Rigspolitiet forventer at gennemføre et EU-udbud med henblik på anskaffelse af et nyt digitalt våbenregister.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Rigspolitiet forventer at gennemføre et EU-udbud med henblik på anskaffelse af et nyt digitalt våbenregister.
Spændende.
Efter min mening kan de bare bruge det system der ligger bag CHR registret ( Det Centrale Husdyr Register). Her har myndighederne fuldt indblik, tildeler brugernumre (CHR nummer) og indkræver afgifter, mens brugerne foretager flytninger, altså registrerer ejerskifter, så myndighederne til enhver tid kan vide hvor hver eneste ko befinder sig og hvor den har været hvornår. Det skal man vide af hensyn til hurtig smitteopsporing i tilfælde af udbrud af f.eks. mund- og klovesyge, men det samme system vil også være fint hvis man skal vide hvor våben befinder sig og hvor de kommer fra.
Jeg synes en pris i omegnen af 12 mio. lyder rimelig. Der må være en hyldevare som kan bruges nogenlunde som den er, men den dyre del bliver nok at få den til at spille sammen med de gamle systemer de har i forvejen.
Jeg håber de udnytter alle de muligheder der er for at digitalisere processen, så vi logger ind med NemID og ikke behøver redegøre yderligere for hvem vi er. Der må også gerne være opslag i CVR registret så systemet kender forhandlerne, og endelig skal vi selvfølgelig have tilladelsen i e-boks, så Pest-Nord ikke skal bremse tilladelserne i dage og uger.
Efter min mening kan de bare bruge det system der ligger bag CHR registret ( Det Centrale Husdyr Register). Her har myndighederne fuldt indblik, tildeler brugernumre (CHR nummer) og indkræver afgifter, mens brugerne foretager flytninger, altså registrerer ejerskifter, så myndighederne til enhver tid kan vide hvor hver eneste ko befinder sig og hvor den har været hvornår. Det skal man vide af hensyn til hurtig smitteopsporing i tilfælde af udbrud af f.eks. mund- og klovesyge, men det samme system vil også være fint hvis man skal vide hvor våben befinder sig og hvor de kommer fra.
Jeg synes en pris i omegnen af 12 mio. lyder rimelig. Der må være en hyldevare som kan bruges nogenlunde som den er, men den dyre del bliver nok at få den til at spille sammen med de gamle systemer de har i forvejen.
Jeg håber de udnytter alle de muligheder der er for at digitalisere processen, så vi logger ind med NemID og ikke behøver redegøre yderligere for hvem vi er. Der må også gerne være opslag i CVR registret så systemet kender forhandlerne, og endelig skal vi selvfølgelig have tilladelsen i e-boks, så Pest-Nord ikke skal bremse tilladelserne i dage og uger.
Senest rettet af Lassescout 22. maj 2019, 13:18, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 138 times
Re: Rigspolitiet forventer at gennemføre et EU-udbud med henblik på anskaffelse af et nyt digitalt våbenregister.
Lassescout skrev: ↑22. maj 2019, 13:12... men den dyre del bliver nok at få den til at spille sammen med de gamle systemer de har i forvejen.
Det bliver nok dyrere end 12 mio.Der forventes at skulle kunne etableres integrationer til ca. 5 andre systemer, hvoraf enkelte indgår i en samlet proces, andre kun med opslag.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Platin Member
Det er uden moms. Det hjælper da lidtDet bliver nok dyrere end 12 mio.

Hilsen Lasse.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
I så fald skal jeg have en Blaser riffel med Mund- & Klovsyge.

Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Fixed...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Hylde/standard-software vil være
Et gammelt system kan være svært og omkostnings tungt at integrere og vil ikke nødvendigvis give den flexibilitet som både vi og politiet gerne vil have.
Og det er nemlig systemintegrationen der kommer til at drive omkostningerne! Hvis man altså ellers kan lade være med at skulle pille-rode-rage i systemet og nøjes med de processer som softwaren allerede understøtter out-of-the-box, eller lade en ekstern driver eksekvere/orkestrere processerne på tværs af systemer.

Et gammelt system kan være svært og omkostnings tungt at integrere og vil ikke nødvendigvis give den flexibilitet som både vi og politiet gerne vil have.
Lassescout skrev: ↑22. maj 2019, 13:12Jeg håber de udnytter alle de muligheder der er for at digitalisere processen, så vi logger ind med NemID og ikke behøver redegøre yderligere for hvem vi er. Der må også gerne være opslag i CVR registret så systemet kender forhandlerne, og endelig skal vi selvfølgelig have tilladelsen i e-boks, så Pest-Nord ikke skal bremse tilladelserne i dage og uger.

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
-
- Platin Member
Jeg er spændt på hvordan de vil knække den nød, at de tyske Mauser M98 rifler som regel kun blev forsynet med 4 cifre. Der må være virkeligt mange med ens numre i registret. For øjeblikket har politiet lov til at kræve, at vi hugger et nummer i et skydevåben der er uden nummer fra fabrikken af, men de kan ikke kræve at vi ændrer et eksisterende nummer. Så enten skal de få ændret våbenloven (igen), eller også skal de lave et system der accepterer jagtrifler med samme nummer, evt. ved at tildele en fiktiv ekstranummerering der ikke står på våbnet.
What to do ?
What to do ?
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Man kan i hvert fald være sikker på det bliver den absolut besværligste og dyreste løsning som bliver valgt..Lassescout skrev: ↑22. maj 2019, 15:33Jeg er spændt på hvordan de vil knække den nød, at de tyske Mauser M98 rifler som regel kun blev forsynet med 4 cifre. Der må være virkeligt mange med ens numre i registret. For øjeblikket har politiet lov til at kræve, at vi hugger et nummer i et skydevåben der er uden nummer fra fabrikken af, men de kan ikke kræve at vi ændrer et eksisterende nummer. Så enten skal de få ændret våbenloven (igen), eller også skal de lave et system der accepterer jagtrifler med samme nummer, evt. ved at tildele en fiktiv ekstranummerering der ikke står på våbnet.
What to do ?

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Krung
- Platin Member
På min var der tilføjet 'aa' til de 4 cifre. De var dog så svære at læse at de ældre banevagter en gang imellem mente min tilladelse var ugyldig.Lassescout skrev: ↑22. maj 2019, 15:33Jeg er spændt på hvordan de vil knække den nød, at de tyske Mauser M98 rifler som regel kun blev forsynet med 4 cifre. Der må være virkeligt mange med ens numre i registret. For øjeblikket har politiet lov til at kræve, at vi hugger et nummer i et skydevåben der er uden nummer fra fabrikken af, men de kan ikke kræve at vi ændrer et eksisterende nummer...
What to do ?
Da jeg købte kun vekselløb fra et samlet sæt, havde løbet jo samme nummer som låsen, så der slog vi et 'L' som sidste bogstav på løbet og så var det 2 forskellige numre.
Om det er lovligt ved jeg ikke, men politiet mente det var måden at løse det på.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 758 times
Jeg har aldrig oplevet at få tjekket overenstemmelse mellem serienummer på jagtriflen og nummeret på våbentilladelsen. Hos KSC f.eks. er det nok blot at kunne fremvise jagttegn og en gyldig våbentilladelse.
- Krung
- Platin Member
Så har du ikke været hos de små jagtforeninger og skyde

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 758 times
Tja, de vil vel bare have deres på det tørre.
Noget helt andet, er du u/Krung på Reddit?
Så en samtale mellem u/ABjerre og u/Krung på r/Denmark forleden. Det er da meget sjovt at finde NVF er andre steder på nettet

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Jamen, det skal du da have lov at have så...

Ik' af mig... og er heller ikke interesseret selv.

Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Det med sameksistensen af enheder (våben) med samme nøgle er et klassisk problem i ældre systemer. Da lager var dyrt, så man lavede primærnøgler som bar operationelle data og så må der ikke være to ens primærnøgler for de skal være unikke. Det er bare en af udfordringerne med at anvende operationelle data som nøgler.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 431 times
Lige DET tro jeg faktisk man HAR løst for flere år siden, vedrørende våbenregistrering.Kleth skrev: ↑22. maj 2019, 16:52Det med sameksistensen af enheder (våben) med samme nøgle er et klassisk problem i ældre systemer. Da lager var dyrt, så man lavede primærnøgler som bar operationelle data og så må der ikke være to ens primærnøgler for de skal være unikke. Det er bare en af udfordringerne med at anvende operationelle data som nøgler.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Umiddelbart syntes jeg ikke at udbuddet lægger op til nogen form for selvbetjening. Det lyder som et system til internt brug.Lassescout skrev: ↑22. maj 2019, 13:12Spændende.
Men man kan da håbe, det burde egenligt være et krav at alle nye offentlige IT-systemer understøtter eBoks.
Og hvis man så også registrere beslaglagte våben så kunne der måske laves lidt kvalificeret dataanalyse på hvor stort sammenfald der er mellem våbentyper anvendt af kriminelle og dem der er meldt stjålet fra private.