Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagtvåben , Våben 2WW
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Been thanked: 2 times
Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?
Godt kæmpet, Tillykke 

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?
Sådan... Og tillykke...

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Stort tillykke, Det er lige det vi ville høre, og som flere skriver så kan den her sag måske danne præcedens for andre sager

- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Det er måske begrænset hvad den præcedens kan bruges til, Snazzy havde en blankvåbentilladelse der ikke ekskluderede halsknive.
Hvis det er på den baggrund han er frikendt, så kan det kun sikre dem som har sådan en tilladelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Bronze Member
- Interesser: Lovgivningen
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 59 times

Hvis der er interesse for påstand / tiltaltes forklaring må i lige gi' lyd :)
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Det er interessant, for domsafsigelsen medgiver, at kniven er ulovlig, men at du ikke med rimelighed har kunne vide dette, før du bestilte.
Forhåbentligt får vi snart en ordentlig revurdering af knivloven, hvor handling, ikke knivens udformning eller lovlige brug skal straffes.
Forhåbentligt får vi snart en ordentlig revurdering af knivloven, hvor handling, ikke knivens udformning eller lovlige brug skal straffes.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Jeg undrer mig over, at der ikke lægges vægt på de undtagelser, eller mangel på samme, der står i din blankvåbentilladelse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Ingsorsi
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Fedt. Har du så fået udleveret kniv minus snor?
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
En snor....
Hold kæft, hvor skriger det til himlen.
Godt, du blev frifundet, Snazzy!
Hold kæft, hvor skriger det til himlen.
Godt, du blev frifundet, Snazzy!
Frihed frem for alt
-
- Bronze Member
Vi lagde vægt på, at ud fra annoncen var kniven ikke afbilledet med snor / skede. det er så også det jeg lige siden starten af denne sag har påstået over for politimanden, her 2.5 år senere står vi så, mange penge er brugt, og ingen vegne er vi kommet.Flugteren skrev: ↑29. maj 2019, 18:28Det er interessant, for domsafsigelsen medgiver, at kniven er ulovlig, men at du ikke med rimelighed har kunne vide dette, før du bestilte.
Men ja, jeg kunne forstå det, hvis jeg var blevet fanget med kniven hængende om halsen.
I byretten blev jeg frifundet for den første part, netop at kniven er ulovlig, turen til Vestre Landsret gik på mangel af import tilladelse.
Dog ikke, måske jeg burde forhøre advokaten ;-)? Nej, kniven har ingen interesse for mig, jeg havde aldrig drømt om at bestille kniven hvis jeg havde nogen idé om sælger ville sælge en ulovlig snor med
Det er ufatteligt der skulle bruges så meget tid og penge på sådanne noget snot!
Tusind tak!
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
OKAY, det giver mening

EDIT: Når jeg nærlæser dommen, så skriver de jo også tydeligt at det drejer síg om INDFØRELSE af kniven...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Åhja, og derfor er kniven stadig konfiskeret - den er nemlig ulovlig.Langenge skrev: ↑29. maj 2019, 19:33OKAY, det giver mening
EDIT: Når jeg nærlæser dommen, så skriver de jo også tydeligt at det drejer síg om INDFØRELSE af kniven...
Du er nu blot frikendt for INDFØRELSEN, fordi din blankvåben tilladelse ikke giver lov til at indføre denne kniv, og du derfor skulle have haft en import tilladelse. Og frifindelsen nu, er baseret på at du ikke kunne gennemskue, at kniven ikke var dækket af din blankvåben tilladelse, og at du derfor skulle have søgt import tilladelse.
Ja, jura er en sjov labyrint. Uden den, var mange advokater fattigere.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Bronze Member
Ærligt, er jeg pisse ligeglad med kniven, det er 50 kr, jeg endda har fået tilbage fra sælgeren, så sagen har efterladt mig med 0 kr i plus/minus, selvfølgelig udover køreturen til Viborg og en helvedes masse søvnløse nætter.
Fast Fumble skrev: ↑29. maj 2019, 22:34
Åhja, og derfor er kniven stadig konfiskeret - den er nemlig ulovlig.
Du er nu blot frikendt for INDFØRELSEN, fordi din blankvåben tilladelse ikke giver lov til at indføre denne kniv, og du derfor skulle have haft en import tilladelse. Og frifindelsen nu, er baseret på at du ikke kunne gennemskue, at kniven ikke var dækket af din blankvåben tilladelse, og at du derfor skulle have søgt import tilladelse.
Men de havde også mere fritid! ;-) Jeg er bare glad for sagen er ovre nu. Lorte-sag!
-
- Newbie
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 1 time
Tillykke! Det var sgu da noget af en møgsag...
Og den har fået mig til, at tænke over min egen kabar kniv jeg har arvet fra min fatter.
Skeden var gennemrådden, og jeg bestilte for nogle år siden en ny. Nu har jeg så lige haft den oppe af skuffen, og ser der er et lille hul for enden man snildt kunne fastgøre en snor til.
Jeg har en blankvåbentilladelse på vej så den kan blive et lovligt samlerobjekt, men skal jeg nu frygte, at Etaten kan sigte mig for ejerskab af en "halskniv"i tilfælde af, at de roder huset igennem?
Og den har fået mig til, at tænke over min egen kabar kniv jeg har arvet fra min fatter.
Skeden var gennemrådden, og jeg bestilte for nogle år siden en ny. Nu har jeg så lige haft den oppe af skuffen, og ser der er et lille hul for enden man snildt kunne fastgøre en snor til.
Jeg har en blankvåbentilladelse på vej så den kan blive et lovligt samlerobjekt, men skal jeg nu frygte, at Etaten kan sigte mig for ejerskab af en "halskniv"i tilfælde af, at de roder huset igennem?
Kun hvis du har en snor i eller måske hvis der ligger en snor ved siden af. 

-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 232 times
- Been thanked: 215 times
Indtil for kort tid siden ville jeg have sagt klart NEJ!Daros skrev: ↑13. jun 2019, 14:00Tillykke! Det var sgu da noget af en møgsag...
Nu er svaret det modsatte. Medmindre det er en specielt fed skede, eller du har et særligt forhold til den, så ville jeg skille mig af med den - eller gemme den i det fjerneste hjørne af min bolig indtil politiet forhåbentlig bliver banket på plads.
Hilsen Kenneth
- Ingsorsi
- Gold Member
- Geografisk sted: Roskilde / København
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 27 times
Jeg tror at alle Mora-knive med plastic-skede har et hul i bunden. Så vidt jeg forstår fungerer hullet også som ventilation i tilfælde af at der kommer kondens ved temperaturskifte som kan få fugt til at sætte sig.Kenneth Jensen skrev: ↑13. jun 2019, 14:10Indtil for kort tid siden ville jeg have sagt klart NEJ!Daros skrev: ↑13. jun 2019, 14:00Tillykke! Det var sgu da noget af en møgsag...
Nu er svaret det modsatte. Medmindre det er en specielt fed skede, eller du har et særligt forhold til den, så ville jeg skille mig af med den - eller gemme den i det fjerneste hjørne af min bolig indtil politiet forhåbentlig bliver banket på plads.
Hilsen Kenneth
Mora-knive er nok nogen af de mest udbredte knive/dolke. Det er da helt vildt, hvis de alle med et slag skulle være blevet gjort ulovlige.
Hvem kan man kontakte for at få et bindende svar på, hvorvidt det kan have sin rigtighed?
-
- Newbie
- Been thanked: 1 time
Nej, det er bare en ganske almindelig skede ala den her: https://www.surplusstore.co.uk/ka-bar-1 ... -edge.html
Men jeg køber blot en ny. Skal dælme ikke have arvegodset tvangs-statsforvaltet
Men jeg køber blot en ny. Skal dælme ikke have arvegodset tvangs-statsforvaltet

- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Der er intet - som jeg har set, hørt eller læst - som tyder på at nogen, nogetsteds i etaten eller hos JM, mener at den klassiske Morakniv i plastskede er en halskniv.
Det som man kan observere er følgende:
1. Der er en øget fokus på halsknive hos politiet og toldvæsnet. Dette har medført en større mængde sigtelser på området end vi tidligere har set. Sigtelser hvor nogle er endt som tilståelsessager (ved at folk har betalt bøden), nogle er blevet frafaldet med administrativ konfiskation af kniven og en god håndfuld er endt med frifindelse i retten, desværre ikke med klokkeklar henvisning til at den givne kniv ikke var ulovlig, snarere med baggrund i andre teknikaliteter, således mangler der til stadighed en dommers ord for hvad der gør - og ikke - udgør en halskniv.
2. Man prøver, fra politiets side, grænserne af for hvad en halskniv egentlig er i rettens øjne. Dette har medført at der er blevet rejst sigtelser på baggrund af knive (retteligt; knivskeder) som falder uden for den gængse forståelse af hvad en halskniv er, men der har stadig (med mindre jeg overser noget) været tale om knive med en tydelig taktisk og/eller offensiv flair.
Flere af disse sigtelser venter stadig på at komme for en dommer, hvis de reelt nogensinde kommer det.
Ovenstående er ikke en holdbar situation - langt fra - men der ér trods alt stadig et godt stykke derfra og så til at frygte for lovligheden af sin klassiske Morakniv.
Der er ingen instans man kan kontakte, hverken som borger, producent, importør eller detailforhandler, og få "forhåndsgodkendt" en given kniv - går man rigspolitiet eller JM på klingen, er svaret altid at det i sidste ende er op til en dommer.
Jeg synes at man, i politiets ageren og forholden sig ifm. disse sigtelser, kan ane at politiet aktivt søger at der ikke falder domme, som kan give en mere fast definition af begrebet halskniv. Snarere søger man henimod at få folk til at tilstå (betale bøden) - eller tyr til administrative frafald af tiltale og konfiskation af den givne kniv. Ifm. de sigtelser som ér endt for en dommer, synes jeg at ane at anklagerens taktik - såfremt sagen ikke virker til at gå i dennes retning - er at få sagen afsluttet på anden vis end med noget, som på nogen måde kan anvendes til at definere begrebet halskniv. Vi så noget lignende ifm. sagerne om "enshåndbetjente" knive - og det er meget bekymrende rent retssikkerhedsmæssigt, at opleve hvis politiet aktivt søger at gøre brug af og fastholde en uklarhed i tolkningen af loven, frem for at søge imod en afklaring.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
Sørg for altid at gå i træsko el velcro-lukkede sko, for snørebånd kan sende dig hovedkuls i retten.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Crocs! Det understreger også man er så meget mand, at man ikke bekymrer sig over man ligner en tosse!Caspian1911 skrev: ↑13. jun 2019, 18:36Sørg for altid at gå i træsko el velcro-lukkede sko, for snørebånd kan sende dig hovedkuls i retten.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Jeg mener så at man netop BØR sendes direkte i fængsel, hvis man gå med crocs...Bofhenator skrev: ↑13. jun 2019, 18:41Crocs! Det understreger også man er så meget mand, at man ikke bekymrer sig over man ligner en tosse!Caspian1911 skrev: ↑13. jun 2019, 18:36Sørg for altid at gå i træsko el velcro-lukkede sko, for snørebånd kan sende dig hovedkuls i retten.

M.v.h. Timber

endte det med at koste dig jobs og lignende?Snazzy skrev: ↑1. jun 2019, 01:02
Ærligt, er jeg pisse ligeglad med kniven, det er 50 kr, jeg endda har fået tilbage fra sælgeren, så sagen har efterladt mig med 0 kr i plus/minus, selvfølgelig udover køreturen til Viborg og en helvedes masse søvnløse nætter.
Fast Fumble skrev: ↑29. maj 2019, 22:34
Åhja, og derfor er kniven stadig konfiskeret - den er nemlig ulovlig.
Men de havde også mere fritid! ;-) Jeg er bare glad for sagen er ovre nu. Lorte-sag!
-
- Bronze Member
Det eneste det endte med at koste mig var benzinen til Viborg, en masse sved og tårer, samt søvnløse nætter.
Det kostede mig ikke jobbet. :-)