Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Sierra13 » 20. aug 2019, 15:13

Hej Lufttosser :blink: Jeg havde ellers svoret at luft ikke var for mig, da der ikke var nok brag i.
Men jeg må sande at med de priser ammunition ligger på i dag, og de ringe muligheder for at skyde. Så er luft nok ikke helt dumt :biggrin:

Jeg har i dag en Gamo 4.5mm med fjeder, og det er ikke noget særligt, men den har fungeret ganske fint.
Først tænkte jeg på at opgradere den, men er nået frem til at en helt ny måske ville være det der passer bedst (sjovest) ind :biggrin:

Jeg tænker den nye også skal være 4.5mm bare for at gøre det let ifht lovgivning, jeg tænker det er nemmere at kunne skyde så (selvom sikkerhed selvfølgelig skal være i orden) samt at det så er muligt at låne den ud til en kammerat hvis det kommer dertil.

Jeg tænker den skal føles lidt som "rigtig riffel" i ergonomien, således træningen er overførbar til jagtriflen.
Men jeg er godt nok meget i tvivl om fjeder eller PCP. Det er lidt blær med PCP, men samtidig frygter jeg også for ting der går i stykker, og hvor "besværligt" mon det er?

Hvis jeg kigger fjeder ville jeg nok kigge på nogeet weihrauch eller diana, men kun fordi jeg har hørt godt om de brands, og skulle det være fjeder skal det være en for man IKKE knækker løbet for at spænde fjedren.


Hvad skulle man kigge efter i PCP hvis det var, for at kunne sammenligne, og hvor meget mere kan PCP end fjeder våben? Og hvor "bøvlet" er det med PCP fremfor fjeder

Håber på lidt gode og spændende inputs, og et enkelt showoff billede ville da heller ikke gøre noget :biggrin:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af SorenSD » 20. aug 2019, 15:45

Hvis du påtænker en fjederriffel, så kan jeg klart anbefale Air Arms TX200 :thumbup: :smile:

Læs eventuelt min tråd omkring denne riffel :thumbup:
Vedhæftede filer
Air Arms TX200 MK3 FAC Shooting 01.jpg
Air Arms TX200 MK3 FAC Shooting 01.jpg (94.45 KiB) Vist 12473 gange
:smile: :thumbup:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Sierra13 » 20. aug 2019, 16:05

SorenSD skrev:
20. aug 2019, 15:45
Hvis du påtænker en fjederriffel, så kan jeg klart anbefale Air Arms TX200 :thumbup: :smile:

Læs eventuelt min tråd omkring denne riffel :thumbup:
Det tiltaler bestemt min konservative side med fjeder, min frygt går måske lidt på det ender med at blive lidt for "legetøjs" gevær agtigt.

Ikke at jeg forventer den skal være fuldblods LR eller jagtriffel. Men som tilskud i træningen :biggrin:

Jeg finder lige din tråd om den og lurer lidt på hvad du siger :biggrin:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Timber » 20. aug 2019, 16:19

Udfordringsmæssigt vil jeg sige fjeder eller gasram..

PCP'er er bare skydemaskiner der rammer hul i hul hele tiden, når det er skudt ind..(ja ja, næsten hele tiden) :fun:

Hvis du skal have en lidt mere rigtig riffeludseende skyder, så er der jo Prosportmodellen fra AirArms..

Det er samme motor som TX200'eren..

Billede
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Sierra13 » 20. aug 2019, 16:27

Nu spørger jeg måske dumt, men har hørt det før med PCP er "skydemaskiner"
Hvad er det der gør dem til et TMG på luft der bare rammer? :giggle:

Og ifht legetøjsgevær tænkte jeg mest at dimensionerne er nogenlunde rigtige. Selvom i min optik er træskæfte/laminat at foretrække ud fra det synsmæssige. Men dermed ikke sagt at der totalt udelukker syntetisk eller alu

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Timber » 20. aug 2019, 16:46

Morten273 skrev:
20. aug 2019, 16:27
Nu spørger jeg måske dumt, men har hørt det før med PCP er "skydemaskiner"
Hvad er det der gør dem til et TMG på luft der bare rammer? :giggle:

Og ifht legetøjsgevær tænkte jeg mest at dimensionerne er nogenlunde rigtige. Selvom i min optik er træskæfte/laminat at foretrække ud fra det synsmæssige. Men dermed ikke sagt at der totalt udelukker syntetisk eller alu
Du har jo ingen rekyl, og de fleste i dag, selv billige, har LW-løb, og det er nærmest lige meget hvordan du holder det.
Og lægger du den i en skydebænk, så er det bare at sigte ind, og så ellers skyde hul i hul derud af..

Fjeder/gasram geværer derimod er mere eller mindre holdfølsomme, så der bliver du straffet hvis ikke du holder ens hver gang.. Plus der også er en smule rekyl på dem.. Specielt magnum geværerne..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Sierra13 » 20. aug 2019, 16:50

Timber skrev:
20. aug 2019, 16:46
Morten273 skrev:
20. aug 2019, 16:27
Nu spørger jeg måske dumt, men har hørt det før med PCP er "skydemaskiner"
Hvad er det der gør dem til et TMG på luft der bare rammer? :giggle:

Og ifht legetøjsgevær tænkte jeg mest at dimensionerne er nogenlunde rigtige. Selvom i min optik er træskæfte/laminat at foretrække ud fra det synsmæssige. Men dermed ikke sagt at der totalt udelukker syntetisk eller alu
Du har jo ingen rekyl, og de fleste i dag, selv billige, har LW-løb, og det er nærmest lige meget hvordan du holder det.
Og lægger du den i en skydebænk, så er det bare at sigte ind, og så ellers skyde hul i hul derud af..

Fjeder/gasram geværer derimod er mere eller mindre holdfølsomme, så der bliver du straffet hvis ikke du holder ens hver gang.. Plus der også er en smule rekyl på dem.. Specielt magnum geværerne..
Tak, ja det med rekylen burde jeg nok have sagt mig selv :oops:

Dem af jer der har lidt erfaring med fjeder, og evt har været med til lufttræf. Hvad er realistisk af afstand med fjeder i 4.5? Hvis man tænker på premium rifler som weihrauch, air arms og lignende?
Og dem der har været afsted med fjeder våben, har de hygget sig selvom de ikke har helt samme skyde mængde? :biggrin:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Timber » 20. aug 2019, 16:53

Morten273 skrev:
20. aug 2019, 16:50
Timber skrev:
20. aug 2019, 16:46
Morten273 skrev:
20. aug 2019, 16:27
Nu spørger jeg måske dumt, men har hørt det før med PCP er "skydemaskiner"
Hvad er det der gør dem til et TMG på luft der bare rammer? :giggle:

Og ifht legetøjsgevær tænkte jeg mest at dimensionerne er nogenlunde rigtige. Selvom i min optik er træskæfte/laminat at foretrække ud fra det synsmæssige. Men dermed ikke sagt at der totalt udelukker syntetisk eller alu
Du har jo ingen rekyl, og de fleste i dag, selv billige, har LW-løb, og det er nærmest lige meget hvordan du holder det.
Og lægger du den i en skydebænk, så er det bare at sigte ind, og så ellers skyde hul i hul derud af..

Fjeder/gasram geværer derimod er mere eller mindre holdfølsomme, så der bliver du straffet hvis ikke du holder ens hver gang.. Plus der også er en smule rekyl på dem.. Specielt magnum geværerne..
Tak, ja det med rekylen burde jeg nok have sagt mig selv :oops:

Dem af jer der har lidt erfaring med fjeder, og evt har været med til lufttræf. Hvad er realistisk af afstand med fjeder i 4.5? Hvis man tænker på premium rifler som weihrauch, air arms og lignende?
Og dem der har været afsted med fjeder våben, har de hygget sig selvom de ikke har helt samme skyde mængde? :biggrin:
Der er en 100 meter tråd for fjedergeværer herinde et sted.. Mener cc er nede på 6 cm for den hidtidige rekord..

Og ja, vi fjederentusiaster hygger os bestemt lige så meget, hvis ikke mere, til sådanne træf..

Edit.. Fandt en tråd om 100 meter skydning.. Synes bare der var en til et sted.. Men her er der i hvert fald en cc gruppe på 69mm for et fjedergevær..

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... ter+rekord
Senest rettet af Timber 20. aug 2019, 17:07, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af SorenSD » 20. aug 2019, 17:00

Morten273 skrev:
20. aug 2019, 16:50

Dem af jer der har lidt erfaring med fjeder, og evt har været med til lufttræf. Hvad er realistisk af afstand med fjeder i 4.5? Hvis man tænker på premium rifler som weihrauch, air arms og lignende?
Og dem der har været afsted med fjeder våben, har de hygget sig selvom de ikke har helt samme skyde mængde? :biggrin:
100 meter er absolut muligt - skyder selv en del på 25-50 meter og der er min TX200 lige så præcis som mange PCP-rifler, hvis jeg ellers gør min del rigtigt :thumbup: :smile:
Vedhæftede filer
Air Arms TX200 MK3 FAC 10 Shots 50 Meters.jpg
10 skud på 50 meters afstand
Air Arms TX200 MK3 FAC 10 Shots 50 Meters.jpg (118.97 KiB) Vist 12423 gange
:smile: :thumbup:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Sierra13 » 20. aug 2019, 17:25

Det er jo vilde resultater i laver på 50 m :biggrin: Langt udover min forventning af hvad sådan en kunne!

Men jeg har jo også kun været vant til en Gamo :giggle:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Timber » 20. aug 2019, 17:35

Morten273 skrev:
20. aug 2019, 17:25
Det er jo vilde resultater i laver på 50 m :biggrin: Langt udover min forventning af hvad sådan en kunne!

Men jeg har jo også kun været vant til en Gamo :giggle:
Hvis du en aften keder dig, er der også en masse videoer på Youtube... Der er en del kvalificerede skytter derinde i hvert fald..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Langenge » 20. aug 2019, 17:35

Jeg har vel en 10-15 fjederskydere. Har ingen PCP.
Jeg vil helst ikke over 50 meter med 4,5 og 100 meter gør jeg kun med 5,5 og i vindstille.
Jeg forstår i øvrigt ikke din modvilje mod knækbøsser :what:
De er typisk lettere og mere elegante i deres opbygning, og en kvalitetsknækbøsse er rigelig præcis. (Jeg har selv begge dele)

PS. Jeg kan se, at du skriver Aarhus i din profil. Du er da velkommen til at låne en skyder og prøve den af.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Jesper5036
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21. jan 2012, 20:15
Interesser: luftriffel
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times
Been thanked: 114 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Jesper5036 » 21. aug 2019, 08:33

Omkring mulig skyde afstand for fjeder/gasram er det selvfølgelig voldsomt afhængig af vinden.
På en vindstille dag kan der bestemt laves 5 skuds grupper på 5-10 cm på 100meter.
Men en 4,5 er nok mest på hjemmebane på Max 50 meter.
HW 97, Airarms tx200/prosport, walther lgu, vil alle kunne levere fine resultater (sikkert også flere modeller)
De er alle i den voksne og tunge klasse, og virker bestemt ikke legetøjsagtig.
Børn/kvinder og andre svagelige vil ofte finde dem for tunge til stående skydning :smile:
AA tx 200 med MTC Viper

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Sierra13 » 21. aug 2019, 11:13

Langenge skrev:
20. aug 2019, 17:35
Jeg har vel en 10-15 fjederskydere. Har ingen PCP.
Jeg vil helst ikke over 50 meter med 4,5 og 100 meter gør jeg kun med 5,5 og i vindstille.
Jeg forstår i øvrigt ikke din modvilje mod knækbøsser :what:
De er typisk lettere og mere elegante i deres opbygning, og en kvalitetsknækbøsse er rigelig præcis. (Jeg har selv begge dele)

PS. Jeg kan se, at du skriver Aarhus i din profil. Du er da velkommen til at låne en skyder og prøve den af.
Min modvilje mod knækbøsser kommer fra, at i mit hoved virker det ikke super genialt at knække det løb der samtidig også skal skyde.
Og det stammer nok fra nogle af de "skrækhistorier" jeg har hørt gennem tiden. Selvom det slet ikke er sikkert det har noget på sig.

Modviljen mod 5.5 er mere rationel, det er ren og skær ud fra lovgivningen. Selvom jeg godt kan høre der er lidt fordele i 5.5 :oops:

Og tak for tilbuddet :biggrin: Lige pt nyder jeg også de svenske skove lidt, men er da tilbage til studiestart - Forhåbentlig :fun:

Jesper5036
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21. jan 2012, 20:15
Interesser: luftriffel
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times
Been thanked: 114 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Jesper5036 » 21. aug 2019, 13:20

HW 97, airarms tx200 /prosport og walther lgu vejer alle omkring 4,3 kg uden optik, så vægten er Ca. som på en normal jagtriffel.
AA tx 200 med MTC Viper

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Airsmith » 21. aug 2019, 14:57

Morten273 skrev:
21. aug 2019, 11:13
Min modvilje mod knækbøsser kommer fra, at i mit hoved virker det ikke super genialt at knække det løb der samtidig også skal skyde.
Og det stammer nok fra nogle af de "skrækhistorier" jeg har hørt gennem tiden. Selvom det slet ikke er sikkert det har noget på sig.
På fjeder/gasram geværer produceres energien vha bevægelige dele der giver noget uro i hele geværet/løbet inden haglet forlader løbet, dvs der opstår også nogle svingninger i løbet, som påvirker præcisionen. Hvis man kan isolere løbet fra disse svingninger har man bedre forudsætninger for god præcision. På et knækløb gevær er løbet ikke stiv forbundet med resten af geværet, og derfor ikke så modtagelig for disse svingninger. Hvis løbet kan justeres i dets ophæng så det er i samme udgangsposition hver gang, men hængslet isolerer for noget af uroen fra geværet, kan man få bedre præcision med et knækløbsgevær.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Andrik » 21. aug 2019, 16:46

Morten 273!

Der er ingen forskel på præcision mellem en god fjeder riffel og en god PCP riffel ud til de ca. 50 meter. Det afhænger af skytten om han/hun har skydeteknikken til en fjeder riffel. Og den er autonom ift. PCP'en, hvilket gør der mindre 'bøvlet' og en del billigere, at skuldre.
Hvis du køber en af de dyre knækløbsrifler, er præcisionen ikke et issue. Det er gammel overtro.
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Timber » 8. sep 2019, 18:03

Apropos Andriks udemærkede indslag oven over, så var jeg lige ud og lufte HW50'eren i dag..

Her er et eksempel på en 10(muligvis kun 9) skuds gruppe på 30 meter med H&N Sport... Er faktisk lidt imponeret over fladhaglenes præcision på den afstand..

CC på 10mm bør vist være godkendt...

IMG_0582.JPG

Blot til inspiration..... :blink: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
150K Shots
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 79
Tilmeldt: 4. jul 2019, 23:03
Interesser: PCP HW110
Geografisk sted: Stouby
Has thanked: 63 times
Been thanked: 40 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af 150K Shots » 8. sep 2019, 21:37

Nitro / Magnum springer / 240 m/s +, osv.... Scope killers!!!
PCP :10:
Jeg er lige begyndt med PCP og det er fantastisk.. min gammel Gamo Mach 1 IGT blar..blar..blar.. ødelagt 3 kikkerter, den dobbelt rekyl er for meget og zero, flytte sig fra den en skud til den andet.
Der i mode en Sub 12 ft./lb springer er bedre mht. rekyl.. invest i PCP du vil ikke fortryde.
HW110 .177 FAC Falcon 5,5-25x56 FFP Mil/Mil :blink:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Input til ny gun, Fjeder eller PCP?

Indlæg af Timber » 8. sep 2019, 21:49

150K Shots skrev:
8. sep 2019, 21:37
Nitro / Magnum springer / 240 m/s +, osv.... Scope killers!!!
PCP :10:
Jeg er lige begyndt med PCP og det er fantastisk.. min gammel Gamo Mach 1 IGT blar..blar..blar.. ødelagt 3 kikkerter, den dobbelt rekyl er for meget og zero, flytte sig fra den en skud til den andet.
Der i mode en Sub 12 ft./lb springer er bedre mht. rekyl.. invest i PCP du vil ikke fortryde.
Magnumfjedergeværer kan være kikkertdræbere, men der findes jo dampamounts som netop forhindrer dette... Det er mere præcisionen på de kraftige geværer der kan være et issue...

Jeg holder nu stadig på han skal starte op meds et fjedergevær.. Resten skal nok komme til senere.. :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar