Registrering haglgevær?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
KenKi6
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Registrering haglgevær?

Indlæg af KenKi6 » 11. jul 2019, 21:30

Jeg har for et par dage siden købt et haglgevær af min fars kammerat. Jeg registrerede det i dag, og skrev ham på som sælger. Efterfølgende finder jeg ud af han selv lige har købt det af en anden, og endnu ikke har fået det registreret i hans navn. Hvad gør jeg nu? Er det noget der har nogen betydning? Bruger politiet de oplysninger man indtaster til at kontrollere tidligere ejerforhold, eller er det blot for at vide hvor geværet befinder sig og hvem der ejer det? Skal jeg kontakte politiet og forklare dem situationen, eller er det blot en registrering der ikke som sådan bliver “gået efter i sømmene”?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: Registrering haglgevær

Indlæg af Langenge » 11. jul 2019, 22:30

KenKi6 skrev:
11. jul 2019, 21:30
... eller er det blot for at vide hvor geværet befinder sig og hvem der ejer det? ….
Normalt blot det, ja.
Rolig nu.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Re: Registrering haglgevær

Indlæg af Sierra13 » 11. jul 2019, 22:40

Kort sagt er det ikke dit problem.

Har selv været ude for cirka det samme, og der henvendte politiet sig til først mig, og spurgte om jeg havde skrevet korrekt, og sagde ja, jeg har kontrakt og det hele. Og de sagde, at de ville kontakte vedkommende og høre hvordan/hvorledes.

Så sommetider kigger de det igennem
Er også før blevet kontaktet at politiet for en formodet fejl i serienummeret på gøben

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Re: Registrering haglgevær?

Indlæg af NWF » 12. jul 2019, 00:21

En af de ansatte på våbenkontoret fortalte mig på et tidspunkt at det ikke er unormalt at haglgevær skifter hænder ret hurtigt og registreringerne derfor ikke er gået igennem før nyt skifte - virkede som om at det tager de meget roligt.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1124 times

Indlæg af Lassescout » 13. jul 2019, 10:51

Bare rolig, du har gjort alt rigtigt.

Hvis sælger har haft geværet i mindre end en uge, har han hele tiden haft det lovligt. Han er ikke pligtig at registrere det før der er gået en uge. Men når du køber det af ham, skal du selvfølgelig skrive de korrekte data, herunder hvem du har købt det af.

At der så bliver mulighed for et "slip" for registreringen af geværet er indbygget i reglerne, det er ikke Jeres problem.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 13. jul 2019, 11:20

Lassescout skrev:
13. jul 2019, 10:51
Bare rolig, du har gjort alt rigtigt.

Hvis sælger har haft geværet i mindre end en uge, har han hele tiden haft det lovligt. Han er ikke pligtig at registrere det før der er gået en uge. Men når du køber det af ham, skal du selvfølgelig skrive de korrekte data, herunder hvem du har købt det af.

At der så bliver mulighed for et "slip" for registreringen af geværet er indbygget i reglerne, det er ikke Jeres problem.
Nu har jeg ikke læst hele lovgivningen lige på dette punkt.

Men gad vide om hvis man køber et haglgevær og sælger det hurtigt nok videre om man så må sælge det uden at have haft det registreret til mig.

Med biler ved jeg hvertfald at den ikke er helt lovlig selvom man har 3 uger til at omreg i.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 13. jul 2019, 11:30

Morten273 skrev:
13. jul 2019, 11:20
Med biler ved jeg hvertfald at den ikke er helt lovlig selvom man har 3 uger til at omreg i.
Joo det skam ikke ulovligt. Du kan også handle biler uden nummerplader hvor du ikke har om registreret den til dig. Det jo ikke muligt at omregistrere når der ikke er plader på.

KenKi6
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Indlæg af KenKi6 » 16. jul 2019, 10:28

Jeg takker for svarene, tager det roligt og ser hvad der sker :smile:

Besvar