Hej og velkommen til..
Våbenlovens §1, stk 1, nr. 3 skrev:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142859
Med loven som udgangspunkt er må du altså IKKE anskaffe funktionsdygtige patronhylstre uden tilladelse.
De to størrelser du refererer til svarer til .40 og .50 vil derfor sandsynligvis ikke være noget man finder haglvåben i (så jagttegn er ikke nok).
Derfor må du nok forvente at tilladelsen skal være i en af følgende former:
- Du skal selv have tilladelse til et våben i pågældende kaliber
- Du skal have genladetilladelse (så du lovligt må anskaffe genladningskomponenter = hylstrene) og deaktivere dem
- Hylstret skal være deaktiveret på lovlig vis af person med tilladelse til kalibren ELLER genladetilladelse
- Du kan MULIGVIS få en gratis patronsamlertilladelse - jeg jeg er i tvivl om det er nok
Nogle vil nok argumentere for, at patronhylstre bare er metalskrot, i kraft af ændringen til opbevaringskravene for nogen tid siden.
Desværre er §1 stadig uændret - at det kræver tilladelse at anskaffe patronhylstre.
Men hvis du er smart, så skriver du et opslag under købes her på forum, og spørger om nogen vil sælge dig det du skal bruge.
Jeg går ud fra du nok ikke skal bruge flere hundrede af dem - og så kan det da godt være at der er nogen der har nogle udtjente hylstre, som de ikke vil lade mere på, som kan doneres til en god sag mod f.eks. at få en ferrosium rod som betaling :)
Jeg vil tro at en .308'er hvor skulder og hals skæres af, nærmer sig de 10mm i ID.