Rigspolitiet forventer at gennemføre et EU-udbud med henblik på anskaffelse af et nyt digitalt våbenregister.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Rigspolitiet forventer at gennemføre et EU-udbud med henblik på anskaffelse af et nyt digitalt våbenregister.

Indlæg af Lassescout » 22. maj 2019, 13:12

Spændende.

Efter min mening kan de bare bruge det system der ligger bag CHR registret ( Det Centrale Husdyr Register). Her har myndighederne fuldt indblik, tildeler brugernumre (CHR nummer) og indkræver afgifter, mens brugerne foretager flytninger, altså registrerer ejerskifter, så myndighederne til enhver tid kan vide hvor hver eneste ko befinder sig og hvor den har været hvornår. Det skal man vide af hensyn til hurtig smitteopsporing i tilfælde af udbrud af f.eks. mund- og klovesyge, men det samme system vil også være fint hvis man skal vide hvor våben befinder sig og hvor de kommer fra.

Jeg synes en pris i omegnen af 12 mio. lyder rimelig. Der må være en hyldevare som kan bruges nogenlunde som den er, men den dyre del bliver nok at få den til at spille sammen med de gamle systemer de har i forvejen.

Jeg håber de udnytter alle de muligheder der er for at digitalisere processen, så vi logger ind med NemID og ikke behøver redegøre yderligere for hvem vi er. Der må også gerne være opslag i CVR registret så systemet kender forhandlerne, og endelig skal vi selvfølgelig have tilladelsen i e-boks, så Pest-Nord ikke skal bremse tilladelserne i dage og uger.
Senest rettet af Lassescout 22. maj 2019, 13:18, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 138 times

Re: Rigspolitiet forventer at gennemføre et EU-udbud med henblik på anskaffelse af et nyt digitalt våbenregister.

Indlæg af Krung » 22. maj 2019, 13:18

Lassescout skrev:
22. maj 2019, 13:12
... men den dyre del bliver nok at få den til at spille sammen med de gamle systemer de har i forvejen.
Der forventes at skulle kunne etableres integrationer til ca. 5 andre systemer, hvoraf enkelte indgår i en samlet proces, andre kun med opslag.
Det bliver nok dyrere end 12 mio.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 22. maj 2019, 13:27

Det bliver nok dyrere end 12 mio.
Det er uden moms. Det hjælper da lidt :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 22. maj 2019, 14:13

I så fald skal jeg have en Blaser riffel med Mund- & Klovsyge.

:giggle:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. maj 2019, 14:21

HappyNanoq skrev:
22. maj 2019, 14:13
I så fald skal jeg have et blæs med Mund- & Klovsyge.

Fixed...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 22. maj 2019, 14:26

Hylde/standard-software vil være :10:
Et gammelt system kan være svært og omkostnings tungt at integrere og vil ikke nødvendigvis give den flexibilitet som både vi og politiet gerne vil have.
Lassescout skrev:
Jeg håber de udnytter alle de muligheder der er for at digitalisere processen, så vi logger ind med NemID og ikke behøver redegøre yderligere for hvem vi er. Der må også gerne være opslag i CVR registret så systemet kender forhandlerne, og endelig skal vi selvfølgelig have tilladelsen i e-boks, så Pest-Nord ikke skal bremse tilladelserne i dage og uger.
:thumbup: Og det er nemlig systemintegrationen der kommer til at drive omkostningerne! Hvis man altså ellers kan lade være med at skulle pille-rode-rage i systemet og nøjes med de processer som softwaren allerede understøtter out-of-the-box, eller lade en ekstern driver eksekvere/orkestrere processerne på tværs af systemer.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 22. maj 2019, 15:33

Jeg er spændt på hvordan de vil knække den nød, at de tyske Mauser M98 rifler som regel kun blev forsynet med 4 cifre. Der må være virkeligt mange med ens numre i registret. For øjeblikket har politiet lov til at kræve, at vi hugger et nummer i et skydevåben der er uden nummer fra fabrikken af, men de kan ikke kræve at vi ændrer et eksisterende nummer. Så enten skal de få ændret våbenloven (igen), eller også skal de lave et system der accepterer jagtrifler med samme nummer, evt. ved at tildele en fiktiv ekstranummerering der ikke står på våbnet.

What to do ?
Hilsen Lasse.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 22. maj 2019, 15:37

Lassescout skrev:
22. maj 2019, 15:33
Jeg er spændt på hvordan de vil knække den nød, at de tyske Mauser M98 rifler som regel kun blev forsynet med 4 cifre. Der må være virkeligt mange med ens numre i registret. For øjeblikket har politiet lov til at kræve, at vi hugger et nummer i et skydevåben der er uden nummer fra fabrikken af, men de kan ikke kræve at vi ændrer et eksisterende nummer. Så enten skal de få ændret våbenloven (igen), eller også skal de lave et system der accepterer jagtrifler med samme nummer, evt. ved at tildele en fiktiv ekstranummerering der ikke står på våbnet.

What to do ?
Man kan i hvert fald være sikker på det bliver den absolut besværligste og dyreste løsning som bliver valgt.. :wall:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Krung » 22. maj 2019, 15:47

Lassescout skrev:
22. maj 2019, 15:33
Jeg er spændt på hvordan de vil knække den nød, at de tyske Mauser M98 rifler som regel kun blev forsynet med 4 cifre. Der må være virkeligt mange med ens numre i registret. For øjeblikket har politiet lov til at kræve, at vi hugger et nummer i et skydevåben der er uden nummer fra fabrikken af, men de kan ikke kræve at vi ændrer et eksisterende nummer...

What to do ?
På min var der tilføjet 'aa' til de 4 cifre. De var dog så svære at læse at de ældre banevagter en gang imellem mente min tilladelse var ugyldig.

Da jeg købte kun vekselløb fra et samlet sæt, havde løbet jo samme nummer som låsen, så der slog vi et 'L' som sidste bogstav på løbet og så var det 2 forskellige numre.

Om det er lovligt ved jeg ikke, men politiet mente det var måden at løse det på.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 81 times
Been thanked: 758 times

Indlæg af Flugteren » 22. maj 2019, 15:55

Krung skrev:
22. maj 2019, 15:47

På min var der tilføjet 'aa' til de 4 cifre. De var dog så svære at læse at de ældre banevagter en gang imellem mente min tilladelse var ugyldig.
Jeg har aldrig oplevet at få tjekket overenstemmelse mellem serienummer på jagtriflen og nummeret på våbentilladelsen. Hos KSC f.eks. er det nok blot at kunne fremvise jagttegn og en gyldig våbentilladelse.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Krung » 22. maj 2019, 15:57

Flugteren skrev:
22. maj 2019, 15:55
Krung skrev:
... en gang imellem mente min tilladelse var ugyldig.
Jeg har aldrig oplevet at få tjekket overenstemmelse mellem serienummer på jagtriflen og nummeret på våbentilladelsen.
Så har du ikke været hos de små jagtforeninger og skyde :smile: Det er lidt mere personligt der. Jeg viser ikke en gang tilladelse på KSC, men bare mit årskort.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 81 times
Been thanked: 758 times

Indlæg af Flugteren » 22. maj 2019, 16:03

Krung skrev:
22. maj 2019, 15:57
Flugteren skrev:
22. maj 2019, 15:55
Krung skrev:
... en gang imellem mente min tilladelse var ugyldig.
Jeg har aldrig oplevet at få tjekket overenstemmelse mellem serienummer på jagtriflen og nummeret på våbentilladelsen.
Så har du ikke været hos de små jagtforeninger og skyde :smile: Det er lidt mere personligt der. Jeg viser ikke en gang tilladelse på KSC, men bare mit årskort.
Tja, de vil vel bare have deres på det tørre.

Noget helt andet, er du u/Krung på Reddit?

Så en samtale mellem u/ABjerre og u/Krung på r/Denmark forleden. Det er da meget sjovt at finde NVF er andre steder på nettet :razz:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 22. maj 2019, 16:04

C-X skrev:
22. maj 2019, 14:21
HappyNanoq skrev:
22. maj 2019, 14:13
I så fald skal jeg have et blæs med Mund- & Klovsyge.

Fixed...
Jamen, det skal du da have lov at have så... :thumbup:

Ik' af mig... og er heller ikke interesseret selv. :smile:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 22. maj 2019, 16:52

Det med sameksistensen af enheder (våben) med samme nøgle er et klassisk problem i ældre systemer. Da lager var dyrt, så man lavede primærnøgler som bar operationelle data og så må der ikke være to ens primærnøgler for de skal være unikke. Det er bare en af udfordringerne med at anvende operationelle data som nøgler.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 22. maj 2019, 18:08

Kleth skrev:
22. maj 2019, 16:52
Det med sameksistensen af enheder (våben) med samme nøgle er et klassisk problem i ældre systemer. Da lager var dyrt, så man lavede primærnøgler som bar operationelle data og så må der ikke være to ens primærnøgler for de skal være unikke. Det er bare en af udfordringerne med at anvende operationelle data som nøgler.
Lige DET tro jeg faktisk man HAR løst for flere år siden, vedrørende våbenregistrering.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 22. maj 2019, 18:15

Lassescout skrev:
Spændende.

Efter min mening kan de bare bruge det system der ligger bag CHR registret ( Det Centrale Husdyr Register). Her har myndighederne fuldt indblik, tildeler brugernumre (CHR nummer) og indkræver afgifter, mens brugerne foretager flytninger, altså registrerer ejerskifter, så myndighederne til enhver tid kan vide hvor hver eneste ko befinder sig og hvor den har været hvornår. Det skal man vide af hensyn til hurtig smitteopsporing i tilfælde af udbrud af f.eks. mund- og klovesyge, men det samme system vil også være fint hvis man skal vide hvor våben befinder sig og hvor de kommer fra.

Jeg synes en pris i omegnen af 12 mio. lyder rimelig. Der må være en hyldevare som kan bruges nogenlunde som den er, men den dyre del bliver nok at få den til at spille sammen med de gamle systemer de har i forvejen.

Umiddelbart syntes jeg ikke at udbuddet lægger op til nogen form for selvbetjening. Det lyder som et system til internt brug.
Men man kan da håbe, det burde egenligt være et krav at alle nye offentlige IT-systemer understøtter eBoks.

Og hvis man så også registrere beslaglagte våben så kunne der måske laves lidt kvalificeret dataanalyse på hvor stort sammenfald der er mellem våbentyper anvendt af kriminelle og dem der er meldt stjålet fra private.

Besvar