Langtidsbrandrør. Split fra: Noget har sagt gevaldigt bang i Leicester (og en masse andre steder...)

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Langtidsbrandrør. Split fra: Noget har sagt gevaldigt bang i Leicester (og en masse andre steder...)

Indlæg af BentxBetjent » 7. jul 2019, 18:04

Så er der nok en i Frankfurt

https://www.bt.dk/udland/omfattende-eva ... demonteret
En bombe på 500 kilo fra Anden Verdenskrig blev søndag demonteret nær Den Europæiske Centralbanks hovedkvarter i Frankfurt efter en omfatttende evakuering af tusindvis af mennesker, skriver AP.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Langtidsbrandrør. Split fra: Noget har sagt gevaldigt bang i Leicester (og en masse andre steder...)

Indlæg af 10-22 » 7. jul 2019, 20:03

Lycon skrev:
7. jul 2019, 17:39
10-22 skrev:
7. jul 2019, 17:27
Tak,
Det er en vældig fin artikel og rigtig god gennemgang, var ikke klar over at der var så mange rydder der var omkommet.
Jeg tror dog ikke det var tykkelsen på celluloseskiven der der bestemte tidsangivelsen. Jeg ser ikke hvorfor de skal ændre på konceptet fra Limpet mines hvor det jo er styrken på acetone der bestemmer tiden, herfor de forskellige farvede ampuller. På samme måde er det styrken på kobber klorid der afgør forsinkelsen på Timepencil (Switch No.10).
Du har ret når vi taler om op til 12 timer, derefter så variere tykkelsen.
For the 1, 2, 6 and 12 hour delays, by varrying the concentration of the alcohol-acetone solution.

For the 24, 36, 72 and 144 hour delays, by varrying the thickness of the celluloid (thickness increases as delays incresse). The M19A2 detonator contains primer mixture, lead azide and tetryl.
http://michaelhiske.de/Allierte/USA/USN ... age199.htm
10-22

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Langtidsbrandrør. Split fra: Noget har sagt gevaldigt bang i Leicester (og en masse andre steder...)

Indlæg af Lycon » 7. jul 2019, 20:44

10-22 skrev:
7. jul 2019, 20:03
Du har ret når vi taler om op til 12 timer, derefter så variere tykkelsen.
Ja det ser jeg nu hvor jeg også har fået tid til at læse artiklen. :smile:
Smithsonian skrev:This could take minutes or days, depending on the concentration of acetone and the number of disks the armorers had fitted into the fuse. When the last disk weakened and snapped, the spring was released, the firing pin struck the priming charge and—finally, unexpectedly—the bomb exploded.
Besynderligt når det ikke var nødvendigt til Limpet minerne.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Langtidsbrandrør. Split fra: Noget har sagt gevaldigt bang i Leicester (og en masse andre steder...)

Indlæg af Refraktorius » 7. jul 2019, 23:05

Som jeg har forstået det, var det briterne der opfandt langtidsbrandrøret med celluloid/acetone og det amerikanske brandrør var mere eller mindre en kopi.
De kan sagtens have lavet justeringer ifht briternes.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar