ESAF skrev: ↑5. jul 2019, 14:19
Megatons skrev: ↑5. jul 2019, 14:01
ESAF skrev: ↑5. jul 2019, 13:27
Megatons skrev: ↑5. jul 2019, 13:19
Bofhenator skrev: ↑5. jul 2019, 13:06
Megatons skrev: ↑5. jul 2019, 12:55
Hej Alle
Om det er kort- eller langdistance ammunition bliver defineret på følgende måde,
Privat må du uden særlig tilladelse fra Politiet opbevare op til 1.000 langdistance- og 5000 kortdistancepatroner i de kalibre, du som skytte har tilladelse til via dit våbenlegitimationskort.
Rigspolitiets konklusion på kort- og langdistancepatroner er følgende; Ammunition, der bruges til skydeprogrammer på distancer op til 50 m, er kortdistanceammunition - på distancer over 50m anvendes langdistanceammunition. Opbevaringen skal ske i et godkendt EN1143-1 grade 0 skal (Jævnfør våbencirkulæret § 41).
https://www.dgi.dk/SKV/faq, hvor meget ammunition må jeg opbevare der hjemme.
Kan jeg med ro i sindet gøre følgende,
1. Jeg kan altså med god ro i sindet indkøbe 5000 stk. 9mm, hvis jeg skyder under 50 meter?
2. Får jeg problemer, hvis jeg begynder at skyde over 50 meter med de samme patroner, for så bliver patronen jo pludselig langdistance?
3. Hvis ikke jeg får problemer, ville jeg så kunne købe 6000 stk. 9mm, hvis jeg dokumentere, at 1000 stk. af dem er til langdistance og 5000 af dem er til kortdistance?
Hvor langt er jeg ude i hampen?
Et alternativ kunne være at søge om tilladelse til at opbevare den mængde ammunition du har brug for?
Det kunne være et punkt 4.

helt sikkert.
Men punkt 1-3, er jo ikke som sådan forkert at gøre, eller...
Jeg tror ikke du får 9mm luger til at gå som langdistancepatron... hvilke discipliner under forbundene vil du bruge den til?
Hvis du partout vil have 6000 patroner liggende i stedet for 5000, så må du have meget vægtige grunde og dermed burde du også kunne få tilladelse til det. Det er før set at der er givet tilladelse på baggrund af at der har været knaldtilbud på en eller anden kaliber.
Hvis du vil have et svar som du kan regne med, også efter der har været indbrud el. lign. så ring til AC og få et svar, og udbed dig en email med en skriftlig bekræftelse efter samtalen. Alt det andet er rent gætværk og hjemmefortolkning og du kommer ikke langt med det i byretten - der er du ude hvor du lige så godt kan købe 7000 patroner og lade være med at fortælle nogen om det (det sidste er ikke en opfordring, blot en eksemplificering)
Jamen de vil jo skulle bruges til de programmer, der dækker fra 25 m til 125 m pistolskydning. Dvs. til både kort- og langdistance skydning, over/under 50 meter.
Jeg ved ikke, om det er en vægtig grund, men jeg mener bare, at hvis man kan forsvare, at tage sit håndvåben med på arbejde, fordi man efter fyraften vil på skydebanen, ja, så kan jeg da sagtens forsvarer, at købe 1000 stk 9mm. til langdistance >50m og 5000 stk. 9mm. til kortdistance <50m. Jeg kan tilmed fremvise dokumentation for, hvorledes jeg har skudt de sidste mange måneder, skulle det blive nødvendigt.
Det lyder som om du er utroligt sikker i din sag, jeg kan ikke rigtigt, i det lys, forstå hvorfor du spørger
Venter du bare på at der er en der siger “du har helt ret i din fortolkning, køb løs!”, for så tror jeg du kommer til at vente længe. Jeg kan kun gentage min opfordring til at ringe til AC eller under mindste SKV og spørge til fortolkningen.
Nej, jeg er bestemt ikke sikker. Og jeg forventer aldrig, at folk giver mig ret i noget som helst. Men jeg har da helt klart et ønske om, at høre folk holdning og erfaring. Om man så vælger at bruge det til noget, er jo en anden sag.
Jamen jeg har haft fat i SKV og spurgt, om jeg får problemer, hvis jeg har 5000 stk. 9mm kortdistance under 50 meter og så vælger, at begynde at skyde langdistance over 50 meter, med det samme ammunition. Det kan der ikke svares på. Man mener at reglerne er klarer nok

De henviste så til 114 og der var det ikke voldsomt bedre.
Det jeg kan udlede af de samtaler er netop det jeg har skrevet herinde. Og at så længe man kan dokumentere, at man har anvendt sund fornuft og brugt lidt går den så går den, ja, så er det den tilgang man skal anvende. Men hvordan i alverden dokumentere du brug af sund fornuft...