Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Tip om prepping
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. jan 2019, 12:42
Interesser: Tip om preppong
Geografisk sted: København N
Been thanked: 1 time

Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Tip om prepping » 3. jan 2019, 12:51

Hej!

Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel om, hvordan man kan leve selvforsynende. Vedkommendes metoder og liv skal stå i kontrast til økolandsbyer og lignende, der ofte bryster sig af at være selvforsynende uden reelt at være det. Kender I nogen i Danmark som helt konsekvent lever offgrid? Ideologiske overvejelser om, hvor samfundet er på vej hen og eventuelle SHTF-forestillinger er ikke en nødvendighed, men må gerne være en del af vedkommendes liv.

Skriv PB med detaljer eller tip om en vej jeg kunne gå for at finde gode cases.
Senest rettet af Refraktorius 4. jan 2019, 12:06, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift skiftet til den fremragende linje fra indlægget.

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af RoyalDuck » 6. jan 2019, 13:24

er lidt af fidusen ved at være "off grid" ikke at man rent faktisk ER det? (og ønsker at forblive "off grid")
ellers ville jeg sguda bare snakke med Frank "Bonderøv" fra tv

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Bofhenator » 6. jan 2019, 13:41

Mjoh. De stykker jeg kender der rent faktisk lever of the grid, ville nok I hvert fald sløjfe mig af julekortslisten hvis jeg afleverede dem til en journalist :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Elbæk » 6. jan 2019, 16:01

Jeg tænker også at de få personer som rent faktisk lever decideret off-grid her i Danmark, har deres grunde til det - og ofte er de grunde ensbetydende med at de gerne vil lades i fred. Jeg tror dog personligt ikke at der kan være tale om ret mange mennesker, den begrænsede plads taget i betragtning.
Man skal, i den her forbindelse, huske at skelne skarpt mellem at have valgt at leve off-grid - og så individer som slet er hjemløse fordi deres liv ikke, i en kortere eller længere periode, ikke hænger sammen.

Jeg tænker også at det måske kan været nyttigt at skelne mellem prepping, selvforsyning og at leve off-grid. Jeg har ikke klokkeklare definitioner af de tre begreber at diske op med - og der vil givetvis være en del overlap (både praktisk og ideologisk) mellem de tre "kulturer". Langt fra alle preppere forbereder sig på at leve off-grid, mange preppere satser på at samle lagre af forsyninger frem for at overleve af selvforsyning. Folk som søger mod hel eller delvis selvforsyning er gør det oftere - i min erfaring - af ideologiske årsager (oftest med baggrund til holdninger omkring miljø, økonomi og globalisering), ikke som forberedelse på et evt. samfunds- og forsyningsmæssigt kollaps. Off-griddere er oftere folk som søger selve ensomheden/afstanden til de etablerede samfund (enten helt alene, i familiegrupper eller ganske små samfund) - og her er selvforsyning og en vis grad af prepping midlet, ikke målet i sig selv. Mit indtryk er at de som går fuldstændig off-grid enten gør det af politiske eller psykiske årsager - eller, som man ser det med fundamentalistiske mormoner i USA; for at kunne dyrke en enten ulovlig eller ugleset "livsstil" uden indblanding udefra.

Jeg tror godt man kan få selvforsyningsfolket i tale - de plejer, som sagt, at være ret ideologiske omkring deres valg af livsstil. Men, selv hvis man kan støve ægte off-griddere op, så skal man ikke regne med at de vil have noget med journalister at gøre. Mht. preppere, så er en del af hele prepping strategien at man ikke reklamerer med at man gør det - af samme årsag er det oftest ikke de mest repræsentative af slagsen man får i tale - bevares; den stereotype fedladne, politisk radikaliserede, skæggede type i militærbukser, med en stor samling af dåsemad, våben, knive og overlevelsesgrej i min condition, typen som har 118 forskellige måder at starte ild på, men som aldrig har trænet bare én af dem. Ham skal man nok kunne få i tale...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Tangloppen » 6. jan 2019, 16:22

Og så plejer den slags artikler altid at have den der lidt humoristiske “prøv at se tossen” indstilling.
Dem der endeligt er seriøse om deres prepping, tager det yderst seriøst, og vil ihvertfald ikke udstilles.
Mindes et interview om luftgevære og lovgivningen derom, hvor den interviewede var meget saglig og fornuftig, men det endelige resultat som “journalisten” leverede, var alt andet end det tiltænkte...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Tip om prepping
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. jan 2019, 12:42
Interesser: Tip om preppong
Geografisk sted: København N
Been thanked: 1 time

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Tip om prepping » 8. jan 2019, 20:46

Det forstår jeg, men jeg leder netop efter en prepper, der er kompetent og ikke søger opmærksomhed eller anerkendelse for livsstilen. Vedkommende må gerne optræde anonymt i artiklen. Der kan være mange rationelle grunde til at leve sådan.

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. dec 2016, 13:27
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 27 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Thyk » 8. jan 2019, 21:03

Tip om prepping skrev:
8. jan 2019, 20:46
Det forstår jeg, men jeg leder netop efter en prepper, der er kompetent og ikke søger opmærksomhed eller anerkendelse for livsstilen. Vedkommende må gerne optræde anonymt i artiklen. Der kan være mange rationelle grunde til at leve sådan.
Det er ikke for at være hård, men: hvad skulle prepperen få ud af at lave sig interviewe så? :)

Tip om prepping
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. jan 2019, 12:42
Interesser: Tip om preppong
Geografisk sted: København N
Been thanked: 1 time

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Tip om prepping » 8. jan 2019, 21:15

Det ved man aldrig. Det kan være der er en rest af idealisme i vedkommende. Og at vedkommende gerne vil vise, at det kan lade sig gøre at leve et sikkert og trygt liv uden tilknytning til samfundet og dets energinet.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Ras.Killing » 8. jan 2019, 22:11

Tip om prepping skrev:
8. jan 2019, 21:15
Det ved man aldrig. Det kan være der er en rest af idealisme i vedkommende. Og at vedkommende gerne vil vise, at det kan lade sig gøre at leve et sikkert og trygt liv uden tilknytning til samfundet og dets energinet.
Men er det så en prepper du søger?

I min optik er en prepper en person, som (i større elle mindre grad) er forberedt på at kunne klare sig selv i en given periode, i tilfælde af hændelser hvor samfundet, eller dele heraf, kan blive sat ud af spillet. Det handler mere om at kunne overleve, end en idealisme om at være selvforsynende og leve udenom samfundet og energinettet?

(I min optik)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af LapuaMagnum » 8. jan 2019, 22:36

I Danmark er det ikke det store problem at leve i naturen uden omverden behøver at være behjælpelig da vores klima ikke er så koldt og vi ikke har så meget højde i Danmark at planter og dyr går i hi eller visner totalt. Dermed ikke sagt at det vil være hyggeligt men det er som sådan ikke svært eller tilnærmelsesvis livsfarligt. Man bliver dog ikke tyk af den levevej, og det kunne også være grunden til at man laver alene i vildmarken steder det er væsentlig mere vild natur?

Det er bare min holdning.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Ras.Killing » 8. jan 2019, 23:19

LapuaMagnum skrev:
8. jan 2019, 22:36
...det kunne også være grunden til at man laver alene i vildmarken steder det er væsentlig mere vild natur?
Uden at være sikker. Men skal de programmer ikke på en måde afspejle at man strander i vildmarken? Der er sat’me ikke ret mange steder i DK hvor man ikke ville kunne finde en eller anden form for civilisation med bare nogle timers vandring :biggrin: det ville blive et tyndt program.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af LapuaMagnum » 10. jan 2019, 09:24

Ras.Killing skrev:
8. jan 2019, 23:19
LapuaMagnum skrev:
8. jan 2019, 22:36
...det kunne også være grunden til at man laver alene i vildmarken steder det er væsentlig mere vild natur?
Uden at være sikker. Men skal de programmer ikke på en måde afspejle at man strander i vildmarken? Der er sat’me ikke ret mange steder i DK hvor man ikke ville kunne finde en eller anden form for civilisation med bare nogle timers vandring :biggrin: det ville blive et tyndt program.
Jeg er ikke sikker på hvad konceptet helt præcist indeholder, men går da udfra at det er udelukkende overlevelse i hostile enviroment og ikke hvordan man overlever hvis man falder ned med fly eller bliver kidnappet og sendt ud et øde sted :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Tip om prepping
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. jan 2019, 12:42
Interesser: Tip om preppong
Geografisk sted: København N
Been thanked: 1 time

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Tip om prepping » 11. jan 2019, 20:20

Ras.Killing skrev:
8. jan 2019, 22:11
Tip om prepping skrev:
8. jan 2019, 21:15
Det ved man aldrig. Det kan være der er en rest af idealisme i vedkommende. Og at vedkommende gerne vil vise, at det kan lade sig gøre at leve et sikkert og trygt liv uden tilknytning til samfundet og dets energinet.
Men er det så en prepper du søger?

I min optik er en prepper en person, som (i større elle mindre grad) er forberedt på at kunne klare sig selv i en given periode, i tilfælde af hændelser hvor samfundet, eller dele heraf, kan blive sat ud af spillet. Det handler mere om at kunne overleve, end en idealisme om at være selvforsynende og leve udenom samfundet og energinettet?

(I min optik)
Klart. Der skal en præcisering til: Jeg søger først fremmest den mest rationelle prepper. Og det kan være en som lever helt uafhængigt af samfundet eller en som blot - på en seriøs og omfattende måde - forbereder sig på at det bryder sammen, men som sagtens kan leve et helt almindeligt liv i øvrigt.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Ingsorsi » 11. jan 2019, 22:40

Hvem skriver du for?

Brugeravatar
Ole Enkeltskud
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 103
Tilmeldt: 6. nov 2011, 20:49
Interesser: Våben + Stingermissiler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Ole Enkeltskud » 23. feb 2019, 12:52

Elbæk skrev:
6. jan 2019, 16:01


Jeg tror godt man kan få selvforsyningsfolket i tale - de plejer, som sagt, at være ret ideologiske omkring deres valg af livsstil. Men, selv hvis man kan støve ægte off-griddere op, så skal man ikke regne med at de vil have noget med journalister at gøre. Mht. preppere, så er en del af hele prepping strategien at man ikke reklamerer med at man gør det - af samme årsag er det oftest ikke de mest repræsentative af slagsen man får i tale - bevares; den stereotype fedladne, politisk radikaliserede, skæggede type i militærbukser, med en stor samling af dåsemad, våben, knive og overlevelsesgrej i min condition, typen som har 118 forskellige måder at starte ild på, men som aldrig har trænet bare én af dem. Ham skal man nok kunne få i tale...
Kunne være et billede af Elbæk....
Her skulle gerne stå noget irrelevant på engelsk,
for at illudere at jeg både er intelligent og berejst.

Dem med de smalleste skuldre,
er samtidig dem med de
dybeste lommer.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Rahan » 23. feb 2019, 16:01

Ole Enkeltskud skrev:
23. feb 2019, 12:52
Kunne være et billede af Elbæk....
:10: :numberone:

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Cpt » 24. feb 2019, 00:24

Elbæk skrev:
6. jan 2019, 16:01
bevares; den stereotype fedladne, politisk radikaliserede, skæggede type i militærbukser, med en stor samling af dåsemad, våben, knive og overlevelsesgrej i min condition, typen som har 118 forskellige måder at starte ild på, men som aldrig har trænet bare én af dem. Ham skal man nok kunne få i tale...
Hvor sjov den stereotype end er kan jeg ikke helt slippe tanken om at, selv han, ville klare sig langt bedre end hr og fru Danmark der går i panik når brugsen har lukket 3 dage i træk henover julen..

Den svenske udmelding omkring at være en robust borger og have lidt forråd til sin egen familie kunne vi godt praktisere lidt mere herhjemme.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jeg søger en kompetent prepper til en journalistisk artikel:

Indlæg af Elbæk » 24. feb 2019, 12:09

Ole Enkeltskud skrev:
23. feb 2019, 12:52
Elbæk skrev:
6. jan 2019, 16:01


Jeg tror godt man kan få selvforsyningsfolket i tale - de plejer, som sagt, at være ret ideologiske omkring deres valg af livsstil. Men, selv hvis man kan støve ægte off-griddere op, så skal man ikke regne med at de vil have noget med journalister at gøre. Mht. preppere, så er en del af hele prepping strategien at man ikke reklamerer med at man gør det - af samme årsag er det oftest ikke de mest repræsentative af slagsen man får i tale - bevares; den stereotype fedladne, politisk radikaliserede, skæggede type i militærbukser, med en stor samling af dåsemad, våben, knive og overlevelsesgrej i min condition, typen som har 118 forskellige måder at starte ild på, men som aldrig har trænet bare én af dem. Ham skal man nok kunne få i tale...
Kunne være et billede af Elbæk....
Jeg er ikke politisk radikaliseret (men desillusioneret), jeg har ikke en stor samling af dåsemad (frysetørret mad derimod...), mit outdoor grej er ikke i mint condition - og jeg ved hvordan det fungerer. Jeg ses udelukkende i militærbukser hvis jeg er i uniform.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar