Hvilke benzin brænder til Trangia 25?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 6. mar 2019, 23:10

Helt lavpraktisk jokker jeg proben fra en testo 310 ind hvor jeg forventer "udstødningen".
På trangiaen er det mellem gryden og vindskærmen, helt op mod gryden, ca på midten.
Jeg har målt i "virklige tal" i stedet for ufortyndet. ufortyndet er en fantasi enhed hvor man antager at alt tilstedeværende ilt stammer fra luft udstødningen er blevet fortyndet med.

Den mest ærlige måling må være inde i en større tank, med et 20mm hul et sted for trykudligning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Refraktorius » 7. mar 2019, 16:13

Raptor357 skrev:
6. mar 2019, 23:10
Helt lavpraktisk jokker jeg proben fra en testo 310 ind hvor jeg forventer "udstødningen".
På trangiaen er det mellem gryden og vindskærmen, helt op mod gryden, ca på midten.
Jeg har målt i "virklige tal" i stedet for ufortyndet. ufortyndet er en fantasi enhed hvor man antager at alt tilstedeværende ilt stammer fra luft udstødningen er blevet fortyndet med.

Den mest ærlige måling må være inde i en større tank, med et 20mm hul et sted for trykudligning.
Jeps.

Og så står man i dilemmaet: Skal man måle i den samme periode (eksempelvis i 10 minutter), eller skal man måle i den tid, det eksempelvis tager at bringe en halv liter vand i kog?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 7. mar 2019, 17:32

Det er let.
Brænderen startes uden for målekammeret og får lov at brænde et minut.
(En gasbrænder KAN man godt starte i et telt, men det er ikke klogt. Både sprit og multifuel er direkte dumt. Sprit fordi man måske spilder det og multifuel fordi at forvarmningen er ekstra spændene hvis man er utålmodig.)
Brænderen placeres i kammeret og får lov at køre i 10 minutter og der måles. Nogle typer bruger deres brænder som varmekilde i et lukket telt. :getout:
Så måler man når 1l vand er bragt i kog, skruer ned til madlavnings niveau svag kogning og måler igen efter 10 minutter. Begge dele er yderst relevant. stegning er også relevant, men ingen gidder sidde og vende frikadeller i et lille klaustrofobisk rum med et spændene indhold i luften.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Refraktorius » 7. mar 2019, 20:40

..... død ved frikadelle!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Langenge » 7. mar 2019, 20:42

Refraktorius skrev:
7. mar 2019, 20:40
..... død ved frikadelle!
Har du smagt min kones???
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Refraktorius » 7. mar 2019, 20:44

Vi taler stadig frikadeller?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Langenge » 7. mar 2019, 20:46

Refraktorius skrev:
7. mar 2019, 20:44
Vi taler stadig frikadeller?
JAJA, BARE ROLIG.
Sådan den slags af halv gris, halv kalv. Købt hakket i Føtex og blandet med æg, mel, løg, mælk, salt og peber og stegt på en pande.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 7. mar 2019, 21:34

Langenge skrev:
7. mar 2019, 20:46
Refraktorius skrev:
7. mar 2019, 20:44
Vi taler stadig frikadeller?
JAJA, BARE ROLIG.
Sådan den slags af halv gris, halv kalv. Købt hakket i Føtex og blandet med æg, mel, løg, mælk, salt og peber og stegt på en pande.
Er du ved at melde din kone som frikadelle vender?
:twisted:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Langenge » 7. mar 2019, 21:35

Raptor357 skrev:
7. mar 2019, 21:34
Langenge skrev:
7. mar 2019, 20:46
Refraktorius skrev:
7. mar 2019, 20:44
Vi taler stadig frikadeller?
JAJA, BARE ROLIG.
Sådan den slags af halv gris, halv kalv. Købt hakket i Føtex og blandet med æg, mel, løg, mælk, salt og peber og stegt på en pande.
Er du ved at melde din kone som frikadelle vender?
:twisted:
Hun kan hverken røre dem sammen eller stege eller vende dem, uden de mislykkes.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 7. mar 2019, 21:46

Langenge skrev:
7. mar 2019, 21:35
Raptor357 skrev:
7. mar 2019, 21:34
Langenge skrev:
7. mar 2019, 20:46
Refraktorius skrev:
7. mar 2019, 20:44
Vi taler stadig frikadeller?
JAJA, BARE ROLIG.
Sådan den slags af halv gris, halv kalv. Købt hakket i Føtex og blandet med æg, mel, løg, mælk, salt og peber og stegt på en pande.
Er du ved at melde din kone som frikadelle vender?
:twisted:
Hun kan hverken røre dem sammen eller stege eller vende dem, uden de mislykkes.
Det er uden betydning her, vedmindre hun brænder så meget på at de forkuller, det går udover målingen :mrgreen:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Kleth » 8. mar 2019, 08:26

Da min hustru udførte feltarbejde på Grønland, der fik de brændt et hul i deres absis da de prøvede at tænde en Optimus 111 Hiker der inde.

På trods af at vi har favoriseret benzin som fuel, på de sidste af vores ture, så havde vi altid en lille dåse gas der netop kunne anvendes hvis vi var nød til at lave mad i absis. Når vi lavede mad i absis var det altid over gas og med god ventilation. Med alle form for flydende brændstof foregik madlavning altid uden for; både p.g.a. kulmonooxid men også p.g.a. brandfare da mange telte har en label med at de er ekstremt brændbare. På en tundra er der ofte et lag af tørv/biomasse lige under græsset så krybeild er en reel risiko og derfor har vi gerne lavet mad på sten, grus eller taget en tørv af.

Når man en aften i august ligger i Lapporten i omkring 950m højde og der er heftigt slud/sne-fald uden for og man har hiket en hel dag med tung rygsæk i couperet terræn, så er det nu vældig rart at kunne lave mad i absis :oops:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 8. mar 2019, 22:05

God info.

Trangia sælger en alu tallerken der passer under nederste vindskærm for at undgå påvirkningen af brænderen på underlaget og for at kunne stille den på sne uden den synker i.
Med polaris brænderen medfulgte en cirkulær meget tynd og foldbar aluplade, jeg tænker den er for at undgå strålevarmen og eventuelt små uheld sætter ild til underlaget. De skriver dog at det er for at få ir varmen bedre i gryden.

Jeg har altid lavet mad i teltets apsis, men jeg har heller aldrig haft et med lavere højde end 150cm i midten hvor jeg laver mad. Og jeg planlægger at fortsætte, lige indtil jeg selv oplever flammekaster syndromet.

Forsøget med co vil jeg nok lave i et lille kuppeltelt, hvis jeg ikke kan få sponseret et andet selvstående telt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke benzin brænder til Trangia 25

Indlæg af Raptor357 » 11. apr 2020, 00:02

Lige en hurtig update. desværre har jeg ikke fået lavet nogle målinger på brug i telt. endnu.

Jeg har jo leget vandretur med børnene.
Udover at en rygsæk på 26kg med indhold er trættende når man ikke er bare det mindste øvet i at gå med rygsæk så gik det fint.
Frokost var torsdag pasta (500g) med med bacon (400g før stegning max 150g efter).
Da jeg gik fra opvarmning (med metanol) til tændt brænder fik jeg en ca 30cm høj gul flamme fra den ene multifuel brænder. Det er første gang jeg har oplevet det, og givet placeringen i et telt var det rigeligt spændene, dog var det en Lavu så der var langt til teltdugen
Fejlen er fuldstændig repeterbar når der stadig ligger lidt metanol i underkoppen/filtskiven og brænder.
Løsningen er mere fokus, kun een brænder startes op adgangen. At prime og tænde 2 stk samtidigt er noget jeg vil prøve at undlade. bare fordi den ene er klar, betyder det ikke den anden er klar samtidig.

Jeg var meget imponeret over at 500g penne pasta vokser op over kanten af den "store" trangia gryde når det koges, men at dem over grydekanten er lige så velkogte som dem der var i vandet.
Dem der mener en Trangia 25 serie er til mere end 2 voksne tager fejl eller har kun kogt ris.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar