New Zealand har forbudt en række hel og halvautomatiske våben
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
New Zealand har forbudt en række hel og halvautomatiske våben
... og tvangskøber så våbenen tilbage fra borgerne til 70% af salgsprisen.
https://www.dr.dk/ligetil/udland/new-ze ... ter-ny-lov
Den øvelse var de nok ikke sluppet afsted med i USA..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Re: New Zealand har forbudt en række hel og halvautomatiske våben
Og de har også forbudt de fleste "Millitærlignende" våben.
Mon det næste bliver sorte biler på lavprofildæk? De ser farligere ud end lyserøde puntoer.
Hilsen Kenneth
Mon det næste bliver sorte biler på lavprofildæk? De ser farligere ud end lyserøde puntoer.
Hilsen Kenneth
- CQB
- Platin Member
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 25 times
Men de slap afsted med det i Danmark ,her fik vi bare ikke penge af staten men måtte forærer dem væk til spotprisWildlife skrev: ↑18. jul 2019, 15:43... og tvangskøber så våbenen tilbage fra borgerne til 70% af salgsprisen.

Senest rettet af CQB 18. jul 2019, 19:25, rettet i alt 1 gang.
- NTS
- Gold Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 4 times
So true

"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Næh, og det betaler amerikanerne så selv prisen for.Wildlife skrev: ↑18. jul 2019, 15:43... og tvangskøber så våbenen tilbage fra borgerne til 70% af salgsprisen.

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
Det er alligevel stort at de kompenserer borgerne med 70% af købsprisen. Det bedste vi kan håbe på i Danmark er nok at undgå fængsel eller bøder for at aflevere våbnene.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser
- CQB
- Platin Member
Det er allerede i iværksat for 2 år siden med vores 223 halv auto ,der fik vi 3 muligheder. 1.skrot våbnet 2.ombyg den til repeter 3 .Ninjakebab skrev: ↑19. jul 2019, 11:55Det er alligevel stort at de kompenserer borgerne med 70% af købsprisen. Det bedste vi kan håbe på i Danmark er nok at undgå fængsel eller bøder for at aflevere våbnene.
Sælg den til udlandet eller forhandler
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Faktisk giver de op til 95% hvis våbnet er i "New or near-new condition"Ninjakebab skrev: ↑19. jul 2019, 11:55Det er alligevel stort at de kompenserer borgerne med 70% af købsprisen. Det bedste vi kan håbe på i Danmark er nok at undgå fængsel eller bøder for at aflevere våbnene.
Jeg har kigget betingelserne igennem, og det virker som de har gjort deres bedste for at gennemføre det på en rimelig måde.
Umiddelbart lagde jeg ikke mærke til noget forbud mod "militæragtige" våben eller anden gummiparagraf.
Det er et totalt forbud mod halv-automater, med undtagelse af .22 med max 10 skuds magasiner og haglgeværer med fastmonterede rør magasiner med max 5 skud.
Og så er der mulighed for at få dispensation i nogle særlige tilfælde, men næppe noget der har nogen praktisk betydning for den almindelige borger.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
De afholder stadig IPSC stævner, så spørgsmålet er om man kan have sportslige argumenter for at få tilladelse.ReneKJ skrev: ↑19. jul 2019, 14:51Faktisk giver de op til 95% hvis våbnet er i "New or near-new condition"Ninjakebab skrev: ↑19. jul 2019, 11:55Det er alligevel stort at de kompenserer borgerne med 70% af købsprisen. Det bedste vi kan håbe på i Danmark er nok at undgå fængsel eller bøder for at aflevere våbnene.
Jeg har kigget betingelserne igennem, og det virker som de har gjort deres bedste for at gennemføre det på en rimelig måde.
Umiddelbart lagde jeg ikke mærke til noget forbud mod "militæragtige" våben eller anden gummiparagraf.
Det er et totalt forbud mod halv-automater, med undtagelse af .22 med max 10 skuds magasiner og haglgeværer med fastmonterede rør magasiner med max 5 skud.
Og så er der mulighed for at få dispensation i nogle særlige tilfælde, men næppe noget der har nogen praktisk betydning for den almindelige borger.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 113 times
Jeg synes at det giver god mening at forbyde automatvåben på den måde som beskrives.
Verden anno 2019 har ikke plads til automatvåben med mindre at det er med et specifikt relevant formål, og herunder tæller jagt og sportsskydning ikke med i min bog.
Jeg synes at jagt med automatvåben er usportsligt og på grænsen til usympatisk. Endvidere har jeg i tidligere tråde herinde måtte erkende, at en del af dem der havde en halvauto til jagt i udlandet faktisk aldrig havde brugt den til dette...
og med hensyn til sportsskydning med auto, så synes jeg at der er rigeligt med gode alternativer... men ikke noget der har en lige så stor “stiv-pik” faktor, og det kan nok være irriterende for nogen.
Jeg er klar over at min holdning ikke er i tråd med hvad flere andre skriver, men prøv at beherske jeres kommentarer. Og før nogen igen begynder at skrive om smagsdommeri osv, så vil jeg blot gøre opmærksom på at man er smagsdommer uanset om man er for eller imod.
Mvh.
Verden anno 2019 har ikke plads til automatvåben med mindre at det er med et specifikt relevant formål, og herunder tæller jagt og sportsskydning ikke med i min bog.
Jeg synes at jagt med automatvåben er usportsligt og på grænsen til usympatisk. Endvidere har jeg i tidligere tråde herinde måtte erkende, at en del af dem der havde en halvauto til jagt i udlandet faktisk aldrig havde brugt den til dette...
og med hensyn til sportsskydning med auto, så synes jeg at der er rigeligt med gode alternativer... men ikke noget der har en lige så stor “stiv-pik” faktor, og det kan nok være irriterende for nogen.
Jeg er klar over at min holdning ikke er i tråd med hvad flere andre skriver, men prøv at beherske jeres kommentarer. Og før nogen igen begynder at skrive om smagsdommeri osv, så vil jeg blot gøre opmærksom på at man er smagsdommer uanset om man er for eller imod.
Mvh.
- CQB
- Platin Member
Halv auto rifler har relevans til jagt når det er drivjagt feks på svin der også kan være farlige . Og de har relevans til dynamisk skyde discipliner som IPSC . Så kan man selvfølgelig diskutere om det er grund nok til at civile skal ha dem .når de er mere dødbringende hvis de misbruges70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 18:54Jeg synes at det giver god mening at forbyde automatvåben på den måde som beskrives.
Mvh.
-
- Bronze Member
Men da jeg for lang tid siden i forbindelse med en lignende tråd spurgte hvem af auto-ejerne der rent faktisk havde brugt deres auto til jagt var svaret vist noget i retning af at en kendte til en der havde brugt den... Så vidt jeg kan se har størstedelen af auto-ejerne fået deres tilladelse på et forkert grundlag.CQB skrev: ↑19. jul 2019, 19:45Halv auto rifler har relevans til jagt når det er drivjagt feks på svin der også kan være farlige . Og de har relevans til dynamisk skyde discipliner som IPSC . Så kan man selvfølgelig diskutere om det er grund nok til at civile skal ha dem .når de er mere dødbringende hvis de misbruges70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 18:54Jeg synes at det giver god mening at forbyde automatvåben på den måde som beskrives.
Mvh.
Jeg synes ikke at en dynamisk IPSC skydning er relevant i DK i 2019. Bevares, der er sikkert sjovt, men relevant er det ikke.
- CQB
- Platin Member
Jeg ved ikke hvor mange Der går jagt med dem . Jeg gør ikke selv men bruger min til IPSC, og det er en meget sjov og dermed også relevant sport for mig og en del andre70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 20:13Men da jeg for lang tid siden i forbindelse med en lignende tråd spurgte hvem af auto-ejerne der rent faktisk havde brugt deres auto til jagt var svaret vist noget i retning af at en kendte til en der havde brugt den... Så vidt jeg kan se har størstedelen af auto-ejerne fået deres tilladelse på et forkert grundlag.CQB skrev: ↑19. jul 2019, 19:45Halv auto rifler har relevans til jagt når det er drivjagt feks på svin der også kan være farlige . Og de har relevans til dynamisk skyde discipliner som IPSC . Så kan man selvfølgelig diskutere om det er grund nok til at civile skal ha dem .når de er mere dødbringende hvis de misbruges70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 18:54Jeg synes at det giver god mening at forbyde automatvåben på den måde som beskrives.
Mvh.
Jeg synes ikke at en dynamisk IPSC skydning er relevant i DK i 2019. Bevares, der er sikkert sjovt, men relevant er det ikke.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Bruger du selv skydevåben?70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 20:13
Til hvad?
Er det relevant i 2019?
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
En stor del af halvautomatiske rifler på jagttilladelse vist her på forummet, har været AR 15 design i 223 rem. Den jagtlige relevans for den type våben er vist meget begrænset.CQB skrev: ↑19. jul 2019, 19:45
Halv auto rifler har relevans til jagt når det er drivjagt feks på svin der også kan være farlige . Og de har relevans til dynamisk skyde discipliner som IPSC . Så kan man selvfølgelig diskutere om det er grund nok til at civile skal ha dem .når de er mere dødbringende hvis de misbruges
Men selv i større kaliber, hvor mange G3'ere eller AR 10'ere mon der i praksis bliver brugt på drivjagt?
Men det er en skam, at det også rammer jagtrelevante halvautomatiske rifler.
- CQB
- Platin Member
Jeg kender ved nærmere omtanke en der bruger AR10 til jagt. men du har nok ret i at hovedparten af de militær lignende bliver brugt på banen eller IPSCRulab skrev: ↑19. jul 2019, 20:24En stor del af halvautomatiske rifler på jagttilladelse vist her på forummet, har været AR 15 design i 223 rem. Den jagtlige relevans for den type våben er vist meget begrænset.CQB skrev: ↑19. jul 2019, 19:45
Halv auto rifler har relevans til jagt når det er drivjagt feks på svin der også kan være farlige . Og de har relevans til dynamisk skyde discipliner som IPSC . Så kan man selvfølgelig diskutere om det er grund nok til at civile skal ha dem .når de er mere dødbringende hvis de misbruges
Men selv i større kaliber, hvor mange G3'ere eller AR 10'ere mon der i praksis bliver brugt på drivjagt?
Men det er en skam, at det også rammer jagtrelevante halvautomatiske rifler.
-
- Bronze Member
Ja.Bofhenator skrev: ↑19. jul 2019, 20:18Bruger du selv skydevåben?70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 20:13
Til hvad?
Er det relevant i 2019?
Jagt.
Ja, det synes jeg. Andre skal være velkomne til at have en anden mening.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Jeg er enig, det er mindst lige så relevant og sjovt som IPSC eller lerdueskydning eller badminton. For nødvendigt er ingen af delene.70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 20:53Ja.Bofhenator skrev: ↑19. jul 2019, 20:18Bruger du selv skydevåben?70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 20:13
Til hvad?
Er det relevant i 2019?
Jagt.
Ja, det synes jeg. Andre skal være velkomne til at have en anden mening.
Det tager ikke noget af mig at der er nogen der synes det er sjovt at skyde lerduer, det er ikke noget for mig, men de skal da bare give den gas! Relevans, ift våben, medmindre du er soldat eller politimand, så har intet våbenbrug i DK relevans. Men det er sjovt.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Og det er jo nok her hele humlen i problemstillingen er... Pr. definition må man jo ikke lave noget "sjovt" med våben i Danmark.. Det skal henføres til jagt,regulering, eller en eller anden skydedisciplin..Bofhenator skrev: ↑19. jul 2019, 21:01Det tager ikke noget af mig at der er nogen der synes det er sjovt at skyde lerduer, det er ikke noget for mig, men de skal da bare give den gas! Relevans, ift våben, medmindre du er soldat eller politimand, så har intet våbenbrug i DK relevans. Men det er sjovt.
Hmm, måske man skulle forsøge at starte en "for sjov" skydedisciplin op..
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg syntes at vi skal være forsigtige med at skelne mellem automatiske og halv-automatiske våben, for der er allerede mange der skærer dem over een kam. Og der er trods alt stor forskel.70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 18:54Jeg synes at det giver god mening at forbyde automatvåben på den måde som beskrives.
Mvh.

Halv-auto rifler er måske ikke specielt relevante. Jeg er ikke jæger, så det vil jeg lade andre om at debattere.
Men hvis de skal forbydes ud fra farligheden, så gælder det vel også halv-auto pistoler? Og de altså meget anvendte i skydesporten, og forøvrigt fuldt accepterede af skytteforbundene.
Så hvor sætter vi grænsen? Må jeg godt have en Magnum revolver med 7-skuds tromle, men ikke en halvautomatisk .45 M1911 med 7 skuds magasin?
Er der overhoved plads til skydevåben på private hænder? Skytterne kan få luftvåben og jægerne kan bytte kikkertsigtet ud med et kamera.
Til dels forstår jeg godt Newzealændernes reaktion, og respektere deres ret til selv at bestemme.
Jeg ønsker heller ikke nogen sinde at opleve en massakre i amerikansk stil herhjemme.
Men hvor konkret skal potentialet være før vi begynder at lave omfattende indskrænkninger at en sport der har fungere stort set problemfrit i 150 år?
Og det er da vist også sjældent at man hører om kriminalitet fra jægerne, hvis der endeligt sker noget er det som regel vådeskudsulykker.
Nu har EU lige leveret et nyt direktiv angående våbenlov, og derudover er kontrollen med skytteforeningerne blevet strammet op.
Er det ikke rimeligt at vurdere på effekten af de tiltag før vi begynder at tale om yderligere stramninger?
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
Miniskørter og høje hæle er ikke relevant i 2019.70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 20:13
Bevares sex er sikkert sjovere med den slags, men relevant er det ikke.
Sort lingerie har ledt mange mænd i fordærv - forbyd det.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
70’er drengen er en af dem jeg aldrig lærer at forstå.
Hvorfor er IPSC rifle ikke relevant?
Hvilke andre internationale sportsgrene er ikke relevante?
Vi har faktisk haft flere top-placeringer ved EM, selvom sporten pga tilladelsesbegrænsnimger har været forbeholdt de få.
HVORFOR skulle den dog ikke være tilladt? Har en IPSC skytte nogensinde begået terror eller anden våben kriminalitet?
Jeg forstår ikke at man kan frygte verden så meget.
Hvorfor er IPSC rifle ikke relevant?
Hvilke andre internationale sportsgrene er ikke relevante?
Vi har faktisk haft flere top-placeringer ved EM, selvom sporten pga tilladelsesbegrænsnimger har været forbeholdt de få.
HVORFOR skulle den dog ikke være tilladt? Har en IPSC skytte nogensinde begået terror eller anden våben kriminalitet?
Jeg forstår ikke at man kan frygte verden så meget.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 21 times
Ja, der burde også gives tilladelse til skydesport. En tilladelse i stil med tilladelserne til pistol, 2 års tid med klub våben, herefter mulighed for at købe, uden krav om jagttegn.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jeg må erkende at det til stadighed er mig en kilde til undren og tristesse, at opleve at der findes våbenejere- og brugere som forfalder til og argumenterer udefra denne tankemåde:
Ikke min interesse = ikke relevant for mig = ikke relevant for nogen
Det er en møgærgerlig måde at tænke og argumentere på - og der kommer intet gavnligt ud af det, hverken for en selv eller andre våbenejere- og brugere. Man fremstår derimod som ækvivalent til veganeren ved pølsebordet, som ser det som sin mission at udbrede sine holdninger om køds relevans som føde i 2019.
Ikke min interesse = ikke relevant for mig = ikke relevant for nogen
Det er en møgærgerlig måde at tænke og argumentere på - og der kommer intet gavnligt ud af det, hverken for en selv eller andre våbenejere- og brugere. Man fremstår derimod som ækvivalent til veganeren ved pølsebordet, som ser det som sin mission at udbrede sine holdninger om køds relevans som føde i 2019.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Det var dog en underlig holdning. Der er stort set ikke det, der ikke kan forbydes med den tankegang, men det ville måske også passe "70'er drengen" fint ?70er drengen skrev: ↑19. jul 2019, 20:13Men da jeg for lang tid siden i forbindelse med en lignende tråd spurgte hvem af auto-ejerne der rent faktisk havde brugt deres auto til jagt var svaret vist noget i retning af at en kendte til en der havde brugt den... Så vidt jeg kan se har størstedelen af auto-ejerne fået deres tilladelse på et forkert grundlag.
Jagt er ikke nødvendigt i 2019, derfor ikke relevant = forbyd det.
Alle biler der kan køre mere end 130 er ikke relevant i danmark = forbyd det.
Alle fødevarer der ikke direkte bidrager til et sundere og længere arbejdsliv, har ingen relevans i 2019, forbyd.
Alt der tilfører livet lidt livsglæde, er som oftest "unødvendigt", men for fanden hvor ville det være trist, hvis en eller anden mavesur gammel knold, skulle lovgive kun ud fra hvad han fandt "relevant i 2019"