Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Steffenkp88
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. jul 2009, 08:54
Interesser: 2. Verdenskrig, bajonetter
Geografisk sted: Ringe, Fyn
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Steffenkp88 » 22. mar 2019, 10:05

Hej herinde

Nu har jeg efterhånden været medlem af dette forum i 10 år og har stadig mit første indlæg til gode - men nu kommer min debut minsandten her. Jeg er i tvivl om placeringen af indlægget er korrekt, men tænker at det passer bedst her. Så jeg prøver:

I mine unge dage samlede jeg i sin tid på 2. verdenskrigsvåben med udgangspunkt i softguns. De forskellige våben har udelukkende været brugt som pyntegenstande på væggen herhjemme, så selve softgun-delen er mig helt unødvendigt. Siden har jeg så fået kone og børn, hvilket har betydet, at min samling er endt nede i kælderen, hvor de bare samler støv. Men nu er mit samlermani blevet vækket fra de døde - så nu skal de frem igen!

Jeg har gennem det sidste stykke tid gået og overvejet, om jeg skulle udskifte nogle af mine softguns med replika’er (findes der andre end Denix?). Som overskriften også fortæller, gælder dette indlæg/spørgsmål for min Marushin M1 Garand. Jeg har allerede en eventuel køber, men jeg er gået hen og er blevet meget i tvivl! Jeg tænker at et salg af min Garand måske kunne frigøre lidt kapital, så jeg kunne udskifte et par af de andre våben også.

Der dukker efterhånden ikke så meget op mere, når man søger på Marushin M1 Garand, da de er udgået fra produktion. De steder der trods alt stadig har noget på deres hjemmeside, er forhandlere, som sælger/solgte den for mellem 500-600 dollars (3.200-4.000 kroner). Hvis jeg ender med at beslutte mig for at sælge, hvad kan jeg så tillade mig at kræve for min Marushin M1 Garand? - se evt. fotos. Det bør lige tilføjes, at den har en lille defekt, hvor magasinerne indsættes i geværet. Der er bl.a. en fjeder der er hoppet ud (men jeg har ingen forstand på dette :oops: )

Jeg har selvfølgelig været inde og læse lidt anmeldelser af Denix-udgaven - som er meget blandende. I forhold til den originale M1 Garand er der selvfølgelig en del ting, som ikke er helt korrekte. Men ser man på dette ift. prisen skulle det vist være tålelig.

Jeg håber lidt på, at der sidder nogle og læser med her, som er kloge på de originale Garands, og som kan taget et blik på de vedhæftede fotos og vurdere, hvordan detaljerne på Marushins er ift. originalen.

Så for lige at opsummere mine spørgsmål - og tilføje lidt ekstra :biggrin: :
  • Hvor virkelighedsstro er Marushins Garand sammenlignet originalen?
  • Rent detaljemæssigt, bør jeg udskifte min Marushin til Denix-udgaven?
  • Hvad kan jeg tillade mig at tage for Garand'en ved et eventuelt salg? (min køber har budt 1300 kr. - umiddelbart er det for lidt?)
  • Ift. bajonetter til Garand'en, er det da muligt at montere bajonet på en Marushin? Måske er der nogle herinde, der kan vurdere dette ud fra fotos? (Jeg har fundet en guide til, hvordan man kan modificere Denix-udgaven, således det er muligt at montere bajonetten. Fremgangsmåden indebærer arbejde med en fil :mrgreen: )
Jeg er som sagt meget i tvivl, så jeg hører meget gerne jeres personlige holdninger :thumbup:

Mvh. Steffen K. Pedersen
Vedhæftede filer
Marushin Garand (1).jpg
Marushin Garand (2).jpg
Marushin Garand (3).jpg
Marushin Garand (4).jpg
En lille defekt
Marushin Garand (5).jpg
Marushin Garand (6).jpg
Marushin Garand (7).jpg
Marushin Garand (8).jpg
"Jeg ved lidt om meget"

Brugeravatar
KEP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 5. feb 2008, 18:20
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af KEP » 22. mar 2019, 13:14

Har selv eget en marushin og har rodet ved denix masser af gange. Denix ligner faktisk detaljemessigt måske endda nok lidt mere på visse punkter end en marushin. Marushins er bare væsentligt bedre udført og kan flere ting som originalen kan.

Har set denix'er der blev lavet ganske hæderlige med den rigtige patinering.

Det her er en denix:
http://i65.servimg.com/u/f65/11/15/41/38/dscn0313.jpg

Der er en del forskelle på marushins kontra originale.
Skæftet har ikke den helt rigtige form.
Låsestolen er også lidt spøjst udformet.
Ladesystemet obviously (durh!)

Hvis du spørger mig hvilken replica der er bedst så er det marushins. For den kan det hele. Spørger du mig hvilken der er flottest kan det blive en denix hvis den bliver modificeret rigtigt.

Ligesom de fleste replicaer prøver firmaerne at udforme deres våben og sælge dem som WW2 våben og det er ikke lykkedes med nogen af dem da begge typer af replicaer er lavet efter en efterkrigs skabelon. Hvis du nu er ligeså stor nørd som mig købte du en original og begyndte på historisk skydning :P Der er flere herinde der kan skrive under på at jeg nok er lidt mere nørdet når det kommer til Garand end hvad der lige er normalen. :fun:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af T-REX » 22. mar 2019, 13:56

Jeg har haft et par Denix Pistoler i hånden, og de var da rimelige... Men synes ofte at de bedre AirSoft replicaer, er med mange flere detaljer.

Fandt lige denne AEG Garand: https://www.airsoftstation.com/ics-m1-g ... oft-rifle/
Selv aftrækkeren fjernes, som på originalen.
Garand-01.jpg
Garand-01.jpg (60.53 KiB) Vist 15556 gange
Det er selvfølgelig også en model, til over kr. 4000, før den lander, i DK.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af PSindrup » 22. mar 2019, 15:00

Gisp hvor har jeg skudt mange skud med sådan en da jeg gik til soldat - dog med en anden laderamme. :giggle:

Peter

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Agamemnon » 22. mar 2019, 15:15

Steffenkp88 skrev:De forskellige våben har udelukkende været brugt som pyntegenstande på væggen herhjemme.
Fedt :numberone:
Steffenkp88 skrev: Siden har jeg så fået kone og børn,
Tillykke :danishgun:
Steffenkp88 skrev: min samling er endt nede i kælderen, hvor de bare samler støv.
Trist :cry:
Steffenkp88 skrev: nu skal de frem igen!
Bwaaaaahahahaaaa :rolf: ..... Modig mand. Hun slår dig ihjel.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Killerbunny
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. maj 2008, 19:36
Interesser: Anden verdenskrig
Geografisk sted: Ålborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Killerbunny » 22. mar 2019, 17:32

Kender ikke til forskellen mellem, da jeg ikke selv har haft begge slags i hænderne kun marushinen :smile:

Men i forhold til hvad du kan tage for din marushin, vil jeg mene 1500-2000 ikke skulle være urealistisk.

Brugeravatar
Steffenkp88
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. jul 2009, 08:54
Interesser: 2. Verdenskrig, bajonetter
Geografisk sted: Ringe, Fyn
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Steffenkp88 » 22. mar 2019, 19:06

Tak for alle jeres svar.

Jeg kan ikke ligefrem sige, at jeg er blevet klogere på, hvad jeg skal gøre :fun: for mig lyder det til at være mere eller mindre lige mellem de to. Det er ihvertfald nogle gode inputs.

Havde jeg stået og skulle købe én af dem, fordi jeg ikke ejede nogen, ville jeg nok vælge Denix ud fra de svar, der er kommet. Den havde alligevel nok også været nemmere at skaffe frem for en Marushin. Men også i forhold til prisen.

Er der ikke garand/bajonet-ekspert, der kan vurdere, om det er muligt at montere M1 bajonetten på en Marushin?

@Agamemnon: Jeg har været så heldig, at konen har givet mig tilladelse til at hænge nogle af mine geværer op i vores kommende (opvarmede) værksted/bryggers/man cave :fun: Efter jeg er begyndt at interessere mig for og købe lidt bajonetter ruller hun bare lidt med øjnene. Så ind til videre slår hun mig ikke ihjel - skulle det ske, vil det sikkert blive med en af bajonetterne, haha.
"Jeg ved lidt om meget"

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Deepo » 22. mar 2019, 20:14

Du kan da lige få nogle mål på bayonetten.
Der er 1,5 cm fra ryggen af skæftet op til hullet/ringen, som går udenom løbets munding.
Dvs. at der fra gasrørets underkant skal være 1,5 cm op til underkant af løbets munding.
Udfræsningen i skæftet af bayonetten ender 7,5 cm fra parerstangen, som hullet/ringen sidder i.
Dvs. at der fra gasrørets rengøringsprop skal være 7,5 cm til bayonet lug'en.
Nede i udfræsningen sidder der en fjederpåvirker låsepal, som er 1,5 cm fra der hvor udfræsningen ender.

/Mogens

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Deepo » 22. mar 2019, 20:18

Det ser ud til, at Denix kræver filearbejde for at acceptere en bayonet:
https://www.paratrooper.be/2010/02/deni ... s-bayonet/

/Mogens

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Elbæk » 22. mar 2019, 22:05

M1 Garand er en af Denix' bedre modeller.

Både Denix og Marushin har detaljer som ikke holder - de fleste dækket her allerede.

For mig ville valget afhænge af én ting: Skal den bare hænge til pynt/være en del af et statisk display eller skal den kunne bæres, håndteres og pille-rode-rages ved? Er formålet rent pynt/display, er en Denix fuldkommen tilstrækkelig - men skal våbnet håndteres, så holder Marushin til mere. Jeg har set publikum splitte en helt ny (købt på arrangementet samme dag) Denix M1 Garand ad i løbet af få timer.

Jeg har selv en Webley MK IV og en Enfield No 1 MK III fra Denix - begge bliver brugt til WWII re-enactment. Jeg har også haft en af deres Sten MK II, til samme formål. Navnlig Denix' lange rifler holder gennemsnitligt 2-5 sæsoner, så er de ledløse, strippede i alle gevind og/eller har fået så mange af de mindre dele knækket af at de ikke længere er anvendelige. Pt. kører jeg på min anden Enfield No 1 MK III.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Claus ØHH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 137
Tilmeldt: 27. feb 2012, 13:56
Interesser: Historiske og moderne våben.
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Claus ØHH » 24. mar 2019, 14:30

Jeg solgte min Marushin Garand, med kasse, 3 laderammer, en stak reservedele, rem og noget andet småtteri til 1200kr for et par måneder siden, og den var defekt (utæt og knækket hammer).

Så hvis din er funktionel burde du kunne få 1600-1800kr for den, til den rigtige køber.
Er EU affald for våben ejer?
Det kan svares på denne måde:
Tager en prostitueret penge for et knald?.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af NSander » 24. mar 2019, 23:35

Steffen hvor bor du? Du kan jo evt mødes med en garandejer og sammenligne :) jeg bor selv på Djursland og har garand og bajonetter, hvis det er relevant kan du sende en besked.

Brugeravatar
Steffenkp88
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. jul 2009, 08:54
Interesser: 2. Verdenskrig, bajonetter
Geografisk sted: Ringe, Fyn
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Steffenkp88 » 25. mar 2019, 09:21

Jeg er fra Ringe på Fyn. Min familie bor dog oppe omkring Holstebro og Skiveegnen, så der er jeg af og til oppe på besøg. Det kunne være meget interessant lige at svinge ind forbi Djursland engang. Men jeg tror det er farligt - det ender sikkert med, at jeg må eje en original Garand, hvis jeg først får lov at holde sådan en i hånden :fun:
"Jeg ved lidt om meget"

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af T-REX » 25. mar 2019, 14:15

Steffenkp88 skrev:
25. mar 2019, 09:21
Jeg er fra Ringe på Fyn. Min familie bor dog oppe omkring Holstebro og Skiveegnen, så der er jeg af og til oppe på besøg. Det kunne være meget interessant lige at svinge ind forbi Djursland engang. Men jeg tror det er farligt - det ender sikkert med, at jeg må eje en original Garand, hvis jeg først får lov at holde sådan en i hånden :fun:
Jeg havde på et tidspunkt, en Original Garand, men skilte mig af med den, fordi jeg manglede penge.. :mad: :argue: :cry: :cry:

halvauto er ganske vist ulovlige, heroppe, men spurgte om tilladelse, fik at vide, at det ikke kunne lade sig gøre, men skulle den bare hænge på væggen, så kunne jeg jo, lade være, med at spørge...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

X3M
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 5. feb 2019, 17:49
Interesser: Baneskydning/Historiske våben
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 8 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af X3M » 23. apr 2019, 10:42

Blot en tanke....
Du kunne jo også melde dig ind i en historisk skytte forening og købe en ægte Garand på en SKV2 tilladelse. :-)

Dog kan du kun få den som repeater.

Kenneth K
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. apr 2019, 21:00
Interesser: Replicas
Geografisk sted: København S.

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Kenneth K » 27. apr 2019, 21:09

PM mig, jeg er interesseret ;)

Kenneth K
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. apr 2019, 21:00
Interesser: Replicas
Geografisk sted: København S.

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Kenneth K » 4. maj 2019, 22:53

Skulle der være andre med en 6 eller 8 mm (Ikke elektrisk) på lager, så er der masser af penge at hente ;)
Bare PM mig.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af RKN » 21. maj 2019, 23:45

KEP skrev:
22. mar 2019, 13:14
Har selv eget en marushin og har rodet ved denix masser af gange. Denix ligner faktisk detaljemessigt måske endda nok lidt mere på visse punkter end en marushin. Marushins er bare væsentligt bedre udført og kan flere ting som originalen kan.

Har set denix'er der blev lavet ganske hæderlige med den rigtige patinering.

Det her er en denix:
http://i65.servimg.com/u/f65/11/15/41/38/dscn0313.jpg

Der er en del forskelle på marushins kontra originale.
Skæftet har ikke den helt rigtige form.
Låsestolen er også lidt spøjst udformet.
Ladesystemet obviously (durh!)

Hvis du spørger mig hvilken replica der er bedst så er det marushins. For den kan det hele. Spørger du mig hvilken der er flottest kan det blive en denix hvis den bliver modificeret rigtigt.

Ligesom de fleste replicaer prøver firmaerne at udforme deres våben og sælge dem som WW2 våben og det er ikke lykkedes med nogen af dem da begge typer af replicaer er lavet efter en efterkrigs skabelon. Hvis du nu er ligeså stor nørd som mig købte du en original og begyndte på historisk skydning :P Der er flere herinde der kan skrive under på at jeg nok er lidt mere nørdet når det kommer til Garand end hvad der lige er normalen. :fun:
Når jeg klikker på det link, så kommer der en advselse fra politiet :director:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
KEP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 5. feb 2008, 18:20
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af KEP » 22. maj 2019, 07:15

Mærkeligt. Jeg har også fået PM's omkring det. Jeg får ingen underligt nok.

Admin kan ikke selv fjerne linket er der en der gider gøre det? :smile:

Brugeravatar
Steffenkp88
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. jul 2009, 08:54
Interesser: 2. Verdenskrig, bajonetter
Geografisk sted: Ringe, Fyn
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af Steffenkp88 » 29. maj 2019, 08:45

Jeg tænker det vil være på sin plads med en lille opdatering/konklusion på denne tråd, da der er sket lidt siden jeg oprettede den. Det kunne jo være, at der var andre, som kommer lidt i samme situation som mig:

Det hele endte med, at jeg valgte at skille mig af med min Marushin Garand - selvom det gjorde lidt ondt. Som planlagt købte jeg i stedet Garanden i Denix-udgaven. Hvis jeg skal lave en ultrakort sammenligning mellem de to udgaver, vil jeg mene, at Marushin Garand er sjovere at have i hånden, da den har flere bevægelige dele. Detaljen på Marushin Garand med producent bagpå mm. er også en fin lille detalje, som heller ikke er på Denix'. Men kigger man på udseendet generelt, er der ikke de store forskelle. Ser man på, hvad mit formål med geværet er - som primært er dekoration - er Denix-udgaven ganske fin for mig. Jeg har da heller ikke fortrudt mit valg.

En anden ting, som dog har lidt større betydning, er farven på træet på Denix'en. Træet er meget rødligt og er ikke i nærheden af den brune farve, som jeg gerne så den havde. Jeg leder derfor lidt rundt omkring på det store internet efter nogle vejledninger til, hvordan man kan ændre dette. Skulle der være nogen herinde, som har links eller andet omkring dette hører jeg det meget gerne :smile: Fotoet af geværet snyder lidt, da den rødlige farve slet ikke er så tydelig, som i virkeligheden.

Et af mine andre punkter var ift. bajonetten. Da mine købmandsegenskaber viste sig at være noget bedre end forventet, var der overskud efter salget til også at erhverve mig en M1 Bajonet. Jeg fandt mig en og fik vha. en fil tilpasset Denix'en, så bajonetten kunne glide på. Jeg filede og filede, men det lykkedes ikke. Jeg afsluttede det lille fileprojekt. For nyligt fik erhvervet mig endnu en bajonet. Uden at file ekstra gled den direkte på uden problemer - så der findes åbenbart små forskelle på bajonetterne? (den ene bajonet er en forkortet udgave og min nye er en kortproduceret - men det må være en snak på et anden tråd engang :fun: )
Vedhæftede filer
C6711F01-848D-46D5-8935-0CE7C2AC4806.jpg
5334E935-571D-45CD-B4B4-538B7D064BE4.jpg
"Jeg ved lidt om meget"

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Marushin M1 Garand eller Denix-udgaven?

Indlæg af T-REX » 29. maj 2019, 13:02

Er træet lakeret eller olieret?
Og er åretegninger "ægte"?

Min fremgangsmåde ville være:
Hvis olieret, prøv om "Mørk Balsin" giver nok.

Ellers:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar