Hjælp ønskes - Min søn er blevet sigtet for overtrædelse af våbenloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Hjælp ønskes - Min søn er blevet sigtet for overtrædelse af våbenloven

Indlæg af HappyNanoq » 25. jul 2019, 15:21

Var det ikke dobbeltringen som der var snak om hvor praktisk den var som knojern, forstået på den måde, at den ved brug som knojern med stor sandsynlighed ville brække fingeren af den der brugte ringen - og den derfor ikke blev anset som værende et decideret knojern.

Det vil formodentlig være det samme med den fingerring med de to pigge - hvis brugt som knojern eller hvad man vælger at kalde det, og man rammer knogle, vil den formodentlig også knække fingeren på brugeren.

Der findes andre goth-style læderstykker til omkring håndled, samt til på bagsiden af hænderne som er udstyret med pigge som er ok at bære som beklædningsgenstand. De er også upraktiske som "våben", men kan måske i en snæver vending bruges som sådan.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 25. jul 2019, 15:41

1407 skrev:
25. jul 2019, 14:45
Jeg må tilstå at det giver ingen mening at nægte at indrømme at have købt ringen
Det er som at holde en rød klud foran en tyr.
Men at nægte at ringen er tiltænkt som et våben, giver derimod god mening,
Jeg tvivler ærligt talt på at de ville rejse tiltale, hvis de modsat blev mødt med respekt, i stedet for benægtelse af et faktum, som med lethed kan bevises.
Røde klude eller ej - politiet rejser tiltale når de har mulighed for det, og det afhænger bestemt ikke af om man holder på sin ret eller ej. Se den sag med ham jægeren på 84 der havde købt en halskniv til sit barnebarn og ikke vidste at den var ulovlig. Han mistede sit jagttegn og fik en bøde :evil: . Eller læs om de ting der skete omkring de enhåndsbetjente knive (der er masser af info om det herinde).

Der har heller ikke været argumenter der overbeviser mig om at politiet nemt kan bevise hvem der har købt ringen. Det kræver adgang til fx et kontoudtog, som kræver en dommerkendelse. Politiet henlægger rutinemæssigt den slags sager, når modtager påstår at han intet kender til pakken.

Hilsen Kenneth

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 25. jul 2019, 15:58

Jeg synes også jeg har set eksempler på hvor politiet har været eftergivende. Jeg har selv båret mig klodset ad, ift. import og export af våben - og hver gang har politiet været utroligt lydhøre og hjælpsomme.

“Alle” skrækeksemplerne i graver frem, tænker jeg egentligt meget fint belyser menneskelige fejl fra en alm. arbejdstager. Jeg fejler faktisk ofte på mit job, ligeså gør en tolder, betjent eller skraldemand. Jeg tror simpelthen ikke på at en eneste af de medarbejdere som er involveret i sager som denne, sidder hjemme om morgenen og spiser sine havregryn - med en agenda om at tage på arbejde og give en 15årig fornuftig fyr en plettet straffeattest!

Jeg synes i ser spøgelser, husk nu at fejl sker - og lad os bakke op om vores myndigheder og hjælpe dem på en ordentlig måde med at rette til hvor de fejler..

Jeg er sikker på at Trådstarter får en fin dialog med politiet og at knægten kommer ud på den anden side med en ren straffeattest - det tror jeg på, kald mig endelig blåøjet og naiv, men det bliver sgu så hårdt hvis vi skal gå rundt og jagte alle fejl.

Nyd varmen og sommeren :razz: :Hug:

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 25. jul 2019, 18:08

Boryx skrev:
25. jul 2019, 15:58
Jeg synes også jeg har set eksempler på hvor politiet har været eftergivende. Jeg har selv båret mig klodset ad, ift. import og export af våben - og hver gang har politiet været utroligt lydhøre og hjælpsomme.

“Alle” skrækeksemplerne i graver frem, tænker jeg egentligt meget fint belyser menneskelige fejl fra en alm. arbejdstager. Jeg fejler faktisk ofte på mit job, ligeså gør en tolder, betjent eller skraldemand. Jeg tror simpelthen ikke på at en eneste af de medarbejdere som er involveret i sager som denne, sidder hjemme om morgenen og spiser sine havregryn - med en agenda om at tage på arbejde og give en 15årig fornuftig fyr en plettet straffeattest!

Jeg synes i ser spøgelser, husk nu at fejl sker - og lad os bakke op om vores myndigheder og hjælpe dem på en ordentlig måde med at rette til hvor de fejler..

Jeg er sikker på at Trådstarter får en fin dialog med politiet og at knægten kommer ud på den anden side med en ren straffeattest - det tror jeg på, kald mig endelig blåøjet og naiv, men det bliver sgu så hårdt hvis vi skal gå rundt og jagte alle fejl.

Jeg er helt enig med dig i at der findes gode og ordentlige politifolk, og jeg er også helt sikker på at det faktisk gælder langt størstedelen af dem. Problemet er bare at du ikke ved om det nu er en af de “gode” du kommer i kontakt med. Du ved heller ikke om han har en dårlig dag. Hvis jeg har en dårlig dag på mit arbejde, så er der én der får et halvtsurt svar på et spørgsmål. Hvis en politimand har en dårlig dag, så risikerer jeg en plet på straffeattesten (eller det der er værre) for en bagatel, eller at blive udsat for deciderede løgne omkring en sag jeg på den ene eller anden måde er involveret i.

At kalde ting som det med enhåndsbetjente knive for “en fejl” kan jeg ikke være enig i. Politiets ændrede fortolkninger af gældende love kan jeg heller ikke bare se som menneskelige fejl - der er nogle agendaer bag, som er svære at finde frem til. Måltal måske? Et ønske om afvæbning af alle civile?

Jeg har stor tiltro til politiet - hvis jeg skal anmelde en forbrydelse, eller vis jeg skal hjælpe med opklaringen i en sag hvor jeg ikke er mistænkt eller sigtet. Det har jeg absolut ikke hvis det er mig de mistænker - det er der simpelthen for mange møgsager til.

Hilsen Kenneth

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 26. jul 2019, 18:28

Boryx skrev:
25. jul 2019, 15:58

Jeg tror ikke det handler om menneskelig fejl, men at der snarere tale om at anklagemyndigheden og Rigspolitiet med næsen i sky har sovet i timen og ikke bekymret sig om de tekniske detaljer, men blot anlagt en bekvem praksis hvad angår påstande uden at kere sig om deres lovhjemmel og datagrundlag.....

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 26. jul 2019, 19:04

Helt kort; junior kan have handlet i god tro, det samme kan ikke siges om politiet, i denne sag.

Derfor giver det heller ingen mening at bistå dem med noget som helst.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 26. jul 2019, 19:39

C-X skrev:
26. jul 2019, 19:04
Helt kort; junior kan have handlet i god tro, det samme kan ikke siges om politiet, i denne sag.

Måske man skulle spørge politiet om hvad de frygter og kan se disse udtræksbøjer til autoradio kan bruges til....
https://www.carsound.dk/produkt.asp?id= ... tl%E5s2stk

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 26. jul 2019, 19:49

Ja jeg ville jo personligt mene, at i/du allerede har givet politiet for meget, ved at udtale at det ikke er knojern der er bestilt - altså indirekte ment at han har bestilt dem, men at i ikke mener det er knojern.

Det havde været bedre bare at sige i intet kender til at skulle have bestilt de pågældende ringe... bum!

Som sigtet skal man på ingen måder have nogen skrupler ved at lyve over for politiet, det må man gerne. At det så ikke i alle tilfælde taler til ens fordel er en anden snak.

I sager som disse har man derimod ingen gavn af at spille med åbne kort. Benægt al kendskab til disse genstande, det er den nemmeste og bedste løsning (altså lige ud over ikke at bestille det skrammel til at starte med :blink: hvilket er den egentlig lektie til knægten). Skulle politiet så alligevel rejse sigtelse, så må man tale sin sag til afhøringer, for dommeren i retten osv., men man skal ikke selv springe direkte til det punkt.

Overstående kan godt lyde som om, at jeg ikke mener man skal stå til ansvar for sine handlinger - det er dog ikke tilfældet! Men i sager som disse mener jeg så heller ikke, at handlingen står mål med straffen, eller rettere sagt de efterfølgende konsekvenser dommen kan have. Bøden alene ville de fleste kunne acceptere... en plet på straffeattesten for import af ulovlige våben er straks værre.

Derfor mener jeg heller ikke at man skal have de mindste moralske skrupler ved at benægte kendskab til ringene.

(Når alt det er sagt, så tror jeg dog ikke at de kan bære sigtelsen i en retssag... men omvendt ville jeg heller ikke være forsøgskanin)
Senest rettet af Ras.Killing 26. jul 2019, 21:42, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 26. jul 2019, 19:52

Overtroldmand skrev:
26. jul 2019, 19:39
C-X skrev:
26. jul 2019, 19:04

Måske man skulle spørge politiet om hvad de frygter og kan se disse udtræksbøjer til autoradio kan bruges til....
https://www.carsound.dk/produkt.asp?id= ... tl%E5s2stk
Det er ikke et spørgsmål om hvad genstande potentielt kan misbruges til...

Knojern er specifikt nævnt i våbenloven og er ulovlige - det kan man ikke anfægte.

At tolderne og politiet mener disse ringe er knojern, det kan man til gengæld slå kraftig tvivl om.
Senest rettet af Ras.Killing 26. jul 2019, 21:42, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 26. jul 2019, 20:57

Nu slog jeg lige knojern op.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=Knojern
Det bliver ikke meget mere officielt da det er den officielle danske ordbog og loven intet beskriver.
Så det bestilte er umuligt knojern da der ikke er plads til flere fingre, men blot tvivlsomme fingerringe.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 26. jul 2019, 21:02

Raptor357 skrev:
26. jul 2019, 20:57
Nu slog jeg lige knojern op.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=Knojern
Det bliver ikke meget mere officielt da det er den officielle danske ordbog og loven intet beskriver.
Så det bestilte er umuligt knojern da der ikke er plads til flere fingre, men blot tvivlsomme fingerringe.
Arhhh.. den holder vist ikke :blink: du kan da ikke med ramme alvor mene at det er den danske ordbog som definere hvordan loven skal tolkes?
stykke jern med huller til fingrene, beregnet til at omgive fingrene og derved forøge slagkraften ved et knytnæveslag
Så det vil sige at det er okay, hvis bare det f.eks. er lavet i messing :blink:

Det er helt med vilje at loven ikke beskriver knojern (eller andre genstande) i detaljer - så det kan vurderes fra sag til sag.

Make Fyn fin again!

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 27. jul 2019, 02:11

Efter at en snor for nyligt blev en ulovlig ting i Danmark, så har jeg ikke den fjerneste tillid til Politiet på nogen tænkelig måde, hvad angår sigtelser efter våbenloven.
Så jeg mener heller ikke at man skal binde trådstarter en historie på ærmet om at det hele nok skal gå, hvis man bare er flink og samarbejdsvillig.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 27. jul 2019, 06:24

Er den købt som smykke eller som våben?

Intentionen er væsentlig. Går jeg i byggemarkedet og køber fire bordben er der ikke noget problem. Køber jeg kun 1 og tæver en eller anden med det, så kan det klart bruges imod mig.

Det er heller ikke et problem at have et spisebord, men skruer jeg et ben af, og tager det med i byen, så kan jeg insistere alt det jeg vil, på at det er et bordben som alle andre uden at dommeren må forventes at være imponeret.

https://self-defense.shop/products/cat- ... fense-ring
Versus
https://www.meowingtons.com/products/pa ... s-cat-ring
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 27. jul 2019, 07:12

Refraktorius skrev:
27. jul 2019, 06:24

Intentionen er væsentlig. Går jeg i byggemarkedet og køber fire bordben er der ikke noget problem. Køber jeg kun 1 og tæver en eller anden med det, så kan det klart bruges imod mig.

Det er heller ikke et problem at have et spisebord, men skruer jeg et ben af, og tager det med i byen, så kan jeg insistere alt det jeg vil, på at det er et bordben som alle andre uden at dommeren må forventes at være imponeret.

Versus
Meget fin pointe! :numberone:

Peter

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af Depecheyawl » 27. jul 2019, 07:44

Refraktorius skrev:

Versus

Nu ligger "ørene" jo ned på den ene, men står lodret op på den anden, så det eneste de har til fælles er vel ret beset navnet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 27. jul 2019, 07:48

Så kan du da få en med stritører i stedet!
https://www.pawsomecouture.com/products ... 3408758663
Check out our brand new 925 sterling cat ear ring with gorgeous pink detailing! Adorable & delicate its unique design makes it a gorgeous addition to your jewelry collection.

It is also incredibly to comfortable to wear and works great for stacking with other rings.

Available in four sizes: 6, 7, 8 & 9.

Premium quality 925 sterling silver.

Comes in a pretty Pawsome Couture jewelry box.
Læg mærke til ordvalget.
Vedhæftede filer
CA9C2A06-93A3-4158-9CAF-BC37FD12D1AC.jpeg
CA9C2A06-93A3-4158-9CAF-BC37FD12D1AC.jpeg (53.22 KiB) Vist 5302 gange

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 27. jul 2019, 07:56

Formulering fra den anden type:

https://shop.girlskickass.org/product/1 ... fense-ring
These stylish cat eared self-defence rings can be worn every day. It suits everyone and provides you with that extra damage as you defend yourself against an attack.
- Convenient to use
- Minimalistic design
- Used as a self-defence tool
How to Use During Self-Defence
Slide one onto your finger (preferably the middle finger). Aim for the centre of the attacker’s chest and strike HARD. This will cause pain and buy you time to perform other self-defence moves or to escape.

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af Depecheyawl » 27. jul 2019, 10:49

Jeg synes stadig ikke den holder.
Den ene har spidse øre der stritter parallelt ud som et stikvåben.
Den anden har afrundede ører og en stor vinkel i mellem dem, som gør dem næsten ubrugelige til stik/slag.

Det eneste de har tilfælles er de tages på fingrene.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 27. jul 2019, 12:29

Refraktorius skrev:

Versus
Jeg vil så omvendt mene at intentionen ikke har så meget at sige her...

Det er er rigtigt at du kan gå i et byggemarked og købe hammer, og at den hammer afhængig af situationen og ens intentioner både kan være et værktøj eller et slagvåben.

Det er ikke samme tilfælde med ringene/knojernet. Enten er det en ring/smykkegenstand og så er den lovlig, eller også er det et knojern og så er det ulovligt... uagtet ens intentioner.

HVIS det bliver dømt som et knojern, så ændre det ikke noget at man har importeret det i troen om at det var et smykke.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 27. jul 2019, 12:32

Har han købt den på en side hvor der står “zygt zejt knojern” eller “nuttet katteørering”?

Hvis det er det første, så er det meget svært at argumentere for, at han har været i god tro.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 27. jul 2019, 12:40

Det er så intentionen - men der er også det forhold, der hedder anvendelighed. Disse ringe er komplet uanvendelige som knojern, hvilket burde være indlysende for enhver. Om så de blev markedsført som beskyttelse imod bjergløver og rockere, så bliver de ikke mere drabelige af dén grund.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 27. jul 2019, 13:15

C-X skrev:
27. jul 2019, 12:40
Det er så intentionen - men der er også det forhold, der hedder anvendelighed. Disse ringe er komplet uanvendelige som knojern, hvilket burde være indlysende for enhver. Om så de blev markedsført som beskyttelse imod bjergløver og rockere, så bliver de ikke mere drabelige af dén grund.
Ganske rigtigt. Uanset hensigten er den nøjagtig lige så uanvendelig som knojern som denne er som jagtriffel.
Vedhæftede filer
D7130ABD-454B-4E6C-9ECB-FA299D576849.jpeg
D7130ABD-454B-4E6C-9ECB-FA299D576849.jpeg (43.66 KiB) Vist 5208 gange
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin

Indlæg af Refraktorius » 27. jul 2019, 13:50

Inkompetence giver ikke straffrihed.

Kan du finde nogen, der sælger ovennævnte vandpistol som “jagtriffel”?

Går du til gengæld på “dark web” og forsøger at købe en maskinpistol (og politiet lytter med), og det så viser sig, at du i stedet for en maskinpistol får tilsendt en vandpistol, så vil du stadig kunne straffes for at have forsøgt at sætte dig i besiddelse af maskinpistolen.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. jul 2019, 14:02

Refraktorius skrev:
27. jul 2019, 13:50

Går du til gengæld på “dark web” og forsøger at købe en maskinpistol (og politiet lytter med), og det så viser sig, at du i stedet for en maskinpistol får tilsendt en vandpistol, så vil du stadig kunne straffes for at have forsøgt at sætte dig i besiddelse af maskinpistolen.
Man kan sagtens finde armbrøster, der hverken er beskrevet som det ene eller det andet. armbrøster er beskrevet i våbenloven som tilladelseskrævende. Hvis det ikke er beskrevet som legetøj der hvor man køber det (selvom det er legetøj), er det så tilladelseskrævende?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 27. jul 2019, 14:09

Refraktorius skrev:
27. jul 2019, 13:50

Nej, det kan jeg ikke, men lad os tage et andet eksempel; https://geppel.dk/produkt/politi-UZI-maskinpistol/
Jeg ved godt at man skal være ualmindelig dum for at tro at ovenstående er et rigtigt våben, men jeg vil vove at påstå det samme med den såkaldte knojern-ring. En almindelig ring eller et nøgleknippe vil være lige så skadeligt for modstandstanderen og du brækket højst sandsynligt selv en finger ved brugen. Sidstnævnte var i øvrigt det eneste jeg forholdt mig til i mit indlæg; ubrugeligheden.

Personligt synes jeg det er en ualmindeligt grim fingerring, og bevares, den udstråler mere “ska vi slås?” end en hello kitty ring med rhinsten, men i mine øjne er den ikke en tøddel farligere.

Ok, måske en tøddel, men så heller ikke mere. :blink:
Jeg har set massevis af ringe med dødningehoveder, vinger, manden med leen, store fede glasperler, kunstneriske starutter og krummelurer og jeg kan ikke forestille mig at een eneste af dem ville blive kaldt et knojern, endsige være skyld i overtrædelse af våbenloven (uden at de har været i brug i en slåskamp, og selv der har jeg mine tvivl.)

Hvis jeg køber et par store, sorte norske sikkerhedsstøvler og de på siden, tilfældigvis hedder noget i nærheden af safety (det gør de jo nok), survival eller self-defence, vil disse så også være ulovlige? Næppe, der står jo ikke “støvler” i våbenloven og på samme måse står der ikke grimme fingerringe. Vil dog hellere ende med en på hovedet og et par ridser Fra en 16-årig med brækket finger, end et los i nos eller hoved af en stor, fed stavkirkenedbrændende nordmand med dødsmaling og militærstøvler med ståltå.

Det blev en værre omgang rablen. Håber noget af det giver mening. Nu går jeg en tur i det frygtelige vejr, UDEN fingerringe eller sikkerhedsstøvler.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar