Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Patrone » 9. jun 2019, 12:26

En bekendt har netop etableret en lille havedam på sin grund, og anvendte ved den anledning en lidt speciel sten, der har ligget til pynt på matriklen. Stenen bærer præg af kontinuerlig slitage, og jeg undrer mig over, hvad den kan have været brugt til? Et solidt stenkast fra grunden ligger Danmarks ældste vandmølle (Kaleko Mølle - i dag et museum), der kan dateres helt tilbage til 1400-tallet. dette kan have et sammenhæng. Jeg håber at i herinde kan hjælpe med at identificere stenens oprindelse :)

- Patrone
IMG_3697.jpg
IMG_3698.jpg
IMG_3699.jpg
IMG_3700.jpg
IMG_3701.jpg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Kode1303 » 9. jun 2019, 17:28

Måske en lejesten, hvor en lodret træaksel i en mølles mekanisme hviler. Der findes i hvert fald leje- og akselsten, det har været anvendt til vandrette træaksler.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Elbæk » 11. jun 2019, 13:45

Det er mest sandsynligt en leje- eller akselsten fra en vandmøle, omend den også kan stamme fra andre typer anlæg, f.eks. anlæg hvor man har anvendt heste eller okser som trækkraft frem for vand.

Størrelsen og formen antyder at der har været tale om en mindre mølle, tilknyttet en større jordbesiddelse. Den er svær at datere præcist, men tager vi udgangspunkt i teorien om at den er fra en mindre "privat" mølle, så havde disse deres største udbredelse før 1550.

Jeg synes personligt at det er synd at udsætte den for yderligere erosion ved at bygge den ind i en vandinstallation på den måde.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Kortmentyk » 11. jun 2019, 13:58

Jeg tror det er en sten der er blevet brugt til at kværne korn på. Jeg tænker at stenen har ligget ned og at der i hullet har stået en aksel som har styret en sten der har kørt oven på den du har der. Det ser ud som om din sten er slidt konkav omkring akselhullet.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Elbæk » 11. jun 2019, 14:11

Kortmentyk skrev:
11. jun 2019, 13:58
Jeg tror det er en sten der er blevet brugt til at kværne korn på. Jeg tænker at stenen har ligget ned og at der i hullet har stået en aksel som har styret en sten der har kørt oven på den du har der. Det ser ud som om din sten er slidt konkav omkring akselhullet.
Kværnsten er nemme at kende, det her er ikke en. På en kværnsten vil hele den aktive flade være plan (også omkring hullet) - og langt de fleste vil tillige have indhuggede spor i de aktive flader på både øvre og nedre kværnsten, selv hvis indhuggede spor ikke er synlige, så mangler overfladen på den viste sten de spor efter slid som en kværnsten vil vise.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Kleth » 11. jun 2019, 14:14

Kortmentyk skrev:
11. jun 2019, 13:58
Jeg tror det er en sten der er blevet brugt til at kværne korn på. Jeg tænker at stenen har ligget ned og at der i hullet har stået en aksel som har styret en sten der har kørt oven på den du har der. Det ser ud som om din sten er slidt konkav omkring akselhullet.
Du tænker på noget lignende :thumbup:
Billede
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Elbæk » 11. jun 2019, 14:25

Kleth skrev:
11. jun 2019, 14:14
Kortmentyk skrev:
11. jun 2019, 13:58
Jeg tror det er en sten der er blevet brugt til at kværne korn på. Jeg tænker at stenen har ligget ned og at der i hullet har stået en aksel som har styret en sten der har kørt oven på den du har der. Det ser ud som om din sten er slidt konkav omkring akselhullet.
Du tænker på noget lignende :thumbup:
Billede
Den type er udbredt i Sydeuropa og Mellemøsten, men ikke i Danmark.

Jeg kan godt se en overfladisk lighed mellem den viste sten og den nedre kværnsten fra sådan en kværn, men overfladen mangler fuldstændig synlige slidspor og lader ikke til at være så omdannet/eroderet at sådanne helt kan være forsvundet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af C-X » 11. jun 2019, 14:47

Det er en parasolfod lavet i formning, i folkeskolen anno 3021 f.v.t. :smile:

Elbæk, din mængde af næsten komplet ubrugelig viden imponerer mig til stadighed :respekt:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Kortmentyk » 11. jun 2019, 15:50

Jeg er helt med på hvordan en traditionel møllesten ser ud. Det jeg tænkte på er præcis sådan en som kleth har fundet et billede af.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Refraktorius » 12. jun 2019, 13:15

Kortmentyk skrev:
11. jun 2019, 15:50
Jeg er helt med på hvordan en traditionel møllesten ser ud. Det jeg tænkte på er præcis sådan en som kleth har fundet et billede af.
Vil den ikke skulle have et gennemgående (eller i det mindste væsentligt dybere) hul i midten?
Pinden i midten skal optage momentet, og med den lave fordybning i stenen her, får man aldrig en aksel til at blive siddende.

Men den vil fint kunne fungere som et leje, der kun skal optage et tryk ned mod stenen, som den Elbæk beskriver.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Elbæk » 12. jun 2019, 13:30

Refraktorius skrev:
12. jun 2019, 13:15
Kortmentyk skrev:
11. jun 2019, 15:50
Jeg er helt med på hvordan en traditionel møllesten ser ud. Det jeg tænkte på er præcis sådan en som kleth har fundet et billede af.
Vil den ikke skulle have et gennemgående (eller i det mindste væsentligt dybere) hul i midten?
Pinden i midten skal optage momentet, og med den lave fordybning i stenen her, får man aldrig en aksel til at blive siddende.

Men den vil fint kunne fungere som et leje, der kun skal optage et tryk ned mod stenen, som den Elbæk beskriver.
Den findes både i varianter med selve stenen som leje (som ville medføre slid som det ses på den indledningsvis viste røde grantisten) eller med en fastmonteret aksel som på det viste billede.

Udfordringen er dog, ifm. tolkningen af et dansk fund, at denne type kværn er af Middelhavs/Mellemøstlig udbredelse og oftest fremstillet i lettere og mere porøse stenarter end granit.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Wildlife » 12. jun 2019, 14:53

Refraktorius skrev:
12. jun 2019, 13:15
Kortmentyk skrev:
11. jun 2019, 15:50
Jeg er helt med på hvordan en traditionel møllesten ser ud. Det jeg tænkte på er præcis sådan en som kleth har fundet et billede af.
Vil den ikke skulle have et gennemgående (eller i det mindste væsentligt dybere) hul i midten?
Pinden i midten skal optage momentet, og med den lave fordybning i stenen her, får man aldrig en aksel til at blive siddende.

Men den vil fint kunne fungere som et leje, der kun skal optage et tryk ned mod stenen, som den Elbæk beskriver.
Jeg er også på den vogn der siger at det har været det nederste leje i en vertikal opstilling.

Bemærk også at stenen ikke er plan på undersiden, men har været nedsat i et underlag der er tilpasset stenens facon.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Kortmentyk » 12. jun 2019, 15:09

Refraktorius skrev:
12. jun 2019, 13:15
Kortmentyk skrev:
11. jun 2019, 15:50
Jeg er helt med på hvordan en traditionel møllesten ser ud. Det jeg tænkte på er præcis sådan en som kleth har fundet et billede af.
Vil den ikke skulle have et gennemgående (eller i det mindste væsentligt dybere) hul i midten?
Pinden i midten skal optage momentet, og med den lave fordybning i stenen her, får man aldrig en aksel til at blive siddende.

Men den vil fint kunne fungere som et leje, der kun skal optage et tryk ned mod stenen, som den Elbæk beskriver.
Den lodrette aksel kan vel også være fikseret i et leje i toppen?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af HappyNanoq » 12. jun 2019, 15:25

Syntes jeg på et nordjysk museum har set noget lignende, men som en sten gravet i jorden, til at være omdrejningspunkt for en låge i et vildthegn/dyreindhegning.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Lassescout » 12. jun 2019, 15:34

HappyNanoq skrev:
12. jun 2019, 15:25
Syntes jeg på et nordjysk museum har set noget lignende, men som en sten gravet i jorden, til at være omdrejningspunkt for en låge i et vildthegn/dyreindhegning.
Ja, den køber jeg. Selvom der ligger en mølle i nærheden, behøver den ikke at have noget med mølleri at gøre. Den kan have båret en portstolpe. Er der ikke et lokalmuseum man kan spørge?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Kleth » 12. jun 2019, 19:47

Jeg fandt det her billede, godt nok fra en anden verdensdel. Stenen til venstre minder en del om udformningen af OPs sten; jeg synes i hvert fald jeg kan ane en konisk forhøjning omkring hullet
Billede
http://www.museumsofmayo.com/belcarra/quern-stones.htm

Og en mere, fra Norge
Billede
https://per-storemyr.net/2015/12/13/bea ... ing-grain/
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Thors24 » 12. jun 2019, 20:32

Hvis det bare var en lejesten, hvorfor er der så en "krave om hullet? Det måtte vel være nok at hugge et hul til akslen?
Jeg syntes det ser ud til at der er noget der har slidt stenen omkring lejehullet.
???

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af HappyNanoq » 12. jun 2019, 21:46

Tror Kleth har svaret på denne her, med stenen fra Norge.

Sten for håndkværn.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvad har denne udformede sten været brugt til?

Indlæg af Raptor357 » 12. jun 2019, 21:51

Jeg tænker møllesten der er blevet skadet og genanvendt som noget andet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar