Eget våben på militært område?
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Eget våben på militært område?
Hvis man nu er værnepligtig ville det så være muligt at opbevare en riffel på ens kasserne? Vis ja tror i så man ville kunne bruge omtalte riffel på militærets skydebaner? (I ens “fritid” selvfølgelig)
På forhånd tak
På forhånd tak
Steyr Mannlicher cl 2 SX 30-06. Venom Dæmper, 3-12 zeiss.
SW mp 15-22 sport performance center.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Re: Ejet våben på militært område?
Nr. 1: Spørg på Kasernen.
MEN: Jeg tvivler på, at militæret, vil give dig lov.
Hvis du har adgang til et våbenskab, som kun du har adgang til, og du oplyser opbevaringsadressen, til Politiet, så bør det være fuldt lovligt.
Jeg tvivler på, at det er lovligt at opbevare, sammen med militærets øvrige våben, ligesom våbenmesteren nok nødigt vil have ansvaret, for fremmede våben.
Og det med adgang til militærets skydebaner, i fritiden, det kommer til at knibe.
Banen kan kun være åben, når den er bemandet, efter forskrifterne. (Banekommandør osv.)
MEN: Jeg tvivler på, at militæret, vil give dig lov.
Hvis du har adgang til et våbenskab, som kun du har adgang til, og du oplyser opbevaringsadressen, til Politiet, så bør det være fuldt lovligt.
Jeg tvivler på, at det er lovligt at opbevare, sammen med militærets øvrige våben, ligesom våbenmesteren nok nødigt vil have ansvaret, for fremmede våben.
Og det med adgang til militærets skydebaner, i fritiden, det kommer til at knibe.
Banen kan kun være åben, når den er bemandet, efter forskrifterne. (Banekommandør osv.)
Senest rettet af T-REX 28. jan 2019, 21:43, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- CheesusCrust
- Bronze Member
- Interesser: Hulmaskiner
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Der er kun et rigtigt svar: spørg der hvor du er værnepligtig.
Når det er sagt, så tror jeg ikke på det kan lade sig gøre.
Til at starte med, så må du ikke overlade dit våben til andre, så du skal have dit eget skab, og sådan som jeg husker stuerne, så er det ikke en mulighed.
Skydebanerne fungerer ikke som at man bare tager ud og fyrer ammo af, overhovedet ikke når man er værnepligtig. Der skal bookes tid, og der skal være sikkerhedsmandskab.
Når det er sagt, så tror jeg ikke på det kan lade sig gøre.
Til at starte med, så må du ikke overlade dit våben til andre, så du skal have dit eget skab, og sådan som jeg husker stuerne, så er det ikke en mulighed.
Skydebanerne fungerer ikke som at man bare tager ud og fyrer ammo af, overhovedet ikke når man er værnepligtig. Der skal bookes tid, og der skal være sikkerhedsmandskab.
-
- Bronze Member
Siger mange tak for svarende!
Jeg har tænkt mig at spørge på kassernen, men ville lige høre om der er nogen som har/havde erfaring med det

Jeg har tænkt mig at spørge på kassernen, men ville lige høre om der er nogen som har/havde erfaring med det

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Det plejer ikke at være muligt på søværnets skibe.
Men det er nok mest op til våbenmesteren. For enkelte kan det lade sig gøre.
Men der er skrap registrering og det skal holde til en audit, så forvent det skal registreres grundigt.
Men det er nok mest op til våbenmesteren. For enkelte kan det lade sig gøre.
Men der er skrap registrering og det skal holde til en audit, så forvent det skal registreres grundigt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Tidligere har det ikke været et problem. man kunne endda risikere at blive inviteret med på jagt af Obersten. 

Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Hmmm, det lader til at forholdene har ændre sig en del, siden jeg var der i firserne 
EDIT: Hov, Raptor357 kom mig lidt i forkøbet

