Er denne kniv ulovlig?
-
- Newbie
- Interesser: Knive
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Er denne kniv ulovlig?
Hej alle
Jeg kunne tænke mig at købe denne lille kniv til hobbybrug og jeg går ud fra, at den ikke er ulovlig, da bladet kun er 6 cm.
https://www.wish.com/product/5a977f0616d94453141e7766
Min lillebror mener dog, at hvis den bliver taget i tolden, vil jeg blive sigtet for ulovlig våbenbesiddelse, da den har en spids i enden og derfor vil kunne betragtes som slagvåben. Kan det virkelig passe?
Jeg håber nogen af jer kan hjælpe.
Vh Tanja
Jeg kunne tænke mig at købe denne lille kniv til hobbybrug og jeg går ud fra, at den ikke er ulovlig, da bladet kun er 6 cm.
https://www.wish.com/product/5a977f0616d94453141e7766
Min lillebror mener dog, at hvis den bliver taget i tolden, vil jeg blive sigtet for ulovlig våbenbesiddelse, da den har en spids i enden og derfor vil kunne betragtes som slagvåben. Kan det virkelig passe?
Jeg håber nogen af jer kan hjælpe.
Vh Tanja
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 171 times
Re: Er denne kniv ulovlig?
Lad være. Der har været så meget ballade med knive fra wish, det er ikke risikoen værd.
Hvilken slags hobbybrug? Den ser ualmindeligt upraktisk ud
Hvilken slags hobbybrug? Den ser ualmindeligt upraktisk ud

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Enig med Senz., uanset om den måtte være lovlig eller ej (jeg er i tvivl), så er den ikke risikoen værd. Den er sikkert heller ikke prisen værd.
Hvis du kan beskrive hvad du har brug for, kan vi sikker bruge vores sparsomme fritid på, at lede efter grej vi ikke har brug for
Hvis du kan beskrive hvad du har brug for, kan vi sikker bruge vores sparsomme fritid på, at lede efter grej vi ikke har brug for

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Newbie
- Interesser: Knive
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Det var egentlig bare fordi jeg kiggede efter noget ala en brev-åbner og så blev det lidt en principsag for mig, at min bror ikke skulle have ret.
Jeg synes bare det er svært at finde noget konkret om, hvad der er lovligt og hvad der ikke er. For ja - i princippet kan man bruge sådan en rudeknuser til at slå en person med, men det kan man også med så meget andet.

-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Vi er mange der jævnligt er i tvivl - men jeg kan godt li' dit argument 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 547 times
- Been thanked: 633 times
Søg en importtilladelse hvis du er i tvivl 

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Kloster
- Gold Member
- Interesser: skydning og jagt
- Geografisk sted: Holstebro.
- Has thanked: 16 times
Der kunne nok godt være en tolder der vil smide kniven ind i denne paragraf.“§ 2.
8) kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden genstand.”
Lad vær og køb en lille victorinox i stedet.
Senest rettet af Lycon 10. feb 2019, 21:12, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags
Begrundelse: Citat er sat i quote tags
Kloster.
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times
Undskyld mig
Men vejen til helvede er brolagt med personer der handler på wish
De kinesere har i for mange år været begunstiget med oldgamle post regler
Og uhæmmet kopieret kvalitets produkter andre har brugt tid og penge på
At udvikle
Min mening er køb originale ting
Det koster kun en gang for resten af den tid man optager plads på planeten
Mvh
Men vejen til helvede er brolagt med personer der handler på wish
De kinesere har i for mange år været begunstiget med oldgamle post regler
Og uhæmmet kopieret kvalitets produkter andre har brugt tid og penge på
At udvikle
Min mening er køb originale ting
Det koster kun en gang for resten af den tid man optager plads på planeten
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Hvis du har jagttegn eller er vandelsgodkendt til andet formål, så lad for guds skyld vær. Der er en chance for at den tolder som kontrollere den har en dårlig dag også køre møllen.
Muligvis bøde på 3000kr og mistet vandelsgodkendelse
Muligvis bøde på 3000kr og mistet vandelsgodkendelse
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 151 times
- Been thanked: 295 times
Kniven fremstår som noget andet, så den kan være ulovlig.
Men min største bekymring er kvaliteten.
Men min største bekymring er kvaliteten.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jeg ville ikke personligt tage chancen med at bestille sådan en.
Det første jeg tænkte, da jeg så den, var at det er en kubotan (et slagvåben) med en klinge skjult i skæftet - og det vil du også kunne finde betjente som kan genkende den som. Kubotan er ikke usete blandt kriminelle og der ér uddelt bøder for ulovlig våbenbesiddelse på baggrund af kubotan og kubotan lignende våben. Jeg kender til to konkrete tilfælde, det ene oven i købet for en "tactical pen".
Konstruktionen er ikke ukendt i Danmark, for år tilbage var den populær, i miniudgave, som halssmykke. Jeg kender til mindst én, med et smukt dekoreret messinghåndtag, som er 50-70 år gammel. Fælles for alle disse er dog at skæftet ikke er identisk med en kubotan når klingen er skruet ind i skæftet.
Lige her vil jeg mene at vi er ude over det elastiske begreb "anerkendelsesværdigt formål" og tillige det næsten ligeså elastiske "skjult våben" - og opererer med det mere objektive begreb "slagvåben".
Edit: En hurtig google søgning viser også at præcis samme kniv andre steder sælges som "Kubotan Keychain Hidden Knife", "Hidden Knife Kubotan Keyring", etc. - så der er ikke det helt store at diskutere, hverken her eller i retten. Jeg kan kun råde til at du holder dig fra at bestille den eller lignende knive.
Det første jeg tænkte, da jeg så den, var at det er en kubotan (et slagvåben) med en klinge skjult i skæftet - og det vil du også kunne finde betjente som kan genkende den som. Kubotan er ikke usete blandt kriminelle og der ér uddelt bøder for ulovlig våbenbesiddelse på baggrund af kubotan og kubotan lignende våben. Jeg kender til to konkrete tilfælde, det ene oven i købet for en "tactical pen".
Konstruktionen er ikke ukendt i Danmark, for år tilbage var den populær, i miniudgave, som halssmykke. Jeg kender til mindst én, med et smukt dekoreret messinghåndtag, som er 50-70 år gammel. Fælles for alle disse er dog at skæftet ikke er identisk med en kubotan når klingen er skruet ind i skæftet.
Lige her vil jeg mene at vi er ude over det elastiske begreb "anerkendelsesværdigt formål" og tillige det næsten ligeså elastiske "skjult våben" - og opererer med det mere objektive begreb "slagvåben".
Edit: En hurtig google søgning viser også at præcis samme kniv andre steder sælges som "Kubotan Keychain Hidden Knife", "Hidden Knife Kubotan Keyring", etc. - så der er ikke det helt store at diskutere, hverken her eller i retten. Jeg kan kun råde til at du holder dig fra at bestille den eller lignende knive.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886