Ingen “genladning” på nye hylstre...

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Slettet bruger

Re: Ingen “genladning” på nye hylstre...

Indlæg af Slettet bruger » 14. mar 2019, 22:50

så er der et udkast. tror lige jeg læser den igen imorgen og får den forbi familiens jurist og ser om noget skal rettes også ryger den sku afsted.

http://thoerup.dk/samtykkeerklaering_ve ... nsk_0.docm
http://thoerup.dk/Ans%C3%B8gning%20om%2 ... delse.docx

samtykke erklæringen skal sendes med

Ansøgningen skal sendes til jm@jm.dk eller pr. post til Justitsministeriet, Forebyggelseskontoret, Slotsholmsgade 10, 1216 København K.

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 14. mar 2019, 23:28

For en sikkerheds skyld bør du nok fjerne "nye" eller tilføje noget der indikerer at man også gerne må købe andres brugte hylstre.
Tilladelsen giver adgang til indkøb af røgsvagt krudt, sortkrudserstatning fænghætter, projektiler og nye hylstre.
Ved ikke lige hvordan man kan vinkle det med registreringen af købet på bagsiden af tilladelsen, hvis man køber 100 brugte hylstre af en kammerat.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 15. mar 2019, 06:56

Timsen skrev:
14. mar 2019, 23:28
For en sikkerheds skyld bør du nok fjerne "nye" eller tilføje noget der indikerer at man også gerne må købe andres brugte hylstre.
Tilladelsen giver adgang til indkøb af røgsvagt krudt, sortkrudserstatning fænghætter, projektiler og nye hylstre.
Ved ikke lige hvordan man kan vinkle det med registreringen af købet på bagsiden af tilladelsen, hvis man køber 100 brugte hylstre af en kammerat.
Ja der skal vel bare stå tomme hylstre.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 15. mar 2019, 07:31

Timsen skrev:
14. mar 2019, 23:28
Næææ men det vel på samme måde som hvis man køber lidt krudt.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 15. mar 2019, 07:52

Jeg tænker stadig på om den nægtelse på indførselstilladelse er et enkeltstående tilfælde og i hvert fald jeg kender ikke omstændighederne m.h.t. personen som ville indføre hylstrene og omfanget af den ønskede indførsel.
Med et faktuelt eget afslag på indførselstilladelse i hånden med begrundelsen om at nye hylstre kræver fabrikationstilladelse, ville jeg mene at man har en ret god begrundelse til at ansøge om fabrikationstilladelse hos JM.
Ellers er jeg bange for at vi risikerer at udstille os selv ved at lave en storm i et glas vand?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 15. mar 2019, 07:56

Kleth skrev:
15. mar 2019, 07:52
Jeg tænker stadig på om den nægtelse på indførselstilladelse er et enkeltstående tilfælde og i hvert fald jeg kender ikke omstændighederne m.h.t. personen som ville indføre hylstrene og omfanget af den ønskede indførsel.
Med et faktuelt eget afslag på indførselstilladelse i hånden med begrundelsen om at nye hylstre kræver fabrikationstilladelse, ville jeg mene at man har en ret god begrundelse til at ansøge om fabrikationstilladelse hos JM.
Ellers er jeg bange for at vi risikerer at udstille os selv ved at lave en storm i et glas vand?
I toppen af dette indlæg har PAC netop svaret at det ikke er enkeltstående.

viewtopic.php?p=865891#p865891

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 15. mar 2019, 08:07

Slettet bruger skrev:
15. mar 2019, 07:56
Kleth skrev:
15. mar 2019, 07:52
I toppen af dette indlæg har PAC netop svaret at det ikke er enkeltstående.

viewtopic.php?p=865891#p865891
Ja, det læste jeg! Det minder bare ret meget om indholdet der startede denne tråd og derfor er min fornemmelse at det er samme sag og indholdet er så uspecifikt at f.eks. volumen eller en andet ukendt kontekst kunne afføre samme tekst.
Som tidligere skrevet, så har jeg ansøgt om indførselstilladelse og afventer et svar på det. Såfremt det skulle resultere i et afslag, så søger jeg straks om "privat" fabrikationstilladelse hos JM og din skrivelse er glimrende til det det formål :thumbup: Men jeg vil anvende et evt. afslag som bilag og dokumentation på den ændrede praksis og dermed argument hvorfor netop jeg skal have fabrikationstilladelse.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 15. mar 2019, 15:36

Kleth skrev:
15. mar 2019, 08:07
...derfor er min fornemmelse at det er samme sag og indholdet er så uspecifikt at f.eks. volumen eller en andet ukendt kontekst kunne afføre samme tekst.
Dér tror jeg måske du har fat i noget.
Hvis jeg bestiller 20.000 9mm hylstre, så skal jeg være en pænt aktiv skytte alligevel (det er jo en subjektiv vurdering, I know).

Jeg kan godt se for mig, at den ændrede praksis er sket som et modsvar til de virksomheder, som på det seneste er dukket op, hvor de "massegenlader" ammunition - der er jo sket en kraftig stigning af virksomheder som udbyder ammunition, som ikke er reel fabriksammo, men som er opbygget af rene genladningsprodukter (herunder nye hylstre).

Hvis stramningen er sket som et modsvar mod dette, så står vi i en situation hvor nogen i praksis udnytter en gråzone i lovgivningen, og der så gribes ind overfor denne adfærd - desværre også til skade for alle dem, som ikke har udnyttet den.

Hvis intentionen var, at sådanne virksomheder skal søge fabrikationstilladelse, så er det naturligvis en forudsætning at lovgivningens formulering skal ændres - og så er det vel nemmere bare at ændre praksis og følge den lovgivning der allerede findes bogstaveligt.

Det rammer så bare bredt - men de virksomheder som idag laver massegenladning er uden tvivl godt igang med at søge om fabrikationstilladelse, for det er jo nok ikke en dårlig forretning, med de ammopriser der generelt er i DK. :neutral:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 15. mar 2019, 16:06

Der findes også en tilladelse til "erhvervsmæssig genopladning".
Og da der findes både en tilladelse til dette samt en til fremstilling, så kan jeg godt se at den hårfine grænse kan være svær at få øje på.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 15. mar 2019, 16:25

Timsen skrev:
15. mar 2019, 15:36
Hvis jeg bestiller 20.000 9mm hylstre, så skal jeg være en pænt aktiv skytte alligevel (det er jo en subjektiv vurdering, I know).
Tja, jeg har lige købt 20.000 9mm hylstre, og 20.000 9mm projektiler. Det er udelukkende til eget forbrug, frem til september i 2019.

Edit: heldigvis er det brugte hylstre, og jeg skal også bruge nogen af dem flere gange, så jeg er ikke en af de slemme, slemme :fun:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 15. mar 2019, 17:21

Timsen skrev:
Hvis stramningen er sket som et modsvar mod dette, så står vi i en situation hvor nogen i praksis udnytter en gråzone i lovgivningen, og der så gribes ind overfor denne adfærd - desværre også til skade for alle dem, som ikke har udnyttet den.

Hvis intentionen var, at sådanne virksomheder skal søge fabrikationstilladelse, så er det naturligvis en forudsætning at lovgivningens formulering skal ændres - og så er det vel nemmere bare at ændre praksis og følge den lovgivning der allerede findes bogstaveligt.

Det rammer så bare bredt - men de virksomheder som idag laver massegenladning er uden tvivl godt igang med at søge om fabrikationstilladelse, for det er jo nok ikke en dårlig forretning, med de ammopriser der generelt er i DK. :neutral:
:thumbup: For mit vedkommende vil jeg bare have fakta i orden før jeg farer i blækhuset. Der er private genopladere som producerer så meget ammo at det kan lugte af kommercielle interesser og erhvervs-genopladere der køber nye hylstrer og lader i et omfang som kunne tolkes som produktion; så hvis der er en som f.eks. har bestilt 5000stk nye 6mm XC hylstrer - hvilket kan være reelt nok i forbindelse med samkøb - så kan det lugte af netop kommercielle interesser og måske overskride en hidtil uantastet tolerancetærskel eller bagatelgrænse.
Ikke at det bør gå ubemærket hen, og der kan være stor forskel på om jeg ønsker at indføre 500stk nye hylstrer fordelt på 2-3 kalibre og en som ønsker at indføre 5000stk nye hylstrer og som måske har gjort det to gange tidligere sidste år.

Skal vi bestormet JM med ansøgninger om fabrikationstilladelser bør det være på det rigtige grundlag, så vi kan gøre brug af fakta til argumentation.

For en “genoplader” kan det være essentielt at der er adgang til en ordentlig kvalitet hylstrer og der er både gamle kalibrer og nye kalibrer, som der ikke sælges ammunition til i Danmark eller hvor hylstrene skal formes fra andre typer hylstrer f.eks .284 Winchester som i Europa typisk skal formes fra 6.5-284 Norma og sikkerhedsmæssigt og successmæssigt er det bedst at omforme hylstre fra nye hylstrer.
Og hvis en “genoplader” rent lovmæssigt ikke må lade på nye hylstre, så giver det rent juridisk absolut ingen mening hvis man så skal bestille nye hylstre hos en butik i Danmark, for så er der både dårligt udvalg, ingen nævneværdig konkurrence og man opnår ingen ting hverken styringsmæssigt, sikkerhedsmæssigt eller monetært.

Så lad os få fakta på plads, hvem er blevet ramt af lovstramninger og evt. omfang og årsag.

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 15. mar 2019, 17:51

Mapzter skrev:
15. mar 2019, 16:25
Timsen skrev:
Tja, jeg har lige købt 20.000 9mm hylstre, og 20.000 9mm projektiler. Det er udelukkende til eget forbrug, frem til september i 2019.

Edit: heldigvis er det brugte hylstre, og jeg skal også bruge nogen af dem flere gange, så jeg er ikke en af de slemme, slemme :fun:
Jeg skrev også at det naturligvis er subjektivt om 20.000 er meget eller lidt :smile:

Skal jeg være rigtig grov, så gælder de fleste våbentilladelser til jagt jo maksimalt 500 stk ammunition (jeg ved godt der er undtagelser, og folk der har fået hævet antallet) - og på SKV er tallene jo hhv. 1.000 langdistance og 5.000 kortdistancepatroner uden særlig tilladelse.

Jeg kan igen godt se, at hvis en embedsperson skal forholde sig til reglerne og ikke kigge på dig som person (med en skydeaktivitet som gør mig grøn af misundelse :biggrin: ), så er 20.000 hylstre mange. Det svarer jo til 400 pakker af 50 stk - eller at du i snit brager 10 pakker/500 skrald af hver eneste uge året rundt.
Det vil jeg nok betegne som et lidt atypisk (men absolut ikke utænkeligt) scenarie.
...og med mindre du har særlig tilladelse, må du jo rent praktisk kun have 5.000 opladt ammunition liggende stk. ad gangen - så du kunne jo sådan set nøjes med 5.000 hylstre som du genlader 4 gange (igen - djævelens advokat argument).

Ikke at jeg er enig i at du dermed ikke kan være en legitim genlader - men hvis dem der sidder og skal give tilladelse eller afslag, gør det på et rent objektivt grundlag - så kan jeg godt forstå hvis de ville rejse et øjenbryn eller to og sige nej, ud fra gældende lovtekst.

Personligt kommer jeg nok ikke lige foreløbig op på et så højt stykantal - men jeg vil stadig gerne kunne udskifte risikable/slidte hylstre, når nu man ikke kan købe færdig ammo i den kaliber jeg pt. hygger mig mest med - og jeg kan ikke se hvorfor at personer med et højt personligt forbrug ikke skulle kunne have lov til det heller.

Der hvor jeg tror kæden er hoppet af, er de nye store kommercielle "gen"ladere som reelt set fabrikerer til lager.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 15. mar 2019, 18:04

Timsen skrev:
15. mar 2019, 17:51
...og med mindre du har særlig tilladelse, må du jo rent praktisk kun have 5.000 opladt ammunition liggende stk. ad gangen - så du kunne jo sådan set nøjes med 5.000 hylstre som du genlader 4 gange (igen - djævelens advokat argument).
Jeg ville ønske jeg kunne tage mig sammen til at lade, så jeg havde 5K liggende. I praksis kommer jeg sjældent over at ha' 2K på lager. Og ja, jeg kunne da nøjes med mindre. Men her er specielt to ting på spil:
- jeg vil gerne ha' så meget som muligt af årets forsyninger på plads ved sæsonstart. Og da der er ikke er begrænsninger på hylstre og projektiler, er der i min verden ikke nogen grund til ikke at ha' alt på plads der. Jeg mister så også en del hylstre på at deltage i stævner.
- man får ofte bedre priser ved at købe stort ind.
:offtopic:
Og ja, 20K er da en del. Jeg er i gang med at træne op til europamesterskaberne, så de uger hvor jeg har mulighed for det, skyder jeg 9mm tre dage om ugen. Det render ofte op i ca. 1000 skud på en uge. 300 skud er som regel til 2-3 timer. Set i det lys, synes jeg egtl. ikke det er så meget.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 15. mar 2019, 18:22

Tjaaeeee. Jeg genoplader og jeg skyder måske ikke så meget.
Jeg skyder omkring 500-1000 centraltændt riffel og 250-500 haglpatroner, som stort set alle er genladt af mig selv (og omkring 1000-1500 randtændt salon og omkring 2000-3000 luftbøssehagl, men det er sjældent genopladt) om året.
Lader man erhvervsmæssigt vil jeg afgjort mene, at lader man med nye hylstre, nye fænghætter, nyt krudt og nye kugler, så er det fremstilling og ikke genopladning. Ligegyldigt om man køber eller selv fremstiller hylstrene. Lader man erhvervsmæssigt med kundens brugte hylstre, så er det genopladning.
Rent privat er det nok mere en gråzone. Og det er vist mere den, vi lige skal have styr på, som Kleth er i gang med.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 15. mar 2019, 18:50

Mapzter skrev:
15. mar 2019, 18:04
Timsen skrev:
Jeg ville ønske jeg kunne tage mig sammen til at lade, så jeg havde 5K liggende. I praksis kommer jeg sjældent over at ha' 2K på lager. Og ja, jeg kunne da nøjes med mindre. Men her er specielt to ting på spil:
- jeg vil gerne ha' så meget som muligt af årets forsyninger på plads ved sæsonstart. Og da der er ikke er begrænsninger på hylstre og projektiler, er der i min verden ikke nogen grund til ikke at ha' alt på plads der. Jeg mister så også en del hylstre på at deltage i stævner.
- man får ofte bedre priser ved at købe stort ind.
:offtopic:
Og ja, 20K er da en del. Jeg er i gang med at træne op til europamesterskaberne, så de uger hvor jeg har mulighed for det, skyder jeg 9mm tre dage om ugen. Det render ofte op i ca. 1000 skud på en uge. 300 skud er som regel til 2-3 timer. Set i det lys, synes jeg egtl. ikke det er så meget.
Du skal vel ikke begrænses på din genladnings tilladelse, fordi du er reelt dyrker skydning som sport, det er jo forudsætningen for håndvåben tilladelser.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. mar 2019, 22:35

Timsen skrev:
Jeg kan igen godt se, at hvis en embedsperson skal forholde sig til reglerne og ikke kigge på dig som person så er 20.000 hylstre mange. Det svarer jo til 400 pakker af 50 stk - eller at du i snit brager 10 pakker/500 skrald af hver eneste uge året rundt.
Det vil jeg nok betegne som et lidt atypisk (men absolut ikke utænkeligt) scenarie.
Det er ikke atypisk i vores forening (Aalborg Skyttekreds). 500 skud om ugen, det meste af året, det er der adskillige skytter der ligger på.
Og træner man mod større resultater i fx Steel Challenge (det har vi i hvert fald en der gør) så er 500 skud/uge lavt.
Timsen skrev:
Men det kan man søge om at få ændret. Jeg har tilladelse til 15.000 patroner.
Den helt store forskel på Mapzter og jeg, er at jeg ikke genlader. Jeg skyder udelukkende med købe-ammo. Og her har Mapzter jo fuldstændig ret, skal man have gode priser, skal man købe 10-20.000 skud ad gangen. Og da jeg ikke må have så meget liggende, har jeg nogle gange måttet have opbevaret i klubben.
Timsen skrev:
Skal jeg være rigtig grov, så gælder de fleste våbentilladelser til jagt jo maksimalt 500 stk ammunition (jeg ved godt der er undtagelser, og folk der har fået hævet antallet) - og på SKV er tallene jo hhv. 1.000 langdistance og 5.000 kortdistancepatroner uden særlig tilladelse.
Men det er jo kun hvad man på et givet tidspunkt må opbevare, det har ingen relation til hvor meget man skyder. Jeg har i en del år ligget støt over 10.000 skud om året, så indkøb 1-2 gange om året (da jeg skyder fabriks-ammo) er normen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 15. mar 2019, 23:49

Fast Fumble skrev:
15. mar 2019, 22:35
Timsen skrev:
Jeg kan igen godt se, at hvis en embedsperson skal forholde sig til reglerne og ikke kigge på dig som person så er 20.000 hylstre mange. Det svarer jo til 400 pakker af 50 stk - eller at du i snit brager 10 pakker/500 skrald af hver eneste uge året rundt.
Det er ikke atypisk i vores forening (Aalborg Skyttekreds). 500 skud om ugen, det meste af året, det er der adskillige skytter der ligger på.
Og træner man mod større resultater i fx Steel Challenge (det har vi i hvert fald en der gør) så er 500 skud/uge lavt.
Bare lige for at gentage - JEG kan sagtens forstå hvad du siger - og er enig - men det er jo ikke sikkert at en embedsM/K som sidder ved PAC forholder sig til den helt konkrete person du nævner, men blot kigger helt firkantet på hvad lovgivningen siger - sort på hvidt.
At jeg personligt mener at alt burde vurderes på individuel basis er desværre blot ønsketænkning :)
Fast Fumble skrev:
Timsen skrev:
Men det kan man søge om at få ændret. Jeg har tilladelse til 15.000 patroner.
Den helt store forskel på Mapzter og jeg, er at jeg ikke genlader. Jeg skyder udelukkende med købe-ammo. Og her har Mapzter jo fuldstændig ret, skal man have gode priser, skal man købe 10-20.000 skud ad gangen. Og da jeg ikke må have så meget liggende, har jeg nogle gange måttet have opbevaret i klubben.
Det er jeg også helt enig i, og mener også jeg skrev ret tydeligt, at det var en mulighed.
Netop med begrænsningen på ens INDIVIDUELLE tilladelse er som jeg ser det, den eneste parameter man kan spille på lige pt. :)
Begrænsningen bliver blot en lidt mere speget affære, når vi taler om virksomheder, som genlader kommercielt under fabrikslignende forhold.
Fast Fumble skrev:
Timsen skrev:
Men det er jo kun hvad man på et givet tidspunkt må opbevare, det har ingen relation til hvor meget man skyder. Jeg har i en del år ligget støt over 10.000 skud om året, så indkøb 1-2 gange om året (da jeg skyder fabriks-ammo) er normen.
Igen, absolut og aldeles enig - det er hvad man på et givet tidspunkt må opbevare.
Kendsgerningen er stadig, at hvis en embedsM/K sidder og kigger på din ansøgning om indførsel af 20.000 hylstre, så kræver det i min optik en konkret vurdering ift. hvem DU er og hvad DU har tilladelse til.
Da du har en særlig tilladelse til at måtte opbevare 15.000 stk. kortdistanceammo ændrer det jo på hvad du specifikt HAR tilladelse til.
At du køber 10.000 stk. et par gange om året vidner kun om en go løncheck og stor interesse for skydning - men det er som sådan ikke noget problem, da du har tilladelse til opbevaring af 15.000 stk. ammo, at du køber 10.000 ad gangen.
Samtidig vil jeg også mene at du rent praktisk burde have tilladelse til at købe op til 15.000 stk. brugte hylstre til brug for genladning ad gangen.

Havde du tilladelse til 5.000 lissom de fleste andre, ville jeg - rent objektivt - give afslag, da du ikke må besidde 15.000 stk færdig ammunition.
Men igen - det er stadig en gråzone - og slatten lovgivning, som gør det svært at være lovlydig skytte - men det er jo derfor vi har denne debat.

Jeg er helt bevidst om, at der heller ikke i dag er nogen begrænsning på, at du kan gå 10 gange ud og ind af skyttebutikken og købe 5.000 stk. Magtech 9mm JHP - men igen - rent objektivt burde du jo ikke få lov, fordi det skal noteres på bagsiden af din tilladelse.

Min pointe er fortsat, at våbenlovens nuværende udformning er en gedigen gang makværk, hvor indsigt i våben, skydesport, genladning, jagt etc. er en stor mangelvare. Til gengæld er der stort fokus på Rigspolitiets holdninger, generelle uld-i-mund formuleringer, hovsabeslutninger og tilsvarende.
...men det kan jeg på ingen måde klandre de embedsfolk, som er ansat til at forvalte reglerne på for. :smile:

Brugeravatar
Jsne
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Espergærde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af Jsne » 3. apr 2019, 12:03

Kun en tanke

Da en genladning består af nye dele undtaget hylstret.
Så må man vel genlade hvis projektilet er trukket ud af gammel ammunition som man har tilladelse til.
her er der så også en komponent genbrugt.

JSNE

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 3. apr 2019, 12:42

10-22 skrev:
14. mar 2019, 20:13
Lassescout skrev:
13. mar 2019, 20:16
En århusiansk politimand fik helt selv og uden at bruge hænder den ide at hver tilladelse til lyddæmper skulle kobles sammen med en specifik riffel. Ville man bruge en lyddæmper på to rifler, skulle man have to tilladelser. Han havde glemt at tilladelse til lyddæmper er gratis, det havde en af mine venner ikke. Han har 11 rifler og ville købe 8 lyddæmpere, så han lavede på ingen tid 104 ansøgninger om tilladelse til lyddæmper. Så kom den århusianske politimand i tanker om, at sagen nok kunne klares ved at udstede 8 tilladelser til lyddæmper. Det var meget morsomt.

Den politi mand kender jeg godt, han er jo nærmest en legende.
Han kælenavn var Jxx lang næse, i det dagligt blev han bare kaldet JL.
Ved ikke hvor mange næser, han havde fået af JM men det var mange.
Men ligegyldig hvad der skete så blev han bare ved, og han blev aldrig piger sur.
Han er ikke savnet.
Senest rettet af Wildlife 3. apr 2019, 13:02, rettet i alt 1 gang.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 3. apr 2019, 12:52

Wildlife skrev:
3. apr 2019, 12:42
....
Han er ikke savnet.
Folk er aldrig langt væk.
Han var sidst aktiv her på NVF medio marts.

Der er nok ingen tvivl om, at "stærkt varierende sagsbehandling" og en hel del klagere som fik medhold, var en stærkt medvirkende årsag til nedlæggelsen af de lokale våbenkontorer.
Muligvis blev stillingen på våbenkontorerne også nogle steder brugt som parkeringsplads for folk, som man ikke kunne tage sig sammen til at afskedige. Det er sjældent befordrende for kundetilfredsheden.

Men lad os ikke lade denne tråd udarte sig til personangreb :modbat:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

Indlæg af Luluselsker » 4. apr 2019, 09:03

Underligt nok ejer jeg ikke våben i 308 og har netop fået både importtill til hylstre og projektiler fra Tyskland til brug for genladning til foreningens våben jeg lovligt har adgang til :/ der var ikke noget problem i det den kom direkte til eboks som den plejer så gad vide om det er spørgsmålet om hvem der søger eller ordlyd af ansøgningen
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 4. apr 2019, 09:46

Luluselsker skrev:
4. apr 2019, 09:03
Underligt nok ejer jeg ikke våben i 308 og har netop fået både importtill til hylstre og projektiler fra Tyskland til brug for genladning til foreningens våben jeg lovligt har adgang til :/ der var ikke noget problem i det den kom direkte til eboks som den plejer så gad vide om det er spørgsmålet om hvem der søger eller ordlyd af ansøgningen
Hvor længe ventede du på den indførselstilladelse? Jeg har haft en ansøgning ude i omkring 3 uger, så jeg er lidt nysgerrig på hvor lang ekspeditionstiden er på nuværende tidspunkt.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 4. apr 2019, 15:02

Kleth skrev:
4. apr 2019, 09:46
Luluselsker skrev:
Hvor længe ventede du på den indførselstilladelse? Jeg har haft en ansøgning ude i omkring 3 uger, så jeg er lidt nysgerrig på hvor lang ekspeditionstiden er på nuværende tidspunkt.
Sendte ansøgning kl 0245 tirsdag morgen havde den onsdag på eboks kl ca 10

Ordren landede torsdag morgen med gls
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 4. apr 2019, 15:28

Luluselsker skrev:
4. apr 2019, 15:02
Kleth skrev:
Luluselsker skrev:

Wow :thumbup: - Min er lige kommet, udskrevet 28/03 :smile: sendt med snail-mail :what:
Men jeg har så tilladelse til at indføre 300stk hylstre uden fænghætter og omkring 600 projektiler :smile: det var bare en lille ordre til at trykprøve for ændringer i praksis :oops:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Luluselsker » 4. apr 2019, 15:32

Kleth skrev:
4. apr 2019, 15:28
Luluselsker skrev:
4. apr 2019, 15:02
Kleth skrev:
Luluselsker skrev:

Wow :thumbup: - Min er lige kommet, udskrevet 28/03 :smile: sendt med snail-mail :what:
Men jeg har så tilladelse til at indføre 300stk hylstre uden fænghætter og omkring 600 projektiler :smile: det var bare en lille ordre til at trykprøve for ændringer i praksis :oops:
Husk nu at det ikke behøver være i en pakke... Og den gælder 3mdr frem ;)

Låst