Undervandsjagt om natten bliver forbudt i hele EU.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Undervandsjagt om natten bliver forbudt i hele EU.
Så ser det ud til, at vi ikke længere kan få lov til at fiske om natten med harpun.
https://undervandsitetet.dk/undervandsj ... wGOkNhvh3g
Det er lidt en skam syntes jeg... det er en ualmindelig spændende form for jagt/fiskeri.
https://undervandsitetet.dk/undervandsj ... wGOkNhvh3g
Det er lidt en skam syntes jeg... det er en ualmindelig spændende form for jagt/fiskeri.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Re: Undervandsjagt om natten bliver forbudt i hele EU.
Øv det var ellers på listen over ting jeg skulle have prøvet på et tidspunkt..
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Det bliver meget interessant at finde ud af lovgiverne mener med "om natten".
Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Sikkert defineret som med jagt, hvor det hedder solopgang til solnedgang (med nogle undtagelser).Kenneth Jensen skrev: ↑28. feb 2019, 14:59Det bliver meget interessant at finde ud af lovgiverne mener med "om natten".
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
Det ville være trist. Så er det slut med UV jagt om vinteren - andet end i weekenderne. At det bliver forbudt at UV-jage med flasker på kan jeg godt leve med.Flugteren skrev: ↑28. feb 2019, 15:03Sikkert defineret som med jagt, hvor det hedder solopgang til solnedgang (med nogle undtagelser).Kenneth Jensen skrev: ↑28. feb 2019, 14:59Det bliver meget interessant at finde ud af lovgiverne mener med "om natten".
Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
- Ras.Killing
- Platin Member
Som jeg forstod det i en af grupperne på FB, så bliver natten defineret fra solnedgang til solopgang. Altså som med jagten. Forbudet vil være gældende for fiskeri med harpun og håndspyd.
...såååååå jagt på f.eks. pighvar med en kniv kan man vel forsat dyrke
fladfiskene er væsentligt mere aktive om natten, og man kan godt komme til dem med en kniv, eller for den sags skyld tage dem med hænderne.
Synte det er træls!
...såååååå jagt på f.eks. pighvar med en kniv kan man vel forsat dyrke

Synte det er træls!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 30 times
Det er ikke bare træls, det er en hjerneblødning.
Var helt sikker på det måtte være en meget tidlig aprilsnar, men nej.

Var helt sikker på det måtte være en meget tidlig aprilsnar, men nej.
10-22
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Hvilket problem søger EU at løse med dette forbud?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- Platin Member
Opfattelsen på bl.a. Undervandsitetet er at Danmarks og Finlands lovlige nattejagt simpelthen er glemt i den store aftale. Det er ikke klager fra sure organisationer eller lignende der har gjort det.
Forbuddet mod natjagt er blot en lille del af en stor aftale.
Hilsen Kenneth
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 30 times
Enig, nogle havde åbenbart meget travlt.
Lige som den gange med kørelys på nye biler.
Har det virkelig svært med sådan en gang lov sjusk.
Muligt at EU er en god ide, men det er ikke sådan noget her de skal spilde deres kostbare tid med.
Lige som den gange med kørelys på nye biler.
Har det virkelig svært med sådan en gang lov sjusk.
Muligt at EU er en god ide, men det er ikke sådan noget her de skal spilde deres kostbare tid med.
10-22
- Ras.Killing
- Platin Member
Mig forstået er det landende omkring Middelhavet der har problemer med det. At der dyrkes meget tyvfiskeri/“krybskytteri” på den måde.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
- Geografisk sted: NNW for Thisted
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
utroligt de ikke har noget fornuftigt at lave
lad os forlade det latterlige cirkus sammen med englænderne 

Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Og så skal det selvfølgelig også være ulovligt herRas.Killing skrev: ↑1. mar 2019, 12:14Mig forstået er det landende omkring Middelhavet der har problemer med det. At der dyrkes meget tyvfiskeri/“krybskytteri” på den måde.

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Gold Member
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Køge egnen
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 28 times
Ja for det går jo rigtig godt derovre og brexit koster på ingen måde britiske jobs..

- Ras.Killing
- Platin Member
Oplysning fra Dansk Sportsdykker Forbund (DSF) om det kommende forbud mod uvjagt om natten.
Det er med beklagelse at DSF må erkende, at vores store arbejde med at få ændret de tekniske regler for undervandsjagt ikke har båret frugt.
Reglerne er indført pga. regel harmonisering i EU, og da der i de fleste middelhavslande er forbud mod uvjagt om natten, vil uvjagt fra det, der kaldes dusk to dawn, blive forbudt.
Forbuddet er ikke foranlediget af danske interesser, men af en spansk EU parlamentariker.
Vi ved endnu ikke hvornår forbuddet træder i kraft, da forordningen endnu ikke er vedtaget. Uvjagt om natten er derfor stadig lovligt.
Vi ved heller ikke hvordan dusk to dawn skal fortolkes i forhold til præcise klokkeslæt. Uvjagt udvalget vil afklare dette.
Når/hvis forbuddet træder i kraft, vil natdykning og fangst af fisk uden harpun/håndspyd og hawaiiansk slynge stadig være lovligt. Fangst af søtunger og pighvar, som kan samles med hænderne om natten, kan derfor praktiseres fremadrettet.
Vi vil i uvjagt udvalget igangsætte arbejde med at få stillet et ændringsforslag til de tekniske regler, dette arbejde forventes at tage et par år.
I mellemtiden opfordres folk til at overholde forbuddet og civil ulydighed vil med stor sikkerhed blive brugt som argument mod vores sport. Vi har reelt samme interesse som lystfiskere og andre naturinteresserede og opfordrer til, at der holdes en god tone mellem interessegrupperne.
Vi opfordrer også folk til at melde sig ind i Dansk Sportsdykker Forbund således vi står stærkere.
Personer med interesse i sagen, og med viden om EU lobby arbejde bedes kontakte Johan nielsen fra uvjagt udvalget.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
Så ser det ud til at der er nyt i sagen. Dårligt nyt
https://jyllands-posten.dk/premium/indl ... om-natten/
Mvh
Grey

Mvh
Grey
Den er bag en betalingsmurGreyberd63 skrev: ↑1. apr 2019, 09:18Så ser det ud til at der er nyt i sagen. Dårligt nyt![]()
Mvh
Grey
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
Det var den ikke da jeg læste den, og lagde den op.Slettet bruger skrev: ↑1. apr 2019, 10:31Den er bag en betalingsmurGreyberd63 skrev: ↑1. apr 2019, 09:18Så ser det ud til at der er nyt i sagen. Dårligt nyt![]()
Mvh
Grey
Kort beskrevet : Fuskeriminister er da ked af at Danmark ikke fik de andre EU lande med på at, der skulle være nationale regler på fiskeri området.
Og nej der er ikke mulighed for at dispenserer, for disse regler
Mvh
Grey
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Måske grækere der fanger blæksprutter om natten med lys?

Men fordi vi alle skal være lige, så skyder man med spredhagl!

Peter
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Baggrunden er truede fiskearter i Middelhavet – bl.a. den mørke havaborre (dusky grouper på engelsk).
Om dagen er det en sky fisk, der lever i huler og er så godt som umulig at fange på line, krog eller i trawl. Men om natten bevæger den sig ud af sit skjul for at fange blæksprutter, og så er den et oplagt offer for undervandsjægere med lygte og harpun. Fisken er eftertragtet og sælges ad bagdøren til restauranter for op til 300 kr. pr. kg.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Ras.Killing
- Platin Member
...det er et skoleeksempel på hvorfor EU ikke fungere
Jeg er ellers ikke modstander af EU, men det er beslutninger som denne der får en til at ryste på hovedet.
Fuld respekt for at de har et problem nede i middelhavet - men så løs det da der!

Jeg er ellers ikke modstander af EU, men det er beslutninger som denne der får en til at ryste på hovedet.
Fuld respekt for at de har et problem nede i middelhavet - men så løs det da der!
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Det lader til at Danmarks og Finlands natjagt er glemt i forbindelse med forhandlingerne (natjagt var vist forbudt alle andre steder). Det er i den forbindelse nok ikke så meget EU der er problemet, men snarere at vores politikere ikke har orienteret sig ordentligt inden.Ras.Killing skrev: ↑1. apr 2019, 14:25...det er et skoleeksempel på hvorfor EU ikke fungere![]()
Hilsen Kenneth
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Det er vel ikke givet af deres elendige forordning hvad strafferammen for den vederstyggelige forbrydelse skal være?!
Hvis pattebørnene på Christiansborg vitterligt mener at de synes det er ærgerligt, er der vel ikke noget til hinder for at gøre det ulovligt, men sørge for at der ikke udføres kontrol og at straffen er en bøde på 1,- eller lignende.
Hvem skal i øvrigt kontrollere det? Fiskerikontrollen? Polisen? Marinehjemmeværnet? Sportsfiskerforeningen? Fisker-Thomas? Dansk naturistforbund?
Hvis pattebørnene på Christiansborg vitterligt mener at de synes det er ærgerligt, er der vel ikke noget til hinder for at gøre det ulovligt, men sørge for at der ikke udføres kontrol og at straffen er en bøde på 1,- eller lignende.
Hvem skal i øvrigt kontrollere det? Fiskerikontrollen? Polisen? Marinehjemmeværnet? Sportsfiskerforeningen? Fisker-Thomas? Dansk naturistforbund?

"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Beløbet er typisk ikke den største straf ved bøder, derimod får man et lille "flag" ved sin "profil", når den årlige vandelsgodkendelse skal køres igennem - og man gider ikke ud i samtykkerklæringer og muligt nægtet jagttegn.ESAF skrev: ↑1. apr 2019, 21:42Det er vel ikke givet af deres elendige forordning hvad strafferammen for den vederstyggelige forbrydelse skal være?!
Hvem skal i øvrigt kontrollere det? Fiskerikontrollen? Polisen? Marinehjemmeværnet? Sportsfiskerforeningen? Dansk naturistforbund?![]()
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Det er selvfølgelig rigtigt, men min pointe er, hvis politikerne påstår at de synes det er ærgerligt, så har de vel en reel mulighed for at gennemføre loven så vagt at ingen reelt vil blive dømt for det...?Flugteren skrev: ↑1. apr 2019, 21:44Beløbet er typisk ikke den største straf ved bøder, derimod får man et lille "flag" ved sin "profil", når den årlige vandelsgodkendelse skal køres igennem - og man gider ikke ud i samtykkerklæringer og muligt nægtet jagttegn.ESAF skrev: ↑1. apr 2019, 21:42Det er vel ikke givet af deres elendige forordning hvad strafferammen for den vederstyggelige forbrydelse skal være?!
Hvem skal i øvrigt kontrollere det? Fiskerikontrollen? Polisen? Marinehjemmeværnet? Sportsfiskerforeningen? Dansk naturistforbund?![]()
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister