er der bly i en Buck Woodsman Cocobolo med messing bolsters?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Bruger93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 30. jul 2013, 16:23
Interesser: Verdensherredømmet
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times

er der bly i en Buck Woodsman Cocobolo med messing bolsters?

Indlæg af Bruger93 » 5. feb 2019, 18:11

Jeg er meget interesseret i at købe en Buck Woodsman Cocobolo med messing bolsters, men jeg har læst et eller andet sted at sådan nogle messing/brass bolsters kan indeholde bly?

Er der nogen af jer som har erfaring med dette?

Tak på forhånd. :)
Senest rettet af Refraktorius 7. feb 2019, 16:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Hjælp til spørgsmål angående messing bolsters

Indlæg af RoyalDuck » 5. feb 2019, 22:36

noget messing - automatmessing - indeholder som regel 1.5 - 2 % bly
Det møder man oftest i runde eller 6kt dimensioner -
jeg ville ikke bekymre mig - de stumper messing i hæftet på Buck'en er plade (normalt ren messing) foran,
og en varmpresset (eller støbt) endeholk - hvadenten den er støbt eller presset, normalt en "ren" messing legering

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hjælp til spørgsmål angående messing bolsters

Indlæg af Martensit » 6. feb 2019, 20:19

Medmindre du har tænkt dig, at lade den smule messing være i kontakt med maden enormt længe, så er det absolut ligegyldigt.
Man skyder gladeligt vildt med kugler der indeholder bly, mange steder må de også stadig bruge blyhagl.

Under et kursus i arktisk medicin havde en af oplægsholderne nogle data fra Grønland hvor de kunne vise, at 10 år efter forbuddet mod blyhagl trådte i kraft i Grønland var der nogen steder, hvor man primært levede af fuglevildt, hvor mængden af bly i blodet var markant mindre. Bly var ikke det helt store problem i den sammenhæng, men alle de andre spændende tungmetaller og miljøgifte de er fulde af deroppe fordi vi har svinet miljøet til.
Lignende undersøgelser er ikke lavet på danske jægere, men, personligt ville jeg være mere ræd for at redde mig en campylobacter infektion der ender med at føre til Guillain-Barré syndrom ved at spise en danskproduceret kylling, end jeg ville være for den minimale mængde bly du måtte kunne optage fra messing (og hvad for en lodning det nu engang er loddet på med...) :razz:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: er der bly i en Buck Woodsman Cocobolo med messing bolsters?

Indlæg af Refraktorius » 7. feb 2019, 16:05

jeg vil heller ikke bekymre mig om det.
Det er et problem hvis du bruger legeringen til vandhaner eller andre ting som er i langvarig kontakt med fødevarer, men som del af hardwaren på en kniv, så er det ikke nævneværdige mængder du får ud (medmindre du slikker på kniven i timevis.... nogle mennesker har sjove interesser).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: er der bly i en Buck Woodsman Cocobolo med messing bolsters?

Indlæg af C-X » 7. feb 2019, 16:17

Ref. ved hvad han snakker om - han gør i "bemærkelsesværdige" afstøbninger... :shock: :neutral:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar