Nu bliver pepper spray lovligt.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Nu bliver pepper spray lovligt.

Indlæg af Flugteren » 3. feb 2019, 17:56

Starling skrev:
3. feb 2019, 17:49
Men hvis man nu antager at man har en peberspray der udsender tåge, og at man står udendørs i modvind, så vil man antagelig ramme sig selv, og dem der står bagved en selv. Den med tåge kan let vise sig at være et dårligt våben .
Peberspray som spraygel er den bedste løsning, og oftest den version som uro-politiet anvender ved større protester/demonstrationer. Den har længere rækkevidde, bedre præcision og "sætter" sig nemmere på målet.

Tågepeberspray fungerer optimalt under totalt vindstille forhold ved meget tæt hold (1 meter eller mindre). Men den sætter sig ikke på målet, og risikoen for selvskade er derfor større.

At argumentere for brug af tågepeberspray som bedre er lidt som at sige, at man ikke behøver sigte med et haglgevær. Jeg ville til enhver tid hellere have en gelspray.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 3. feb 2019, 23:08

Lycon skrev:
1. feb 2019, 22:49
...
Jeg kan da komme i tanke om een episode, som du nok gerne ville have været foruden, og som burde være løst med en peberspay 9mm pistol.
....

Jeg vil vove den påstand, at hvis situationen er:
en kvinde stod i vejkanten og viftede som efter hjælp.

Manden holdt ind til siden, og da han steg ud af sin bil, blev han grebet bagfra og fik sprayet peberspray i ansigtet.
Så havde hverken spray eller pistol gjort en forskel.
(medmindre man som udgangspunkt skyder efter folk der står i vejkanten, før man stopper for at se, hvad de vil)
:smile:

Men det var da positivt at røverne brugte en peberspray i stedet for slag- eller skydevåben.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 4. feb 2019, 06:35

Refraktorius skrev:
3. feb 2019, 23:08
Lycon skrev:
...
Jeg kan da komme i tanke om een episode, som du nok gerne ville have været foruden, og som burde være løst med en peberspay 9mm pistol.
....

Manden holdt ind til siden, og da han steg ud af sin bil, blev han grebet bagfra og fik sprayet peberspray i ansigtet.
(medmindre man som udgangspunkt skyder efter folk der står i vejkanten, før man stopper for at se, hvad de vil)

Men det var da positivt at røverne brugte en peberspray i stedet for slag- eller skydevåben.
Jeg er selv stor tilhænger af væbnet selvforsvar for bedsteborgere. Men for at det kan anvendes med nogen form for succes skal man naturligvis have erkendt angrebet, før man selv gøres ukampdygtig.
Der var hér tale om et bagholdsangreb og hverken den ene eller den anden form for selvforsvarsvåben havde gjort den store forskel, da angrebet skete helt uvarslet.

Og det var en CS gas, i øvrigt. :blink:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 7. feb 2019, 13:38

Så kom importtilladelsen også ind af døren her.

Så hvis folk vil købe fra Tyskland er det bare med at søge.

Sjovt nok er det midt og vestjyllands politi som har behandlet min ansøgning om peberspray, men mine andre ansøgninger om f.eks. blankvåben er blevet behandlet af københavns vestegns politi.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 9. feb 2019, 01:02

Agamemnon skrev:
4. feb 2019, 06:35
Refraktorius skrev:
3. feb 2019, 23:08
Lycon skrev:
...
....

Jeg er selv stor tilhænger af væbnet selvforsvar for bedsteborgere. Men for at det kan anvendes med nogen form for succes skal man naturligvis have erkendt angrebet, før man selv gøres ukampdygtig.
Der var hér tale om et bagholdsangreb og hverken den ene eller den anden form for selvforsvarsvåben havde gjort den store forskel, da angrebet skete helt uvarslet.

Og det var en CS gas, i øvrigt. :blink:
Jeg havde en håndværksmester der var så gal på sigøjnere og det der motorvejs nummer, at han nær havde havareret en fiat doblo i forsøget på at kaste en 1½l cola zero efter dem fra førersædet. Det var en lidt for actionpræget dag på arbejde at være passager, skulle jeg hilse at sige.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 17. feb 2019, 10:52

Hvor var det godt, at politikerne fik lovliggjort peberspray for alle uanset baggrund...
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-02-17 ... dbrudstyve
Klokken lidt i to natten til søndag vågnede en 51-årig mand, da han kunne høre personer rumstere uden for vinduet på hans bolig på Flittig Lise Vej i Bellinge.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 17. feb 2019, 10:55

Bedre med pepperspray end tur med stor maglite. Desuden følger det jo normen om, at forbrydere er ligeglade med loven.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 17. feb 2019, 11:03

DB89 skrev:
17. feb 2019, 10:52
Hvor var det godt, at politikerne fik lovliggjort peberspray for alle uanset baggrund...
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-02-17 ... dbrudstyve
Klokken lidt i to natten til søndag vågnede en 51-årig mand, da han kunne høre personer rumstere uden for vinduet på hans bolig på Flittig Lise Vej i Bellinge.
Nu ved vi jo ikke om det, er en ulovlig indført fra tyskland, eller en lovlig indkøbt i danmark

Mvh
Grey

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 17. feb 2019, 11:05

Tja, Magnus Heunicke har også lige smidt den artikel op på sin FB væg, og sagt mere eller mindre det samme..

Jeg har så spurgt ham om han har beviser for det er peberspray købt i DK, der er blevet brugt. Samt at sådanne tilfælde altså også er særdeles kendt fra FØR peberspray blev tilladt herhjemme...

Jeg tvivler på at loven har gjort noget som hels forskel i dette tilfælde..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 17. feb 2019, 12:54

Kriminelle vil altid bryde loven. Jeg garanterer for, at røverne ikke har opnået personlig bæretilladelse til peberspray af politiet. Så allerede dér bryder de loven. de bryder også loven ved at begå indbrud, og de begår vold ved at anvende pebersprayen til at overfalde beboeren.

Man kan ikke lovgive sig ud af særligt mange ting, for de er kun de ærlige mennesker, der overholder loven - kriminelle er ligeglade, for de har brudt loven før og risikerer intet ved en smule mere på straffeattesten, og de er vant til turen gennem retssystemet. For almindelige mennesker kan det ødelægge éns omdømme og karriere. De kriminelle har valgt den kriminelle sti, så de mærker ikke til forbud og love.

DB89
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DB89 » 23. feb 2019, 10:08

Ifølge Politiet må man tilsyneladende kun købe peberspray fra godkendte forhandlere i Danmark. Hvordan hænger det sammen med, at de udsteder impor tilladelser? :what: Mon politiet selv fik den idé, eller har nogle våbenhandlere lavet noget godt lobbyarbejde?
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mange ... nternettet

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. feb 2019, 10:33

DB89 skrev:
23. feb 2019, 10:08
Ifølge Politiet må man tilsyneladende kun købe peberspray fra godkendte forhandlere i Danmark. Hvordan hænger det sammen med, at de udsteder impor tilladelser? :what: Mon politiet selv fik den idé, eller har nogle våbenhandlere lavet noget godt lobbyarbejde?
Det fremgår af Rigspolitiets egen hjemmeside, at du ikke må indføre peberspray fra udlandet uden en importtilladelse fra politiet: https://politi.dk/peberspray Det er det samme med skydevåben og ammunition: Hvis du bestiller det hjem fra indernettet uden importtilladelse kommer du i den sorte gryde. Men har du importtilladelsen, som for resten er gratis,er der ingen problemer (undtagen med postvæsenet).
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

DB89
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DB89 » 23. feb 2019, 10:51

Lassescout skrev:
23. feb 2019, 10:33
DB89 skrev:
Det fremgår af Rigspolitiets egen hjemmeside, at du ikke må indføre peberspray fra udlandet uden en importtilladelse fra politiet: https://politi.dk/peberspray Det er det samme med skydevåben og ammunition: Hvis du bestiller det hjem fra indernettet uden importtilladelse kommer du i den sorte gryde. Men har du importtilladelsen, som for resten er gratis,er der ingen problemer (undtagen med postvæsenet).
Nu kan det selvfølgeligt være dårligt journalistarbejde, men hvorfor sørger man dog ikke for at informere ordentligt om reglerne, i stedet for bare at sige, at import er ulovligt. Suk. Poliets FAQ, som du linker til, kunne måske også have været sat lidt bedre op.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 424 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 23. feb 2019, 12:21

DB89 skrev:
23. feb 2019, 10:51
Lassescout skrev:
23. feb 2019, 10:33
DB89 skrev:
Nu kan det selvfølgeligt være dårligt journalistarbejde, men hvorfor sørger man dog ikke for at informere ordentligt om reglerne, i stedet for bare at sige, at import er ulovligt. Suk. Poliets FAQ, som du linker til, kunne måske også have været sat lidt bedre op.
Det er ved at være længe siden jeg har set noget godt journalistarbejde, vil jeg nærmere sige... :wall:

Lidt ligesom at de for et par uger siden skrev stolpe op og stolpe ned om man kun havde 16,7 feriedage næste år.
(Der er stadig 25 dage, men fra September bliver resten udregnet “løbende”)
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. feb 2019, 14:36

" Dårlig journalistik" er efterhånden en pleonasme. Ligesom " fordrukken dyrlæge".
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 24. feb 2019, 08:03

DB89 skrev:
Generelt er det jo korrekt at man kun nå købe pebersprays hos en autoriseret forhandler - hvilket jeg i øvrigt syntes er noget pjat. Argumentet er, at nogle pebersprays er lavet til at forsvarer sig mod dyr med, og at de er for "stærke". Man kunne jo bare lave restriktionen på styrken, og ikke selve importen.

At der så også kan udstedes importtilladelser kunne der godt have stået en lille notits om.

Peter

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 24. feb 2019, 10:09

PSindrup skrev:
24. feb 2019, 08:03
DB89 skrev:
Generelt er det jo korrekt at man kun nå købe pebersprays hos en autoriseret forhandler - hvilket jeg i øvrigt syntes er noget pjat. Argumentet er, at nogle pebersprays er lavet til at forsvarer sig mod dyr med, og at de er for "stærke". Man kunne jo bare lave restriktionen på styrken, og ikke selve importen.

At der så også kan udstedes importtilladelser kunne der godt have stået en lille notits om.

Peter
Der er da restriktion på styrken... Maks 500.000SHU.. :smile:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 24. feb 2019, 11:30

PSindrup skrev:
Som Timber skriver er der allere en maks. begrænsning på styrken, og argumentet var vist at de ikke måtte være kraftigere end politiets. :wall:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 24. feb 2019, 13:57

Lycon skrev:
24. feb 2019, 11:30
PSindrup skrev:
Som Timber skriver er der allere en maks. begrænsning på styrken, og argumentet var vist at de ikke måtte være kraftigere end politiets. :wall:
Det står garanteret i tråden et sted, men hvor kraftig er politiets peberspray egentligt?
M.v.h. Timber

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 25. feb 2019, 09:24

Timber skrev:
24. feb 2019, 13:57
Lycon skrev:
24. feb 2019, 11:30
PSindrup skrev:
Det står garanteret i tråden et sted, men hvor kraftig er politiets peberspray egentligt?
Jeg tror ikke at jeg udtrykte mig klart nok, og derfor blev misforstået. :oops:

Det jeg forsøgte at argumenterer for var at man kunne nøjes med at håndhæve begrænsningen på styrken på de 500.000SHU, og så tillade folk frit at importerer den, så længe begrænsningen respekteres.

Peter

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 426 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 26. feb 2019, 19:14

Så lige på jysk jagt og Skytte udstyrs, side. At de har fået " Brandslukker " størrelsen på lager :10:

https://www.jjsu.dk/peberspray/
Vedhæftede filer
Screenshot_20190226-191542.png
Screenshot_20190226-191542.png (114.77 KiB) Vist 8925 gange
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 26. feb 2019, 19:17

RKN skrev:
26. feb 2019, 19:14
Så lige på jysk jagt og Skytte udstyrs, side. At de har fået " Brandslukker " størrelsen på lager :10:
Køb for pokker.
Det er da et "must have" 😂
Vedhæftede filer
received_375490273010921.jpeg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 426 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af RKN » 26. feb 2019, 19:18

Agamemnon skrev:
26. feb 2019, 19:17
RKN skrev:
26. feb 2019, 19:14
Køb for pokker.
Det er da et "must have" 😂
:goodpost: :rock:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2019, 20:58

Det er vel ikke så meget ildslukker som flammekaster?

Billedet skulle vise en polsk fodboldfan der abede den med et nødblus i hånden. Da han fik peber, tændte opløsningsmidlet i sprayen.
Vedhæftede filer
AB3172B2-549E-4F1F-81D0-E331B0ECC63B.jpeg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 328 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. feb 2019, 21:00

Refraktorius skrev:
26. feb 2019, 20:58
Det er vel ikke så meget ildslukker som flammekaster?
Billedet skulle vise en polsk fodboldfan der abede den med et nødblus i hånden. Da han fik peber, tændte opløsningsmidlet i sprayen.

Det gør han ikke igen!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar