Hvad er reglerne for Import af ny slæde til pistol?
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 14 times
Hvad er reglerne for Import af ny slæde til pistol?
Hej
I et øjebliks vanvid er jeg begyndt at overveje et opgradere min pistol med en anden slæde. Jeg er klar over at jeg skal søge om import tilladelse hos Politiet og at det kan være svært at få den ud af USA. Tilladelsen burde være det mindste, da jeg har SKV2 til pistolen, og jeg ændrer ikke kaliber eller noget. Slæden er at betragte som en reservedel, tænker jeg.
Det jeg lige umiddelbart er bekymret for her er, at der jo er et serie nr. graveret i den originale slæde, så det skal der vel også være i den nye? Må jeg selv sørge for det, eller skal importen gå til en våbenhandler med "licens" til at gravere serie nr. ?
/Sune
I et øjebliks vanvid er jeg begyndt at overveje et opgradere min pistol med en anden slæde. Jeg er klar over at jeg skal søge om import tilladelse hos Politiet og at det kan være svært at få den ud af USA. Tilladelsen burde være det mindste, da jeg har SKV2 til pistolen, og jeg ændrer ikke kaliber eller noget. Slæden er at betragte som en reservedel, tænker jeg.
Det jeg lige umiddelbart er bekymret for her er, at der jo er et serie nr. graveret i den originale slæde, så det skal der vel også være i den nye? Må jeg selv sørge for det, eller skal importen gå til en våbenhandler med "licens" til at gravere serie nr. ?
/Sune
Senest rettet af Refraktorius 4. jun 2019, 21:35, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Intetsigende overskrift præciseret
Begrundelse: Intetsigende overskrift præciseret
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 953 times
- Kontakt:
Re: Import af ny slæde til pistol
Der er normalt ikke serienummer graveret i slæden på en pistol, kun i rammen.
På nyere pistoler er der meget mere omfattende mærkning af oprindelsesland, importland osv, men den markering skal være i den nye slæde, og skal ikke ændres - da den jo beskriver hvor den nye slæde er lavet, importeret første gange osv.
Her bør du ikke ændre noget, og dette bør - for dig - være problemløst. Den nye slædes mærkninger har nemlig intet med pistolens mærkning at gøre.
På nogle pistoler har producenten også sat en kopi af serienummeret i fx pibe og slæde, men det er i denne sammenhæng uvæsentligt, serienummeret knytter sig nemlig kun til rammen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Min ven i USA har sådan en liggende i 6" fra Fusion arms, jeg kunne få den billigt, men det er ret besværligt og dyrt.

- Vedhæftede filer
-
- 1_3.jpg (1.82 KiB) Vist 6527 gange
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Største problem er nok Eksporttilladelsen, fra USA.
Regn med Gebyr på mindst US$ 250 + forsendelse, med våbengodkendt speditør.
Mener der engang lå en "smørrebrødsseddel" vedr. Eksport fra USA, et sted på forummet, og pris ender på i omegnen af kr. 3000-6000 for gebyrer(ATF/Forhandler), papirarbejde, og fragt.
Derudover kommer så prisen, på de dele, der kræver eksporttilladelse.
Våbendele, over US$ 100, kræver eksporttilladelse.
Essentielle Våbendele kræver eksporttilladelse.
Jeg vil forvente, at din ramme, både koster over US$ 100, og at den tæller, som en essential våbendel...
her er et par Exportører, fundet via Google:
http://www.miamigunsexport.com/
http://weexportguns.com/
http://griffinhowe.com/import-export/
Mener der engang lå en "smørrebrødsseddel" vedr. Eksport fra USA, et sted på forummet, og pris ender på i omegnen af kr. 3000-6000 for gebyrer(ATF/Forhandler), papirarbejde, og fragt.
Jeg vil forvente, at din ramme, både koster over US$ 100, og at den tæller, som en essential våbendel...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
-
- Silver Member
Kiggede lige på den nuværende slæde og der er godt nok et serie nr., men hvis en ny slæde har de graveringer der er nødvendigt, så er det jo ikke noget problem. Pistolen har også serie nr. på rammen og piben.Fast Fumble skrev: ↑4. jun 2019, 14:29Der er normalt ikke serienummer graveret i slæden på en pistol, kun i rammen.
På nyere pistoler er der meget mere omfattende mærkning af oprindelsesland, importland osv, men den markering skal være i den nye slæde, og skal ikke ændres - da den jo beskriver hvor den nye slæde er lavet, importeret første gange osv.
Her bør du ikke ændre noget, og dette bør - for dig - være problemløst. Den nye slædes mærkninger har nemlig intet med pistolens mærkning at gøre.
På nogle pistoler har producenten også sat en kopi af serienummeret i fx pibe og slæde, men det er i denne sammenhæng uvæsentligt, serienummeret knytter sig nemlig kun til rammen.
Jeg kiggede lidt på de links jeg fik vedr. eksport fra USA, og det er meget besværligt og dyrt, som det allerede er nævnt. Jeg kigger meget specifikt efter en ZEV Technologies slæde til min Glock 34 Gen 4 i sort. Der findes forskellige modeller: Dragonfly, Orion og Omen - alle til ca. 5-700$. Jeg har talt med Brownells om det, men de kan desværre ikke skaffe dem, da det ellers er langt den nemmeste løsning. Ikke noget papir bøvl eller noget qua den måde deres forretning er sat op på.
En anden løsning jeg har tænkt på er at købe den i Canada. De må gerne eksportere den slags uden den vanvittige dokumentation. Jeg har dog ikke kunnet finde en til netop min pistol hos de forhandlere som ZEV lister på deres hjemmeside. Jeg må fortsætte min søgen....

/Sune
- Gunslinger
- This member is
- Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 18 times
JRexA skrev: ↑4. jun 2019, 15:21Største problem er nok Eksporttilladelsen, fra USA.

Det skal tilføjes at selvom man er villig til at betale de høje gebyrer, er det langt fra sikkert sælgeren gider døje med indhentning af eksporttilladelse osv. Han risikerer jo at bruge masser af tid på det, og kunden så springer fra grundet for lang behandlingstid. Det er formodentligt også derfor Brownells siger nej. Det er for bøvlet. Iøvrigt tager de fleste eksportører 10% af varens pris i kommision. Dette er udover State Department's $250 export fee.
ZEV laver fede slæder, ingen tvivl om det. Dog siger min erfaring mig, at kan den tilladelsespligtige ting ikke findes i Europa, er det ikke værd at bruge tid og penge på. Husk også 5-8% told af både varens pris og fragtpris, derpå 25% moms og slutteligt Pest DK's gebyr på 160kr.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 546 times
- Been thanked: 633 times
... og lander den i hænderne hos Pest Nord, så ryger den retur og man kan starte forfra

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- This member is
The Duke, i Tyskland, har listet ZEV Produkter/Slides.
https://www.theduke.de/en/produkt/gun-a ... zev-socom/
https://www.theduke.de/en/produkt/gun-a ... dragonfly/
Der er flere, her fra forum, der har gode erfaringer, med The Duke.
T-Rex
T-Rex
-
- Silver Member
Fedt med så mange tilbagemeldingerJRexA skrev: ↑7. jun 2019, 04:11The Duke, i Tyskland, har listet ZEV Produkter/Slides.
https://www.theduke.de/en/produkt/gun-a ... zev-socom/
https://www.theduke.de/en/produkt/gun-a ... dragonfly/
Der er flere, her fra forum, der har gode erfaringer, med The Duke.

Jeg har set på de 2 links og kunne umiddelbart se at de 2 ZEV slæder er til Glock 17, men jeg har skrevet til dem for at spørge om de kan skaffe dem hjem til Glock 34 Gen4. Så må jeg se hvad de svarer.
/Sune
-
- This member is
En Glock 17 og 34 skulle være kompatible, når det gælder slæder.
https://www.northeastshooters.com/xen/t ... ion.90376/
T-Rex
T-Rex
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 196 times
Re: Hvad er reglerne for Import af ny slæde til pistol?
Nu er det så at jeg bliver lidt nysgerrig!
Kan man godt ha' 2 slæder til sin pistol ligesom man kan ha 2 piber???
Bliver slæden registreret som et vekselsæt eller bare en reservestump eller slet ikke registreret??
Kan man godt ha' 2 slæder til sin pistol ligesom man kan ha 2 piber???
Bliver slæden registreret som et vekselsæt eller bare en reservestump eller slet ikke registreret??
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
En slæde er bare en reservedel, den bliver ikke registreret. En pibe ligeså. HVIS altså begge dele ikke ændrer på pistolen.
Hvis fx piben er i en anden kaliber, så er det et vekselsæt, og skal registreres.
Jeg vil tro at en længere pibe/slæde ligeledes er et vekselsæt, da det ændrer på pistolens totallængde.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 546 times
- Been thanked: 633 times
Njaaa... er der ikke mange dele som gør det?Fast Fumble skrev: ↑10. jun 2019, 21:18En slæde er bare en reservedel, den bliver ikke registreret. En pibe ligeså. HVIS altså begge dele ikke ændrer på pistolen.
Hvis fx piben er i en anden kaliber, så er det et vekselsæt, og skal registreres.
Jeg vil tro at en længere pibe/slæde ligeledes er et vekselsæt, da det ændrer på pistoljens totallængde.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Jo, men da registreringen også går på totallængde og pibelængde, tror jeg at det kræver registrering hvis dette ændres.Ras.Killing skrev: ↑10. jun 2019, 21:47Njaaa... er der ikke mange dele som gør det?Fast Fumble skrev: ↑10. jun 2019, 21:18Jeg vil tro at en længere pibe/slæde ligeledes er et vekselsæt, da det ændrer på pistoljens totallængde.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
Interessant. Kan se ZEV slæderne koster en 5000 bobs. Hvad koster en stock slæde til 34 og 17? Det kunne da være sjovt at købe et par og lave NVF slæder med fede udfræsninger. Hvis der er marked for det.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser
-
- Gold Member
Okay, men det er tidligt om morgenen her hvor jeg befinder mig så "here goes ....."Fast Fumble skrev: ↑10. jun 2019, 21:53Jo, men da registreringen også går på totallængde og pibelængde, tror jeg at det kræver registrering hvis dette ændres.Ras.Killing skrev: ↑10. jun 2019, 21:47Njaaa... er der ikke mange dele som gør det?Fast Fumble skrev: ↑10. jun 2019, 21:18Jeg vil tro at en længere pibe/slæde ligeledes er et vekselsæt, da det ændrer på pistoljens totallængde.
Nej en ny LÆNGERE pibe skal ikke registreres men en kortere pibe som bringer totallængden ned under 210mm MÅSKE, den vil nok ikke blive accepteret, derfor har vi jo en Glock-17-DK.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Du lyder som om du har faktuel viden?
Hvor har du fra, at en nændring af pistolens totallængde ikke kræver ny registrering (eller registrering af vekselsæt)?
Jeg kan garantere, at en ny pibe, som bringer totallængden ned under 210mm, ikke blot kræver ny registrering, men også stensikkert vil blive afvist af SKV.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Silver Member
I følge Leo fra Glockparts koster en standard Glock slæde ca. 3.500kr - vel og mærket en "stripped" slæde. Han har oplyst, at han er i gang med et projekt med fræsning og at det vil komme på hans hjemmeside når de er klar. Ved ikke hvornår det er... Men jeg synes det er fedt at han gør det.Ninjakebab skrev: ↑11. jun 2019, 01:41Interessant. Kan se ZEV slæderne koster en 5000 bobs. Hvad koster en stock slæde til 34 og 17? Det kunne da være sjovt at købe et par og lave NVF slæder med fede udfræsninger. Hvis der er marked for det.
/Sune
-
- Gold Member
Det er faktisk det jeg siger, en pibelængde som bringer totallængden NED ikke går ifht. SKV. men op er ikke noget problem.Fast Fumble skrev: ↑11. jun 2019, 08:51
Du lyder som om du har faktuel viden?
Hvor har du fra, at en ændring af pistolens totallængde ikke kræver ny registrering (eller registrering af vekselsæt)?
Jeg kan garantere, at en ny pibe, som bringer totallængden ned under 210mm, ikke blot kræver ny registrering, men også stensikkert vil blive afvist af SKV.
Din opfattelse af at en forøgelse af totallængden ikke er ok er nok noget som du står ret alene med (tror jeg) den deles ihvertfald ikke af nogen af de forhandlere som jeg har kontaktet i dag. Deres udmelding var helt klar: "Hvis kaliberen er den samme og pistolen stadigvæk overholder mindst de 210mm med piben monteret, så kommer du bare forbi og henter, husk lige dit våbenkort"
Nu bruger du jo ordet "tror" flere gange i dine indlæg her i tråden, så angående faktuel viden, hvor har du din fra? eller er det bare noget som du "tror"?
Måske kunne vi så engang i fremtiden komme frem (eller rettere tilbage) til spørgsmålet om import af en slæde og om den skal registreres.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Det var lidt uklart for mig hvad du mente med "men en kortere pibe som bringer totallængden ned under 210mm MÅSKE". For mig er det nemlig soleklart, at det ikke er lovligt, og derfor heller ikke kan registreres hos SKV.
Det var derfor jeg spurgte - fordi jeg gerne ville vide om du har faktuel viden, og hvor den viden stammer fra. SKV registrerer nemlig pistolens pibelængde og totallængde, og det undrede mig derfor, hvis det kunne ændres, uden at man behøvede ændre registreringen hos SKV. Og det undrer mig stadig.Rigsby skrev: ↑11. jun 2019, 17:15Din opfattelse af at en forøgelse af totallængden ikke er ok er nok noget som du står ret alene med (tror jeg) den deles ihvertfald ikke af nogen af de forhandlere som jeg har kontaktet i dag. Deres udmelding var helt klar: "Hvis kaliberen er den samme og pistolen stadigvæk overholder mindst de 210mm med piben monteret, så kommer du bare forbi og henter, husk lige dit våbenkort"
Jeg tror ikke det er nok at en forhandler vil sælge dig slæden, du skal nok sikre dig, at SKV også finder det er acceptabelt.
Ja, jeg bruger ordet "ved" for at signalere, at det er noget jeg ved. Når jeg bruger ordet "tror", er det for at signalere, at det er noget jeg ikke er sikker på. Min faktuelle viden var - som man kan se i mit indlæg - kun omkring slædelængde under 210mm, og den viden har jeg fra våbenloven.
Omkring indkøb af længere slæde, har jeg brugt "tror", fordi jeg ikke er sikker. Og jeg tænker egentlig at den eneste måde at blive "sikker" på, er det at spørge enten SKV eller JM.
Ja, det er vel allerede belyst? Er slæden samme længde som originale - så ingen problem, ingen registrering, det er bare en reservedel.
Gør slæden (/piben) pistolens totallængde kortere end 210mm, så er det ulovligt. Gør slæden (/piben) pistolens totallængde længere eller kortere, så er det ikke soleklart om det kræver ændret registrering ved SKV. Det bør man nok spørge SKV om, hvis det bliver aktuelt.
Et andet eksempel hvor registrering er påkrævet: Før indførelsen af GrovFri klassen i DGI regi, ville en pistol registreret ved SKV/Vingsted skulle registreres om ved SKV/Brøndby, hvis man monterede optisk sigtemiddel på den. DGI havde nemlig ingen klasser til den type sigtemiddel, og kunne derfor ikke registrere våben med optisk sigte.
(Dette er blot et eksempel på at man let kan lave ændringer på en pistol, som kræver ændret registrering hos SKV).
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Gold Member
Se det var da ikke så svært, tak for svaret !Fast Fumble skrev: ↑11. jun 2019, 22:50
Ja, det er vel allerede belyst? Er slæden samme længde som originale - så ingen problem, ingen registrering, det er bare en reservedel.
-
- This member is
Bare for at være lidt pernitten..Fast Fumble skrev: ↑11. jun 2019, 22:50
Ja, jeg bruger ordet "ved" for at signalere, at det er noget jeg ved. Når jeg bruger ordet "tror", er det for at signalere, at det er noget jeg ikke er sikker på. Min faktuelle viden var - som man kan se i mit indlæg - kun omkring slædelængde under 210mm, og den viden har jeg fra våbenloven.
Omkring indkøb af længere slæde, har jeg brugt "tror", fordi jeg ikke er sikker. Og jeg tænker egentlig at den eneste måde at blive "sikker" på, er det at spørge enten SKV eller JM.

Walther P38/P1 har for eksempel slæde, der slet ikke når ud, til spidsen, af piben.
Og på mange .22LR Pistoler, der slutter slæden(bundstykket), hvor piben starter.
Og Ja, der er en anden grænse, under DGI, nemlig at afstand, mellem forreste og bagerste sigtemiddel ikke må overstige 220mm, men så længe pistolen passer, i "Boksen" og pibelængde er under 165mm, så kan slæden være så lang, som man ønsker.
T-Rex
T-Rex
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Nådada, var der et enkelt sted hvor jeg ikke fik skrevet "slæden/piben". Det må du meget undskylde. Jeg tror nu godt de fleste forstod meningen alligevel.JRexA skrev: ↑12. jun 2019, 02:53Bare for at være lidt pernitten..![]()
. Slædelængden har ikke en grænse, på 210mm... Det er pistolens totallængde, der ikke må komme under, 210mm. Og med en pistol, på 210mm totallængde, der er slæden meget sjældent, 210mm lang.
(Og ja, du ved det jo godt)
Walther P38/P1 har for eksempel slæde, der slet ikke når ud, til spidsen, af piben.
Og på mange .22LR Pistoler, der slutter slæden(bundstykket), hvor piben starter.
Det er så det jeg stadig forholder mig tvivlende til.
Da SKV registrerer pistolens pibelængde og totallængde, TROR jeg stadig, at man, hvis man ændrer på pistolens fx totallængde, skal have ændret det i registreringen ved SKV, og jeg er SIKKER på at i tilfælde. hvor man ændrer pistolen så den ikke længere passer i fx DGI's konkurrenceregler, er nødt til at få pistolen registreret hos SKV i et forbund, hvor pistolen faktisk passer i konkurrencereglerne.
Men nu kan der vist ikke koges mere suppe på den høne.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Gold Member
Næh, jeg er jo ikke clairvoyant, jeg troede faktisk at du mente slæden, præcis som du skrev!Fast Fumble skrev: ↑12. jun 2019, 10:29
Nådada, var der et enkelt sted hvor jeg ikke fik skrevet "slæden/piben". Det må du meget undskylde. Jeg tror nu godt de fleste forstod meningen alligevel.
-
- This member is
Nu er det totallængde, loven taler om, når vi snakker om 210 mm, og ikke længde på slæde, eller pibe/slæde, så du er fortsat ikke særlig præcis.Fast Fumble skrev: ↑12. jun 2019, 10:29
Nådada, var der et enkelt sted hvor jeg ikke fik skrevet "slæden/piben". Det må du meget undskylde. Jeg tror nu godt de fleste forstod meningen alligevel.
Men nu kan der vist ikke koges mere suppe på den høne.

T-Rex
T-Rex