Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Mito » 16. jun 2019, 13:56

Jeg opdagede for nogle måneder siden at på mit IGB løb (M14x1 gevind) med en IGB Shark kompensator var kompensatoren begyndt at ”hænge med mulen”.
Min første tanke var at pistolen havde fået et stød og derfor rettede jeg det bare op igen og skød lystigt videre (Med MagTech 115 grain), men nu er det sket igen og det er denne gang med garanti ikke fordi pistolen har været udsat for stød, slag eller knæk.
IGB Shark hængemule.jpg
IGB Shark old model på retteskinne.jpg
Jeg har været inde på IGBs hjemmeside og der har jeg set at den nye model Shark kompensator er blevet gjort stærkere med en gennemgående topforstærkning og jeg har nu skrevet dem en mail og bedt om en forklaring, men er det virkeligt gastrykket som gør det her? For hvis det er trykket må man jo sige at det skubber i den rigtige retning.
IGB Shark new model.jpg
IGB Shark new model.jpg (60.44 KiB) Vist 10352 gange
Som nævnt var det første gang med MagTech 115 grain og denne gang er det så med hjemmeladet 125 grain kugle og 360 m/s.

Er der nogensinde nogle af jer der har set noget lignende?

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Grendel » 16. jun 2019, 14:09

Hvordan er din træfning med "Mulen", det ser ud som om, der er messing afsmitning på forreste kammer i toppen?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Mito » 16. jun 2019, 14:27

Grendel skrev:
16. jun 2019, 14:09
Hvordan er din træfning med "Mulen", det ser ud som om, der er messing afsmitning på forreste kammer i toppen?
Jeg har haft nogle mærkelige skydninger hvor mine skud har været spredt ud over hele skiven og jeg skulle jo nok have opdaget det noget før men jeg havde ikke troet at en rettesskinne skulle være en del af mit værktøjssæt til skydebanen.
Første gang det skete var der i øvrigt også grater i udgangen på kompensatoren så det kunne være gået helt galt men her i anden omgang fik jeg stoppet inden der blev fysisk kontakt mellem projektil og kompensator.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Grendel » 16. jun 2019, 14:37

Du kan måske lodde en smal metal skinne på toppen af kompen? For at forhindre den i at hænge senere :smile: tænker der ikke er materiale nok til trykket?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Mito » 16. jun 2019, 14:41

Grendel skrev:
16. jun 2019, 14:37
Du kan måske lodde en smal metal skinne på toppen af kompen? For at forhindre den i at hænge senere :smile: tænker der ikke er materiale nok til trykket?
En ny opgraderet Shark kompensator koster knapt EUR 60,- så jeg tror ikke det kan betale sig at bruge for meget tid på en hjemmelavet opgradering men jeg undre mig stadig over at jeg igennem en del år har skudt uden problemer og nu er det pludseligt sket et par gange inden for relativet kort tid?????

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Ninjakebab » 17. jun 2019, 08:54

Ved du hvad materiale den er lavet i? Udfra billedet er det godt nok heller ikke meget materiale tilbage til at holde formen. Jeg ville personligt aldrig lave den så tynd.

Har aldrig set en kompensator deformere pga. trykket på den måde, men udfra konstruktionen overrasker det egentlig ikke så meget.
Ved enden af løbet er gastrykket i omegnen af 200 bar ved 9x19mm (selvfølgelig meget afhængig af ammunition og løbslængde). Afhængig af effektiviteten af kompensatoren er det noget af et tryk nedad den får ved hvert skud. Hvis hvert skud kun deformerer konstruktionen et par µm, så vil du stadig se tydelig deformation efter 1000 skud.

Jo bedre kompensatoren er ift. udnyttelse af gasserne, jo mere vil den i princippet deformere :fun:
Det kunne tyde på Shark er klar over problemet. Måske du kan få pengene tilbage, eller få en opgradering til den nye model hvis du sender dem billederne?
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Mito » 17. jun 2019, 09:36

Ninjakebab skrev:
17. jun 2019, 08:54
Ved du hvad materiale den er lavet i? Udfra billedet er det godt nok heller ikke meget materiale tilbage til at holde formen. Jeg ville personligt aldrig lave den så tynd.

Har aldrig set en kompensator deformere pga. trykket på den måde, men udfra konstruktionen overrasker det egentlig ikke så meget.
Ved enden af løbet er gastrykket i omegnen af 200 bar ved 9x19mm (selvfølgelig meget afhængig af ammunition og løbslængde). Afhængig af effektiviteten af kompensatoren er det noget af et tryk nedad den får ved hvert skud. Hvis hvert skud kun deformerer konstruktionen et par µm, så vil du stadig se tydelig deformation efter 1000 skud.

Jo bedre kompensatoren er ift. udnyttelse af gasserne, jo mere vil den i princippet deformere :fun:
Det kunne tyde på Shark er klar over problemet. Måske du kan få pengene tilbage, eller få en opgradering til den nye model hvis du sender dem billederne?
Kompensatoren er lavet af aluminium og så vidt jeg kan mærke er det ikke engang noget af en specielt hård/sej kvalitet, hvad angår designet har du nok ret i at det er for svagt da der ikke er andre firmaer end IGB i Østrig der ser ud til at bruge det her "åben på 3 sider design" og hvis fotoet på deres hjemmeside er en indikation er de jo også gået over til noget med lidt mere aluminium.

Men jeg undre mig stadig over at det er begyndt at ske nu, jeg har haft løbet siden jeg købte min Gen 3 fra ny hos Hunters House, men det har måske noget at gøre med materiale træthed i aluminiummet på samme måde som man ser i flydele?

Som du foreslår har jeg allerede i går sendt en mail med foto til IGB i Østrig og bedt dem om en forklaring og med lidt held får de måske dårlig samvittighed og sender mig den nye IGB Shark Kompensator jeg har bestilt gratis :biggrin:

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Ninjakebab » 17. jun 2019, 10:32

Åh ja, hvis det er alu er det slet ikke så mærkeligt. Modsat stål så vil alu kontinuert miste styrke, selv ved små bøjninger.
Du kan søge på "fatigue limit aluminium" på google, så kan du få indtryk af hvordan alu opfører sig kontra stål.

Jeg håber du får den nye udgave :DancingBanana:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Mito » 17. jun 2019, 10:37

Har lige fået denne besked fra IGB, der er sku SUPER service i Østrig :10:
IGB Ordre 17-6-2019.jpg

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Ras.Killing » 17. jun 2019, 10:50

Mito skrev:
17. jun 2019, 10:37
Har lige fået denne besked fra IGB, der er sku SUPER service i Østrig :10:

IGB Ordre 17-6-2019.jpg
Jep det er bare :thumbup: :thumbup: :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Mærkeligt IGB Glock 17 Gen. 3 kompensator problem/defekt

Indlæg af Mito » 6. jul 2019, 06:48

Så ankom postdiligencen endeligt fra Østrig, den nye kompensator er monteret og der er kun tilbage at få det afprøvet senere i dag.

Ændringerne fra IGB ser ud til at være:
- 3 låse pinolskruer på den nye mod 1 på den gamle
- Forstærkning i toppen på den nye som nok skulle forhindre at den går i stykker igen
- Længden på kompensatoren er reduceret så den ikke længere bliver strejfet at fjederføringen i oplåsnings øjeblikket
- Firmalogo på toppen og id på gevindet som er brugt (M14x1R) i bunden

Jeg kan varmt anbefale IGB efter denne oplevelse men jeg vil sige at hvis man køber et løb med gevind fra dem (Eller i det hele taget) så skal man vælger det amerikanske 1/2"x28 gevind (Gælder KUN 9mm) for så kan man nemlig bruge alle de amerikanske kompensator fabrikater/typer, M14x1R er meget europæisk og jeg tror det er mere brugt på rifler lavet i EU og næsten aldrig til håndvåben.

IGB løbet er i øvrigt også fuldt understøttet i kamret så det laver ikke buler i bunden af 9mm hylsterene som nogle af de originale Glock løb og det bliver man meget glad for hvis man vil genlade dem senere :smile:
20190706_055613_resized.jpg
20190706_055613_resized.jpg (34.28 KiB) Vist 9879 gange

Besvar