kan godt tænkes at våbenregistret ikke umiddelbart vil acceptere flere forskellige våben med samme nummer. Andre bud på, hvad der gik galt?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 17. jan 2019, 13:57

Flugteren skrev:
15. jan 2019, 21:52
Jeg ville bare ønske, at man kunne stå nede hos en forhandler, udvælge en riffel, sende en elektronisk ansøgning afsted og i løbet af få sekunder modtage en bekræftelse på, at man ikke har noget på straffeattesten. Derefter kunne man så have den mulighed at anmode forhandleren om en "transfer" af ejerskabet, som forhandleren går ind og bekræfter.

På den måde kan man klare besigtigelse, køb og overdragelse af riffel på under en times tid, alt inklusiv. :biggrin:
Lyder fint, men min kone ville ikke kunne lide det system
😁
10-22

Besvar