Steyr Scout, nu i 6,5 Creedmoor

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Steyr Scout, nu i 6,5 Creedmoor

Indlæg af NSander » 8. jul 2019, 01:34

Jeg syntes lige jeg ville dele denne, for mig, nyhed.

Steyr er begyndt at producere en Scout serie, i 6,5 Creedmoor.

Jeg ved at den for nogle, især langdistance skytter, er vildt populær.

Den skulle koste det samme som alle de andre kalibre, og piben kommer med threaded munding, til montering af lyddæmper.

https://www.shootingillustrated.com/art ... creedmoor/

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Steyr Scout, nu i 6,5 Creedmoor

Indlæg af Marius » 8. jul 2019, 10:14

Imponerende at de har kunnet lave gevind på det bette løb :clap:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Steyr Scout, nu i 6,5 Creedmoor

Indlæg af C-X » 8. jul 2019, 11:23

En scout riffel til langdistance, det er bare ligesom om det er ved siden af grundtanken, om en hårdtslående og handy riffel. Det lugter lidt mere af 6,5 Needmore markedsføring.
Kunne man så få kurset, omtalt i artiklen, i DK og for menneskepenge, så ville jeg være game.

Jeg har altid været begejstret for konceptet, og min Marlin 1895 GBL er monteret med en 2-7x34 scout optik i QR montage og Ghost Ring Sight som back up - det er lækkert.

Med moderne, modulære rifler og systemer, så er det bare som om at Steyrs riffel er overflødig, om end jeg stadig begærer den. Dog har tankerne bag konceptet haft en stor nok indvirkning på mine riffel indkøb og ønsker gennem årene. Gerne korte, handy, thumper kalibre og lav forstørrelses optik i QR.

Lad os endelig nørde emnet i plenum.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Steyr Scout, nu i 6,5 Creedmoor

Indlæg af Flugteren » 8. jul 2019, 11:44

Steyr Scott har alligevel nogle år på bagen efterhånden. Jeg tror mest af alt, at Steyr snart udfaser riflen til fordel for noget andet/et nyt koncept, men de skal lige have de sidste penge trukket ud af et nichesegment.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Steyr Scout, nu i 6,5 Creedmoor

Indlæg af C-X » 8. jul 2019, 12:19

Uenig. Så længe der er jægere, der færdes til fods, vil konceptet være brugbart. Det har været så visionært, at vi ikke engang tænker over det længere, mens det er blevet integreret i mange moderne rifler. Hvis du er i tvivl, så kig på Canadas Tikka rifler.

Steyr har bare altid været dyre, fordi de har fastholdt en høj kvalitet. Åbenbart for dyre, da man har kunnet meget af det samme med en gammel krigsmauser, lettere modificeret. Mit bud er, at den type brugere de henvender sig til, ikke er de kunder, der smider om sig med penge. Andre segmenter betaler glædeligt vanvidspriser, se bare Blaser, hvor prisen langt overstiger fornuften (ingen kritik, folk må købe hvad de lyster).
Nu da Mossberg og Ruger kom med billigere alternativer, så kom de frem igen, men helt ærligt, det er jo ikke det samme som Steyrs finesser (integreret bipod, ekstra magasin i kolben, fødning over magasin, lav vægt osv.).

Men ja, tiltaget her, er for at tilpasse konceptet til en anden trend, og så udvander man sit koncept. Jeg tror det kan fjerne købelysten, hos den mere loyale skare af kunder/potentielle kunder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Steyr Scout, nu i 6,5 Creedmoor

Indlæg af HappyNanoq » 8. jul 2019, 12:47

Marius skrev:
8. jul 2019, 10:14
Imponerende at de har kunnet lave gevind på det bette løb :clap:
Som oftest er de omkring 13.0-13.2mm i diameter i 7.62/.308 - men kan bestilles med tykkere løb, vist omkring 14.2mm for 7.62/.308 som ikke er helt nok til at lave M14x1 gevind, men det kan lade sig gøre at lave 1/2"x20UNF for dæmper.

De kan også bestilles med fabriksgevindet M14x1, hvor løbet så er en kende tykkere endnu.

Kan forestille mig det er det samme her, eller kommer med tiden. Kan dog se at fabriksgevindet er "overvejende amerikansk"... og nok næppe vil have nogen interesse for Europa, så vil tro der kommer en europæisk version.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Steyr Scout, nu i 6,5 Creedmoor

Indlæg af Lassescout » 13. jul 2019, 11:22

Jeg er en stor fan af Steyr Scout riflen ( hint: tjek mit brugernavn).

Hovedårsagen til at jeg solgte mine var, at jeg ikke er en dygtig nok skytte til at skyde præcist med en så let, kortløbet riffel. På praktisk jagt i Grønland gjorde det ingen forskel. Et par centimeter fra eller til betyder ikke at du misser en ren, og jeg præsterede også af og til skydning der var bedre end det. Men da jeg flyttede til Danmark og begyndte at interessere mig for LR skydning, kunne jeg bare ikke gøre det godt nok med den lille riffel, selvom riflen i sig selv intet fejlede.

Jeg overvejer jævnligt at købe en Steyr Scout igen, for de features den har indbygget er virkeligt praktiske på jagt. Men så ville jeg nok vælge en lidt længere og lidt kraftigere pibe end standardmodellen. Riflen har kunnet købes i kaliber 7mm-08, og det er ikke nogen dum kaliber til blandet jagt. 6,5 Creedmoor kunne da også være sjov, nu hvor den ikke laves i 6,5x55 som er og bliver mit foretrukne kaliber.

Men jeg kunne også sagtens købe den i kaliber 308 Win igen, det er også en skøn kaliber til al den jagt jeg kommer på. Men det tynde korte standardløb er en smule ekstremt, så hvis jeg køber igen bliver det med et kraftigere, lidt længere løb og en sigtekikkert i standardmontering over låsen.

Jeg tror ikke man kan finde saglige argumenter for at vælge 6,5 Creedmoore fremfor 7-08 eller 308 W, der er udelukkende markedsføringsmæssige argumenter for det. Men det er da også fint, hvis det giver et boost til den lille charmerende grimrian :smile: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Steyr Scout, nu i 6,5 Creedmoor

Indlæg af Lassescout » 17. aug 2019, 12:13

Tilgiv at jeg genopliver en ældre tråd :oops:

Jeg faldt lige over et afsnit af Ian Mc Cullens "Forgotten weapons" om Steyr Scout. [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=qucXL7GzoVg [/youtube]

Han omtaler riflen som et godt valg hvis du dyrker jagt hvor du har brug for en riffel du må " carry a lot and shoot a little". Han argumenterer også for, at det ikke er en jagtform der dyrkes så meget nu som tidligere, men måske i Afrika og ude på landet i Alaska. Jeg kan så tilføje at også i Grønland må man carry a lot and shoot a Little :smile: .

Jeg er i det hele taget stor fan af Ians videoer, hvor han ofte forklarer hvad bestemte våben er udviklet til, og hvorfor de kan få et misforstået dårligt ry når de forsøges anvendt til noget de ikke er optimeret til. En Steyr Scout er ganske enkelt ikke beregnet til baneskydning eller konkurrenceskydning, så man bliver skuffet hvis man vil bruge den til det. Jeg vil tro at det svigtende salg af riflen er tegn på, at der ikke er ret mange mennesker der dyrker en jagtform som riflen er beregnet til, og endnu færre der har fundet ud af, hvor suveræn den riffel er til det. Jeg havde dog flere kammerater i Grønland som brugte den lille grimrian, og som var glade for den. Men det er jo et meget lille marked.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar