Brug af carbine conversion kits i udlandet?

For sportsskytter der vil lidt mere...
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Ras.Killing » 30. apr 2019, 23:33

(Altså greb/skæfter man kan montere en pistol i, for at få den til at virke som en pistol carbine. Micro ronis o.lign.)

Jeg ved emnet har været oppe før omkring lovligheden af disse anordninger.. og en søgning i forummet giver mig også nogenlunde svar. De er lovlige at eje, men ikke at bruge i forbindelse med SKV våben (pistoler).

96341506-444F-471C-8C66-DDEF16F1BA40.jpeg
96341506-444F-471C-8C66-DDEF16F1BA40.jpeg (230.98 KiB) Vist 17772 gange

Men forholder det sig også sådan uden for landets grænser?

Jeg var i weekenden i Tyskland og skyde steel challenge, og der var riiiiiiiiiitig mange af de tyske skytter, som skød PCC med en pistol i et carbine greb/skæfte... og det så jo bare sjovt ud :biggrin: :twoguns:

Hvordan ville i tolke SKV’s regler?

Jeg kan sagtens forstå at man ikke tillader det her hjemme, hvor den type halvauto våben er forbudt... men hvis man står nede i f.eks. Tyskland, side om side med andre skytter der bruger samme system, så har jeg svært ved at se problemet?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af The Mad Viking » 1. maj 2019, 00:05

Du må jo også godt sove bag i din gulpladebil, så snart du har krydset grænsen, så jeg kan ikke se problemet. :smile:
Og du må jage med din 1/2-autoriffel. :mrgreen:
Danske love og regler gælder i Danmark og tyske regler gælder vel i Tyskland? :???:

Men jeg mangler åbenbart alligevel fantasi nogle gange til at forestille mig hvor tåbeligt regelkonger kan se på tingene, så tag ikke mine ord for gode varer, de er kun udsprunget af fornuft og logisk tænkning. :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2019, 00:11

The Mad Viking skrev:
1. maj 2019, 00:05
Du må jo også godt sove bag i din gulpladebil, så snart du har krydset grænsen, så jeg kan ikke se problemet. :smile:
Og du må jage med din 1/2-autoriffel. :mrgreen:
Danske love og regler gælder i Danmark og tyske regler gælder vel i Tyskland? :???:

Men jeg mangler åbenbart alligevel fantasi nogle gange til at forestille mig hvor tåbeligt regelkonger kan se på tingene, så tag ikke mine ord for gode varer, de er kun udsprunget af fornuft og logisk tænkning. :blink:
Det er jeg for så vidt helt enig i! :biggrin:

...Der hvor jeg har min tvivl er at det ikke tillades på et SKV våben :???: for det er jo et SKV registreret våben uanset hvor i verden man befinder sig?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Agamemnon » 1. maj 2019, 06:32

Hvis der er tale om et SKV våben, så er der vist ikke meget tvivl.

Det er en grundlæggende betingelse for våbnets anvendelse, at det alene anvendes til aktiviteter, der er godkendt af ét af den danske hovedforbund. Denne bestemmelse er, ifølge bekendtgørelsens ordlyd, universel og helt uafhængig af geografi.

Eksempelvis må du heller ikke tage dit SKV våben med på jagt i Tyskland og anvende det til affangning, blot fordi dette er lovligt i Tyskland.

Det er stadig en overtrædelse af de danske registreringsbetingelser.
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 8. En våbenpåtegning efter § 7 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politiet i hvert enkelt tilfælde.

Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politiet.

Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
At det så er noget formynderisk pjat og at karabinskæfter er sjovt legetøj er en helt anden sag.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Greyberd63 » 1. maj 2019, 06:52

Agamemnon skrev:
1. maj 2019, 06:32
Hvis der er tale om et SKV våben, så er der vist ikke meget tvivl.

Det er en grundlæggende betingelse for våbnets anvendelse, at det alene anvendes til aktiviteter, der er godkendt af ét af den danske hovedforbund. Denne bestemmelse er, ifølge bekendtgørelsens ordlyd, universel og helt uafhængig af geografi.

Eksempelvis må du heller ikke tage dit SKV våben med på jagt i Tyskland og anvende det til affangning, blot fordi dette er lovligt i Tyskland.

Det er stadig en overtrædelse af de danske registreringsbetingelser.
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 8. En våbenpåtegning efter § 7 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politiet i hvert enkelt tilfælde.

Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politiet.

Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
At det så er noget formynderisk pjat og at karabinskæfter er sjovt legetøj er en helt anden sag.

Nej Nej , det er ikke et sjovt legetøj, det er et tilbehør, som man kan benytte til " Jeg var i weekenden i Tyskland og skyde steel challenge, og der var riiiiiiiiiitig mange af de tyske skytter, som skød PCC med en pistol i et carbine greb/skæfte."

Ret vigtigt, hvis nogen vil forsøge at indføre dette i DK

Mvh
Grey

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Agamemnon » 1. maj 2019, 07:07

Greyberd63 skrev:
1. maj 2019, 06:52
Agamemnon skrev:
1. maj 2019, 06:32
Hvis der er tale om et SKV våben, så er der vist ikke meget tvivl.

Det er en grundlæggende betingelse for våbnets anvendelse, at det alene anvendes til aktiviteter, der er godkendt af ét af den danske hovedforbund. Denne bestemmelse er, ifølge bekendtgørelsens ordlyd, universel og helt uafhængig af geografi.

Eksempelvis må du heller ikke tage dit SKV våben med på jagt i Tyskland og anvende det til affangning, blot fordi dette er lovligt i Tyskland.

Det er stadig en overtrædelse af de danske registreringsbetingelser.
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 8. En våbenpåtegning efter § 7 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politiet i hvert enkelt tilfælde.

Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politiet.

Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
At det så er noget formynderisk pjat og at karabinskæfter er sjovt legetøj er en helt anden sag.

Nej Nej , det er ikke et sjovt legetøj, det er et tilbehør, som man kan benytte til " Jeg var i weekenden i Tyskland og skyde steel challenge, og der var riiiiiiiiiitig mange af de tyske skytter, som skød PCC med en pistol i et carbine greb/skæfte."

Ret vigtigt, hvis nogen vil forsøge at indføre dette i DK

Mvh
Grey
:offtopic:
Nu flueknepper du semantikken.
Ingen ved deres fulde fem ville bruge begrebet "legetøj" i et seriøst oplæg til et fremtidigt skydeprogram.

Men at genetisk gruppere alle de ting, som vi forlyster os med i vores fritid (biler, både, skydevåben, frimærker, butt plugs og ridepiske etc.) som legetøj er helt normalt og ret hyppigt forekommende.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Fast Fumble » 1. maj 2019, 08:40

The Mad Viking skrev:
1. maj 2019, 00:05
Du må jo også godt sove bag i din gulpladebil, så snart du har krydset grænsen, så jeg kan ikke se problemet. :smile:
Og du må jage med din 1/2-autoriffel. :mrgreen:
Danske love og regler gælder i Danmark og tyske regler gælder vel i Tyskland? :???:

Men jeg mangler åbenbart alligevel fantasi nogle gange til at forestille mig hvor tåbeligt regelkonger kan se på tingene, så tag ikke mine ord for gode varer, de er kun udsprunget af fornuft og logisk tænkning. :blink:
Faktisk en lidt sjov analogi, dér.
Du må nemlig heller ikke sove bag i din gulpladebil, selvom du har krydset grænsen. Bilens indregistrering er på bestemte betingelser, og det at noget ikke straffes, betyder ikke at det er tilladt.
En anden tilsvarende sjov analogi: Hvis du kører rundt i en nyere bil, der beskattes efter emission/forbrug, og du chip-tuner bilen. Jajaja, så kan du få en bøde, måske. Men det er langt værre, at du har ændret beskatningsgrundlaget, og derfor kan få en regning på den afgift du har snydt med.

