10 dages betinget fængsel for at tilskynde til ulvedrab (i lukket FB gruppe)
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
10 dages betinget fængsel for at tilskynde til ulvedrab (i lukket FB gruppe)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Re: 10 dages betinget fængsel for at tilskynde til ulvedrab (i lukket FB gruppe)
Det er vel som det skal være. Det er ikke tilladt at tilskynde til at begå ulovligheder.
Peter
Peter
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Re: 10 dages betinget fængsel for at tilskynde til ulvedrab (i lukket FB gruppe)
Nej, men der er forskel på at beskrive ulovligheder og så på at opfordre til dem.
Hvis man f.eks. har erfaringer med ulvejagt fra udlandet, må man så ikke fortælle om dem herhjemme?
Det er svært at vurdere hvad der rent faktisk er sket ud fra den begrænsede information i artiklen.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 234 times
- Been thanked: 216 times
Som det står beskrevet i artiklen er det fuldstændig vandvittigt at han er blevet dømt.
Så skal enhver kampsportsinstruktør også dømmes for opfordring til vold. Find selv på flere eksempler
Der må simpelthen ligge mere bag end at han har beskrevet hvad der skal til for at skyde en ulv.
Hilsen Kenneth
Så skal enhver kampsportsinstruktør også dømmes for opfordring til vold. Find selv på flere eksempler

Der må simpelthen ligge mere bag end at han har beskrevet hvad der skal til for at skyde en ulv.
Hilsen Kenneth
-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
Som det er beskrevet i artiklen, lyder det meget som om at manden har beskrevet den "svenske metode" med spidsskarp ammunition og maveskud.
Hvis det er tilfældet, er den svær at bortforklare med jagtmetoder til lovlig ulvejagt og udover ulven er fredet, er det også direkte dyreplageri
Hvis det er tilfældet, er den svær at bortforklare med jagtmetoder til lovlig ulvejagt og udover ulven er fredet, er det også direkte dyreplageri

- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Der ligger helt sikkert mere bag historien end det du kan læse i artiklen.Kenneth Jensen skrev: ↑6. maj 2019, 20:35Som det står beskrevet i artiklen er det fuldstændig vandvittigt at han er blevet dømt.
Så skal enhver kampsportsinstruktør også dømmes for opfordring til vold. Find selv på flere eksempler![]()
Ellers var han ganske enkelt ikke blevet dømt for det.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det ved vi jo dybest set intet som helst om, det kommer fuldstændig an på, hvad han har skrevet. Jeg er sikker på, at både dommer, anklager og forsvarer er klar over det principielle i sagen. Manden har ytringsfrihed, og må gerne udtrykke sin mening, men i modsætning til hvad mange tror, så er ytringsfriheden ikke ubegrænset. F.eks. må man ikke opfordre offentligt til ulovligheder, og det er det han er dømt for. Det skulle ikke undre mig om sagen ender i Højesteret.Kenneth Jensen skrev: ↑6. maj 2019, 20:35Som det står beskrevet i artiklen er det fuldstændig vandvittigt at han er blevet dømt.
Hilsen Kenneth
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- UDMELDT AF NVF
hvis han direkte har opfordret til ulovligheder - at skyde en fredet ulv - så ender sagen ikke i højesteret.Lassescout skrev: ↑7. maj 2019, 08:50Det ved vi jo dybest set intet som helst om, det kommer fuldstændig an på, hvad han har skrevet. Jeg er sikker på, at både dommer, anklager og forsvarer er klar over det principielle i sagen. Manden har ytringsfrihed, og må gerne udtrykke sin mening, men i modsætning til hvad mange tror, så er ytringsfriheden ikke ubegrænset. F.eks. må man ikke opfordre offentligt til ulovligheder, og det er det han er dømt for. Det skulle ikke undre mig om sagen ender i Højesteret.Kenneth Jensen skrev: ↑6. maj 2019, 20:35Som det står beskrevet i artiklen er det fuldstændig vandvittigt at han er blevet dømt.
Hilsen Kenneth
Det at opfordre til ulovligheder er soleklart ulovligt, og det har med garanti været prøvet ved højesteret før, så derfor er jeg temmelig sikker på at denne sag slutter i landsretten.
Peter
-
- UDMELDT AF NVF
Manden er blevet dømt for at opfordre til ulovligheder, så mon ikke det er det han har gjort.Kenneth Jensen skrev: ↑6. maj 2019, 20:35Som det står beskrevet i artiklen er det fuldstændig vandvittigt at han er blevet dømt.
Så skal enhver kampsportsinstruktør også dømmes for opfordring til vold. Find selv på flere eksempler![]()
Hilsen Kenneth
Det at omtale ulovligheder er ikke strafbart, for så ville vi ikke have en eneste journalist gående frit rundt.

Peter
-
- Platin Member
Jeg er helt enig - men så er der noget journalisten har fået galt i halsen:PSindrup skrev: ↑7. maj 2019, 09:53Manden er blevet dømt for at opfordre til ulovligheder, så mon ikke det er det han har gjort.Kenneth Jensen skrev: ↑6. maj 2019, 20:35Som det står beskrevet i artiklen er det fuldstændig vandvittigt at han er blevet dømt.
Hilsen Kenneth
Det at omtale ulovligheder er ikke strafbart, for så ville vi ikke have en eneste journalist gående frit rundt.![]()
Peter
Hilsen KennethDet var en tilskyndelse til at begå kriminalitet, da en 31-årig mand fra Randers skrev et detaljeret opslag om, hvordan man skulle dræbe en ulv.
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
Jeg ved sgu ikke... Der er vel ikke så meget fornuft i at diskutere sagen, uden at se den egentlige formulering af opslaget. Alt vil være antagelser og gætværk.
Når han skriver en "opskrift" kan den vel sagtens være specifikt beskrevet som "sæt dig i den sydvestlige ende af Rold skov" og så er vi vel ovre i noget der kan tolkes som en opfordring? Jeg synes ikke journalisten har skrevet det decideret forkert, bare vagt.
Når han skriver en "opskrift" kan den vel sagtens være specifikt beskrevet som "sæt dig i den sydvestlige ende af Rold skov" og så er vi vel ovre i noget der kan tolkes som en opfordring? Jeg synes ikke journalisten har skrevet det decideret forkert, bare vagt.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Så mister han vel også vandelsgodkendelsen og dermed jagttegnet, våbentilladelserne, jagten, hobbyen, vennerne osv. Manden er tidligere omtalt som havende en grad af autisme, og er allerede lempet ud af sin lokale jagtforening, hvori han var frivillig og meget aktiv, og vist også færdig i DJ.
Han mister reelt mere end det gamle nokkefår, fra LA, der rent faktisk skød en ulv!
Nok har han været dum, men han har min sympati (ingen sympati for "jagtlige forbrydelser") og jeg mener han er straffet nok, foruden dette spark i kuglerne.
Han mister reelt mere end det gamle nokkefår, fra LA, der rent faktisk skød en ulv!
Nok har han været dum, men han har min sympati (ingen sympati for "jagtlige forbrydelser") og jeg mener han er straffet nok, foruden dette spark i kuglerne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Hvor læser du ud af det, at det er den metode han har beskrevet?Rulab skrev: ↑6. maj 2019, 20:44Som det er beskrevet i artiklen, lyder det meget som om at manden har beskrevet den "svenske metode" med spidsskarp ammunition og maveskud.
Hvis det er tilfældet, er den svær at bortforklare med jagtmetoder til lovlig ulvejagt og udover ulven er fredet, er det også direkte dyreplageri![]()
Det kan godt være jeg har stirret mig blind
-
- Platin Member
Jeg ved ikke med artiklen, men det har øjensynligt været et debatteret emne, den "metode".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Interesser: Krybdyr
- Geografisk sted: Hadsund
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 10 times
https://amtsavisen.dk/randers/Doemt-for ... kel/441606Morten273 skrev: ↑7. maj 2019, 20:41Hvor læser du ud af det, at det er den metode han har beskrevet?Rulab skrev: ↑6. maj 2019, 20:44Som det er beskrevet i artiklen, lyder det meget som om at manden har beskrevet den "svenske metode" med spidsskarp ammunition og maveskud.
Hvis det er tilfældet, er den svær at bortforklare med jagtmetoder til lovlig ulvejagt og udover ulven er fredet, er det også direkte dyreplageri![]()
- ilden_fri
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Uh o æ land
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 33 times
Den "svenske metode" har baggrund i den antagelse, at alle ulve er "chippet", og at deres bevægelser bliver overvåget. Hvis en ulv pludselig "står stille", så kommer der - ifølge antagelsen - hurtigt nogen for at kigge nærmere på hvorfor.Rulab skrev: ↑6. maj 2019, 20:44Som det er beskrevet i artiklen, lyder det meget som om at manden har beskrevet den "svenske metode" med spidsskarp ammunition og maveskud.
Dette har jeg fra første hånd - altså fra en svensker

Min svenske kompis ryster dog på hovedet af enhver tanke om ulovlig regulering af ulve, da den lovlige regulering efter hans opfattelse fungerer fint (den lovlige regulering foregår selvsagt ikke med den "svenske metode").
Som en kuriosum kan nævnes en (vandre-?) historie om en ulv, som var "hoppet" på et spansk lastvognstog - og som med 90 km i timen lagde kursen sydover til en besøg hos sin Iberiske fætter.....
-
- UDMELDT AF NVF
Jeg har også læst at den svenske metode skulle gøre at man bevidst kun anskyder ulven, så den kan gå "så langt som muligt" fra det sted den bliver skudt, til der hvor den endelig forender, så skytten dermed bliver sværere at finde. Dette gør kun metoden så meget mere afskyelig!
Peter

Peter
-
- Platin Member
Metode og metode. For mig lyder det som noget teoretisk bavl, lukket ud af brøleaber i selskab med ligesindede, som skal forsøges at imponeres. Lidt som når vi herinde går i selvsving over endnu en DOF kampagne imod danske jægere, fordi en rovfugl er død, og visse bruger kommer med udokumentérbare historier om jægere og skytter, der sagsbehandler rovfugle efter andre normer end resten af os.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 295 times
Jeg syntes det er FINT såfremt opfordringen til dyremishandling giver 10 dages betinget fængsel. en ting er hvad der kan ske ved et uheld, noget andet er en planlagt handling. Det værste er næsten at typen tror de gør naturen en tjeneste ved at skyde en ulv.C-X skrev: ↑7. maj 2019, 22:23Metode og metode. For mig lyder det som noget teoretisk bavl, lukket ud af brøleaber i selskab med ligesindede, som skal forsøges at imponeres. Lidt som når vi herinde går i selvsving over endnu en DOF kampagne imod danske jægere, fordi en rovfugl er død, og visse bruger kommer med udokumentérbare historier om jægere og skytter, der sagsbehandler rovfugle efter andre normer end resten af os.
på samme måde som DOF medlemmer tror det er OK at forstyre rugende fugles redepladser for at fotografere æg.

Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
Det står ikke direkte noget sted, så det er min "tolkning" af hvad der sikkert har stået når vejledning til valg af projektil har indgået. Jeg tror ikke det er sandsynligt at det ville være beskrevet, hvis det havde været en traditionel jagtkugle, men det er kun mit gæt, der hverken er dårligere eller bedre end andres.Morten273 skrev: ↑7. maj 2019, 20:41Hvor læser du ud af det, at det er den metode han har beskrevet?Rulab skrev: ↑6. maj 2019, 20:44Som det er beskrevet i artiklen, lyder det meget som om at manden har beskrevet den "svenske metode" med spidsskarp ammunition og maveskud.
-
- Bronze Member
- Interesser: militærvåben - historie - jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 7 times
Siden der er tvivl om, hvad manden er dømt for, er her et link til en artikel om sagen fra det lokale dagblad, fra sidste sommer, hvor den kom frem.
Her er mere detaljerede beskrivelser af den pågældendes belastende udsagn i den lukkede Facebook gruppe.
https://amtsavisen.dk/indland/Hadsten-j ... kel/392138
Trist sag for den pågældende jæger, men alt i alt nok en ret fair dom.
Her er mere detaljerede beskrivelser af den pågældendes belastende udsagn i den lukkede Facebook gruppe.
-
- Platin Member
Tak for den information - man må sige at det er en noget anden forklaring end der var i det første indlæg i tråden.LMLassen skrev: ↑9. maj 2019, 15:22Siden der er tvivl om, hvad manden er dømt for, er her et link til en artikel om sagen fra det lokale dagblad, fra sidste sommer, hvor den kom frem.
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Han havde da vidst også selv lige placeret røven i klaskehøjde 

-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Mon ikke nogle herinde vil mene, at han bare gjorde brug af sin grundlovssikrede ytringsfrihed?