EDIT: Hov, Raptor357 kom mig lidt i forkøbet

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Om aftenen kørte vi ræs i vores biler ude på rullebanerne på øvelsesterrænet og skød med private salonrifler på skydebanen. Alt sammen med kommandantens stiltiende accept.
Tror nok at holdningen var, at det var bedre at de unge mænd skejede lidt ud der, i stedet for at gøre det i byen.
Tror nok at holdningen var, at det var bedre at de unge mænd skejede lidt ud der, i stedet for at gøre det i byen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Jeg har været værnepligtig efter 00'erne og jeg vil sige med 100% sikkerhed at det ikke kan lade sig gøre.
Jeg ved det faktuelt ikke da jeg ikke selv har spurgt eller hørt om det, men de forhold taget i betragtning under min værnepligt så kan det absolut ikke lade sig gøre.
Du får heller ikke på nogen som helst måde lov til bare at tage på skydebanen og "pløkke". Det er særligt udvalgte dage og der er ikke mange af dem i værnepligten. Skydningen bliver foretaget under strengt kontrolleret forhold.
Det var først under HRU at der blev løsnet lidt op, men som værnepligtig er du under total kontrol, og med nogle af de dræn der var med mig så er det fuldt forståeligt. Forsvaret arbejder altså med den laveste fællesnævner i værnepligten så forholderne er derefter.
Jeg ved det faktuelt ikke da jeg ikke selv har spurgt eller hørt om det, men de forhold taget i betragtning under min værnepligt så kan det absolut ikke lade sig gøre.
Du får heller ikke på nogen som helst måde lov til bare at tage på skydebanen og "pløkke". Det er særligt udvalgte dage og der er ikke mange af dem i værnepligten. Skydningen bliver foretaget under strengt kontrolleret forhold.
Det var først under HRU at der blev løsnet lidt op, men som værnepligtig er du under total kontrol, og med nogle af de dræn der var med mig så er det fuldt forståeligt. Forsvaret arbejder altså med den laveste fællesnævner i værnepligten så forholderne er derefter.
- FrederikR
- Bronze Member
- Interesser: IPSC og hagljagt
- Geografisk sted: Kolding
- Been thanked: 6 times
Bedste mulighed er at få fat på garnisionens idrætsforening. De kan måske hjælpe. Det kræver selvfølgelig at du er medlem.
Mvh
Frederik
Frederik
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Lige præcis.
Og fordi det er en skytteforening, så er der faktisk ofte mulighed for at skyde med egne våben.
Opbevaring på kasernen er derimod måske et problem.
Skulle man få lyst til at gå på skydebanen uden at have bestilt den (og måske endda uden at have den formelle kompetence til det) så kan man roligt regne med at konsekvenserne kan være mange og fantasifulde.
(Afskedigelse og en straffesag vil jeg godt sætte penge på)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Bronze Member
Jeg siger tak for hjælpen!Refraktorius skrev: ↑29. jan 2019, 18:36
Lige præcis.
Og fordi det er en skytteforening, så er der faktisk ofte mulighed for at skyde med egne våben.
Opbevaring på kasernen er derimod måske et problem.
Skulle man få lyst til at gå på skydebanen uden at have bestilt den (og måske endda uden at have den formelle kompetence til det) så kan man roligt regne med at konsekvenserne kan være mange og fantasifulde.
(Afskedigelse og en straffesag vil jeg godt sætte penge på)
Nu havde jeg heller ikke tænkt mig at opbevare mit våben vis det ikke er tilladt og bruge skydebanerne ulovligt :alcohol:
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt & sportsskydning
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Eget våben på militært område?
Jeg var inde og aftjene min værnepligt i 2018, og der havde jeg mit eget haglgevær med ind på kasernens område, i forbindelse med JDR's idrætforening blev 100 år. Der var det tilladt at tage eget haglgevær med til en flugtskydningskonkurrence i forbindelse med idrætsdagen, og det blev fint opbevaret på kasernens depot af min flinke Sergent, når jeg ikke selv gik med det over skulderen.
Og efter eskadronens eneste sølvmedalje, så fik jeg da også lov til at have det liggende på kasernens område lige så lang tid som jeg lystede, også hvis jeg senere hen skulle bruge det til jagt :eek:
Men det var selvfølgelig et haglgevær, og ikke farligt på samme måde som en riffel, selvom jeg dog blev tilbudt at komme med min riffel de dage hvor banen var åben i Holstebro.
Og efter eskadronens eneste sølvmedalje, så fik jeg da også lov til at have det liggende på kasernens område lige så lang tid som jeg lystede, også hvis jeg senere hen skulle bruge det til jagt :eek:
Men det var selvfølgelig et haglgevær, og ikke farligt på samme måde som en riffel, selvom jeg dog blev tilbudt at komme med min riffel de dage hvor banen var åben i Holstebro.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Jeg tror heller ikke det vil være et hit hvis de skyder lys i byenLangenge skrev: ↑28. jan 2019, 22:36Om aftenen kørte vi ræs i vores biler ude på rullebanerne på øvelsesterrænet og skød med private salonrifler på skydebanen. Alt sammen med kommandantens stiltiende accept.

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Da jeg var i Søværnet for en evighed siden (86-89), da ville det ikke have været noget problem for mig at have den revolver med som jeg havde planlagt at købe(nåede ikke dertil inden jeg forlod flåden igen). Chefen skulle bare opbevare den i pengeskabet sammen med hans egen
Der var da et par tilfælde hvor han skød til måls efter ting i overfladen
Hilsen Kenneth

Der var da et par tilfælde hvor han skød til måls efter ting i overfladen

Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg var værnepligtig i 1990. Det var før der var krav om våbenskab. Jeg havde min jagtriffel i mit skab ved siden af det udleverede Garand- gevær. Skabet låste jeg med en hængelås og riflens bundstykke lå i en skuffe der var låst med en anden hængelås, så var det helt lovligt dengang. Jeg havde aftalt med chefen at det var i orden, så kunne jeg rejse lige fra kasernen på jagt og til DJ mærkeskydning.
Jeg tror sku ikke den går i dag medmindre du kan få dit eget aflukke i en våbenboks på kasernen.
Jeg tror sku ikke den går i dag medmindre du kan få dit eget aflukke i en våbenboks på kasernen.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.