Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Ingsorsi » 25. feb 2019, 09:56

Jeg har fulgt denne tråd med stor interesse.
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... or#p863172


Jeg har et par Peltor SportTac som jeg bruger til stort set alt skydning, herunder salonriffel indendørs, jagtriffel på SJF (semiindendørs) samt lerdueskydning med en 12'er.

Jeg kan fornemme, at der er en generel holdning herinde om at det er for lidt beskyttelse, hvorfor jeg da overvejer om jeg skal købe nogle bedre høreværn. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt der faktisk er en generel holdning til at SportTac er for lidt eller om der bare er nogle enkelte som mener dette og resten ikke siger noget eller bare ikke følger den tråd.

Jeg har derfor forsøgt at undersøge emnet, men har fundet det overraskende svært at finde nogen officielle retningslinjer eller anbefalinger. Selv produktbeskrivelserne og "manualer" for de fleste høreværn jeg har kunnet støve frem på nettet nævner enten slet ikke skydning eller også nævner de ikke hvilke typer skydning/kalibre de er egnet til. Selv høreværn som har skydning i navnet, nævner ikke hvilken type skydning der er tale om (f.eks.: http://stk-gruppen.dk/f/produktblade/ta ... nordic.pdf ) Der er jo stor forskel på at skyde luftbøsse udendørs eller skyde .50 BMG indendørs.

Derfor har jeg oprettet denne tråd med håb om, at vi kan samle viden og anbefalinger i en samlet tråd vedr. høreværn til forskellige typer skydning. Et emne som vel er yderst relevant for alle forummets medlemmer.

Jeg forestiller mig to typer svar på tråden, som jeg håber så mange som muligt vil bidrage med:

1. En slags afstemningssvar, hvor folk melder ind med hvilken type høreværn de hver især benytter til hvilken type skydning. Jeg kan evt. redigere dette øverste indlæg med en opsummering efterhånden som svar tikker ind.

2. Fakta-baserede svar som udelukkende består af helt konkret viden/anbefalinger med kildehenvisninger. Dvs. f.eks. anbefalinger fra diverse myndigheder - danske såvel som udenlandske, lovmæssige grænser, videnskablige undersøgelser, m.v.




For at denne vidensindsamling skal give mening er vi nødt til at være enige om forskellige typer skydning, så vi ikke sammenligner pærer og bananer.

Jeg foreslår derfor denne kategorisering, men tager naturligvis imod forslag til ændringer, hvis den ikke er hensigtsmæssig.



Type 0: Luftbøsse og lign. uden krudt.

Type 1: Salonriffel og -pistol (.22LR)

Type 2: Pistol kaliber > .22 LR.

Type 3: Riffel kaliber > .22 LR, f.eks. 308, 30.06, osv. med lyddæmper

Type 4: Riffel kaliber > .22 LR, f.eks. 308, 30.06, osv. uden lyddæmper


Skal vi skelne mellem indendørs og udendørs skydning? I så fald kan vi jo have en type 0U, type 1U, 2U, osv. for udendørs.



For at gøre det nemmere at sammenligne forskellige typer høreværn foreslår jeg, at vi benytter den kategorisering som Peltor Optime bruger for hhv. Optime I, Optime II og Optime III. Så vidt jeg forstår hedder denne kategorisering "CE Kategorisering", men jeg kan ikke finde en officiel kilde på dette. Der er bare hvad de forskellige webshops har som filtreringsmulighed.

Dvs.:
Kategori 1: Peltor Optime I, Peltor SportTac, o.lign.
Kategori 2: Peltor Optime II, o.lign.
Kategori 3: Peltor Optime III, o.lign.

(kom gerne med flere produkter samt hvilken kategori de falder ind i, så vil jeg anføre dem her)



Update: Tilføjet nuværende resultater.
result.PNG
result.PNG (5.22 KiB) Vist 17585 gange
Senest rettet af Ingsorsi 25. feb 2019, 10:58, rettet i alt 1 gang.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Flugteren » 25. feb 2019, 10:33

Jeg ejer et par Peltor Sporttac.

