Vil en SKV5 betyde noget når jeg søger om tilladelse til jagt våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Been thanked: 9 times

Vil en SKV5 betyde noget når jeg søger om tilladelse til jagt våben

Indlæg af Wannabe » 16. jun 2019, 09:29

Vil en SKV 5 have indflydelse på om jeg kan få våbentilladelse til jagtvåben.

Jeg er kommet i den trælse situation at jeg har en SKV 5 hængene i systemet (og det går satme langsomt :???: ) pga en klaphat til formand i den skytteforening jeg har været/er medlem af ( lidt lang forklaring ) men nu har jeg fundet en salonriffel til jagt jeg gerne vil købe, men jeg gider ikke betale 840,- hvis der er sansynlighed for at den ikke bliver godkendt, nogen der har erfaring med det ?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Re: Vil en SKV5 betyde noget når jeg søger om tilladelse til jagt våben

Indlæg af Lassescout » 16. jun 2019, 10:00

Resultatet kommer helt an på, om det er dig eller formanden der har været en klaphat. Så kom lige med "den lidt lange forklaring", så er det nemmere at spå om.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 143 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2019, 10:02

Det kommer an på hvad der er skrevet på din SKV-5 og hvordan du har ageret.
du kan jo skille dig af med skyder(ne) hurtigere end sådanne en kan behandles og så får du ingen pletter.

Jeg er lidt nysgerrig, hvordan kan en SKV-5 til dig være formandens fejl ?
Du skal selv kunne dokumentere din skyde aktivitet og du er selv ansvarlig for at forny tilladelsen i god tid. det er dem jeg typisk oplever folk tror er formandens opgave.
så er der det øvrige og der er det indlysende.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 16. jun 2019, 17:49

Raptor357 skrev:
16. jun 2019, 10:02
Det kommer an på hvad der er skrevet på din SKV-5 og hvordan du har ageret.
du kan jo skille dig af med skyder(ne) hurtigere end sådanne en kan behandles og så får du ingen pletter.

Jeg er lidt nysgerrig, hvordan kan en SKV-5 til dig være formandens fejl ?
Du skal selv kunne dokumentere din skyde aktivitet og du er selv ansvarlig for at forny tilladelsen i god tid. det er dem jeg typisk oplever folk tror er formandens opgave.
så er der det øvrige og der er det indlysende.
Hvordan forventes det egentlig at man dokumenterer sin aktivitet? Jeg tæller point og fører et Excel skema så jeg selv kan se om jeg bliver bedre, men er det fx god nok dokumentation?

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 16. jun 2019, 19:21

Cpt skrev:
16. jun 2019, 17:49
Hvordan forventes det egentlig at man dokumenterer sin aktivitet? Jeg tæller point og fører et Excel skema så jeg selv kan se om jeg bliver bedre, men er det fx god nok dokumentation?
Jeg ville heller ikke selv kunne dokumentere min aktivitet.
Selv om jeg førte regnskab over min skytteaktivtet så kan jeg heller ikke se at det havde nogen værdi som dokumentation, jeg kan jo skrive hvad jeg vil.
Men i min klub bliver vi registeret når vi møder op, jeg troede egenligt det var sådan alle steder?

På DGI´s hjemme side står der også at i forbindelse med SKV ansøgninger er det formandens underskrift der bekræfter at aktivtetskravet er opfyldt, der skal ikke dokumenteres mere.
Hvis man derimod skifter klub så er det skytten der skal skaffe dokumentationen. Men det må vel igen være en underskift fra den gamle klubs formand?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 16. jun 2019, 19:22

ReneKJ skrev:
16. jun 2019, 19:21
Hvis man derimod skifter klub så er det skytten der skal skaffe dokumentationen. Men det må vel igen være en underskift fra den gamle klubs formand?
Sådan har jeg gjort det, både når jeg har modtaget skytte og når jeg har leveret dem videre til andre.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 16. jun 2019, 20:53

Jeg har gps locker i min bil så jeg kan da bevise jeg ugentlig kommer 1 til 2 gange til klubben men selvfølgelig ikke at jeg skyder. Det er kun når jeg slå rekord skive jeg fotografere den for at holde styr på mine bedste skydninger som jeg stræber efter at slå selvfølgelig. Har man deltaget i konkurrence er det jo den bedste dokumentation på aktiv skydning
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2019, 20:55

Er det en jeg sjældent ser i foreningen spørger jeg ind til aktiviteten. jeg bruger typisk resultater som rettesnor. det kan være fra vores egne skydninger hvor man kan gemme dagens resultat og fremvise eller stævner med resultaterne på nettet. typisk IPSC f.eks.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 16. jun 2019, 20:57

I den ende af landet hvor "min" skytteforening bor, er der støtte fra landsdelen pr skydning, dvs alle skydninger hvor der er talt point bliver registreret hos os (for at blive sendt videre i systemet). Men det betyder også at vi har ret fint styr på hvor meget de enkelte har skudt.
/bofh
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 270 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 16. jun 2019, 21:00

Bofhenator skrev:
16. jun 2019, 20:57
I den ende af landet hvor "min" skytteforening bor, er der støtte fra landsdelen pr skydning, dvs alle skydninger hvor der er talt point bliver registreret hos os (for at blive sendt videre i systemet). Men det betyder også at vi har ret fint styr på hvor meget de enkelte har skudt.
Når vi alligevel er OT

Hvordan registere i, på lister eller PC eller ??, i min klub er der ingen registring overhoved.

mvh
grey

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 16. jun 2019, 21:10

Greyberd63 skrev:
16. jun 2019, 21:00
Bofhenator skrev:
16. jun 2019, 20:57
Når vi alligevel er OT

Hvordan registere i, på lister eller PC eller ??, i min klub er der ingen registring overhoved.

mvh
grey
Et excel-ark med skytternes navne, så blive resultatet skrevet ind når de printer deres skiver ud (elektronisk markering).
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 16. jun 2019, 21:13

Hos os koster det 15kr pr. aften man skyder.
I vores kassesystem på iPad’en registreres alle betalinger under medlemmets navn, skydning, skiver, ammo osv.
Det er ikke formålet med systemet, men det er let at kontrollere aktivitet hos os.
Er der ikke nok, skal skytten dokumentere aktivitet andetsteds.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 16. jun 2019, 21:17

Frantz skrev:
16. jun 2019, 20:53
Jeg har gps locker i min bil så jeg kan da bevise jeg ugentlig kommer 1 til 2 gange til klubben men selvfølgelig ikke at jeg skyder. Det er kun når jeg slå rekord skive jeg fotografere den for at holde styr på mine bedste skydninger som jeg stræber efter at slå selvfølgelig. Har man deltaget i konkurrence er det jo den bedste dokumentation på aktiv skydning

Nej du kan bevise at du holder på den givne position 1-2 gange ugentligt :blink:
At det så kan være indicie nok til at du også skyder, kan man kun gisne om..

Men det er vel faktisk ret svær som skytte at dokumentere at man er aktivt skydende, medmindre man beder om en kvittering hver gang man har skudt?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 16. jun 2019, 22:39

Frantz skrev:
16. jun 2019, 20:53
Hvis du læser reglerne i våbencirkulæret, er der faktisk ikke engang krav om, at al aktiviteten skal være skydning.
En dag hvor du maler flagstangen, er stævnehjælper eller graver bly ud af volden kan også tælle.

Kan ikke finde samme våbencirkulære nu, men det burde være paragraf 20.

Edit, fandt det https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=185166

“Primært ved skydning” er vist gledet ud igen.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2019, 22:44

Foreningens hovedformål er skydning, alle aktiviteter er med henblik på skydning. :biggrin:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 16. jun 2019, 22:53

Hvad med aktivitets kravet, efter at man har fået sin SKV2.

Har for et par år siden, fået info fra Alice i DGI, om, at det er møde op 4 gange per år, fortrinsvis til skydning.(håndvåben only krav)

Og nej jeg kan ikke finde den email mere.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 328 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 17. jun 2019, 00:05

Greyberd63 skrev:
16. jun 2019, 22:53
Hvad med aktivitets kravet, efter at man har fået sin SKV2.
Har for et par år siden, fået info fra Alice i DGI, om, at det er møde op 4 gange per år, fortrinsvis til skydning.(håndvåben only krav)
Det er stadig SKV's tolkning af kravet, så det er det skytteforeningerne skal overholde.
(I mine øjne et meget rimeligt krav).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 17. jun 2019, 01:12

Men i sidste endnu er det jo formanden der afgør om man er aktiv eller ej :smile: og så kan han jo enten være lempelig, eller en rigtig regelrytter... uagtet SKV’s tolkning.

Den nemmeste måde at komme uden om det problem må vidst bare være at møde op til et par træningsdage :biggrin: eller skyde et par af de (mange) fantastiske stævner der afholdes rundt omkring i landet. Det kan vist ikke blive er mere håndgribeligt bevis end et resultat til et stævne, puljeskydning, klubmesterskab osv.

For at komme tilbage til spørgsmålet, så kan jeg ikke forstille mig det har noget at sige. SKV har intet at gøre med jagtvåben og de to systemer snakker ikke sammen. Jeg kunne heller ikke forstille mig at en SKV5 har nogen indvirkning på din vandelsgodkendelse. Der er jo tale om at du ikke opfylder kravet for tilladelsen, hvorfor den skal tilbagekaldes, og ikke at du har brudt dig mod nogen lov.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wannabe » 17. jun 2019, 10:34

Jeg havde mistet interessen for baneskydning kort tid efter at jeg selv have købt en riffel, og efter at have taget jagttegn. Alt det der med skyde handsker, jakker, bukser, sko og klap for øjet, og så skyde ind i et sort hul, virkede lidt for syntetisk for mig, så jeg besluttede og sælge min 22Lr baneriffel igen.
Jeg fandt en køber 9. dec. 2018, han lovede at få ansøgt om tilladelse inden for få dage, da han selv var en del af bestyrelsen i hans forening og for det meste sad han og formand i hans forening sammen og lavede alt det kontor arbejde, der er med tilladelser osv.
Januar 2019 kommer kontingent opkrævning for medlemskab i min egen forening, sparsomlig som jeg er (det er de dummeste 500,- jeg har forsøgt og spare ) kontakter jeg formanden og fortæller at jeg er i gang med at sælge min riffel, og ikke skal være medlem længere, om det så er nødvendigt og betale kontingentet, og han svarede det ikke var nødvendigt.
Da jeg købte min riffel, tog det 3 mdr. (Over sommeren 2018) inden jeg fik min SKV2 tilladelse, så jeg viste det tog laaang tid inden det ville gå i orden. Jeg modtog en rykker for kontingent af min formand i feb. Og jeg kontaktede ham, og sagde, at vi jo havde den aftale, men var det blevet et problem måtte jeg jo bare betale, så siger han ” ved du hvad, jeg laver da bare lige sådan en SKV5 på dig ” super! det lød som noget godt ( nu står den lige på standby agtigt eller noget ) for jeg viste ikke hvad det var.
Dagen efter modtag jeg min SKV5, på den stod ” Medlemmet har ikke betalt kontingent, da han ønsker at få sin riffel på jagt tilladelse” det har der på intet tidspunkt været nævnt noget om, det er fri fantasi fra formanden, jeg var jo netop ved at sælge den, jeg har ganske vist nævnt, at jeg havde mistet interessen for baneskydning, og jeg ville prøve kræfter med mere jagtrelateret skydning, og mere blev der ikke nævnt i den sag. (her mener jeg plink / noget med kikkertsigte og lerduer) på den SKV5 jeg modtog kunne jeg også se at der stod en dato, mener det var 14 efter, så var jeg ikke længere lovligt i besiddelse af min riffel, så startede panikken.
Jeg kontaktede formanden, og spurgte om det var en ide bare og have ladet mig betale mit kontingent, men det havde han misforstået ( jeg er ikke klar over hvad der var og misforstå ) men nu havde han lavet den SKV5, så der var ikke noget og gøre.
Jeg kontaktede våbenkontoret, og fortalte historien, de syntes at formandens opførsel var noget sær, men de kunne ikke se nogen SKV 5 på mig, men opfordrede mig til at kontakte DGI, for at få den stoppet og bare betale kontingent.
Jeg kontaktede DGI, som også fik historien, og som også syntes min formand havde opført sig sært, de kunne heller ikke se nogen SKV 5 på mig, så de sagde jeg skulle kontakte min formand igen, for han måtte have blandet nogen sager sammen, for kunne de ikke se en SKV 5 på mig var den ikke sendt, de gjorde mig så opmærksom på at de havde fået nyt it system som de kæmpede med, og gjorde behandlingstiden laaangsom
Jeg tog igen kontakt til formanden, fortalte at jeg havde haft kontakt til våbenkontoret og DGI, og så blev han meget flink, og så havde han pludselig heller ikke sendt den SKV 5 videre i systemet, så den kunne godt slettes hvis jeg betalte kontingent, jeg betalte straks, og skrev til ham efter 15 min. Efter aftale og bla. Bla. er der nu betalt.
Efter ca 4 uger blev jeg kontaktet af en flink og forstående mand fra våbenkontoret der havde modtaget en SKV 5 på mig, og det skulle vi lige have på plads…..her går der ild i mig… det viser sig at min formand alligevel sender den SKV5 efter jeg har betalt, på det tidspunkt er min formand gået af som formand, der havde været en del utilfredshed med ham, og han havde heller ikke haft tid og lyst i nogen tid.
Ham fra våbenkontoret får selvfølgelig også hele følgetonen, og får tlf. nr. på køber, jeg må ikke få at vide af våbenkontoret, hvad status er på købers SKV2 ( pga. person data helvede) men køber kontakter mig senere, og fortæller at DGI ikke kan se noget på hans SKV2 ansøgning + andre ansøgninger som hans forening har lavet på det seneste, hurra for deres nye system, så de skal lave ansøgningerne om.
Jeg bliver igen kontaktet af våbenkontoret efter nogen tid, for at spørge mig hvordan det går i sagen, det kan jeg jo ikke svare på, da jeg ikke har mulighed for at gøre noget, så han får igen købers tlf. nr. og jeg får at vide fra Køber, at både han og hans formand har snakket med våbenkontoret, og våbenkontoret har endnu ikke modtaget noget fra DGI…..Never ending story !
I bad selv om den lange version 😉

Jeg gider ikke starte en diskution om hvad jeg eller andre kunne have gjort anledes i sagen, for der var meget jeg havde gjort anderledes hvis jeg havde mulihed for det, jeg har besluttet og kontakte våbenkontoret for at få det på det ren.
Senest rettet af Wannabe 18. jun 2019, 07:00, rettet i alt 1 gang.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 17. jun 2019, 10:52

Jeg kan ikke se at du har gjort noget forkert, denne skv5, burde ikke give dig problemer med våben på jagttegn.

Du har været yderst uheldig, både med formand, og med at der var store problemer med SKV systemet omkring årsskiftet.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Raptor357 » 17. jun 2019, 11:14

Du har været i kontakt, så det burde ikke give problemer

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 17. jun 2019, 11:18

Tak for den lange forklaring :numberone:

Jeg mener heller ikke den sag får nogen som helst betydning for din ansøgning om våbentilladelse til jagtriffel.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 17. jun 2019, 11:33

Wannabe skrev:
16. jun 2019, 09:29
Vil en SKV 5 have indflydelse på om jeg kan få våbentilladelse til jagtvåben.
Nu ved jeg ikke hvad SKV koster, hvis noget - det er for længe siden jeg har været sportsskytte.

Men SKV og våbentilladelse til jagtvåben skulle ikke have noget med hinanden at gøre - så selvom det måske bliver et "NEJ ! " fra SKV pga en klaphat i systemet, kan du formodentlig stadig få våbentilladelse til en salonriffel på baggrund af dit jagttegn.

Både jagttegn og SKV sker med godkendelse af dig som person (vandelsgodkendelse) - men derudover behandles de forskelligt.

Jagttegn/våbentilladelser godkendes og registreres/udstedes af politiet - SKV udstedes af og registreres ved skytteforeningerne(efter politiet har givet OK på vandelsgodkendelse og våbentype for personen, men SKV registreres ikke ved Politiet. De registreres i Skytteforeningernes Våbenregistrering).

Så hvis klaphatten sidder i SKV, kan jeg ikke se at det skulle flyde over hos politiet eller påvirke deres sagsgang.

Det eneste der kan smide grus i maskineriet, er hvis du ikke er vandelsgodkendt, eller har foretaget noget strafbart med et våben som der er faldet dom for.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Wannabe » 17. jun 2019, 12:23

Jeg er så kedelig og autoritetstro, så jeg har ikke engang en bøde fra biblioteket :smile:

Jeg ringede til våbenkontoret her i formiddag, og de sagde at generelt ville det ikke være et problem (de gik ikke ind i min sag) hvis der var en løsning på vej og der ellers ikke var belastende sager :thumbup:

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af 1407 » 9. jul 2019, 22:17

kan du ikke få et kopi af købers ansøgning , så du kan få renset dit navn. man kan jo strege person nummeret ud, det ville være trist hvis det kommer helt derud hvor de henter dit våben.
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

Besvar