Jeg i tvivl om hvad jeg så efterfølgende må, når jagttegnet er bestået?
-
- Bronze Member
- Interesser: Knive
- Geografisk sted: Jylland
Jeg i tvivl om hvad jeg så efterfølgende må, når jagttegnet er bestået?
Halløjsa folkens,
Tilgiv mig hvis dette indlæg er placeret forkert, men var lidt i tvivl om, hvor det var smartest at placere den. Jeg har nogle spørgsmål ang. jagttegn og deslige.
Jeg påtænker at erhverve mig et jagttegn i løbet af sensommeren, hvor der er et kursus på Vigsted centeret, nær ved hvor jeg bor. I den forbindelse er jeg i tvivl om hvad jeg så efterfølgende må, når jagttegnet er bestået og hvilke prøver der kommer udover selve teoriprøven?
1. Må jeg f.eks. gå ud og erhverve mig en riffel? Jeg er ikke så interesseret i halgbøsser og den type vildt man skyder med den, men vil gerne gå på riffeljagt.
2. Hvilen typer af rifler kan man købe og få tilladelse til i DK. Jeg kan jo læse at typen AR15 tilsyneladende er problematisk, så er den helt udelukket eller hvad?
3. Kan man bruge sin riffel til skydetræning på en skydebane i de perioder, hvor der ikke er jagt?
4. Hvilke prøver skal man bestå udover teori jagtprøven?
Håber I vil hjælpe en lidt forvirret wannabe jæger. :-)
Tilgiv mig hvis dette indlæg er placeret forkert, men var lidt i tvivl om, hvor det var smartest at placere den. Jeg har nogle spørgsmål ang. jagttegn og deslige.
Jeg påtænker at erhverve mig et jagttegn i løbet af sensommeren, hvor der er et kursus på Vigsted centeret, nær ved hvor jeg bor. I den forbindelse er jeg i tvivl om hvad jeg så efterfølgende må, når jagttegnet er bestået og hvilke prøver der kommer udover selve teoriprøven?
1. Må jeg f.eks. gå ud og erhverve mig en riffel? Jeg er ikke så interesseret i halgbøsser og den type vildt man skyder med den, men vil gerne gå på riffeljagt.
2. Hvilen typer af rifler kan man købe og få tilladelse til i DK. Jeg kan jo læse at typen AR15 tilsyneladende er problematisk, så er den helt udelukket eller hvad?
3. Kan man bruge sin riffel til skydetræning på en skydebane i de perioder, hvor der ikke er jagt?
Senest rettet af Refraktorius 7. apr 2019, 14:56, rettet i alt 1 gang.
- CQB
- Platin Member
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 25 times
Re: It's a jungle out there...
1, du må købe riffel med jagttegn og når du har søgt og fået tilladelse til den riffel du vil haDonWerner skrev: ↑7. apr 2019, 13:12Halløjsa folkens,
2, du må ikke ha ar 15 mere ,med mindre du ikke kan bruge din ene hånd til at repetere med ,og kan bevise det , men ar 10 burde gå igennem
3,ja
4,der vist en haglprøve mener jeg, og riffelprøve hvis du vil på riffeljagt
-
- Bronze Member
Re: Jeg i tvivl om hvad jeg så efterfølgende må, når jagttegnet er bestået?
Må man skyde med sin riffel på egen grund, forudsat at grunden naturligvis har en hvis størrelse og er beliggende udenfor bymæssig bebyggelse?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Ja, op til max 5 gange om året..
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- CQB
- Platin Member
du må indskyde eller skydetræne med din jagt riffel på din grund op til 5 gange om året, lige meget hvor den ligger ,by eller ikke i by så længe det forgår forsvarligt
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Ja. Op til 5 gange om året.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
Ok. Hvad er forskellen på en AR10 og en AR15? Og hvorfor kan man få tilladelse til en AR10 og ikke en AR15?
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 22 times
AR10 designet er ældre og større end AR15. AR10 blev designet til 7,62x51mm, mens AR15 blev designet til 5,56×45mm.
/Mogens
- CQB
- Platin Member
ar 10 er cal 308 der kan bruges til svinejagt og derfor mulig at få tilladelse til , ar 15 er 223 og for lille da der kun gives tilladelse til halv auto svinjagt
- NWF
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 98 times
1.DonWerner skrev: ↑7. apr 2019, 13:121. Må jeg f.eks. gå ud og erhverve mig en riffel? Jeg er ikke så interesseret i halgbøsser og den type vildt man skyder med den, men vil gerne gå på riffeljagt.
Når du har bestået både teori og den praktiske prøve(afstandsbedømmelse og våbenhåndering) så må du købe både haglgevær og riffel. Men du må ikke gå på jagt med disse før end du har bestået hagl eller riffelprøve – men alene kun skyde på bane med dem indtil bestået prøver.
De 2 prøver(teori og den praktiske) afholdes sammen, så når censor kommer ud med resultatet af din teoriprøve kommer du hvis denne er bestået direkte videre til den praktiske prøve - ellers er du dumpet og sendes hjem. Jeg mener at dumper du den praktiske prøve så kan du tage denne om en anden dag uden at skulle igennemteori igen.
Herefter skal du tage en skydeprøve(riffelprøve i dit tilfælde) som hvis du kan håndtere den våben du vælger for at må gå på jagt med det. Tidligere skulle man bestå haglprøve før man kunne komme til riffelprøve - men dette er lavet om så de ikke er afhængig af hinanden længere – men om det er gældende fra i år eller næste år er jeg i tvivl om.
Disse prøve afholdes nogle gange om året, så det kan tage tid fra du har bestået jagtprøven til du reelt set må gå på jagt.
2.
Du kan reelt købe hvilken riffeltype(boltaction, leveraction, pump, knæk, rettrækker m.m.) som du ønsker så længe kaliberet er vurderet til at være ”jagtrelevant” – dvs alt fra luftgevær til rifler beregne til at skyde elefanter med – men ikke en kaliber som f.eks. 50 BMG osv.
Fuldautomatiske rifler er ikke tilladt og halvautomatisk er ikke lige til at få – du har hellere ikke ret meget at bruge dem til herhjemme da de skal være plomberet til 2 skud med et fastsat magasin - så bliver upraktisk med f.eks. A15 og AR10 typer.
Men skal du have en halvautomat kan det gives i 22lr til brug for regulering af rågeuger alene, og så i en kaliber som kan bruges til at skyde vildsvin med(dvs. at ammo skal kunne præstere 2700 joule på 100 meter med en kugle på minimum 9 gram eller 2000 joule på 100 m en kugle på 10 gram eller mere) og en sådan riffel vil normalt kun blive brugt i udlandet med mindre den er plomberet. Jeg har endnu ikke stødt på halvautomatiske rifler udover i 22lr til rågeregulering herhjemme
3.
Du må skyde på officielle skydebaner alt det du vil – bare husk at ammo til jagtvåben ofte ikke er billig så det har med at begrænse sig hvis man ikke lige har et kaliber som er billigt at købe ammo til
4.
Læs punkt 1
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Nordsjælland
Som det ser ud lige nu, skal du bestå haglprøven før du kan melde dig til riffelprøven. Men det tyder på at det bliver ændret per 1. januar 2020.
- CQB
- Platin Member
Men du må godt ha op til 10 skuds magasin til halv auto riffel, hvis du skyder til måls med den i dk. og dem der har haft riflen før 2017 må ha så store magasiner de vilNWF skrev: ↑7. apr 2019, 20:511.DonWerner skrev: ↑7. apr 2019, 13:121. Må jeg f.eks. gå ud og erhverve mig en riffel? Jeg er ikke så interesseret i halgbøsser og den type vildt man skyder med den, men vil gerne gå på riffeljagt.
Når du har bestået både teori og den praktiske prøve(afstandsbedømmelse og våbenhåndering) så må du købe både haglgevær og riffel. Men du må ikke gå på jagt med disse før end du har bestået hagl eller riffelprøve – men alene kun skyde på bane med dem indtil bestået prøver.
De 2 prøver(teori og den praktiske) afholdes sammen, så når censor kommer ud med resultatet af din teoriprøve kommer du hvis denne er bestået direkte videre til den praktiske prøve - ellers er du dumpet og sendes hjem. Jeg mener at dumper du den praktiske prøve så kan du tage denne om en anden dag uden at skulle igennemteori igen.
Herefter skal du tage en skydeprøve(riffelprøve i dit tilfælde) som hvis du kan håndtere den våben du vælger for at må gå på jagt med det. Tidligere skulle man bestå haglprøve før man kunne komme til riffelprøve - men dette er lavet om så de ikke er afhængig af hinanden længere – men om det er gældende fra i år eller næste år er jeg i tvivl om.
Disse prøve afholdes nogle gange om året, så det kan tage tid fra du har bestået jagtprøven til du reelt set må gå på jagt.
2.
Du kan reelt købe hvilken riffeltype(boltaction, leveraction, pump, knæk, rettrækker m.m.) som du ønsker så længe kaliberet er vurderet til at være ”jagtrelevant” – dvs alt fra luftgevær til rifler beregne til at skyde elefanter med – men ikke en kaliber som f.eks. 50 BMG osv.
Fuldautomatiske rifler er ikke tilladt og halvautomatisk er ikke lige til at få – du har hellere ikke ret meget at bruge dem til herhjemme da de skal være plomberet til 2 skud med et fastsat magasin - så bliver upraktisk med f.eks. A15 og AR10 typer.
Men skal du have en halvautomat kan det gives i 22LR til brug for regulering af rågeuger alene, og så i en kaliber som kan bruges til at skyde vildsvin med(dvs. at ammo skal kunne præstere 2700 joule på 100 meter med en kugle på minimum 9 gram eller 2000 joule på 100 m en kugle på 10 gram eller mere) og en sådan riffel vil normalt kun blive brugt i udlandet med mindre den er plomberet. Jeg har endnu ikke stødt på halvautomatiske rifler udover i 22LR til rågeregulering herhjemme
3.
Du må skyde på officielle skydebaner alt det du vil – bare husk at ammo til jagtvåben ofte ikke er billig så det har med at begrænse sig hvis man ikke lige har et kaliber som er billigt at købe ammo til
4.
Læs punkt 1
- NWF
- Gold Member
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 98 times
Enig - men det kræver man så har magasiner om kan indeholde alle de patroner - dvs at man bestemt ikke ville kunne fremvise en riffel som er plomberet til max 2 skud med fastsvejst/nittet/eller på anden måde ikke aftagelige magasin så den er brugbar til jagt herhjemme - og vil jeg antage at dette ikke er aktuelt for trådstarter med mindre han alene kun skal jage farligt vildt i udlandet eller lign :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
-
- Newbie
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 1 time
Hvis man må være så flabet, så hijacker jeg lige tråden.
Jeg har bestået min jagtprøve i dag (0 fejl
), og er nu så småt på udkig efter våben, men som jeg kan læse længere oppe, så må man åbenbart godt erhverve sig en riffel uden, at have bestået riffelprøven, så længe man ikke går på jagt med den?
Jeg havde nemlig den samtale med min jagtlærer, og han holdte bestemt på, at man skal have riffeltegn før man kan eje en riffel. Hvilket ikke helt giver mening for mig, så jeg tror vi har snakket forbi hinanden.
Jeg har bestået min jagtprøve i dag (0 fejl

Jeg havde nemlig den samtale med min jagtlærer, og han holdte bestemt på, at man skal have riffeltegn før man kan eje en riffel. Hvilket ikke helt giver mening for mig, så jeg tror vi har snakket forbi hinanden.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Selvfølgelig kan du, med dit jagttegn, få tilladelse til en riffel uden at have bestået riffelprøven.
Meningen er, at du får tilladelse til en jagtriffel, træner tilpas længe med den, går til prøve med den, og derefter må anvende den til jagt.
Meningen er, at du får tilladelse til en jagtriffel, træner tilpas længe med den, går til prøve med den, og derefter må anvende den til jagt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Jeg bryder mig ikke om termen “riffeltegn” den er tvetydig i forhold til våbentilladelse til riffel og jagttegn med tilladelse til riffeljagt og “riffeltegn” bliver anvendt i flæng.
Når man har erhvervet jagttegn må man også søge om våbentilladelse til riffel, såvel som at man må købe et haglgevær for at træne til haglskydeprøven. Man skal jo have tilladelse til en riffel for at gå til riffelprøven.
Endnu skal man jo så bestå haglskydeprøven for at gå til riffelprøven
, men det er heller ikke et krav at man skal have bestået haglskydeprøven for at søge om våbentilladelse til riffel.
Når man har erhvervet jagttegn må man også søge om våbentilladelse til riffel, såvel som at man må købe et haglgevær for at træne til haglskydeprøven. Man skal jo have tilladelse til en riffel for at gå til riffelprøven.
Endnu skal man jo så bestå haglskydeprøven for at gå til riffelprøven

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”