Hvilke whetstones skal man købe?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af ThomasRJ » 16. jun 2019, 16:33

Efter at have brugt Edge Pro, Tormek T-7 og Wicked Edge i lang tid, så er jeg blevet lidt hooked på at prøve noget frihånds slibning. Dertil kunne jeg godt bruge nogle gode råd til hvilke sten man skal købe.
Alle inputs er velkomne 😊

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af Martensit » 16. jun 2019, 19:37

En carborundumsten og en belgisk brokke, alt andet er lir og grejluderi :getout:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2019, 21:00

ThomasRJ skrev:
16. jun 2019, 16:33
Efter at have brugt Edge Pro, Tormek T-7 og Wicked Edge i lang tid, så er jeg blevet lidt hooked på at prøve noget frihånds slibning. Dertil kunne jeg godt bruge nogle gode råd til hvilke sten man skal købe.
Alle inputs er velkomne 😊
Jeg vil gerne give 50kr for din brugte wicked edge inklusiv ekstra udstyr og fragt :twisted:
jeg har slebet meget på carborundum, men de skal afrettes ofte.
jeg har en japansk wetstone købt hos axminister.co.uk. den er fin, men frihånds slibning bruger jeg i dag kun på min økse (jeg har kun en, men jeg ved hvordan man skal bruge den :mrgreen: ).

hvor fint vil du kunne slibe ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af ThomasRJ » 16. jun 2019, 22:27

Jeg er lidt af en nørd og en grejluder :glasses: så vil minimum op og ha noget mirrorpolish :)

Jeg overvejer lidt at købe shapton glass Stones 500-2000-8000 til en start, og så måske en eller anden 20.000’ish som supplement til. Men har ingen erfaring med frihåndsslibning overhovedet, så håber på nogle gode inputs fra nogen som har 😀

Ved godt at man kan købe nogle billige sten til en start, men vil hellere købe noget ordentligt fra starten, istedet for at skulle købe 2 gange 😊

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2019, 22:43

Min ydmyg erfaring med frihånd er at ægen bliver “buet” fordi man ikke holder vinklen konsekvent. Åg så kan man lige så godt bruge læder til poleringen.

Men de sten axminster sælger kan jeg godt anbefale. Min sten er så bare små 10 år gammel og jeg ved ikke hvilke sten det præcist er.
https://www.axminster.co.uk/japanese-fi ... es-ax20288
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af ThomasRJ » 16. jun 2019, 23:59

Frihånd vil altid give en konvex æg, og det er også det jeg søger, da jeg har andre rigs til at lave flatgrind og konkav æg 😊

Er også for at have en hurtig måde til touch up’s til køkkenknivene, så man ikke behøver ind og sætte alt muligt op. Tænker det er let lige at have til at ligge i en køkkenskuffe.

Vil prøve at kigge lidt på de sten de har på den side 😀 mange tak

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af Martensit » 17. jun 2019, 09:59

Personligt bruger jeg DMT diafold slibesten. Jeg mener de hedder 240/320 og 600/1200, og så en læderrem med autosol på, hvis der skal poleres, eller en belgisk brokke.
I min egen jagt på en god æg er jeg kommet frem til, at en æg sat ordentligt med korn 600 kan skære i længere tid end en spejlpoleret æg, og med ganske glimrende resultater medmindre man går efter at den skal kunne flække kønshår fra en myg.
En æg med korn 600 er især praktisk i køkkenet, da man ikke behøver at bekymre sig om hvad gæster i køkkenet gør ved éns knive der er blevet pussenusset om i timevis, og man kan vedligeholde med en diamant- eller keramisk stav. (jeg bruger ofte rodfrugter og det gør næsten ondt når man kan høre at kniven går i noget grus eller en lille sten lige efter man har ordnet den :cry:)
Hvis du vil have en sten til hurtigt arbejde i køkkenet er det vigtigste at du vælger en sten der ikke behøver at ligge i blød en halv time inden brug. Her er både diamant, keramiske sten og sten som belgisk brokke ret handy. Og så er der forskel på hvor godt forskellige sten "skærer" ved samme kornstørrelse, alt efter hvor skarpt/aggressivt stenens materiale er. Det er en ren jungle at holde styr på.
Sidst jeg kiggede efter sten kiggede jeg på knivesandtools.nl, dictum feine werkzeuge, og finetools.com.

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af ThomasRJ » 17. jun 2019, 10:15

Det er også lidt derfor jeg kigger på shapton glass sones, da de er splash and grind, og ikke skal ligge og trække i vand 30min før man skal bruge dem. Jeg kan godt lide at flække hår, så vil gerne have nogle ret fine sten, og ved godt at det er overkill i langt de fleste tilfælde 🙈

Kan ikke bruge alm. strygestål på mine køkkenknive, da stålet er for hårdt. Hvis jeg skulle noget i den retning, så skulle det være et keramisk strygestål, men sten tiltaler mig bare meget mere.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af Martensit » 17. jun 2019, 13:02

Man kan diskutere om man synes om manden, men, Virtuovice på youtube har masser af videoer hvor han sliber knive, det kan give et indtryk af hvor aggressive stenene er, der bliver brugt forskellige fabrikater, og rigtig mange knive fra Bark River

En anden ting du kunne overveje, når det nu er feinschmeckeri vi er ude i er "scary sharp" konceptet med et stykke vådslipepapir på et helt plant stykke glas. Det er lidt mere besværligt end sten i forhold til "splash'n'go" princippet, men jeg har set folk opnå uhyggeligt skarpe resultater på den måde, og 'stenen' er så plan som det kan blive og skal ikke rettes af :smile:

Krage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. okt 2018, 20:33
Interesser: Jagt, Vildt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af Krage » 17. jun 2019, 17:33

Har en hel del erfaring med at frihåndsslibe (er snedker). Har brugt Shapton meget foruden en lang række andre. Shapton har ikke tendens til at give mirror polish (har kun brugt op til korn 8000). Så længe de er flade er de som alle andre sten mægtig fine. Jeg har ikke oplevet at der var forskel på sten ud over carborundum som bestemt virker men ikke er så nice ellers :smile:

Du skal til gengæld meget længere ned en 500 for at der sker noget. For Shapton ville jeg afgjort starte med en 120 sten og så arbejde mig op. Købte i sin tid en 220 sten til det grove, men måtte efterbestille en 120. Deres 1000 er i øvrigt mere som en grov 800 sten. Umiddelbart giver det ikke vildt meget mening at slibe meget længere.

Alt det der med at have en super fin sten til at fjerne grat er lidt overvurderet. Et par håndværker bukser giver ca. Samme effekt...

Læste engang at over korn 8000 var der ingen målbar forskel på skarpheden og min erfaring er at over 2000 er det slut med den praktiske forskel. Til daglig bruger jeg kun en Norton IB8 til stemmejern og til høvle slutter jeg sommetider af med en arkansas. Oliesten sviner meget mindre end vandsten og så går det meget hurtigere end jeg kan klare på Shapton stenene. Shapton bruger jeg kun til de høvle der er for brede til Norton.

Knive gider jeg slet ikke slibe på sten, de får en tur på en alm knivsliber med to skær. Kan jeg barbere mig med dem er det fint og gør det så igen når jeg ikke kan.

Hvis du kan lægge æggen blødt mod en negl og den holder fast er den rigeligt skarp, glider den af er det forfra. På det stadie kan du også barbere dig med den, men du slipper for bare pletter.

Alle de fine sten skal rettes af på en diamant sten og de er ret dyre hvis de skal være flade (og det skal de). Norton fx er der rigeligt med sandpapir (helst wet/dry).

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Hvilke whetstones skal man købe?

Indlæg af ThomasRJ » 17. jun 2019, 23:27

Mange tak for alle jeres inputs.

Det er til en start blevet til Chosera 400-800-3000 og en Kitayama 8000, og så må vi se om jeg bliver bidt af det, og senere hen skal have nogle endnu finere sten.

Jeg takker for råd omkring wet/dry sandpapir, men det er ikke rigtigt det jeg søger. Jeg søger nogle ægte japanske sten, med en lækker finish og følelse. Jeg har masser af wet/dry fra korn 200-10.000 og lapping film fra 9 micron til 0.05 micron, så det er ikke rigtigt det jeg er ude efter.

Og også mange tak for inputs fra snedkeren, men der er meget stor forskel på mejsler/stemmejern og køkkenknive. Hvis jeg starter på en 120grit sten på mine hårde og tynde køkkenknive, så vil jeg gøre mere skade end gavn, da æggen vil "chippe" og ødelægge kniven. Det laveste jeg som regel starter med på de knive er korn 400. Og at sige at der ikke er nogen mærkbar forskel når man går over korn 8000, den er jeg ikke helt enig i. Jeg kan på min Wicked Edge lave vanvittigt skarpe resultater, og der er meget stor forskel om jeg stopper ved 8k, eller jeg tager den hele vejen med stropper ned til 0.025micron (hvilket ca svarer til korn 1.000.000).

Jeg er lidt en nørd med nørd på, angående skarpe knive og håber ikke i opfatter mig som bedrevidende eller nedladende for det er slet ikke min hensigt. Jeg ville egentlig bare gerne have inputs fra en som har erfaring med gode vådslibesten og køkkenknive, da det er udenfor mit eget ekspertiseområde.


Edit: har tidligere uploadet en video til youtube, hvor jeg for sjov sleb en gammel smørrekniv op til "hairwhittling" på min Wicked Edge. Hvis det skulle have interesse kan i se videoen her. (Det er ikke den bedste videokvalitet, men det er meget nemmere at se hvad der sker, hvis i ser den i fullscreen)

youtu.be/4G2Uvm0T6s4

Besvar