For mig fungerer de til alt slags udendørs skydning. Indendørs (ok, så indendørs det kan blive på 300-meter banerne på KSC) fungerer de herligt i samarbejde med lyddæmper på riflen, men uden lyddæmper er støjniveauet lige en tand for højt. Det kan dog have noget at sige, at min 6.5x55 er udstyret med et "barely Sverige-lovlig" løb (47 cm).Det er ikke slemt, men jeg kan godt mærke, at de ikke helt er designet til dette. Dog skyder jeg heller aldrig mere end ét til to funktionsskud, inden jeg monterer lyddæmperen, så det er ikke fordi, at de bliver brugt til lange, ikke-dæmpede skudserier. Det har jeg min hørelse for kær til.

Derfor, IMO, vil jeg anbefale Peltor Sporttac op til type 3 (indendørs). For mig er Peltor Sporttac ikke gode nok til Type 4 (indendørs). Udendørs fungerer de udmærket, medmindre man sidder ved siden af en lettere irriterende type :giggle: ,der bruger en mundingsbremse. Så er Sporttac heller ikke gode nok til Type 4 (udendørs).

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Raptor357 » 25. feb 2019, 18:47

Skydning kaldes også for impuls støj. Og fra 120dB(a) eller 130-140dB(c) er der varig høreskade.
.22 indendørs peltor protac
Jeg plejede at bruge peltor protac på udendørs skydebane, vedmindre der blev skudt vilde ladninger tæt på mig. Så røg optime 3 på
Ved riffelskydning uden dæmper eller med andre på banen optile 3, alene med dæmper protac. Fra lukket isoleret grissetårn med dæmper skyder jeg uden høreværn (idiot), mundingen stikker langt ud og åbningen er lille. Men stadig idiot.

Jeg har ikke kategori 1 høreværn. Men de er rigeligt fine til salonriffel, når den er subsonisk. En stinger larmer..
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Rednex » 25. feb 2019, 20:27

Jeg faldt lige over denne interessante PDF: http://bancroftfishandgame.com/wp-conte ... pdf#page10. Side 11 og 12 giver eksempler på målte støjniveauer og udbredelse med forskellige våbentyper.

Jeg skyder altid selv med ProTac Shooter (klasse 2), både indendørs (lukket kælder) og udendørs. De er rigeligt til udendørs skydning med pistol (alle kalibre) og haglgevær.
De er også fine til 9mm indendørs, men hvis der er mange grovskytter i gang, så supplerer jeg med Flare Audio propper indenunder.

Edit: Selvom jeg normalt ikke kommer i nærheden af riffelskytter, så har jeg da også skudt lidt 308W indendørs i skydebiograf (både med og uden dæmper). Der oplevede jeg ikke noget ubehag ved støjniveauet.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Fast Fumble » 26. feb 2019, 08:55

Jeg skyder kun med pistol, men det kan nu godt larme. En .40S&W indendørs er lidt til den støjende side, men ikke noget der bare kommer i nærheden af en 12,7 med mundingsbremse.

Mit problem er at jeg næsten altid bruger beskyttelsesbriller. Jeg synes der er ret få typer høreværn (kopper) som slutter helt tæt når man har briller på, selv høreværn med puder af klinisk silicone slutter ikke helt tæt (jeg har MePaBlu). Derfor bruger jeg altid ørepropper af en eller anden slags, både inde og ude. Indendørs supplerer jeg så med konventionelle høreværn (kopper) for at beskytte området bag ørerne - derfra kan der nemlig også komme høreskader, hvis trykpåvirkningen bliver for stor.

Jeg har droppet aktive høreværn, og bruger kun passive (Peltor et-eller-andet), fordi vægten af aktive er generende. Jeg bevæger mig også ofte med mine skydere (som i: Hurtige bevægelser, endda af og til løb), og her finder jeg vægten af batteri og elektronik generende, derfor bruger jeg kun lette, passive kopper.

Jeg fandt hurtigt nogle superbløde propper, som kan fås i forskellige størrelser, så jeg kan finde nogen jeg kan gå med en hel dag, uden de bliver generende. Storkøb kør dem billige (200 par for 2-300kr), så dem bruger jeg meget. Jeg har dog også nogle par formstøbte, de var dyre at få lavet, og jeg har svært ved at få dem til at slutte helt tæt, så dem bruger jeg ikke. Og jeg har lamel-propper, de var forbavsende billige, og kan jo bruges mange gange, så dem bruger jeg også. Jeg skifter lidt mellem bløde skum-propper og lamel-propper.
https://www.howardleight.com/earplugs/max-lite

Så,
Inde: Ørepropper, altid med passive kopper over (dog .22 kun kopper)
Ude: Ørepropper, som regel ikke andet, men af og til med passive kopper over, hvis der fx er noget der reflekterer lyden.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Centurion » 26. feb 2019, 11:59

Fast Fumble skrev:
26. feb 2019, 08:55
.....

Mit problem er at jeg næsten altid bruger beskyttelsesbriller. Jeg synes der er ret få typer høreværn (kopper) som slutter helt tæt når man har briller på, selv høreværn med puder af klinisk silicone slutter ikke helt tæt (jeg har MePaBlu). Derfor bruger jeg altid ørepropper af en eller anden slags, både inde og ude. Indendørs supplerer jeg så med konventionelle høreværn (kopper) for at beskytte området bag ørerne - derfra kan der nemlig også komme høreskader, hvis trykpåvirkningen bliver for stor.
......
Beskyttelsesbriller med elastik om nakken i stedet for brillestænger?
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Fast Fumble » 26. feb 2019, 13:19

Centurion skrev:
26. feb 2019, 11:59
Beskyttelsesbriller med elastik om nakken i stedet for brillestænger?
Nej, jeg bruger flere forskellige slags beskyttelsesbriller, men ikke med elastik, blot med brillestænger. Jeg synes ikke elastik-briller fungerer ret godt sammen med kasket (jeg skyder stort set altid med kasket), men det er vel en smagssag.
Udvalget af velegnede briller falder drastisk, hvis de skal være med elastik om nakken, og med de ret skiftende lysforhold jeg skyder i, har jeg nogle pænt hysteriske krav til mine skydebriller.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Herluf » 26. feb 2019, 14:06

Jeg bruger altid nogle gode øreproper, de har typiske højere SNR værdier end de flest "on-ear" høreværn, når de anvendes korrekt.
Jeg foretrækker de her:
http://www.uvex-safety.se/dk/produkter/ ... vex-x-fit/
(det er også dem jeg konsekvent sover med)
Ovenpå dem, bruger jeg typisk nogle Peltor Bull's Eye. Det gør ikke så meget hvis de ikke sidder helt godt omkring brillerne, de er jo bare ekstra beskyttelse, og man kan godt mærke at man har dem på, selv når de sider ovenpå brillerne. Den største ulempe med dette setup er at det kan blive svært at holde en normal samtale, man er virkelig lukket af.
Jeg har for nyligt anskaffet mig et par Peltor Sporttac. Når der er skruet op for dem, ser det ud til at virke ret godt i kombination med propperne.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af LapuaMagnum » 26. feb 2019, 14:33

Jeg bruger formstøbte og peltor sport på samme tid. Aktive høreværn regulere ret fint hvis jeg skruer dem helt op og har formene i ørene.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af PSindrup » 26. feb 2019, 15:51

Hvorfor opretter du ikke en afstemning?

Jeg benytter Peltor Sporttac og jeg føler mig tilstrækkeligt beskyttet af dem.

Peter

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Raptor357 » 26. feb 2019, 18:57

Jeg vil tilføje at som RO der har en åben skytte (pistol med mundingsbremse/kompensator) så er man udfordret på lydniveauet med kun et par optime 3 høreværn.
Jeg oplever lidt det samme når en medskytte står og skyder .357 magnum i en revolver, der kommer også noget mere lyd til sidemanden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af APE74 » 26. feb 2019, 20:02

skyder indendoers (22LR - 9mm - 45 ACP) men da der tit er andre der skyder Riffel ect. lige ved siden af, bruger jeg baade propper (Surefire EP3) samt Peltor Shotgunner II

Junior bruger de samme Peltor + Howard Leight Laser Lite - da han ikke bryder sig om at genbruge propper..

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Fast Fumble » 26. feb 2019, 20:59

APE74 skrev:
26. feb 2019, 20:02
skyder indendoers (22LR - 9mm - 45 ACP) men da der tit er andre der skyder Riffel ect. lige ved siden af, bruger jeg baade propper (Surefire EP3) samt Peltor Shotgunner II

Junior bruger de samme Peltor + Howard Leight Laser Lite - da han ikke bryder sig om at genbruge propper..
Det er altså lidt sjovt!
Jeg bruger Peltor Shotgunner og så skifter jeg lidt mellem Howard Leight Max Lite og Surefire EP3...
Tror du vi er i familie?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af APE74 » 26. feb 2019, 21:12

Fast Fumble skrev:
26. feb 2019, 20:59
APE74 skrev:
26. feb 2019, 20:02
skyder indendoers (22LR - 9mm - 45 ACP) men da der tit er andre der skyder Riffel ect. lige ved siden af, bruger jeg baade propper (Surefire EP3) samt Peltor Shotgunner II

Junior bruger de samme Peltor + Howard Leight Laser Lite - da han ikke bryder sig om at genbruge propper..
Det er altså lidt sjovt!
Jeg bruger Peltor Shotgunner og så skifter jeg lidt mellem Howard Leight Max Lite og Surefire EP3...
Tror du vi er i familie?
hehe kan da godt vaere, (bruger du osse WileyX Airrage briller?? ),
er selv fra Sonderjylland , men min Far's side af familien er fra Aarhus / min Farmor fra Frederikshavn

EbbeL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 2. jul 2017, 21:59
Interesser: skydning riffel og pistoler
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af EbbeL » 27. feb 2019, 08:49

Spændende tråd !

Anvender selv Peltor ProTac Hunter til .22 riffel og pistol inde og ude - samt 9mm pistol ude.

Hvor meget knald / dB er der ved 9 mm pistol-skud?
Faldt over denne svenske test af høreværn:

https://svenskjakt.se/wp-content/upload ... -pdf-1.pdf

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Ninjakebab » 1. mar 2019, 19:23

Åh, denne tråd er god. Har også skrevet i den anden :giggle:
EbbeL skrev:
27. feb 2019, 08:49
Spændende tråd !

Anvender selv Peltor ProTac Hunter til .22 riffel og pistol inde og ude - samt 9mm pistol ude.

Hvor meget knald / dB er der ved 9 mm pistol-skud?
Faldt over denne svenske test af høreværn:

https://svenskjakt.se/wp-content/upload ... -pdf-1.pdf
9mm larmer rigtig meget. Sidste tal på dB værdier for skytten, som jeg kiggede på (kan ikke huske hvor) var 9mm i samme omegn af lydtryk som alm. riffel (30-06 f.eks.).

Bruger selv Peltor ProTac Shooter ("kategori 2"), men med ørepropper under til 9mm og riffel uden dæmper, som måske gør den til kategori 3.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af O27 » 22. aug 2019, 14:43

Tror jeg hopper på et par Surefire EP7

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Fast Fumble » 22. aug 2019, 15:27

O27 skrev:
22. aug 2019, 14:43
Tror jeg hopper på et par Surefire EP7
Jeg har gode erfaringer med Surefire, faktisk. Bruger dem af og til til 9mm og .40S&W.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Bofhenator » 22. aug 2019, 16:15

Fast Fumble skrev:
22. aug 2019, 15:27
O27 skrev:
22. aug 2019, 14:43
Tror jeg hopper på et par Surefire EP7
Jeg har gode erfaringer med Surefire, faktisk. Bruger dem af og til til 9mm og .40S&W.
Jeg kan rigtig godt li dem, men kan ikke finde ekstra skumpropper nogen steder og de bliver ret hurtigt slidt op.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af O27 » 22. aug 2019, 17:42

Fast Fumble skrev:
22. aug 2019, 15:27
O27 skrev:
22. aug 2019, 14:43
Tror jeg hopper på et par Surefire EP7
Jeg har gode erfaringer med Surefire, faktisk. Bruger dem af og til til 9mm og .40S&W.
Udendørs 9mm er det nok kun med Surefire, eller skal der også passive udover? Vil helst helt slippe for kopper hvis muligt

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Fast Fumble » 22. aug 2019, 20:42

O27 skrev:
22. aug 2019, 17:42
Fast Fumble skrev:
22. aug 2019, 15:27
O27 skrev:
22. aug 2019, 14:43
Tror jeg hopper på et par Surefire EP7
Jeg har gode erfaringer med Surefire, faktisk. Bruger dem af og til til 9mm og .40S&W.
Udendørs 9mm er det nok kun med Surefire, eller skal der også passive udover? Vil helst helt slippe for kopper hvis muligt
Udendørs er Surefire nok, kopper er ikke nødvendigt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af ReneKJ » 22. aug 2019, 21:00

Jeg bruger selv Peltor Uptime III sammen med ørepropper til pistolskydning.
Det er måske lidt overkill, men efter at have haft en kort periode med tinitus-lignende hylen i ørerne er jeg lidt paranoid angående min hørelse.
Ulempen er at det kan være svært at høre hvad der bliver sagt på banen, men jeg har endnu ikke kunne finde aktive høreværn der var i nærheden af den samme dæmpning.

Det er rigtig nok svært at få dem til at slutte helt tæt over brillestænger, men mine Wiley X Saber Advanced briller kom med en slags korte brillestænger med elastikstrop, og det fungere fint for mig.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af O27 » 23. aug 2019, 08:47

ReneKJ skrev:
22. aug 2019, 21:00
Jeg bruger selv Peltor Uptime III sammen med ørepropper til pistolskydning.
Det er måske lidt overkill, men efter at have haft en kort periode med tinitus-lignende hylen i ørerne er jeg lidt paranoid angående min hørelse.
Ulempen er at det kan være svært at høre hvad der bliver sagt på banen, men jeg har endnu ikke kunne finde aktive høreværn der var i nærheden af den samme dæmpning.

Det er rigtig nok svært at få dem til at slutte helt tæt over brillestænger, men mine Wiley X Saber Advanced briller kom med en slags korte brillestænger med elastikstrop, og det fungere fint for mig.
Ja ok, det lyder ret overkill :smile: Jeg regner med at snuppe et par Peltor Hunter eller Protac III Slim (de er vidst identiske på nær farven) så jeg har muligheden for at vælge mellem propper og “bøffer” og double up med skumpropper (Howeard Leight Max Lite) og stadig kunne føre en samtale.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af Cpt » 8. okt 2019, 20:46

Inspireret af denne tråd hoppede jeg på et par surefire Ep4 (da 7eren er kronisk udsolgt hos zeromike) men jeg må indrømme at jeg ikke syntes jeg kan høre samtaler godt nok igennem dem, folk skal tale ekstra klart og højt før det fungerer..

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvilke høreværn til hvilke typer skydning?

Indlæg af O27 » 20. okt 2019, 17:34

Mine EP4 ligger også pakket væk, synes ikke de dæmper nok til IPSC heller ikke udenfor. Skulle nok have prøvet EP7 da jeg ik kan få 4 til at sidde ordentligt

Besvar