Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af T-REX » 14. aug 2019, 03:57

Ny båd, Beneteau Antares 8 OB. Langturskomfortabel, for 2 (måske 3) Er indtil videre, alene. (og det ændrer sig nok ikke)
T-Rex-01.jpg
T-Rex-02.jpg

Ferie fra 26/7-2/9
Afrejse Jagt: 16/8-2019
Så skal ikke nå hjem, efter et par dage, kan sagtens blive, 2-5 dage mere.
Planlagt 2 dage op, 2-3 dage Jagt + 2 dage hjem.

Sejler sammen med en kammerat, der tager turen, i egen båd, og har taget turen, flere gange.
Han har også leveret Tracks til mig, og beregninger på forbrug, som er lidt mere pessimistiske, end mine.
Total Sejldistance (retur) km. 974 (525 sømil)
  • Med 25-26 knob, ca. 11 timers effektiv sejlads. (en vej)
  • Med 20 knob, ca. 13 timers sejlads (en vej)
  • Selv møgvejrssejlads med 12-14 knob, så klarer vi det nemt, på 2 dage
Pessimistisk forbrug 2l/sømil eller ca 0,9km/l (dårligt vejr[17-21 knob] eller 30 knob på fladt vand, for mig) Rækkevidde, ca km. 250, uden brug, af dunke.
Realistisk forbrug: 1,5l/sømil eller ca. 1,2km/l (23-26 knob, rimeligt fladt vand) (rækkevidde km. 335)

Nuuk - Kangaamiut er ca. km 240
Kangaamiut - Kangerslussuaq er ca. km. 145

Min Fuldskæftede Mannlicher Schönauer M72 i 30-06 har lige fået rynker på, til en Hausken SK156
Skal dog lige modde skæftet, en smule.

Ja, det koster nok omkring 5K i benzin, men med DK priser, var det over dobbelt så dyrt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af T-REX » 14. aug 2019, 04:29

Har god plads, til en person, der vil dele udgifterne. :giggle: :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af ESAF » 14. aug 2019, 05:32

Ingerlalluarina!! :clap: :razz:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3582
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af Agamemnon » 14. aug 2019, 06:35

JRexA skrev:
14. aug 2019, 04:29
Har god plads, til en person, der vil dele udgifterne. :giggle: :oops:
Havde timingen været en anden, kunne det have været fantastisk.
Moskusjagt i Grønland er en af de helt tunge emner, på min bucket-list 😉
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af Lassescout » 14. aug 2019, 10:44

Vær opmærksom på, at benzinøkonomien er meget afhængig af hvor mange kg. du læsser i båden. Jeg var en gang på tur med 4 kammerater, og vi skød 5 rensdyr. Jeg mente at vi havde rigeligt benzin med til turen i 200 l, men da jeg tankede ved hjemkomsten rundede tælleren lige præcist 200 l. Vi var sejlet i havn på dampene! Derefter købte jeg en kortplotter med indbygget forbrugsmåler.

Vær også opmærksom på, at hvis den har ligget i vandet hele sommeren kan der være kommet begroning på bunden der nedsætter både benzinøkonomi og topfart. Hvis du oplever at du ikke kan sejle nær så hurtigt som du kunne i foråret, selv med fuld gas, kan det være det der er galt. Så må man bestille en kran og løfte båden op af vandet. Man kan ikke fjerne begroningen med højtryksrenser, men den forsvinder nemt hvis man løber skroget over med en ganske almindelig grydesvamp. Det lyder uoverskueligt, men det tager ikke ret lang tid.

Det er rigtig fint at I følges ad 2 både, jeg turde ikke gøre det alene første gang. Jeg overvejede faktisk at gå udenskærs for at være sikker på ikke at sejle på grund, men Nordatlanten er lidt stor og skræmmende, og dønningerne skulle kunne give en forsvarlig omgang søsyge.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af T-REX » 14. aug 2019, 13:10

Jeg var til Qooqqut festival, i sidste weekend, og med 6 mand ombord + 150 kg drikkevarer og mad, der bruger den ca. 10 liter mere, i timen, ved normal marchfart. dvs. ca. 2l/sømil eller 0,9km/l

Båden var nybundmalet, da den blev sat i vandet, i April.
Og så den, på land, i sidste uge, og der er ikke begroninger.

Jeg har forbrugsmåler, i GPS'en(Lowrance Elite 7 Ti), og får motordata ind, men kan kun se liter i timen, ikke akummuleret forbrug :mob: :mad: :evil:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af Raptor357 » 14. aug 2019, 14:37

Har man kun ja/nej brændstof måler på en båd?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af Lassescout » 14. aug 2019, 14:48

Det er da mærkeligt. Når den får data om forbrug, må det da være en smal sag at logge det akkumulerede forbrug.

Min forbrugsmåler startede vist med at vise to-tre liter forkert (ud af ca. 150 liter brugt). Men så kunne den kalibreres ved at indtaste det reelle forbrug, altså det antal liter jeg tankede, og derefter viste den fremover det præcise forbrug indenfor +/- en liter. Den funktion blev jeg gladere for end selve kort- og trackvisningen på plotteren. Det gav en rolig nattesøvn på turene at vide, at jeg havde benzin nok til at komme hjem, fremfor bare at formode det.

Det var også pudsigt at bemærke hvor jeg fik flest sømil pr. liter ud af det. Det var en almindelig antagelse at man sejlede mest økonomisk ved at få båden op at plane, og derefter sænke farten til den lige netop opretholdt planing. Men det viste sig at være forkert. Ganske vist brugte den færrest liter pr. time på den måde, men den reducerede fart betød at jeg ikke fik nok sømil sejlet i den time. Det var mere økonomisk at give gas til omkring 85 % af max omdrejninger. Så brugte jeg mere benzin pr. time med fik endnu flere sømil pr. liter ud af sejladsen.

Jeg eksperimenterede også med at holde benzinøkonomien op mod bådens trim. Teorien er, at man skal trimme motorbenet op indtil mest muligt af skroget er ude af vandet, derved nedsættes vandmodstanden. Men når du trimmer skroget op på den måde, får båden en tendens til at banke i bølgerne, og det er ikke så behageligt. Du får en roligere sejlads ved at have båden trimmet længere ned. Jeg kunne overhovedet ikke måle forskel på forbruget når jeg ændrede trim, så jeg vænnede mig til at sejle mest behageligt her.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af Lassescout » 14. aug 2019, 14:58

Raptor357 skrev:
14. aug 2019, 14:37
Har man kun ja/nej brændstof måler på en båd?
Det er lidt mere kompliceret :biggrin: . De fleste både har en tankmåler der viser om du har benzin i tanken, ligesom på en bil. Men man kan tilkøbe en forbrugsmåler der måler det løbende forbrug. I mit tilfælde var det i form af en GPS-kortplotter med forbrugsmåler som ekstra-tilbehør. Selve giveren var en kapsel med en studs til benzinslange i begge ender. Benzinslangen fra tanken til motoren blev simpelthen klippet over, og så blev kapslen monteret der med benzin ind af den ene studs og ud af den anden. Inde i kapslen sad en lille propeller der snurrede rundt når benzinen flød igennem kapslen, og afgav oplysninger om omdrejningshastighed via noget magnetisk/elektronisk magi. Lidt ligesom en cykelcomputer. Resten var et spørgsmål om programmering og visning på kortplotterens skærm.

Forbrugsmålerne findes i flere udgaver, for hvis du har to motorer skal der være to givere. Det skal der også hvis du har en motor som har en returslange hvor der løber brændstof tilbage i tanken, men så skal den ene måling trækkes fra den anden. Regn selv ud hvad der skal bruges hvis du har tvillingmotorer med tilbageløb :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af Badaka » 14. aug 2019, 21:58

God tur min ven! Gad skiesme godt med, men har vist ikke flere ture til Nuuk i 19:-(

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af Raptor357 » 14. aug 2019, 22:04

Sindrigt system. men hvorfor ikke bare en almindelig tankmåler ? virker den ikke grundet en båds bevægelser, eller er tanken for flad?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af T-REX » 15. aug 2019, 00:32

Raptor357 skrev:
14. aug 2019, 22:04
Sindrigt system. men hvorfor ikke bare en almindelig tankmåler ? virker den ikke grundet en båds bevægelser, eller er tanken for flad?
Den almindelige tankmåler, har problemer, da tanken og brændstoffet i den, "skvulper" en del, ligesom en planende båd, har en vinkel, når den ligger stille, og en(flere) andre, når den planer.

Min Tankmåler har i princippet 5 "målinger"
  1. Tanken er fuld
  2. Tanken er nok 2/3-3/4 fuld
  3. Den er ca. halvt fuld
  4. Der er ca. 1/4-1/3 tilbage
  5. Av min Arm, NU er der snart problemer
Og der er 25%-30% forskel, fra planende hastighed, til jeg ligger stille.

Jeg har desvære ikke fundet ud af, at kode min kortplotter og Mercury's Smartmonitor system, til at give andet end øjeblikkeligt forbrug. Den giver ikke akkumuleret forbrug
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af Lassescout » 15. aug 2019, 10:31

Man bruger de muligheder man har, og bagefter evaluerer man om det var godt nok, eller ej.

I mit tilfælde havde jeg en båd med almindelig tankmåler ligesom Jesper. Jeg havde en tank på 140 l og yderligere stuverum til to 30 l dunke, altså i alt 200 l benzin. Jeg startede min sejlkarriere med korte overskuelige én-dages ture og begyndte at få erfaringer med, hvor langt jeg kunne sejle pr. liter. Derefter udvidede jeg området og begyndte at tage på jagtture med overnatning. Jeg har yachtskippereksamen og radiolicens til VHF radio.

Så jeg følte mig godt klædt på da jeg arrangerede en tur på rensdyrjagt med et par gode venner. Som det ofte går, havde vennerne hver en kammerat som også gerne ville med, så pludselig var vi 5 mand i båden. Det går også fint, der er plads til alle og hver især havde de arrangeret sig med telte og overnatningsudstyr, så der var ingen problemer. Til overflod havde jeg en stor gummibåd med som landgangsfartøj, og yderligere en 6 personers Viking-redningsflåde hvis det skulle gå galt. Vi skulle ikke sejle alt for langt væk, så jeg syntes også jeg havde en forsvarlig sikkerhedsmargen på brændstofbeholdningen.

Men så blev turen så vellykket, så vi skød 5 rener, der selvfølgelig blev grovparteret og lagt op på fordækket for hjemtransport. Nu var vi så 5 voksne mænd incl. telte, våben og alt udstyr samt 5 rener om bord. Så under hjemturen gik tankmåleren hurtigere mod nul end jeg havde regnet med. Jeg var simpelthen ikke klar over vægtens betydning for forbruget. Men på grund af tankmålerens grove visning blev jeg ikke klar over situationens alvor før jeg lå ved benzinøen og tankede dunke og benzintank. Da standeren rundede 200 liter blev jeg meget ubehageligt overrasket, men da var faren heldigvis overstået.

Efterfølgende kunne jeg godt have nøjes med at konkludere, at jeg skulle være mere opmærksom på forholdet mellem vægt og benzinforbrug, men jeg var ærlig talt ikke tilfreds med den løsning. Da jeg samtidig gerne ville have en kortplotter monteret, blev løsningen at vælge en kortpotter med tilhørende forbrugsmåler. Med den kunne jeg både følge mit aktuelle forbrug i real-time og optimere sejladsen mest brændstoføkonomisk, og jeg kunne se med overraskende præcision hvor meget benzin jeg havde tilbage i tanken. Samtidig kunne jeg få oplyst hvor lang sejldistance jeg havde tilbage med det aktuelle forbrug, så jeg var aldrig mere i tvivl om, at jeg havde brændstof nok til at nå sikkert frem. Det var lige som at få øjne efter at have været blind, så jeg syntes at det apparat var en virkelig god investering.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af T-REX » 24. aug 2019, 03:06

Jeg er kommet sikkert hjem igen.
Desværre, uden andet bytte, end en herlig oplevelse.

Forbrug på udturen, vekslede mellem 1,0-1,25KM/liter.
Sidste time, mod Kangammiut, satte vi ekstra kul på, da det nærmede sig solnedgang, og gik op, på 30 knob, og 0,9-0,95km/l

Hjemturen blev for det meste sejlet, med 27-28 knob og bedre end 1,2 km/l

Da vi havde tanket og overnattet, i Kangaamiut, sejlede vi, til vennernes foretrukne jagtsted.
Ved ankomsten(Lørdag aften), havde jeg brugt, lige over ½ tank. Da jeg havde fyldt mine 60 liter i dunke, på tanken, havde jeg ca. 2/3 tank, dvs. rigeligt, til at returnere, til Kangaamiut, uden optankning.

Søndag gik vi op ad bakke, og lidt mere op... Jeg stoppede, efter ca. 500 højdemeter, det var hvad benene klarede...

Vi skiftede sted, til dagen(Mandag) efter, men stadig ingen dyr. Jeg sprang dog spadsereturen over, grundet elendig kondition.

Tirsdag blev det til en kort tur, for mig, de andre nåede at gå, ca. 15 km.
Tirsdag lå vi, lige over for Havnen, i Kangerlussuaq, og blev inspiceret, af jagtbetjentene.
Onsdag, tog vi til Kangerlussuaq og tankede, hvorefter, vi sejlede, til et nyt sted.

Onsdag fulgte jeg godt med, og nåede at gå, ca. 5 km, og også 500 meter, opad...
Torsdag, sejlede jeg hjemad, mens vennerne blev, en dag mere.
Jeg nåede Maniitsoq, hvor jeg tankede og spiste, på den lokale burgerbar. (Café Pølsemik)

Fredag blev det så hjem til Nuuk, ad indenskærsruten. Lækkert at have et Track, at følge.

Her er lidt billeder
Vedhæftede filer
image001.jpg
image002.jpg
image003.jpg
image004.jpg
image005.jpg
image006.jpg
image007.jpg
image008.jpg
image009.jpg
image010.jpg
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Planlagt Moskusjagt i Kangerlussuaq 2019

Indlæg af PSindrup » 24. aug 2019, 08:37

Fin historie og ikke mindst skønne billeder! :numberone:

Peter

Besvar