Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22lr

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22lr

Indlæg af Simkro » 13. aug 2019, 22:21

Kære forum

Jeg har en gammel Remington rolling block karabin liggende. Den er produceret af Remington og efterfølgende påført danske stempler. Jeg er ikke den store kender af riflerne, men ud fra standen er den efter min vurdering meget lidt værd. Knap nok pladsen i skabet.

Riflen er under middel i udvendig stand, og løbet er i dårlig stand (enkelt sted med gravrust). Samtidig mangler udtrækkeren og skæftet er repareret (dog prof og pænt) på et tidspunkt.

Imidlertid har riflen affektionsværdi, hvorfor den ikke er røget ud endnu. Det er den klassiske historie med "fars gamle riffel", der i dette tilfælde hang på væggen i barndomshjemmet.

Nu går jeg og overvejer at gøre den brugbar. I den sammenhæng kunne det være sjovt at ligge en 22lr liner i løbet, så den kan bruges til billig hyggeskydning, uden at udseendet ændres.

Er der nogen der har erfaringer eller ideer med at konvertere en rolling block i DK-kaliber (gætter på den er enten kal 45 eller 50 stykker) til 22lr.? Eller alternativt har hørt om nogen, der har fået det gjort her i DK?

Det skal selvsagt være en våbensmed der kommer til at foretage det, så erfaring med at få en sådan til at gøre det, herunder pris herfor, må også gerne deles.
Vedhæftede filer
20190813_220817.jpg

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af ESAF » 13. aug 2019, 23:27

Simkro skrev:
13. aug 2019, 22:21
Kære forum

Jeg har en gammel Remington rolling block karabin liggende. Den er produceret af Remington og efterfølgende påført danske stempler. Jeg er ikke den store kender af riflerne, men ud fra standen er den efter min vurdering meget lidt værd. Knap nok pladsen i skabet.

Riflen er under middel i udvendig stand, og løbet er i dårlig stand (enkelt sted med gravrust). Samtidig mangler udtrækkeren og skæftet er repareret (dog prof og pænt) på et tidspunkt.

Imidlertid har riflen affektionsværdi, hvorfor den ikke er røget ud endnu. Det er den klassiske historie med "fars gamle riffel", der i dette tilfælde hang på væggen i barndomshjemmet.

Nu går jeg og overvejer at gøre den brugbar. I den sammenhæng kunne det være sjovt at ligge en 22LR liner i løbet, så den kan bruges til billig hyggeskydning, uden at udseendet ændres.

Er der nogen der har erfaringer eller ideer med at konvertere en rolling block i DK-kaliber (gætter på den er enten kal 45 eller 50 stykker) til 22LR.? Eller alternativt har hørt om nogen, der har fået det gjort her i DK?

Det skal selvsagt være en våbensmed der kommer til at foretage det, så erfaring med at få en sådan til at gøre det, herunder pris herfor, må også gerne deles.
Affektionsværdi er en værre slyngel der kan få een til at gøre skøre ting ;). Jeg kan godt forstå du gerne vil skyde med den. Er løbet i så ringe stand at den er uforsvarlig at skyde med? Man kan jo lave nogle milde ladninger, og hylstre kan du let lave ud af .45-70.
De .22 linere jeg kender til har en så lille ydre diameter at det ville være et værre besvær at montere dem i den danske remington. Jeg ville derimod købe en gammel Otterup salonriffel (de fås gerne til mellem 100 og 500 jyske dollars) og ofre løbet fra den. Smide det i drejebænken (der er rigeligt med gods)og eftergøre løbsprofil mv. fra 67eren og efterfølgende flytte sigtegrej mv over. Der ville skulle fremstilles en ny udtrækker og bores et nyt hul til slagstiften, men det ville også være tilfældet med en liner.

67eren er et herligt gevær, jeg går selv med en drøm om at bygge en funktionel model i 1:2, netop til .22 LR. Proportionerne på patronerne ligner nemlig godt nok til at det kunne være sjovt. :)
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af HR » 14. aug 2019, 13:13

Jeg har selv leget med en lignende tanke. Men var det ikke nemmere og sjovere at lægge en liner med en pistolkaliber fra sortkrudttiden i? Det kunne være 25-20, 38-40 eller 44-40. Den sidste kan købes i skyttebutikken i cowboy action opladning, i tilfælde af at du ikke lader selv. Ellers kunne jeg forestille mig at du kan købe et genladningssæt til samme pris som det ville koste at flytte slagstiften.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Marinerevolver » 14. aug 2019, 13:28

Hej
Er karabinen rand eller central tændt?
Mvh. Marinerevolver

Freja
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 813
Tilmeldt: 22. apr 2005, 23:49
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 107 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Freja » 14. aug 2019, 14:34

Har en skytteforenings M 67 i 22
Tror osse jeg har et ekstra bundstykke til 22😀

Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Simkro » 14. aug 2019, 18:12

Mange tak for gode ideer, og fedt at høre, at jeg ikke er den eneste med tilbøjeligheder i retning af at gøre gamle våben til hyggeskydere.

I forhold til løbet, så er det i og for sig riiiiiiimeligt. Dvs, at den har et sted med semi-dyb pitting, som måske kan firelappes. Jeg har en k98, der næsten så slem ud, og som er en rigtig god skyder i dag.
Resten af løbet er OK, men en kæde er jo som bekendt ikke stærkere end det svageste led, så jeg ville helst uden om at bruge løbet som det er. Drt er trods alt megrt gammelt stål af ukendt lødighed. Og så fordi 22lr bare er så pokkers meget sjov at skyde med. Særligt hvis man går all in og får lavet en adapter til lyddæmper i løbet (modsat at skære udvendigt).

Det er oprindeligt en randtændt (fortsat med hul) og som så (måske senere?) har fået lavet centraltænding. Jeg ved ikke om det betyder godt eller skidt for projektet.

ESAF, hvor kompatible er 45-70 med den danske kaliber, som karabinen må formodes at være i? Jeg har nemlig set, at amerikanerne er glade for at komme en indstikspibe i deres 45-70. Måske det er der løsningen ligger...

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Langenge » 14. aug 2019, 21:22

Jeg har selv haft en gammel RB ompibet til .22lr. Skød som en drøm. Kan genlades næsten lige så hurtigt som en ny repeter med magasin.
Solgte den til en her på forum for et par år siden (jeg kunne pludselig ikke overskue at have ni salonrifler, nogle af dem måtte ud :grimasse: )
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af ESAF » 14. aug 2019, 23:02

Simkro skrev:
14. aug 2019, 18:12
...ESAF, hvor kompatible er 45-70 med den danske kaliber, som karabinen må formodes at være i? Jeg har nemlig set, at amerikanerne er glade for at komme en indstikspibe i deres 45-70. Måske det er der løsningen ligger...
De er meget kompatible, randen er lidt større i diameter og tykkelse på .45-70 og kamrer ellers fint. Efter en neddrejning af randen og en enkelt affyring har du et Dansk Remington hylster af fineste skuffe. .45-70 hylsteret er lidt længere, men de fleste danske rulleblokke har så meget friflugt at det ikke betyder en fløjtende fis.
Der ville skulle drejes lidt af en sådan indstikspibe, men det lyder som et rigtig godt udgangspunkt og en måde at holde din skyder original (med mindre hullet i indstikspiben er centreret, i så fald skal du have flyttet et slagstifthul).
Senest rettet af ESAF 14. aug 2019, 23:06, rettet i alt 1 gang.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af ESAF » 14. aug 2019, 23:05

Her har du lidt mål på hhv. m1876/96 og .45-70 govt.
DBD34403-2597-4357-9545-7E2F0B30AA59.jpeg
DBD34403-2597-4357-9545-7E2F0B30AA59.jpeg (40.62 KiB) Vist 11917 gange
69AF3424-946D-46B0-BDEB-01CB91058CB8.jpeg
Jeg har nogle bedre datablade på min computer som jeg kan prøve at finde frem i morgen.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Marius » 15. aug 2019, 07:01

Hvis riflingen bores ud af det originale løb, burde et Lothar-walther løb vel kunne proppes i? Der findes fra .39 tomme til 1.2

http://www.lothar-walther.eu/378.php

Det bliver selvfølgeligt ikke helt billigt, men sikken fin skyder!

Alternativ, så få sat en fangstskudadapter i (tyskerne gør meget i det) og gå All in på ventileret originalløb og en full size lyddæmper udover (hjemmelavet rørekspansionskammer og en kommerciel .22 dæmper foran). Præcis nah.. men nok ret sjov.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af High Standard » 15. aug 2019, 07:29

Hej
Jeg ville også gå med Marius forslag og simpelthen få den boret ud og sat et walther løb i. Jeg har selv fået det gjort på en gammel tysk kipp lauf som oprindelig var i .22 LR, men hvor løbet var færdigt. Her blev den oprindelige profil bibeholdt men jeg fik en riffel - i 30.30 - som var sikker at skyde med. Et andet af mine projekter var en rolling block lige som din, men her fik jeg hele løbet skiftet til en 45/70, lavet nyt skæfte med bedre ergonomi - det gamle militær skæfte var decideret ubehageligt at skyde med - samt sat en winchester B series kikkert på fra Montana Vintage Arms på (se link). Alt i alt en super riffel til hyggeskydning på banen.

https://montanavintagearms.com/product/ ... o1-mount/
Held og lykke med dit projekt, det skal nok blive sjovt :smile:

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af ESAF » 15. aug 2019, 07:37

Marius skrev:
15. aug 2019, 07:01
...Alternativ, så få sat en fangstskudadapter i (tyskerne gør meget i det) og gå All in på ventileret originalløb og en full size lyddæmper udover (hjemmelavet rørekspansionskammer og en kommerciel .22 dæmper foran). Præcis nah.. men nok ret sjov.
Det lyder lige så grimt som fanden. Men med en .22 short ville hanen være det som larmede mest på den. :mrgreen:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Simkro » 16. aug 2019, 08:39

Endnu en gang tak for gode indspark.

Det med Lothar-Walther-løbet lyder som en ret fornuftig idé.

... og så er jeg i øvrigt vild med ideen om at gøre et 1800-tals våben til en spacegun, som Marius foreslår :biggrin:
Meeen, den skulle jo fortsat gerne ligne fars gamle rolling block, der prydede stuevæggen :giggle:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Great Dane » 20. aug 2019, 17:05

Lige en tanke ved ombygning til .22, en RB har pænt meget vægt og smæk på hanen, man bør nok kigge på om det kan lettes, da det over tid vil lave trykmærker ved rand og kammer.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Langenge » 20. aug 2019, 17:29

Great Dane skrev:
20. aug 2019, 17:05
Lige en tanke ved ombygning til .22, en RB har pænt meget vægt og smæk på hanen, man bør nok kigge på om det kan lettes, da det over tid vil lave trykmærker ved rand og kammer.
Har ikke været et problem på min til .22lr ombyggede RB, der havde skudt adskillige tusinde skud, da jeg solgte den.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Great Dane » 20. aug 2019, 22:19

Langenge skrev:
20. aug 2019, 17:29
Great Dane skrev:
20. aug 2019, 17:05
Lige en tanke ved ombygning til .22, en RB har pænt meget vægt og smæk på hanen, man bør nok kigge på om det kan lettes, da det over tid vil lave trykmærker ved rand og kammer.
Har ikke været et problem på min til .22LR ombyggede RB, der havde skudt adskillige tusinde skud, da jeg solgte den.
Ok, heldigvis helgarderede jeg mig med at det kun var en tanke :biggrin:
Mvh Great Dane

Freja
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 813
Tilmeldt: 22. apr 2005, 23:49
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 107 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Freja » 27. aug 2019, 19:31

lidt .22 rolling block. Sjovt som man nu til dags vil gøre flutede piber noget nyt.
Vedhæftede filer
IMG_4226.jpg
IMG_4227.jpg
IMG_4230.jpg

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Erfaring el. ideer søges til konvertering af rolling block karabin til 22LR

Indlæg af Langenge » 27. aug 2019, 19:56

.....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar