Spørgsmål angående fartbegrænser i udrykningskøretøjer.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Re: Spørgsmål angående fartbegrænser i udrykningskøretøjer.
Jeg har desværre ikke set den IRL, men har dog set billeder af den... Den er zøøøøød....

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 30 times
Er det lys i har på øverst, altså ned langs bilen.Timber skrev: ↑13. sep 2019, 17:53Mja, man må jo nøjes... Jeg skal ikke trætte jer med en længere historie om MSBR's køretøjssammensætning, i forhold til kommunalt og underentreprenør beredskab...![]()
![]()
Men den kører nu fint for en Volvo at være.. Og fordelen er at den ikke er så stor, og har kort akselafstand, så den er både snild at manøvrere og rimelig kvik i optrækket..
Ser ellers fin ud, hvad gearkasse sidder der i den ?
10-22
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Af en lastbil at være, er den sikkert.Timber skrev: ↑13. sep 2019, 17:53Mja, man må jo nøjes... Jeg skal ikke trætte jer med en længere historie om MSBR's køretøjssammensætning, i forhold til kommunalt og underentreprenør beredskab...![]()
![]()
Men den kører nu fint for en Volvo at være.. Og fordelen er at den ikke er så stor, og har kort akselafstand, så den er både snild at manøvrere og rimelig kvik i optrækket..
Men jeg startede med at træne udrykningskørsel i en bil på 1600kg, var så "kanin" på en del mc øvelser og sluttede af med nogle biler på cirka 3500-4000 kg. Og hold nu kæft sidstnævnte var dælme godt nok træls. Så tænker en lastbil er ekstra træls

Hellere 250 kmt med 2000kg end 120 kmt med 20 ton

-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Morten det kan så også blive ekstra "spændende", når vægten ikke er 100% fast men noget af den kan forskubbe sig/svinge, selvom man selvfølgeligt forsøger at minimere det med skvulpeplader osv. Har desværre haft tragiske konsekvenser.
-
- Platin Member
Ja, det er arbejdslys der sidder langs kassen.. Nu har vi som sådan ikke rigtig prøvet den af endnu, da der lige mangler et par småting inden det kan tages i drift. Men pålidelige rygter siger søndag, så det håber vi da.. Da den ankom til stationen var det om aftenen, så vi havde lige lyset kortvarigt tændt. Det var ikke superimponerende vil jeg sige, men til orienteringslys er det fint nok. Der er så også lysgiraf på, så vi mangler ikke arbejdslys.. Mener sgu han sagde 8000 lumens. Lyder det rigtigt? Det er 4stk LED lamper der sidder på den..
Jeg er ikke helt klar over hvilken gearkasse der sidder i andet end det er en automatgearkasse med 6 gear h/l.. Kan tage et billede på søndag..
Vi har fået sat begrænseren på 110... Det er rigeligt.. Der er ikke mange steder alligevel vi kommer op på den hastighed... Og som DB89 så rigtig skriver, så kan det være "spændende" at køre en gang i mellem.. Og ja, det er så også desværre gået galt en gang i mellem..Morten273 skrev: ↑13. sep 2019, 20:02Af en lastbil at være, er den sikkert.
Men jeg startede med at træne udrykningskørsel i en bil på 1600kg, var så "kanin" på en del mc øvelser og sluttede af med nogle biler på cirka 3500-4000 kg. Og hold nu kæft sidstnævnte var dælme godt nok træls. Så tænker en lastbil er ekstra træls![]()
Hellere 250 kmt med 2000kg end 120 kmt med 20 ton![]()
![]()
Åh ja, vi vejer så også "kun" 18 ton..
M.v.h. Timber

-
- Gold Member
Jeg har før testet et par led bånd og jeg synes ikke de smed ret meget fra sig, i hvert fald ikke nok til at kunne kalde det et arbejdslys.Timber skrev: ↑13. sep 2019, 21:23Ja, det er arbejdslys der sidder langs kassen.. Nu har vi som sådan ikke rigtig prøvet den af endnu, da der lige mangler et par småting inden det kan tages i drift. Men pålidelige rygter siger søndag, så det håber vi da.. Da den ankom til stationen var det om aftenen, så vi havde lige lyset kortvarigt tændt. Det var ikke superimponerende vil jeg sige, men til orienteringslys er det fint nok. Der er så også lysgiraf på, så vi mangler ikke arbejdslys.. Mener sgu han sagde 8000 lumens. Lyder det rigtigt? Det er 4stk LED lamper der sidder på den..
Jeg er ikke helt klar over hvilken gearkasse der sidder i andet end det er en automatgearkasse med 6 gear h/l.. Kan tage et billede på søndag..
Vi har fået sat begrænseren på 110... Det er rigeligt.. Der er ikke mange steder alligevel vi kommer op på den hastighed... Og som DB89 så rigtig skriver, så kan det være "spændende" at køre en gang i mellem.. Og ja, det er så også desværre gået galt en gang i mellem..Morten273 skrev: ↑13. sep 2019, 20:02Af en lastbil at være, er den sikkert.
Men jeg startede med at træne udrykningskørsel i en bil på 1600kg, var så "kanin" på en del mc øvelser og sluttede af med nogle biler på cirka 3500-4000 kg. Og hold nu kæft sidstnævnte var dælme godt nok træls. Så tænker en lastbil er ekstra træls![]()
Hellere 250 kmt med 2000kg end 120 kmt med 20 ton![]()
![]()
Åh ja, vi vejer så også "kun" 18 ton..
Men ok de har jo heller ingen reflektor af betydning.
Fedt med automatgear, var bange for at de lige havde sparet et par kr og så valgt en manuel.
10-22
-
- Platin Member
Jeg mener faktisk man efterhånden kun får bilerne med automatgear... Der er nogle få gamle tankvogne og sprøjter rundt omkring der stadig er med manuel gearkasse, men alle nyere er med automat.. I hvert fald inden for Falck.. Og tror da også det gælder for kommunale brandvæsner..10-22 skrev: ↑14. sep 2019, 13:02Jeg har før testet et par led bånd og jeg synes ikke de smed ret meget fra sig, i hvert fald ikke nok til at kunne kalde det et arbejdslys.
Men ok de har jo heller ingen reflektor af betydning.
Fedt med automatgear, var bange for at de lige havde sparet et par kr og så valgt en manuel.
MSBR, som vi hører under, gør det i hvert fald...
M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Timber har i egentlig styr på hvad bremseafstanden er på den fuldt lastet med 18 ton? og omtrent 100 kmt?
Den må være enormt længe om at stoppe
Den må være enormt længe om at stoppe

-
- Platin Member
Ærligt talt nej.... Jeg ved ikke om der er en decideret formular eller beregning man kan lave.. Der er jo mange faktorer såsom vejgreb, dækmønster, reaktionstid m.m...
Det skal dog siges at det er sjældent vi kommer op på de hastigheder. I hvert fald hernede omkring.. Det er kun på lange lige stræk hvor der er god oversigt, det kan lade sig gøre.. Enten er der bump, eller mange sving der gør at hastigheden bliver nedsat.. Eller bare bogen af de pokkers små veje vi har så mange af hernede..

M.v.h. Timber

-
- Gold Member
Har kørt lidt i en MAN med manuel gearkasse og den blev jeg aldrig gode venner me
18 ton er nu alligevel ikke for sjov, hvis for meget af vægt kan flytte sig i form af vand i bevægelse.
Hvor meget vand har den med ?
18 ton er nu alligevel ikke for sjov, hvis for meget af vægt kan flytte sig i form af vand i bevægelse.
Hvor meget vand har den med ?
10-22
-
- Platin Member
Personligt er jeg hip som hap hvad jeg kører i... Foretrækker faktisk manuel, hvis jeg skal vælge... Vores gamle TVG , som var en MAN, havde en 6 trins h/l gearkasse... Jeg syntes dælme den kørte godt.
Hvis man ellers kildede gearene rigtig, kunne den snildt følge, og næsten køre fra vores tanksprøjte... Har tit ligget lige i måsen på tanksprøjten hele vejen..

Vi har 8000l. vand med på tankvognen.. Tror det er mere eller mindre standard.. Det ser godt nok ikke sådan ud størrelsesmæssigt, men den skulle være god nok..
M.v.h. Timber

-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Nu er der jo ikke meget som er overladt tilfældighederne når det kommer til tungvognstrafik.
Et 48 tons modulvogntog bremser præcist lige så hurtigt som et 60 tons modulvogntog, af den grund at bremserne er dimensioneret til vægten og at alle bremser er reguleret af en lastafhængig bremseventil.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Platin Member
Det kan beregnes, (det er sådan en nørdet hobby ting jeg harTimber skrev: ↑14. sep 2019, 21:24Ærligt talt nej.... Jeg ved ikke om der er en decideret formular eller beregning man kan lave.. Der er jo mange faktorer såsom vejgreb, dækmønster, reaktionstid m.m...
Det skal dog siges at det er sjældent vi kommer op på de hastigheder. I hvert fald hernede omkring.. Det er kun på lange lige stræk hvor der er god oversigt, det kan lade sig gøre.. Enten er der bump, eller mange sving der gør at hastigheden bliver nedsat.. Eller bare bogen af de pokkers små veje vi har så mange af hernede..![]()

Men tænkte det kunne godt være i trænede lidt i at køre med den og havde observeret hvor længe den var om det.

-
- Platin Member
Rigsby skrev: ↑15. sep 2019, 08:57Nu er der jo ikke meget som er overladt tilfældighederne når det kommer til tungvognstrafik.
Et 48 tons modulvogntog bremser præcist lige så hurtigt som et 60 tons modulvogntog, af den grund at bremserne er dimensioneret til vægten og at alle bremser er reguleret af en lastafhængig bremseventil.
Jeg er bestemt ingen ekspert i noget over 3500kg, og foretrækker nærmere 1500kg

Så synes det var lidt spændende at høre hvor meget plads der reelt kræves, når man bremser noget ned, der er så tungt

-
- Platin Member
Ingen tvivl om det vil være rart med træning.. Der er bare ikke sat penge af til det... Vi har af og til haft noget rutineringskørsel. Men det har været interessetimer, så det er i sagens natur begrænset hvor længe man gider det...
Nu er vi heldigvis en del rutinerede chauffører hernede, men synes stadig det er lidt mærkeligt en fuldstændig urutineret chauffør kan risikerer at køre udrykningskørsel allerede fra dag 1 af... Og det samme med glatførekursus... I min aktive tid i HJV var vi da en gang om året på glatbane i forbindelse med vinterkørsel for hjemmepleje m.v... Men i beredskabet, nej, der er ikke afsat midler til det..
M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Jeg er lige ved at påstå moderne lastvognstog bremser væsentligt bedre end biler, vægten taget i betragtning..Rigsby skrev: ↑15. sep 2019, 08:57Nu er der jo ikke meget som er overladt tilfældighederne når det kommer til tungvognstrafik.
M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Lidt en skam, der ikke er plads til at få trænet lidt.Timber skrev: ↑15. sep 2019, 11:20Jeg er lige ved at påstå moderne lastvognstog bremser væsentligt bedre end biler, vægten taget i betragtning..Rigsby skrev: ↑15. sep 2019, 08:57Nu er der jo ikke meget som er overladt tilfældighederne når det kommer til tungvognstrafik.
Det er dælme rart at vide hvordan skidtet opfører sig, især når det ikke er godt vejr!
Og data er lidt svære at finde herhjemme, det eneste jeg lige kan finde på, er de amerikanske. Og de har en stoppe distance på cirka 70 meter(uden reaktionstid), fra 96 kmt. med 11.800 liter vand om bord totalvægt på cirka 23-24 ton, på tør asfalt. Så det er faktisk ikke så slemt som jeg troede.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Der immervæk ikke anden årsag til at en lastbil skal have længere bremselængde end en personbil end vejgrebet, moderne lastbiler har jo moderne top regulerede bremser og affjedring.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
Det er jo som altid økonomien der styrer sådant.. Du leverer jo ikke mere end køberen beder om, og hvis han(hun, hen, og hvad der ellers er af køn), ikke specifikt beder om dette, ja så bliver det bare ikke iregnet..Morten273 skrev: ↑15. sep 2019, 12:37Lidt en skam, der ikke er plads til at få trænet lidt.
Det er dælme rart at vide hvordan skidtet opfører sig, især når det ikke er godt vejr!
Og data er lidt svære at finde herhjemme, det eneste jeg lige kan finde på, er de amerikanske. Og de har en stoppe distance på cirka 70 meter(uden reaktionstid), fra 96 kmt. med 11.800 liter vand om bord totalvægt på cirka 23-24 ton, på tør asfalt. Så det er faktisk ikke så slemt som jeg troede.
Vi slås i forvejen for at komme på flere kurser for at få opdaterer uddannelsen, men det er sgu op af bakke..
M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Præcis.. Det er lige før jeg føler mig mere tryg i en lastbil bremsemæssigt, end en personbil...
M.v.h. Timber

- Joffes
- Silver Member
- Interesser: Jagt, Spejder og Musik
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 1 time
Jeg tror valget omkring begrænser uden udrykning eller ej, er helt op til det enkelte beredskab. Jeg har prøvet begge dele her i Nordjylland.
Den tanksprøjte jeg kører i på den ene af de stationer hvor jeg er tilknyttet, har 4500 liter vand og kan køre 125 km/t (Den ene gang vi prøvede det, der klappede sidespejlet godt nok ind på grund af vindmodstand, så holdlederen måtte holde det ude med en arm ud af vinduet)...
Ved Beredskabsstyrelsen har jeg heller ikke hørt om en fastsat grænse for, hvor hurtigt de maksimalt må køre - Der kører man jo oftest i lukket kolonne under udrykning, og der tilpasser man farten efter langsomste køretøj, som ofte kører omkring de 110 km/t.
Den tanksprøjte jeg kører i på den ene af de stationer hvor jeg er tilknyttet, har 4500 liter vand og kan køre 125 km/t (Den ene gang vi prøvede det, der klappede sidespejlet godt nok ind på grund af vindmodstand, så holdlederen måtte holde det ude med en arm ud af vinduet)...
Ved Beredskabsstyrelsen har jeg heller ikke hørt om en fastsat grænse for, hvor hurtigt de maksimalt må køre - Der kører man jo oftest i lukket kolonne under udrykning, og der tilpasser man farten efter langsomste køretøj, som ofte kører omkring de 110 km/t.
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Jeg syntes langsomme køretøjer under udrykning på motorvejen er irriterende, her må man køre 130km/t vedmindre andet er skiltet. Eller man må ligge bag et køretøj under udrykning (som man vist ikke lige må overhale). jeg har også oplevet ambulancer med 80km/t under udrykning på motorvejen.Joffes skrev: ↑15. sep 2019, 16:17Jeg tror valget omkring begrænser uden udrykning eller ej, er helt op til det enkelte beredskab. Jeg har prøvet begge dele her i Nordjylland.
Nå men det er heldigvis sjældent det sker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
Hvilken tanksprøjte er det? MAN?Joffes skrev: ↑15. sep 2019, 16:17Jeg tror valget omkring begrænser uden udrykning eller ej, er helt op til det enkelte beredskab. Jeg har prøvet begge dele her i Nordjylland.
Vores kan køre max 110-115km/t, og så skal den dælme også have tilløb til altså.. Og vi har 5000 liter med..
M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Jeg ved faktisk ikke om man må overhale udrykningskøretøjer på motorvejen, der kører langsommere end den aktuelle fartbegrænsning... Personligt vil jeg mene at kan det gøres forsvarligt, så er det da bare udenom... Bare vi kan komme frem...Raptor357 skrev: ↑15. sep 2019, 16:27Jeg syntes langsomme køretøjer under udrykning på motorvejen er irriterende, her må man køre 130km/t vedmindre andet er skiltet. Eller man må ligge bag et køretøj under udrykning (som man vist ikke lige må overhale). jeg har også oplevet ambulancer med 80km/t under udrykning på motorvejen.Joffes skrev: ↑15. sep 2019, 16:17Jeg tror valget omkring begrænser uden udrykning eller ej, er helt op til det enkelte beredskab. Jeg har prøvet begge dele her i Nordjylland.
Nå men det er heldigvis sjældent det sker.
Hvis en ambulance kun har kørt 80km/t under udrykning, må der da have været en speciel grund til det, måske noget specialtransport... Ellers plejer de da ikke at snøvle sig frem i hvert fald...
M.v.h. Timber