Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Lycon » 18. feb 2019, 21:23

Ikke at det kommer bag på mig, de fleste af os har har set det mønster for flere år siden, men alligevel...
At han så frivilligt giver kommunen adgang til sine konti er også naivt og fjollet, og må tilskrives hans unge alder.

Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol.
Beskæftigelsesministeren foreslog i efteråret, at kommunerne skal have lov til at kontrollere forbruget af bl.a. el i boliger, hvor der bor modtagere af kontanthjælp.
I en helt aktuel sag har 3F Fagbladet afsløret, at Billund Kommune nidkært kontrollerer en borgers konto på Netflix, køb af billetter på Ticketmaster.dk og andet privat forbrug. Det sker, uden at borgeren ved det.
Men flertallet i Folketinget står bag en ny lov, som går langt videre, og som betyder ringere retssikkerhed og databeskyttelse. Vi risikerer, at rejsemønstre registreres, analyseres og gemmes af politiet i årevis sammen med oplysninger om, hvilken mad du spiste, og hvilket kreditkort du betalte med.

Syge Kevin overvåget af kommunen: Skulle forklare Netflix-forbrug
Kontrolenheden mente, at de kunne dokumentere, at elforbruget hos forældrene ikke var faldet nok til, at det kunne være tale om en reel udflytning...

Kevin Juhl Pedersen begrundede det manglende fald i elforbruget hos forældrene med, at de var i gang med at renovere og derfor brugte ekstra el i den periode, selvom han var fraflyttet adressen.
Kontrolmyndigheden satte blandt andet spørgsmålstegn ved hans brug af streamingtjenester som Netflix, Viaplay og iTunes

»De var meget interesseret i at få at vide, hvordan jeg kunne se film med mine skader. Og hurtigt begyndte de også at sætte spørgsmålstegn ved, om jeg nu var så invalideret, som det ellers fremgik i min sygejournal,« fortæller Kevin Juhl Pedersen.

Som en følge af ulykken lider han af koncentrationsbesvær, nakkesmerter og hovedpine.

Derfor mente Billund Kommune ikke, at det burde være muligt for ham at se film og tv-serier.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Allan3 » 18. feb 2019, 22:04

Jeg høre tidligere i dag at kommunerne også vil have adgang til masteoplysninger fra teleselskaberne, så de kan kontrollere hvor folk har været på givne tidspunkter.

Jeg kan godt se at der skal gøres noget ved socialt bedrageri, men hvis det ender med decideret overvågning af borgerne, så er vi gået langt over stregen efter min mening

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Marius » 19. feb 2019, 06:52

Vi står over for nogle ret grelle dataetiske udfordringer.
Man bør huske på, at det her altid starter med de pædofile eller de arbejdsløse, senere rulles det ud på alle borgere.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af LJ » 19. feb 2019, 08:07

Marius skrev:
19. feb 2019, 06:52
Vi står over for nogle ret grelle dataetiske udfordringer.
Man bør huske på, at det her altid starter med de pædofile eller de arbejdsløse, senere rulles det ud på alle borgere.
Lige præcis! Man sørger for at alle dem der elsker at pege fingre af andre, aka ligusterbaronerne/bedsteborgerne og lignende lemminger, køber idéen, for derefter at inkludere samme og så sidder vi andre i samme saks.

Det er en glidebane :puke:

Deth
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 10. okt 2014, 15:20
Interesser: Knive Luftvåben Gear
Geografisk sted: Billund
Has thanked: 98 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Deth » 19. feb 2019, 10:38

Nogen er rigtig glad for overvågning i Billund :mob:

https://www.jv.dk/billund/Billund-Kommu ... el/2614877

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af LapuaMagnum » 19. feb 2019, 11:37

Er det ikke en riffel kikkert der sidder til højre i billedet??

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Bobo » 19. feb 2019, 13:57

Nu er Jobcenter jo en meget hurtigere måde at blive rask på, end diverse behandlinger ved læger og sygehuse, så det er da fint de prøver om det kan hjælpe ham :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Oscar123 » 19. feb 2019, 15:28

Nu får jeg nok hele hylekoret af overvågningsforskrækkede NVF’ere imod mig men jeg er på dette punkt faktisk ganske enig med formanden for danske socialchefer Helle Linnet: ”Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab
(https://www.avisen.dk/socialchef-om-ove ... 38780.aspx)

De medborgere, der har et reelt behov for støtte fra det offentlige skal naturligvis have det. Men de uslinge, der forsøger at svindle systemet (og dermed stjæler fra os alle sammen) skal retsforfølges lige ned i h…
:mad:

Svindel med offentlige ydelser udgør i dag et mørketal men antages at have et omfang af adskillige mia. kr. – så det er ikke småpenge vi taler om. Kunne man forestille sig at svindlen kunne kommes til livs og midlerne bruges rigtigt på dem, der har et virkeligt behov ville disse faktisk kunne få en bedre service og nogle ordentlige ydelser.

Der skal naturligvis være en balance mellem den enkeltes privatliv og retssikkerhed og det forhold, at det aldrig er acceptabelt at begå socialt bedrageri. Det betyder, at såfremt man accepterer at modtage ydelser fra det offentlige må man også være indstillet på at blive kigget efter i krogene.

Jeg ønsker på ingen måde et ”stikker-samfund” men er snarere ude efter en generel holdningsændring hos os alle – lidt i stil med det der er sket i forhold til spirituskørsel. For blot få år siden var dette uvæsen noget man trak lidt på skulderen over men det har heldigvis ændret sig således, at spirituskørsel i dag generelt betragtes som helt uacceptabelt. Kunne man på samme måde få ændret holdningen til social svindel vil meget være opnået.

:razz:
Oscar123
Senest rettet af Oscar123 19. feb 2019, 19:05, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af LJ » 19. feb 2019, 15:42

Det er ikke fordi jeg er uenig i flere af dine betragtninger Oscar123 men en af de tungtvejende årsager til at svindelen har nået så voldsomt et omfang, er antallet af tilkomne ikkebidragenepersoner på overførselsindkomst, et emne der skal omgås varsomt på dette forum.

Var dette tal væsentligt mindre ville de værdigt trængende kunne få en anderledes solid støtte, ligesom behovet for kontrol ville være mindre, ikke unødvendigt, men mindre.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af CQB » 19. feb 2019, 16:03

LJ skrev:
19. feb 2019, 15:42
Det er ikke fordi jeg er uenig i flere af dine betragtninger Oscar123 men en af de tungtvejende årsager til at svindelen har nået så voldsomt et omfang, er antallet af tilkomne ikkebidragenepersoner på overførselsindkomst, et emne der skal omgås varsomt på dette forum.

Var dette tal væsentligt mindre ville de værdigt trængende kunne få en anderledes solid støtte, ligesom behovet for kontrol ville være mindre, ikke unødvendigt, men mindre.
du rammer sømmet direkte på hovedet der , når nogen få svindler vil det hurtigt rammer de mange , vi ser jo en lang række nedskæringer i de sociale ydelser ,og andre forbud og nye regler pga systemet bliver udnyttet af udefrakommene

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Refraktorius » 19. feb 2019, 16:07

og skulle nogen få lyst til at forsøge at dreje denne fine klynketråd over til også at være en muhammedanertråd, så vil det medføre advarsler (og måske et ban hvis man har fået advarsler for noget tilsvarende tidligere).

:modbat:

@CQB: Du har allerede tre advarsler på bogen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af LJ » 19. feb 2019, 16:58

Refraktorius skrev:
19. feb 2019, 16:07
og skulle nogen få lyst til at forsøge at dreje denne fine klynketråd over til også at være en muhammedanertråd, så vil det medføre advarsler (og måske et ban hvis man har fået advarsler for noget tilsvarende tidligere).

:modbat:

@CQB: Du har allerede tre advarsler på bogen.
Nu synes jeg, jeg formulerede det relativt pænt :biggrin:

Skal dit indlæg forståes sådan, at det ved drøftelse af samfundsproblematikker ikke er tilladt at nævne noget om "dem" uanset hvor stor eller lille en del af problematikken de udgør?
NVF skal naturligvis holdes så pænt som muligt men det skulle jo nødigt være sådan at berøringsangsten overtrumfede muligheden for en debat med de væsentlige facetter og vinkler....eller?
Åbent spørgsmål grundet tvivl a.h.t. fremtidig debat.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Refraktorius » 19. feb 2019, 17:25

Det skal forstås sådan, at vi moderationsmæssigt er trætte af, at at der indimellem er brugere som målrettet går efter at dreje tråde over i “vi bliver oversvømmet af kleptomane og voldelige muhammedanere.

Det gør at vi kommer til at skulle bruge en masse tid på at moderere og at nogle af de brugere som ligger inde med værdifuld viden om en masse andre emner, går deres vej.

Vi har også brugere som tilsyneladende har en trang til at udfordre moderatorerne og prøve grænser af.
(De er ofte sammenfaldende med den første gruppe).


NVF er et totalitært styre og Lycon er kaliffen.
Til forskel fra de fleste andre totalitære styrer, forhindrer vi dog ikke undersåtterne i at forlade landet hvis de vil.



Men de fleste NVF’ere er heldigvis zmadderzøde :Hug:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af ReneKJ » 19. feb 2019, 18:12

Den slags kommer ganske rigtigt ikke længere bag på nogen.
Man skulle egenligt tro at grundloven beskyttede os, men smart lovgivning og behændig udnyttelse af teknologier der ikke fandtes da den blev skrevet har gjort beskyttelsen hullet som en si.
§ 72
Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Raptor357 » 19. feb 2019, 19:15

En computer må være en moderne telegraf.

Det mest skræmmende ved det her er at kommunen overhovedet har adgang til den slags. jeg syntes politi arbejdet skulle overlades til politiet.

Jeg har selv prøvet at en tidligere kæreste fik boligsikring og at jeg ofte overnattede medførte et brev fra kommunen. det er vildt og jeg følte mig overvåget på en ubehagelig måde.
jeg tror det kan sammenlignes med at parkere på en parkeringsplads, betale en billet, lægge den i forruden og aligevel få en parkeringsbøde. der er ikke noget gjort forkert, aligevel får man noget papir ker kræver arbejde at komme af med uden at skulle betale en masse penge. ØV oplevelse.

Der er for nylig foretaget en lovændring så det ikke længere er en formildende omstændighed at tæve sine børn selv om man kommer fra et sted det er normalt. Jeg tænker at kravet om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet er lidt det samme. kun hvis man faktisk er til rådighed eller faktisk er syg bør man have mulighed for udbetalinger fra fælleskassen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af CFR » 19. feb 2019, 21:01

Oscar123 skrev:
19. feb 2019, 15:28
Der skal naturligvis være en balance mellem den enkeltes privatliv og retssikkerhed og det forhold, at det aldrig er acceptabelt at begå socialt bedrageri. Det betyder, at såfremt man accepterer at modtage ydelser fra det offentlige må man også være indstillet på at blive kigget efter i krogene.

Jeg ønsker på ingen måde et ”stikker-samfund” men er snarere ude efter en generel holdningsændring hos os alle – lidt i stil med det der er sket i forhold til spirituskørsel. For blot få år siden var dette uvæsen noget man trak lidt på skulderen over men det har heldigvis ændret sig således, at spirituskørsel i dag generelt betragtes som helt uacceptabelt. Kunne man på samme måde få ændret holdningen til social svindel vil meget være opnået.

:razz:
Oscar123
Hvor går grænsen? Min hustru modtager børnepenge, må vi så også forventes at blive tjekket i hoved hale og røv? I min verden, må ordensmagten lave alt den aflytning, sporing mm. de lyster, så længe de har en dommerkendelse. Hvis ikke de har en sådan, så har de bare at følge dydens smalle sti.
Alt andet er simpelthen et skråplan i et retssamfund.

Christian

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Oscar123 » 19. feb 2019, 22:10

CFR skrev:
19. feb 2019, 21:01
Hvor går grænsen? Min hustru modtager børnepenge, må vi så også forventes at blive tjekket i hoved hale og røv? I min verden, må ordensmagten lave alt den aflytning, sporing mm. de lyster, så længe de har en dommerkendelse. Hvis ikke de har en sådan, så har de bare at følge dydens smalle sti.
Alt andet er simpelthen et skråplan i et retssamfund.

Christian
Man skal naturligvis finde en fornuftig afbalancering af hensynet til den enkelte borgers retssikkerhed og sikring af at samfundet (dvs. os alle sammen) ikke bliver bedraget af opportunistiske svindlere. Hvor denne grænse præcis går skal jeg ikke gøre mig klog på.

Når ovenstående er sagt skal man huske på, at ingen tvinger nogen til at modtage ydelser fra det offentlige. Hvis man vælger at acceptere dette (altså at modtage hjælp fra det offentlige…) skal man samtidig gøre sig klart, at der følger betingelser med – nemlig at man skal stå til regnskab. Ønsker man ikke dette står det en frit for at afvise hjælpen fra det offentlige.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Timber » 19. feb 2019, 22:22

Oscar123 skrev:
19. feb 2019, 22:10
Man skal naturligvis finde en fornuftig afbalancering af hensynet til den enkelte borgers retssikkerhed og sikring af at samfundet (dvs. os alle sammen) ikke bliver bedraget af opportunistiske svindlere. Hvor denne grænse præcis går skal jeg ikke gøre mig klog på.

Når ovenstående er sagt skal man huske på, at ingen tvinger nogen til at modtage ydelser fra det offentlige. Hvis man vælger at acceptere dette (altså at modtage hjælp fra det offentlige…) skal man samtidig gøre sig klart, at der følger betingelser med – nemlig at man skal stå til regnskab. Ønsker man ikke dette står det en frit for at afvise hjælpen fra det offentlige.

:razz:
Oscar123
Jo jo, det er såmend sandt nok... Men når man nu har betalt til noget i lang tid, forventer man vel også at få lidt tilbage... Jeg mener, det er da så vidt jeg ved, tvunget at betale skat.. :blink:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Oscar123 » 20. feb 2019, 07:18

Timber skrev:
19. feb 2019, 22:22
Jo jo, det er såmend sandt nok... Men når man nu har betalt til noget i lang tid, forventer man vel også at få lidt tilbage... Jeg mener, det er da så vidt jeg ved, tvunget at betale skat.. :blink:
Den holdning, at man med sin skatteindbetaling har ”sparet op” er ganske udbredt – og ganske forkert. :thumbdown:

Ens skatteindbetalinger går til det aktuelle skattebudget, som er lavet på grundlag af den aktuelle politiske situation. Hvad der kommer til at ske i fremtiden afhænger af situationen og budgetterne på det pågældende tidspunkt – og det vil være skatteyderne til den tid, der kommer til at betale gildet. Her må man så blot håbe på at disse til den tid stadig vil være villige til at betale til folk på passiv forsørgelse og andre offentlige ydelser.

Svindel med midlerne - eller for meget bøvl fra modtagernes side - vil kun være med til at underminere systemet. Briterne har et godt gammelt ord, der lyder ”beggars can’t be choosers”. Oversat til moderne kontekst i Danmark ville det være noget i retning af, at ”modtagere kan ikke stille krav”.

Det danske sociale system er bygget op med at antal ydelser, som modtagerne ”har ret til”. Denne ret står vi som samfund bag og vi betaler vores skat med glæde (…!) – men det sker på betingelse af at tingene går ordentligt og korrekt for sig. Og det er her, at pligten til at stå til regnskab kommer ind. Det er jo en helt naturlig ting, at yderne forlanger at de tildelte midler bliver brugt korrekt. Sådanne naturlige krav findes jo alle steder og på alle niveauer i samfundet. Selv i små sportsklubber skal en indkøber af noget grej på klubbens vegne jo fremlægge dokumentation for at de betroede midler er brugt korrekt.

Jeg beklager, hvis ovenstående lyder som en prædiken men dette er et område, der ligger mig overordentligt meget på sinde og som jeg har sat mig grundt ind i. Socialt bedrageri er direkte usselt og skal bekæmpes. Indledningsvis med strafferetslige tiltag fra myndighedernes side – men på sigt helst som naturlig følge af en generel holdningsændring hos os alle.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Cpt » 20. feb 2019, 09:22

Oscar123 skrev:
19. feb 2019, 22:10
Ønsker man ikke dette står det en frit for at afvise hjælpen fra det offentlige.

:razz:
Oscar123
Dette gælder dog ikke børnechecken, så vidt jeg husker var der en masse velhavere der forsøgte at undslippe denne ydelse, men det kunne man ikke..

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af LJ » 20. feb 2019, 09:36

Refraktorius skrev:
19. feb 2019, 17:25
Det skal forstås sådan, at vi moderationsmæssigt er trætte af, at at der indimellem er brugere som målrettet går efter at dreje tråde over i “vi bliver oversvømmet af kleptomane og voldelige muhammedanere.

Det gør at vi kommer til at skulle bruge en masse tid på at moderere og at nogle af de brugere som ligger inde med værdifuld viden om en masse andre emner, går deres vej.

Vi har også brugere som tilsyneladende har en trang til at udfordre moderatorerne og prøve grænser af.
(De er ofte sammenfaldende med den første gruppe).


NVF er et totalitært styre og Lycon er kaliffen.
Til forskel fra de fleste andre totalitære styrer, forhindrer vi dog ikke undersåtterne i at forlade landet hvis de vil.



Men de fleste NVF’ere er heldigvis zmadderzøde :Hug:
Jeg har fuld forståelse for at tidsforbruget for moderation stiger eksponentielt afhængig af emners "intensitet" og at der derfor dæmmes op på forhånd.
Det var mere en generel linie, jeg synes var vanskelig at spotte.
Efterhånden som "problemer" vokser, vokser de tråde de trækker også og dermed stiger omtalen også, så det er der desværre ikke noget uforudsigeligt over. Dermed ikke sagt at det er carte blanche til at benytte enhver lejlighed.

Jeg synes yderst sjældent at jeg oplever at moderatorerne testes og udfordres men det foregår måske på PB?

Nå, men til at alt held er NVF jo et rart sted at være og ikke et HELT totalitært styre (endnu) for så havde du da fået kappet klodserne af, for at kalde kaliffens egen tråd en klynketråd :fun:

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af 37Webbing » 20. feb 2019, 09:50

Jeg hæfter mig dog ved to ting:

1) Den skadelidte, Kevin, tillod selv at kommunen så hans kontoudtog fra de sidste 12 måneder:
»Jeg gav dem lov til at kigge min økonomi igennem, men jeg blev meget overrasket over, at de gennemgik mit kontoudtog ned til mindste detalje. De ved jo uhyggeligt meget om mig nu,« fortæller han.


Han burde have nægtet kommunen adgang til hans konto. Har de begrundet mistanke, må kommunen gå den samme vej som alle andre.
Så vidt jeg ved (men jeg kan tage fejl), er det ikke et krav (endnu), at man skal fremvise kontoudtog og lignende i hans situation.

2) Jeg har svært ved at følge kommunens argumentation, mht. forældrenes elforbrug. Er det utænkeligt, at de ændrer vaner efter sønnen er flyttet ud? Er det så mærkeligt, at forbruget kun falder lidt - og ikke så meget som kommunen forventer? Sidder de vitterligt med en skala over, hvad et hus på x-antal kvadratmeter med to beboere bør bruge om året i el?

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af LJ » 20. feb 2019, 10:03

37Webbing skrev:
20. feb 2019, 09:50
Jeg hæfter mig dog ved to ting:

1) Den skadelidte, Kevin, tillod selv at kommunen så hans kontoudtog fra de sidste 12 måneder:
»Jeg gav dem lov til at kigge min økonomi igennem, men jeg blev meget overrasket over, at de gennemgik mit kontoudtog ned til mindste detalje. De ved jo uhyggeligt meget om mig nu,« fortæller han.


Han burde have nægtet kommunen adgang til hans konto. Har de begrundet mistanke, må kommunen gå den samme vej som alle andre.
Så vidt jeg ved (men jeg kan tage fejl), er det ikke et krav (endnu), at man skal fremvise kontoudtog og lignende i hans situation.

2) Jeg har svært ved at følge kommunens argumentation, mht. forældrenes elforbrug. Er det utænkeligt, at de ændrer vaner efter sønnen er flyttet ud? Er det så mærkeligt, at forbruget kun falder lidt - og ikke så meget som kommunen forventer? Sidder de vitterligt med en skala over, hvad et hus på x-antal kvadratmeter med to beboere bør bruge om året i el?
Enig. Det var en klar fejl fra hans side at give dem adgang til hans konti/kontoudtog men hvis man ikke ved ret meget om pligter og rettigheder kan det være en svær situation at træffe kloge valg i. Der er mange der uforvarende kommer i klemme i "systemet" af netop den årsag.

Elselskaberne har ret klare tariffer for normalforbrug for de fleste boliger, inddelt i kvm, type bolig, byzone, landzone m.v. I et vist omfang også for antal beboere. Om kommunerne får indsigt i disse ved jeg ikke men det er definitivt ikke betryggende at en kontorassistent med et ekstra dagskursus, egenrådigt skal bedømme rimeligt elforbrug m.v. for en husstand.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af LJ » 20. feb 2019, 10:09

CFR skrev:
19. feb 2019, 21:01
Hvor går grænsen? Min hustru modtager børnepenge, må vi så også forventes at blive tjekket i hoved hale og røv? I min verden, må ordensmagten lave alt den aflytning, sporing mm. de lyster, så længe de har en dommerkendelse. Hvis ikke de har en sådan, så har de bare at følge dydens smalle sti.
Alt andet er simpelthen et skråplan i et retssamfund.

Christian
...og nok så væsentligt. Ordensmagten inkluderer IKKE sagsbehandlere i kommuner. De har hverken beføjelser eller evner til at håndtere den slags. Politiet selv har rigeligt svært ved at agere korrekt, så at tildele kontorassistenter og socialrådgivere den slags beføjelser er rent utopi.

Slettet bruger

Re: Hvad har I gang i Billund - vi skal ikke finde os i den slags kontrol

Indlæg af Slettet bruger » 20. feb 2019, 16:09

Refraktorius skrev:
19. feb 2019, 16:07
og skulle nogen få lyst til at forsøge at dreje denne fine klynketråd over til også at være en muhammedanertråd, så vil det medføre advarsler (og måske et ban hvis man har fået advarsler for noget tilsvarende tidligere).

:modbat:

@CQB: Du har allerede tre advarsler på bogen.
Jeg synes faktisk det ville være bedre at sige dem som er et problem (har givet anledning til moderering og fået advarsler) ikke må skrive i nærværende tråd fx give dem en gruppe 1 og skrive gruppe 1 må ikke svare i denne tråd.

Jeg får helt berøringsangst og går istedet helt uden om tråden når du melder sådan ud Refraktorius men med de spørgsmål der kom efterfølgende så turde jeg alligevel godt skrive dette.

Besvar