Kan en trainer dømmes til at være en kniv?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Kan en trainer dømmes til at være en kniv?

Indlæg af Lassescout » 8. aug 2017, 13:44

I min søns omgangskreds er sommerens dille med fidget spinnere ved at være forbi. Men nogle af hans venner har købt "Ballisong Butterfly knife trainere" på feriedestinationerne som ligner denne: http://www.bladeplay.com/item--Domino-T ... fly--17231 De bruger dem til at jonglere med, åbne og lukke på spektakulære måder som også ville virke med en buterflykniv.

Min søn vil også gerne have en, men jeg er sku lidt af en tøsedreng må jeg indrømme. Vi så, hvordan politiet lykkedes med at gøre alle foldeknive enhåndsbetjente, og jeg har ikke lyst til at stå i retten og forklare at dette ikke er en kniv. Sliber man bladet er det jo en kniv. Sønnens kammaerater siger, at hvis man forsøger at slibe den skarp, så sliber man ned i hullerne, så derfor kan det ikke lade sig gøre. Jeg er ikke overbevist.

Ville I turde bestille sådan én på e-bay? "bladet" er ca 3 mm tykt hele vejen rundt så det er ikke farligere end et stykke fladjern i sin nuværende form. Behøver man stå på mål for, hvad en ting kan laves om til, når det ikke er gjort?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Re: Kan en trainer dømmes til at være en kniv?

Indlæg af Froe » 8. aug 2017, 13:49

Mine børn legede rundt med disse for 3 års tid siden. Jeg var ikke bekymret om lovligheden.
Dog bad jeg dem at undlade at tage dem med i offentligt rum, da det kunne mistolkes som en kniv. Det respekterede de.

Holdbarheden af de billige er elendig. Det er vitterlig porøst støbe metal, så der er ikke mange timers show-off, førend skidtet knækker.
Dixi !

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 8. aug 2017, 14:17

Logisk set skulle man ikke mene at det var et problem, men på den anden side så kræver Sai blankvåbentilladelse og de er heller ikke skarpe :???:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 8. aug 2017, 14:42

Man kan undre sig over at springknive, balisonger og lign. stadig er ulovlige når nu OHO knive er blevet lovliggjorte til anerkendelsesværdige formål. Mange OHO knive kan med lidt træning åbnes stort set lige så hurtigt. Men det er en helt anden diskussion, som ikke skal forplumre tråden her, så lad det ligge…

De omtalte ”trainere” ligger i en grå-zone og det vil ikke kunne afvises at en emsig betjent eller anklager vil kunne bygge en sag på at de muligvis vil kunne slibes op som knive.

Såfremt man vitterlig ønsker at træne/lege med balisonger er det måske bedre at vælge en type som helt tydeligt ikke er et våben – f.eks. en kapselåbner.
Balisong Bottle Opener.jpg
De findes i mange typer og kvaliteter på nettet. En af de bedre (tror jeg) er den viste fra KnifeCenter (https://www.knifecenter.com/item/XT3222 ... el-Handles) Jeg har selv handlet ved KnifeCenter flere gange og er endnu aldrig blevet skuffet over deres produkter.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 8. aug 2017, 15:19

Oscar123 skrev:De omtalte ”trainere” ligger i en grå-zone og det vil ikke kunne afvises at en emsig betjent eller anklager vil kunne bygge en sag på at de muligvis vil kunne slibes op som knive.
Jeg mener ikke det er et spørgsmål om hvad det kan ændres til, eller det håber jeg ikke, for så ser det sløjt ud for mange ting. Så skulle man også være bange for at køre på en ellers lovlig Knallert, fordi plomben kan tages ud? Vikingesværd til re-enactment miljøet falder nu uden for kravet om blankvåbentilladelse hvis nogle bestemmelser er opfyldt, vistnok noget med at klingen (æggen) skal være 2 mm bred. De våben kan jo også slibes op!

Det må være et spørgsmål om hvordan butterflykniven, knallerten og vikingesværdet ser ud når man bliver udtaget til kontrol, og ikke hvad de eventuelt kan omgøres til.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 8. aug 2017, 21:53

Ligesom med den meget ordnære udlægning af hvad en enhåndsbetjent kniv er, så må der vel gælde de samme regler for en kniv.
Så længe "bladet" ikke har en fas, men er af en udformning der ikke kan stikke eller skære mere end et gennemsnitligt stikke 2,3x20mm fladjerne, der er jo netop tale om en genstand der er konstrueret til sikkert at kunne træne færdigheder med en kniv, uden man kommer til skade under træningen.
Hvis "kan tildannes til" kommer ind i billedet, så kan man heller ikke købe pladestål længere. Der var på "Forgotten Weapons" på youtube for nylig en video hvor Ian viser nogle maskinpistoler produceret af en brite, udelukkende bestående af ting han har købt i isenkramforretninger og bygge-/værktøjsmagasiner.

Jeg ville være helt rolig ved at bestille dem. Men, jeg ville også instruere junior 1, 2, 3... n (afhængig af hvor mange du har) i, at de hører til hjemme på matriklen, ikke i skolegården, og absolut ikke i stormagasiner eller på parkeringspladser.

https://www.youtube.com/watch?v=sIhGCRIQnCA
For dem der vil se videoen om maskinpistoler - jeg har ikke embeddet den, da den ikke er super relevant for mit argument.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 9. aug 2017, 07:58

Lassescout skrev: Ville I turde bestille sådan én på e-bay? "bladet" er ca 3 mm tykt hele vejen rundt så det er ikke farligere end et stykke fladjern i sin nuværende form. Behøver man stå på mål for, hvad en ting kan laves om til, når det ikke er gjort?
Det må være et spørgsmål om, om den ER farlig - ikke hvad den kan gøres til ...

Fladjern er jo stadig lovligt, selv om det kan laves om til et samuraisvært (næsten) i de rette hænder. :giggle:

Peter

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 425 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 9. aug 2017, 12:51

Martensit skrev:Ligesom med den meget ordnære udlægning af hvad en enhåndsbetjent kniv er, så må der vel gælde de samme regler for en kniv.
Så længe "bladet" ikke har en fas, men er af en udformning der ikke kan stikke eller skære mere end et gennemsnitligt stikke 2,3x20mm fladjerne, der er jo netop tale om en genstand der er konstrueret til sikkert at kunne træne færdigheder med en kniv, uden man kommer til skade under træningen.
Hvis "kan tildannes til" kommer ind i billedet, så kan man heller ikke købe pladestål længere. Der var på "Forgotten Weapons" på youtube for nylig en video hvor Ian viser nogle maskinpistoler produceret af en brite, udelukkende bestående af ting han har købt i isenkramforretninger og bygge-/værktøjsmagasiner.

Jeg ville være helt rolig ved at bestille dem. Men, jeg ville også instruere junior 1, 2, 3... n (afhængig af hvor mange du har) i, at de hører til hjemme på matriklen, ikke i skolegården, og absolut ikke i stormagasiner eller på parkeringspladser.

https://www.youtube.com/watch?v=sIhGCRIQnCA
For dem der vil se videoen om maskinpistoler - jeg har ikke embeddet den, da den ikke er super relevant for mit argument.
Jeg har selv bogen, skrevet af Luty og har haft den i mange år.
Jeg ser den som min "Når tyskerne/romerne/(indsæt-invasionsliderligt-folk-her)-kommer-forsikring. :blink:
Nu er jeg godt nok indehaver af et værktøjsmagersvendebrev, men det er ikke nødvendigt i denne sammenhæng.
Min kone ville kunne lave denne her, på sit køkkenbord, hvilket også er hele konceptet.
(Hun ville så blive hidsig og rasende, når hun skulle vikle fjederen til magasinet, og smadre hele lortet i raseri, men det er en del af charmen og jeg elsker jo det erotisk buttede lille pus :Hug: ) :fun:
Bogen kan så vidt jeg ved, stadig frit købes på Amazon, og jeg vil anbefale den til alle.
Ikke kun på grund af hele det med at bygge en maskinpistol, men det er svært at finde en mere letforståelig forklaring for lægmand, som forklarer præcis hvad der sker når en maskinpistol skyder. :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 9. aug 2017, 13:10

Tak for indlæggene. Jeg kan se, at de fleste lander nogenlunde samme sted som jeg selv rent intuitivt mener.
Vikingesværd til re-enactment miljøet falder nu uden for kravet om blankvåbentilladelse hvis nogle bestemmelser er opfyldt, vistnok noget med at klingen (æggen) skal være 2 mm bred.

Er der nogen der kan linke til noget skriftligt om dette? Det lader til at være meget fornuftige regler, hvis kriterier også må give mening andre steder.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 9. aug 2017, 14:35

Lassescout skrev:Tak for indlæggene. Jeg kan se, at de fleste lander nogenlunde samme sted som jeg selv rent intuitivt mener.
Vikingesværd til re-enactment miljøet falder nu uden for kravet om blankvåbentilladelse hvis nogle bestemmelser er opfyldt, vistnok noget med at klingen (æggen) skal være 2 mm bred.

Er der nogen der kan linke til noget skriftligt om dette? Det lader til at være meget fornuftige regler, hvis kriterier også må give mening andre steder.
Jeg kan ikke komme med et link til nogen specielle regler, men erindrer at have set en af de reenactors der var i min gamle fægteklub viste et brev frem, som var sendt til en reenactment forening af en politimyndighed, og udgjorde grundlaget i deres argumentation om "attrap" kontra "rigtigt" våben. Kan ikke huske om det var 1,6mm eller om det var 2mm klingen skal være ved "æggen". Så hvis man skal kigge efter argumenter, så er det en "ekspertvurdering" fra politiet :D

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 9. aug 2017, 14:47

Jeg ville også bestille den, hvis det var mig.

Argumentet er.. Hvad er det nu (legetøj/trainer) og en trods alt billig udgave af den ægte vare som man er velvidende om er ulovlig.
Den ulovlige gerning må være at skærpe den, så man i stedet for en trainer/legetøj, omdanner den til en ulovlig kniv.

Man kan vel ikke dømmes eller straffes for noget man ikke har gjort.

Interessen for den trainer må jo være at man ønsker at lære teknikken af ren og skær egen interesses skyld, hvilket må være dækket ind af informationsfriheden. Men man ønsker samtidig IKKE at overtræde nogle love - og det er jo muligt med traineren.

Det er også muligt at købe dirke til låse, og lære sig selv at åbne låse med dem - men går man rundt med et sæt dirke i det offentlige rum, så kan det måske godtgøres at man er på vej til et indbrud.

At traineren er lavet med en "klinge" af rustfast stål er sikkert mere for vægtens (og funktionens) skyld, men det er ikke ensbetydende med at det er synderligt GODT rustfast stål, og næppe stål af kvalitet som benyttes til klinger.

Jeg mener i hvert fald :
Traineren må være ok at eje/benytte, i hvert fald derhjemme - men ikke et sted i det offentlige rum hvor den kan misforstås for noget ulovligt, præcis ligesom med attrap/airsoft/modeller kan opfattes forkert eller truende. Så det er naturligt at vise hensyn med hvor man benytter den, selvom den efter min mening burde være 100% lovlig (som legetøj/trainer) - men kan misforstås som en ulovlig kniv som giver en reaktion hos andre der også kender knivloven.

Informationsfrihed må dække ønsket om at lære teknikken - men idet det er en "trainer" og det faktum at man er velvidende om loven, må man kunne godtgøre at man ikke ønsker at overtræde loven ved at fremstille en ulovlig kniv ud af traineren.
Hvilket måske ender med at være en elendig, ulovlig kniv, da "klingen" næppe er i egnet materiale og simpelthen ikke er risikoen værd.

Og det at den er udbudt som en "trainer" og andre steder i verden sælges som værende - ikke en kniv.
Samt jeg har andre og mere egnede knive til forskelligt arbejde, så jeg har ikke behov for en ulovlig kniv som den, hvor jeg sikkert ville komme til skade med sådan en alligevel.

Det ville jeg selv turde lægge hovedet på blokken med, og gik gerne i en retsal for at forsvare mit valg, hvis det var.

Syntes også jeg har set kravet til "sværd" til re-enactment og offentlige forestillinger - at de ikke måtte være skarpe. Men mindes ikke et krav til antal mm eller noget.

Skarp/skærende æg --> blankvåbentilladelse.
Ej skarp/skærende æg --> fritaget.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Cruzzo
Newbie
Newbie
Interesser: Knive
Geografisk sted: Horsens

Hvad med andre trainers?

Indlæg af Cruzzo » 21. jan 2019, 21:44

Kiggede på nogle andre trainer knive: https://eu.elementalknives.com/products ... er-phase-2
Ville bare vide om der også er lovlige? :smile: (I Danmark)
Eller skal jeg bare købe en normal trainer??? :biggrin:

Mvh. Oliver

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 21. jan 2019, 23:50

Du kan højest blive dømt for dårlig smag... Den trainer er mere flamboyant end en homoparade! :gay: :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 22. jan 2019, 00:59

Da der står "Intended for display purposes", vil jeg formode at den ikke er bygget til brug. Men udelukkende er en pyntegenstand (ja.. smag er relativt).
Men til prisen på 240 kr. - Så ville jeg da prøve den, hvis den faldt i min smag.

Knækker den i et greb, kan du jo lime den sammen, og stille den til pynt :smile:
Dixi !

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 22. jan 2019, 07:34

:biggrin:

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
s-l64.gif
s-l64.gif (1.68 KiB) Vist 3307 gange

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 22. jan 2019, 15:03

Nu er jeg måske også blevet en smule forsigtig hvad angår knive. (Søg på halskniv her på siden så kan du sikkert forstå)

Men jeg ville sgu ikke tage chancen og bestille en i udlandet hvor den skal igennem det danske toldvæsen/postnord, lige meget hvor sikker man selv er, er der stadig en anden som skal vurdere det, og min erfaring siger at det er de sgu ikke særlig gode til.

hvis det virkelig er så vigtigt for knægten at få sådan en, så ville jeg helt sikkert skrive til politiet og få et skriftligt svar på hvad de vurdere, hvis de siger god for den så er der ingen problemer, og hvis den så bliver stoppet i tolden så har du dokumentation på at den er god nok.

Jeg formoder du har en eller anden form for tilladelser når du er her, og det ville jeg helt sikkert ikke sætte over styr pga. knægten vil have en butterflykniv-trainer.

Evt. så bestil den i ungens navn så er det ikke dig der hænger på den :biggrin:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 22. jan 2019, 18:03

Jeg skal bestemt ikke gøre mig til smagsdommer over hvad folk måtte have lyst til at anskaffe sig. Men man kunne stille sig selv spørgsmålet om hvorfor man ønsker en ”bytterflykniv-trainer” når man ikke lovligt vil kunne købe ”the real thing”. Hvad er så formålet med at træne i brugen af den..?

Uanset svaret på ovenstående spørgsmål er der naturligvis den mulighed, at det er en tingest man bare have. Og så falder alle andre argumenter… :giggle:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. jan 2019, 18:11

Jeg tænker den falder i samme kategori som fidget spinnere. Konceptet er, som kniv, ret ubehjælpeligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ole Enkeltskud
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben + Stingermissiler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Ole Enkeltskud » 28. jan 2019, 19:52

Den kan også købes af en sponsor af denne side
Her skulle gerne stå noget irrelevant på engelsk,
for at illudere at jeg både er intelligent og berejst.

Dem med de smalleste skuldre,
er samtidig dem med de
dybeste lommer.

Besvar