Dansk lovgivning gælder i Danmark, og derfor kan du straffrit benytte din bil og dine skydere "anderledes" udenfor landets grænser. Det vil Tyske myndigheder være aldeles ligeglade med. Men hvis der kommer en sag ud af det, så er det bestemt ikke sikkert at Danske myndigheder vil være ligeglade! Og her er tilladelser noget man skal være bevidst om - de er givet på bestemte vilkår, og overtrædes de vilkår, kan tilladelsen (med rette) inddrages.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Ras.Killing » 1. maj 2019, 09:04

Agamemnon skrev:
1. maj 2019, 06:32
Hvis der er tale om et SKV våben, så er der vist ikke meget tvivl.

Det er en grundlæggende betingelse for våbnets anvendelse, at det alene anvendes til aktiviteter, der er godkendt af ét af den danske hovedforbund. Denne bestemmelse er, ifølge bekendtgørelsens ordlyd, universel og helt uafhængig af geografi.

Eksempelvis må du heller ikke tage dit SKV våben med på jagt i Tyskland og anvende det til affangning, blot fordi dette er lovligt i Tyskland.

Det er stadig en overtrædelse af de danske registreringsbetingelser.
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 8. En våbenpåtegning efter § 7 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politiet i hvert enkelt tilfælde.

Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politiet.

Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
At det så er noget formynderisk pjat og at karabinskæfter er sjovt legetøj er en helt anden sag.
Disciplinen er skam godkendt af forbundet :smile: steel challenge skydes her hjemme under DSF og derfor DSkyU. Af gode grunde skydes det så ikke med PCC o.lign., da vi ikke kan få tilladelse til den type våben.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Greyberd63 » 1. maj 2019, 09:23

Er der nogen der har forsøgt, at få PCC godkendt, til Steel C.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Mapzter » 1. maj 2019, 09:38

Greyberd63 skrev:
1. maj 2019, 09:23
Er der nogen der har forsøgt, at få PCC godkendt, til Steel C.
Nej, ikke separat fra den generelle problemstilling omkring halvauto riflede lange våben til sportsskydning.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Agamemnon » 1. maj 2019, 09:56

Ras.Killing skrev:
1. maj 2019, 09:04
Agamemnon skrev:
1. maj 2019, 06:32
Hvis der er tale om et SKV våben, så er der vist ikke meget tvivl.

Det er en grundlæggende betingelse for våbnets anvendelse, at det alene anvendes til aktiviteter, der er godkendt af ét af den danske hovedforbund. Denne bestemmelse er, ifølge bekendtgørelsens ordlyd, universel og helt uafhængig af geografi.

Eksempelvis må du heller ikke tage dit SKV våben med på jagt i Tyskland og anvende det til affangning, blot fordi dette er lovligt i Tyskland.

Det er stadig en overtrædelse af de danske registreringsbetingelser.
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 8. En våbenpåtegning efter § 7 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politiet i hvert enkelt tilfælde.

Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politiet.

Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
At det så er noget formynderisk pjat og at karabinskæfter er sjovt legetøj er en helt anden sag.
Disciplinen er skam godkendt af forbundet :smile: steel challenge skydes her hjemme under DSF og derfor DSkyU. Af gode grunde skydes det så ikke med PCC o.lign., da vi ikke kan få tilladelse til den type våben.
And there you have it. :TOS: .
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Rednex » 1. maj 2019, 10:40

Jeg synes egentlig det er ligetil - tilladelsen udstedes af SKV, som bl.a. stiller betingelse om at der IKKE må monteres karabinskæfte. Dermed bortfalder din tilladelse til våbnet i princippet i det sekund du monterer skæftet - uanset om du er i Danmark eller udlandet.

At din tilladelse så ikke bliver inddraget hvis ingen sladrer, det er ikke det samme som at det er lovligt.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af The Mad Viking » 1. maj 2019, 17:25

Rednex skrev:
1. maj 2019, 10:40
Jeg synes egentlig det er ligetil - tilladelsen udstedes af SKV, som bl.a. stiller betingelse om at der IKKE må monteres karabinskæfte. Dermed bortfalder din tilladelse til våbnet i princippet i det sekund du monterer skæftet - uanset om du er i Danmark eller udlandet.

At din tilladelse så ikke bliver inddraget hvis ingen sladrer, det er ikke det samme som at det er lovligt.
Men kan Danmark lovgive om at man skal underlægges ekstra regler, som lægges oven i et givent lands lov, når man er uden for Danmarks grænser? (Sikkert nok, men jeg er jo som før sagt fantasiløs. :blink: )
Så bortfalder tilladelsen jo også, når man deltager i en udenlands disciplin, som ikke er på programmet herhjemme? :???:
(Det kan jo så også bare være en anden afstand, eller noget banalt)
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af RKN » 1. maj 2019, 18:21

Agamemnon skrev:
1. maj 2019, 07:07
Greyberd63 skrev:
1. maj 2019, 06:52
Agamemnon skrev:
1. maj 2019, 06:32
Hvis der er tale om et SKV våben, så er der vist ikke meget tvivl.

Det er en grundlæggende betingelse for våbnets anvendelse, at det alene anvendes til aktiviteter, der er godkendt af ét af den danske hovedforbund. Denne bestemmelse er, ifølge bekendtgørelsens ordlyd, universel og helt uafhængig af geografi.

Eksempelvis må du heller ikke tage dit SKV våben med på jagt i Tyskland og anvende det til affangning, blot fordi dette er lovligt i Tyskland.

Det er stadig en overtrædelse af de danske registreringsbetingelser.
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 8. En våbenpåtegning efter § 7 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politiet i hvert enkelt tilfælde.

Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politiet.

Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
At det så er noget formynderisk pjat og at karabinskæfter er sjovt legetøj er en helt anden sag.

Nej Nej , det er ikke et sjovt legetøj, det er et tilbehør, som man kan benytte til " Jeg var i weekenden i Tyskland og skyde steel challenge, og der var riiiiiiiiiitig mange af de tyske skytter, som skød PCC med en pistol i et carbine greb/skæfte."

Ret vigtigt, hvis nogen vil forsøge at indføre dette i DK

Mvh
Grey
:offtopic:
Nu flueknepper du semantikken.
Ingen ved deres fulde fem ville bruge begrebet "legetøj" i et seriøst oplæg til et fremtidigt skydeprogram.

Men at genetisk gruppere alle de ting, som vi forlyster os med i vores fritid (biler, både, skydevåben, frimærker, butt plugs og ridepiske etc.) som legetøj er helt normalt og ret hyppigt forekommende.

Butt plugs og ride piske, burde være tilladelse krævende. 😂😂😂
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Rednex » 1. maj 2019, 18:23

The Mad Viking skrev:
1. maj 2019, 17:25
Men kan Danmark lovgive om at man skal underlægges ekstra regler, som lægges oven i et givent lands lov, når man er uden for Danmarks grænser? (Sikkert nok, men jeg er jo som før sagt fantasiløs. :blink: )
Så bortfalder tilladelsen jo også, når man deltager i en udenlands disciplin, som ikke er på programmet herhjemme? :???:
(Det kan jo så også bare være en anden afstand, eller noget banalt)
Det er en lidt tricky problemstilling, men man kan vist godt blive straffet herhjemme for handlinger man har gjort i udlandet, selvom det ikke nødvendigvis er ulovligt i det pågældende land. Det ses f.eks. med fremmedkrigerne hos IS, og der har vist også tidligere været sager med danske pædofile som tog til Thailand.

Umiddelbart synes jeg at det virker logisk at de regler og vilkår som tilladelsen er givet under, er lige så gyldige i udlandet som selve tilladelsen er. Du vil nok heller ikke kunne oppebære en våbentilladelse i Danmark, hvis du modtager en voldsdom i Tyskland.

Så jeg vil tro at det er en overtrædelse af vilkårene for tilladelsen, at benytte et SKV våben til en disciplin som ikke er godkendt i Danmark, selvom det sker i udlandet (medmindre SKV har andre/særlige regler for brug af våben i udenlandske konkurrencer).

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af The Mad Viking » 1. maj 2019, 19:36

Rednex skrev:
1. maj 2019, 18:23
The Mad Viking skrev:
1. maj 2019, 17:25
Men kan Danmark lovgive om at man skal underlægges ekstra regler, som lægges oven i et givent lands lov, når man er uden for Danmarks grænser? (Sikkert nok, men jeg er jo som før sagt fantasiløs. :blink: )
Så bortfalder tilladelsen jo også, når man deltager i en udenlands disciplin, som ikke er på programmet herhjemme? :???:
(Det kan jo så også bare være en anden afstand, eller noget banalt)
Det er en lidt tricky problemstilling, men man kan vist godt blive straffet herhjemme for handlinger man har gjort i udlandet, selvom det ikke nødvendigvis er ulovligt i det pågældende land. Det ses f.eks. med fremmedkrigerne hos IS, og der har vist også tidligere været sager med danske pædofile som tog til Thailand.

Umiddelbart synes jeg at det virker logisk at de regler og vilkår som tilladelsen er givet under, er lige så gyldige i udlandet som selve tilladelsen er. Du vil nok heller ikke kunne oppebære en våbentilladelse i Danmark, hvis du modtager en voldsdom i Tyskland.

Så jeg vil tro at det er en overtrædelse af vilkårene for tilladelsen, at benytte et SKV våben til en disciplin som ikke er godkendt i Danmark, selvom det sker i udlandet (medmindre SKV har andre/særlige regler for brug af våben i udenlandske konkurrencer).
Jeg kan godt følge dig, men er det ikke nogle særregler de har indført fra gang til gang, når det er nødvendigt?

Jeg forstår sagtens behovet for at straffe landsfjender, pædo-tosser og lignende, men jeg forestiller mig ikke at det er ulovligt for 14-årige på lejrskole i Frankrig at parre som kaniner? (Jeg mener at huske lavalderen er lavere dér, ellers vælg et andet land)
Jeg må jo også bære springkniv/halskniv i Tyskland, hvis jeg ellers overholder div. regler tyskerne har?

Ellers er vi jo inde på et sindssygt skråplan, som er at sammenligne med religiøs adfærdskontrol? (Næsten... :blink: )
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Raptor357 » 1. maj 2019, 19:57

Du har en tilladelse/registrering som er udstedt under nogle forhold og regler. overtrædes reglerne/forholdet bliver tilladelsen/registreringen ændret.
1, du skyder med kolbe på din pistol i tyskland. du har ændret dit våben udover hvad der er tilladt = inddraget tilladelse
2, du har sat sæder bag i din gulplade bil i tyskland = ændring af registreringen + bøde

Selvfølgelig under forudsætning af at det opdages. for som politimanden siger, man kan jo kun straffe for det der opdages.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Rednex » 1. maj 2019, 20:56

The Mad Viking skrev:
1. maj 2019, 19:36
Jeg kan godt følge dig, men er det ikke nogle særregler de har indført fra gang til gang, når det er nødvendigt?
Det kan sagtens være, det er jeg slet ikke godt nok inde i sagerne til at kunne sige.

Hvis vi skal prøve at se det fra en anden vinkel, så er din danske tilladelse ikke afhængig af hvordan du opfylder de tyske krav for at få tilladelse til våben. Din våbentilladelse er en sag mellem dig og Danmark (herunder SKV), og derfor skal du stadig opfylde de danske betingelser for din tilladelse, selvom du er i Tyskland.

Dog skal du stadig overholde de tyske regler for, hvad du må bruge dit våben til i Tyskland, men om du overholder de danske regler tror jeg ikke de blander sig i.

Nu er hele SKV konstruktionen jo også lidt speciel, men jeg tror i det store hele at vi skal være glade for den, da den giver os en vis medbestemmelse.

Hvis vi i stedet forestiller os at du har fået din tilladelse direkte hos politiet, så er du ikke underlagt de samme betingelser som på SKV, og så ville du sandsynligvis kunne montere skæfte og bruge den til affangning på jagt i Tyskland.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Fast Fumble » 1. maj 2019, 22:37

Rednex skrev:
1. maj 2019, 20:56
Hvis vi i stedet forestiller os at du har fået din tilladelse direkte hos politiet, så er du ikke underlagt de samme betingelser som på SKV, og så ville du sandsynligvis kunne montere skæfte og bruge den til affangning på jagt i Tyskland.
Det tror jeg ikke (men jeg er ikke sikker). En polititilladelse gives også til specifikke formål. Jeg ved godt der eksisterer gamle tilladelser (fx dem uden udløbsdato) hvor der ikke rigtig er betingelser på, men sådan er verden ikke mere (og myndighederne vil også have fjernet de gamle tilladelser nu, så de bliver begrænset i løbetid).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Rednex » 2. maj 2019, 07:35

Fast Fumble skrev:
1. maj 2019, 22:37
Det tror jeg ikke (men jeg er ikke sikker). En polititilladelse gives også til specifikke formål. Jeg ved godt der eksisterer gamle tilladelser (fx dem uden udløbsdato) hvor der ikke rigtig er betingelser på, men sådan er verden ikke mere (og myndighederne vil også have fjernet de gamle tilladelser nu, så de bliver begrænset i løbetid).
I praksis er det nok nærmest umuligt at få en polititilladelse i dag, men pointen var mere at den tilladelse du har, kommer med bestemte betingelser. Disse betingelser følger tilladelsen, og ikke opholdslandet.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af The Mad Viking » 2. maj 2019, 10:27

Raptor357 skrev:
1. maj 2019, 19:57
Du har en tilladelse/registrering som er udstedt under nogle forhold og regler. overtrædes reglerne/forholdet bliver tilladelsen/registreringen ændret.
1, du skyder med kolbe på din pistol i tyskland. du har ændret dit våben udover hvad der er tilladt = inddraget tilladelse
2, du har sat sæder bag i din gulplade bil i tyskland = ændring af registreringen + bøde

Selvfølgelig under forudsætning af at det opdages. for som politimanden siger, man kan jo kun straffe for det der opdages.
Det er rigtigt, det er nok tilladelsen og ikke selve loven som giver problemet.
(Og bare lige for at præcisere, så mente jeg ikke at man skulle montere sæder på den anden side af grænsen, blot sove i bilen, hvilket ikke burde kunne være forkert/ulovligt) :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af The Mad Viking » 2. maj 2019, 10:29

Rednex skrev:
1. maj 2019, 20:56
The Mad Viking skrev:
1. maj 2019, 19:36
Jeg kan godt følge dig, men er det ikke nogle særregler de har indført fra gang til gang, når det er nødvendigt?
Det kan sagtens være, det er jeg slet ikke godt nok inde i sagerne til at kunne sige.

Hvis vi skal prøve at se det fra en anden vinkel, så er din danske tilladelse ikke afhængig af hvordan du opfylder de tyske krav for at få tilladelse til våben. Din våbentilladelse er en sag mellem dig og Danmark (herunder SKV), og derfor skal du stadig opfylde de danske betingelser for din tilladelse, selvom du er i Tyskland.

Dog skal du stadig overholde de tyske regler for, hvad du må bruge dit våben til i Tyskland, men om du overholder de danske regler tror jeg ikke de blander sig i.

Nu er hele SKV konstruktionen jo også lidt speciel, men jeg tror i det store hele at vi skal være glade for den, da den giver os en vis medbestemmelse.

Hvis vi i stedet forestiller os at du har fået din tilladelse direkte hos politiet, så er du ikke underlagt de samme betingelser som på SKV, og så ville du sandsynligvis kunne montere skæfte og bruge den til affangning på jagt i Tyskland.
Korrekt, det er nok ved selve tilladelsesdelen det går galt.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Brug af carbine conversion kits i udlandet?

Indlæg af Ras.Killing » 7. jun 2019, 13:00

Hej XXXXXX


Våbenudvalget har behandlet din henvendelse og svarer således:


Nej - det kan man ikke få tilladelse til i de tre organisationer. Overtrædelse vil udløse en sanktion som fremgår og er anført i vores fælles retningslinjer.

Sagen er - at SKV tilladelser er baseret på et samtykke fra politiet og gives under forudsætning af, at SKV våbenet kun anvendes til de skydeprogrammer der er godkendt af organisationerne. At anvende SKV våbnet til noget andet end det som er anført i SKV godkendelsen, er således en overtrædelse af det samtykke.



Med venlig hilsen



XXXXXXXXXX XXXXXX

Sekretær / SKV
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar