Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Slettet bruger

Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af Slettet bruger » 14. mar 2019, 16:21

Hej!

På sigt ønsker jeg mig en lille pram eller kajak.
Der er et enkelt krav og det er at fartøjet skal have en vægt og størrelse,
der gør det muligt at transportere det på taget af bilen.
Jeg vil nemlig helst ikke have en (båd)trailer stående og jeg vil gerne kunne have
større mobilitet i stedet for at have en pram liggende blot ét sted.
Firmaet Aquarib har nogle forskellige modeller, der muliggør det.
MEN jeg holder af klassisk design, hvorfor jeg ikke må glemme de forskellige
klassiske jagtpramme, som der er blevet udviklet og forfinet her til lands.
Mit spørgsmål lyder så om nogen af disse lever op til mit krav?

På forhånd tak for relevante svar,
Svend
Senest rettet af Slettet bruger 14. mar 2019, 18:06, rettet i alt 1 gang.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af GåsPåGaffelen » 14. mar 2019, 17:56

Næsten alle klassiske jagtpramme er for tunge til at du selv vil kunne læsse dem op på taget af en bil.

Så hvis det er dit behov, så vil jeg anbefale dig at kigge på en af de utallige sit-on-top kajakker der findes. De fåes i alle prislag og kvaliteter.

Slettet bruger

Re: Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af Slettet bruger » 14. mar 2019, 17:59

Det er netop disse jeg har haft i kikkerten. Men jeg synes man altid bør lege djævelens advokat med sig selv inden man lægger sig fast på noget.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af Rulab » 14. mar 2019, 18:03

Et lille indspark omkring vægt.
En ting er hvad en pram vejer tom, men grejet i sig selv både vejer og fylder en del i sig selv. Min boble(pram til lavt vand) vejer 45-50 kg tom, men fuld pakket med grej, er den over 100 kg på vægten.
Skal du have en pram på taget, bliver du derfor nød til at tømme den for al grej efter jagten - dvs. skudte fugle, våde lokkere, beskidte bundbrædder osv. ind i bilen.
Afhængigt af pram, fungerer en alm. trailer ganske fint, evt. med et beslag med et par ruller på. Hvis du allerede har en bådtrailer, ville jeg personligt blot tage båden af og også bruge den til prammen(det gør jeg selv).

Jeg kan se du også overvejer kajak, jagtmæssigt kan en kajak ikke sammenlignes med en trækpram, der er både andre begræsninger og muligheder.

Slettet bruger

Re: Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af Slettet bruger » 14. mar 2019, 18:06

Jeg har ikke en bådtrailer. Ej heller en trailer. Kan se jeg kom til at skrive en ekstra trailer. Det var vrøvl og er nu rettet.

Jeg tror det peger kajakvejen.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af Rulab » 14. mar 2019, 21:34

Svend-A skrev:
14. mar 2019, 18:06
Jeg har ikke en bådtrailer. Ej heller en trailer. Kan se jeg kom til at skrive en ekstra trailer. Det var vrøvl og er nu rettet.

Jeg tror det peger kajakvejen.
Har du nogen erfaring med at padle kajak på nuværende tidspunkt?

Der er stor forskel på at padle en hyggetur en sommerdag uden oppakning og så i mørke en vinterdag at padle en kajak læsset godt op med jagtgrej, for slet ikke at tale om at skyde fra et så smalt fartøj.
Der er meget stor forskel i stabilitet på en skydepram på 105-120 cm bredde med lavt tyndepunkt og så en kajak på 75-90 cm bredde, hvor man samtidig sidder væsentlig højere.

Jeg taler af erfaring, jeg købte selv en kajak til bl.a. jagt og endte med at opgive kajakken til jagtbrug efter at have prøvet stabilitet af kombineret med skydning om sommeren.
Jeg valgte så i stedet at købe en Stenderup skydepram og en 2 hk honda påhængsmotor som nu gennem nogle sæsoner har givet mig jagtoplevelser som aldrig havde været muligt(og forsvarligt) i en kajak uden år lang intensiv træning i at sejle kajak først.

Slettet bruger

Re: Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af Slettet bruger » 14. mar 2019, 22:36

Det ender nok med, at min sikkert lidt for prætentiøse idé lægges på hylden.
Tak for svarene. Jeg har fået lidt at tænke over.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af Ras.Killing » 15. mar 2019, 00:09

Nå men så vil jeg da lige byde ind også :biggrin:

Jeg havde min første sæson som strandjæger sidste år, så du skal tage mine svar med er gran salt, for jeg er ingenlunde ekspert på området.

Gjorde mig de samme tanker som dig. Vi har ikke træk på bilen, så i første omgang var en bådtrailer ikke en mulighed. Jeg stod derfor (som dig) med to scenarier.

1. Købe en ordentlig pram at have liggende et fast sted.
2. Købe en lille og let pram/kajak, som kan transporteres rundt på taget af bilen.

Jeg gik med løsning 2 :thumbup:

Købte en lille sit on top kajak fra Aquarib (Shark), og den har jeg så gjort mig nogle erfaringer med.

Først og fremmest! En sit on top kajak kan sagtens bruges til strandjagt (og bid mærke i at jeg skriver strandjagt og ikke havjagt), men man skal afstemme sin jagt og sine forventninger efter det.

Det positive:

- Den er lille, nem og let at komme rundt med og det fungere 112% efter hensigten. Min har en egenvægt på 24kg, og jeg kan uden problemer smide den op på tagbøjlerne, køre til kysten, parkere hvor det passer mig og bære den ned til vandet. Så det må siges at være en meget mobil løsning.

- Den er nem at styre og langt mere stabil end en traditionel havkajak. Jeg er ikke en erfaren kajakroer, men har ingen problemer med at komme rundt. Jeg oplever heller ikke at den føles ustabil når der skydes fra den (har ikke noget at holde det op imod, men føler mig på ingen måde utryk når jeg skyder til en fugl).

Det negative:

- Størrelsen. Som sagt er den nem og let at komme rundt med, men det har sin pris :smile: du er ganske enkelt begrænset på hvor meget grej (lokkefugle) du kan have med dig. Jeg har lavet mig et setup med 12 lokkeænder... og så er den faktisk ved at være fuldt læsset, når du skal have plads til bøsse, anker, tovværk osv. også. Man kan nok godt have et par lokkere mere, men det er ikke meget (der skal jo også gerne være plads til at have et par ekstra fugle med hjem også :biggrin: ). Sammenligner du det med en rigtig trækpram, så har de jo langt flere lokkefugle med ud.

- Sødygtighed. Jeg skriver at den er stabil og nem at sejle... men jeg ville aldrig tage den ud på åbent vand (derfor skrev jeg også specifikt strandjagt længere oppe :biggrin: ), jeg holder mig som udgangspunkt til lavvandede områder langs kysten. Den kommer til kort i bølger, ganske enkelt pga. dens design. Du sidder jo ovenpå den og ikke nede i den... så der er intet der beskytter dig imod bølger, de slår lige ind over den.

Min egen konklusion er, at hvis man afstemmer sin jagt og sine forventinger efter den, så er det faktisk en ret fin løsning. Det bliver ikke den man sejler ud og skyder 30 fugle fra, eller ligger på træk langt fra kysten efter dykænder... Men kan man nøjes med noget lidt mere minimalistisk, så kan den byde på nogle fine jagtoplevelser. Jeg fik da skudt mig 7 gråænder og en enkelt hvinand på de par ture jeg var afsted i denne sæson, og det er jeg selv fint tilfreds med. Jeg har lavet mig noget camouflage at pakke kajakken ind i, og placere mig så steder hvor jeg falder i et med omgivelserne. Det syntes jeg fungere ret godt.

6FEE474B-BD15-4867-949F-D5324DF1CA7A.jpeg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Slettet bruger

Re: Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af Slettet bruger » 15. mar 2019, 08:02

Det fartøj jeg konkret har tænkt på er en Aquarib Flipper.
Er der nogen af Jer, der kender dén model?

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Råd søges inden anskaffelse af pram eller kajak

Indlæg af LundJensen » 15. mar 2019, 11:30

en ting du overser lidt er muligheden for en formiddagslur efter et godt morgentræk :biggrin:
det er dejligt i en pram hvor man kan ligge i læ for vinden og lytte til vandet slå mod skroget - det vil jeg ikke turde gi mig i kast med på en sit-on-top kajak :thumbdown:
men det er sikkert kun et problem for os med mange børn som tager på fjorden for lidt ro :giggle:

Besvar