Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af PSindrup » 24. sep 2019, 15:05

I forlængelse af tråden med Jack Russel Terrieren "tøsehunden" kommer næste spørgsmål.

vi har naturligvis fået lov til at være plejeforældre til den lille ny bandit, men vi ved meget lidt om hundeopdragelse, og en ting irriterer os. Uanset hvor meget vi lufter hunden, så tisser den på vores gulvtæpper, og det er jo knap så fedt.

Findes der nogen tips og triks vi kan prøve at følge for at stoppe tisseriet?

På forhånd tak

Peter

Slettet bruger

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Slettet bruger » 24. sep 2019, 15:13

La vær med at have gulvtæpper.

Hvalpen vågner ud og tisse stor ros for at tisse sammen med kommandoen for at den skal tisse.
Hvalpen har leget ud og tisse stor ros for at tisse sammen med kommandoen for at den skal tisse.
Hvalpen har spist ud og tisse stor......
Hvalpen rejser sig efter at have ligget et stykke tid og slappet af ud og......
Kl 20 om aftenen tager man vandskålen væk og tisser et par gange.
Man går ikke ind før den har tisset

Aldrig skælde ud for en tisse tår du finder efter hvalpen har tisset et sted.

Ser du den sætte sig at tisse så kan et kort men hårdt nej stoppe den men pas på den ikke bliver bange for at tisse i dit nærvær det kommer lidt an på hunden. Om man kan det eller ej. Efter hårdt nej ud og tisse....... Stor ros osv.

Skal de være nemt for dig og nemt for hunden så sover den i et passende lille bur om natten. Hunde vil ikke tisse hvor de skal sove (i deres hule) så den vil kalde stor ros hvis den kalder for at skulle tisse
Buret/hulen er også en god HELLE / lad mig være sted at have for en hund.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Bobo » 24. sep 2019, 15:18

Slettet bruger skrev:
24. sep 2019, 15:13
La vær med at have gulvtæpper.

Hvalpen vågner ud og tisse stor ros for at tisse sammen med kommandoen for at den skal tisse.
Hvalpen har leget ud og tisse stor ros for at tisse sammen med kommandoen for at den skal tisse.
Hvalpen har spist ud og tisse stor......
Hvalpen rejser sig efter at have ligget et stykke tid og slappet af ud og......
Kl 20 om aftenen tager man vandskålen væk og tisser et par gange.
Man går ikke ind før den har tisset

Aldrig skælde ud for en tisse tår du finder efter hvalpen har tisset et sted.

Ser du den sætte sig at tisse så kan et kort men hårdt nej stoppe den men pas på den ikke bliver bange for at tisse i dit nærvær det kommer lidt an på hunden. Om man kan det eller ej.

Skal de være nemt for dig og nemt for hunden så sover den i et passende lille bur om natten. Hunde vil ikke tisse hvor de skal sove (i deres hule) så den vil kalde stor ros hvis den kalder for at skulle tisse
Buret/hulen er også en god HELLE / lad mig være sted at have for en hund.
det er lige nøjagtig rigjtig :10:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Ras.Killing » 24. sep 2019, 15:19

Vi har gjort således med de hunde vi har haft:

1. luft hvalpen OFTE, mindst en gang hver anden time og altid når den har sovet. Er hvalpen tom... så har den ikke noget at tisse af indenfor :biggrin: det er lidt af en opgave, men det lønner sig.

2. Ros hvalpen når den tisser (udendørs selvfølgelig :giggle: ) og sæt evt. en kommando på. Tis, tis har vi altid brugt når hvalpen gør sit :thumbup: de fatter det ret hurtigt og det gør det kun nemmere at tage dem med ud og gøre det de nu skal.

3. Rens området RIGTIG godt af når den har tisset inde. Rodalon og hele pivetøjet. Ellers vil den sandsynligvis gøre det omkring samme sted igen. Det lugter jo af “toilet” :thumbup:
Senest rettet af Ras.Killing 24. sep 2019, 16:00, rettet i alt 2 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Kortmentyk » 24. sep 2019, 15:40

Jeg er fuldstændig enig i ovenstående indlæg. At få hunden lært at tisse på kommando vil også sidenhen være skønt inden en lang køretur, være alene hjemme osv.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af PSindrup » 24. sep 2019, 17:18

Tak for alle de mange - og helt enslydende - svar! :razz:

Peter

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Sierra13 » 24. sep 2019, 19:49

Som der nævnes.

Så har jeg også god erfaring, med man bare hele tiden skal sørge for at gå ud og tisse.
Hver gang de afslutter en aktivitet, eller der skal påbegyndes en ny. Så er det altid en god idé at få tisset af :)


Hvordan går det forresten med den lille vuf? :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af PSindrup » 24. sep 2019, 19:56

Morten273 skrev:
24. sep 2019, 19:49
Som der nævnes.

Så har jeg også god erfaring, med man bare hele tiden skal sørge for at gå ud og tisse.
Hver gang de afslutter en aktivitet, eller der skal påbegyndes en ny. Så er det altid en god idé at få tisset af :)


Hvordan går det forresten med den lille vuf? :smile:
Det går bestemt bedre end forventet/frygtet. :thumbup:

Det er stadig en lille energibombe, men helt overordnet så er den sgu meget sød. :Hug:

Min hustru, som ellers ikke er til hunde, har også kastet sin kærlighed over kræet, og det er slet ikke så ringe endda. :giggle:

Peter

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Sierra13 » 24. sep 2019, 20:04

PSindrup skrev:
24. sep 2019, 19:56
Morten273 skrev:
24. sep 2019, 19:49
Som der nævnes.

Så har jeg også god erfaring, med man bare hele tiden skal sørge for at gå ud og tisse.
Hver gang de afslutter en aktivitet, eller der skal påbegyndes en ny. Så er det altid en god idé at få tisset af :)


Hvordan går det forresten med den lille vuf? :smile:
Det går bestemt bedre end forventet/frygtet. :thumbup:

Det er stadig en lille energibombe, men helt overordnet så er den sgu meget sød. :Hug:

Min hustru, som ellers ikke er til hunde, har også kastet sin kærlighed over kræet, og det er slet ikke så ringe endda. :giggle:

Peter
Det var dejligt at høre det går godt!

Selvom vi er blevet lidt snydt for at se hvor cute den ser ud :smile: (Altså hunden, ikke din datter :giggle: )

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Bobo » 24. sep 2019, 21:42

PSindrup skrev:
24. sep 2019, 19:56

Min hustru, som ellers ikke er til hunde, har også kastet sin kærlighed over kræet, og det er slet ikke så ringe endda. :giggle:

Peter
Det gør det hele meget nemmere.
I mange år sagde min kone at hundene var mine, men det er lang tid siden - alle overgiver sig til sidst :Hug:
Bobo ------ Igen uden billeder

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Gryphon » 29. sep 2019, 13:12

Det er en terrier. Den er måske renlig, men nægter bare at være det.

Vores egen JT er nu 13 år gammel og stadig ikke renlig i den forstand at han stadig pisse op ad vasketøjskurve, gardiner og tasker, hvis det passer ham.

Hvis han får lov at blive i bryggers og køkken kan han sagtens gå en hel dag uden han behøver at tisse op ad noget, men hvis får en skideballe eller en af de andre hunde siger stop til ham, finde han da bare lige et gardin eller taske og markere territorium op ad.

Og det med at vise tegn til at skulle tisse er heller ikke nemt med en JT. 90% af gangene vores fortæller den vil ude, er det fordi den lige vil ud og gø, og fortælle verden hvor stor en muskelhund den er.

"Nyd det" for i har fået jer en JT med de glæder der følger med. :wall:

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Rahan » 9. okt 2019, 07:24

Gryphon skrev:
29. sep 2019, 13:12
Det er en terrier. Den er måske renlig, men nægter bare at være det.
Det kan ikke siges mere præcist !!
Det tog næsten 2 år inden vores var 99 % renlig.
Terrier er bare deres egen herre!

Til sammenligning tid det 2 dage at lære vores labrador 100% renlighed :biggrin:

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Jeg vil på jagt » 19. okt 2019, 16:32

Præcis, og jeg ved godt det ikke er god tone blandt hundefolk men jeg giver sgu også min en skideballe hvis hun tisser på gulvet, for hun ved udemærket godt at det er no go, men nogengange skal man jo lige mærke efter om reglerne stadig gælder når man er terrier :biggrin:

Og hold da op hvor jeg kender det med at 99 gange ud af 100 vil sådan en kun ud fordi den lige skal ud og gø og fortælle verden at man er en fandens Karl, idag er der jagt i nærheden og det lyder som om der er krig nærmest, det passer ikke damen eller også tolker jeg det forkert, men ihvertfald farer hun rundt og skaber sig nede ved lågen og hun vil frygtelig gerne over og se hvad de laver :fun:

Min lille store hund :smile:
Vedhæftede filer
CE6F14D5-07F9-4082-B11A-7BA9959B77B9.jpeg
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Ras.Killing » 19. okt 2019, 16:58

Jeg vil på jagt skrev:
19. okt 2019, 16:32
Præcis, og jeg ved godt det ikke er god tone blandt hundefolk men jeg giver sgu også min en skideballe hvis hun tisser på gulvet, for hun ved udemærket godt at det er no go, men nogengange skal man jo lige mærke efter om reglerne stadig gælder når man er terrier :biggrin:

Og hold da op hvor jeg kender det med at 99 gange ud af 100 vil sådan en kun ud fordi den lige skal ud og gø og fortælle verden at man er en fandens Karl, idag er der jagt i nærheden og det lyder som om der er krig nærmest, det passer ikke damen eller også tolker jeg det forkert, men ihvertfald farer hun rundt og skaber sig nede ved lågen og hun vil frygtelig gerne over og se hvad de laver :fun:

Min lille store hund :smile:
Nej det ved hun ikke! :biggrin: men dit toneleje og kropssprog indikere tydeligt at du ikke er tilfreds. Du kan lave et eksperiment, og give hende samme skideballe over hvorfor hun ikke har husket at købe mælk... du vil få samme reaktion fra hunden, selvom den selvfølgelig ikke havde den fjerneste anelse om at den skulle købe mælk :giggle:

Ikke at jeg selv skal gøre mig bedre... mine får også en skideballe fra tid til anden - men hvad og hvorfor fatter de formegentlig ikke.

Du skal fange den i øjeblikket med et klart og tydeligt nej, alt derefter har ingen effekt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Jeg vil på jagt » 19. okt 2019, 17:59

Men altså, når jeg kommer hjem fra arbejde tidligt om morgenen så farer hunden rundt og logrer med halen og kæmpe glæde som om vi ikke har set hinanden et helt år, og hvis det sker at jeg kommer hjem og hunden har gemt sig et sted, så er det lige så sikkert som amen i kirken at den har tisset på gulvet et sted, jeg tror tit man undervurdere hundes intelligens :)
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af BentxBetjent » 19. okt 2019, 18:16

Jeg vil på jagt skrev:
19. okt 2019, 16:32
Præcis, og jeg ved godt det ikke er god tone blandt hundefolk men jeg giver sgu også min en skideballe hvis hun tisser på gulvet, for hun ved udemærket godt at det er no go, men nogengange skal man jo lige mærke efter om reglerne stadig gælder når man er terrier :biggrin:

Og hold da op hvor jeg kender det med at 99 gange ud af 100 vil sådan en kun ud fordi den lige skal ud og gø og fortælle verden at man er en fandens Karl, idag er der jagt i nærheden og det lyder som om der er krig nærmest, det passer ikke damen eller også tolker jeg det forkert, men ihvertfald farer hun rundt og skaber sig nede ved lågen og hun vil frygtelig gerne over og se hvad de laver :fun:

Min lille store hund :smile:
Parson Russel, fin hund..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Slettet bruger

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Slettet bruger » 19. okt 2019, 20:12

Jeg vil på jagt skrev:
19. okt 2019, 17:59
Men altså, når jeg kommer hjem fra arbejde tidligt om morgenen så farer hunden rundt og logrer med halen og kæmpe glæde som om vi ikke har set hinanden et helt år, og hvis det sker at jeg kommer hjem og hunden har gemt sig et sted, så er det lige så sikkert som amen i kirken at den har tisset på gulvet et sted, jeg tror tit man undervurdere hundes intelligens :)
Men måske den bare ved at hvis der lugter sådan og sådan så får den skælud når du ser den næste gang. så kloge er hunde dog. Men at huske at den har tisset et sted for længe siden eller at koble det med at du skælder den ud for at den har tisset et sted det er altså ikke korrekt.
Vil du vær god ved din hund så køber du et bur der stort nok til at hunden kan stå op inde i og en passende seng til hunden kan være inde i, og som ikke er så stort at der kan være 3 hunde af samme størrelse som din hund inde i buret. Du sætter det ved hoveddøren så tisser hunden aldrig indenfor hvis den er i det bur til du kommer hjem. Med mindre du er så lang tid væk at den vitterlig ikke kan holde sig. Hunden vil også være mere rolig fordi den ved at den ikke skal rende rundt og holde øje mens du er væk den skal bare være i buret og kan ligge der og glæde sig til du kommer hjem.

Slettet bruger

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Slettet bruger » 19. okt 2019, 20:38

Slettet bruger skrev:
19. okt 2019, 20:12
Jeg vil på jagt skrev:
19. okt 2019, 17:59
Men altså, når jeg kommer hjem fra arbejde tidligt om morgenen så farer hunden rundt og logrer med halen og kæmpe glæde som om vi ikke har set hinanden et helt år, og hvis det sker at jeg kommer hjem og hunden har gemt sig et sted, så er det lige så sikkert som amen i kirken at den har tisset på gulvet et sted, jeg tror tit man undervurdere hundes intelligens :)
Men måske den bare ved at hvis der lugter sådan og sådan så får den skælud når du ser den næste gang. så kloge er hunde dog. Men at huske at den har tisset et sted for længe siden eller at koble det med at du skælder den ud for at den har tisset et sted det er altså ikke korrekt.
Vil du vær god ved din hund så køber du et bur der stort nok til at hunden kan stå op inde i og en passende seng til hunden kan være inde i, og som ikke er så stort at der kan være 3 hunde af samme størrelse som din hund inde i buret. Du sætter det ved hoveddøren så tisser hunden aldrig indenfor hvis den er i det bur til du kommer hjem. Med mindre du er så lang tid væk at den vitterlig ikke kan holde sig. Hunden vil også være mere rolig fordi den ved at den ikke skal rende rundt og holde øje mens du er væk den skal bare være i buret og kan ligge der og glæde sig til du kommer hjem.
Og tillæg note du risikerer ikke at evt indbrudstyve giver den en med brækjernet.

Jeg vil på jagt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. okt 2019, 19:29
Interesser: Luftgevær og lystfiskeri
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 81 times
Been thanked: 40 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Jeg vil på jagt » 20. okt 2019, 16:03

Parson Russel, fin hund..

Tak og undskyld for at dreje tråden hen på mit eget højt elskede lille kræ, men det er altså en JRT og det har jeg papir på :)
Det er lidt af en videnskab og efter hvilken stamtavleklub den er oprettet i, min er registreret i Jack Russel Club of Denmark.
Hvis den var registreret i DKK ville den rigtigt nok være en Parson Russel, lidt spøjst ?

Jeg har købt den af en rævejæger i Sønderjylland så det er ikke sådan en udstillingsmodel, ifølge ham er dem med lange ben bedst til jagt da de nemmere kommer rundt i terræn ?
Senest rettet af Jeg vil på jagt 20. okt 2019, 17:00, rettet i alt 1 gang.
War is when your government tells you who the enemy is….Revolution is when you figure it out by yourself..!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af C-X » 20. okt 2019, 16:14

Det er en flot model, den langbenede, og et skønt tandsmil :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af PSindrup » 20. dec 2019, 10:29

Update :cry:

Efter et stykke tid hvor Jack Russel terrieren har været stort set renlig, er den nu pludselig begyndt at både tisse og skide indendørs, medens vi er hjemme, også selv om det ikke er ret længe siden den har været luftet. :evil:

Hvordan i alverden får vi den tilbage på sporet? :???:

Peter

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af Bullitt » 20. dec 2019, 11:08

Det er tilsyneladende en dominerende fætter i har fået på besøg. Det minder mig om min Tyske Jagtterrier. Den var absolut renlig både derhjemme og i campingvognen, men en dag besøgte jeg en jagtkammerat, der havde en Korthåret Hønsehund. Hundene kendte hinanden fra masser af træningsture, så jeg slap terrieren løs i jagtkammeratens stue. Med det samme jeg slap hunden, satte den sig og sked midt på stuegulvet :oops: På lufteturene nøjedes den heller ikke med at lette ben op ad diverse ting. Den stod på tre ben og sked op ad alt muligt :mrgreen:

Måske har den behov for en leder :blink: Jeg tænker at nogen lederskabsøvelser vil være på sin plads, så banditten får et indtryk af rangordenen i huset. Start med at den ikke rører sin mad, førend den har taget øjenkontakt, og du har sagt værsgod. Giv den noget godt gammeldaws lydighedstræning, OG "los" den ud af sengen :smile:

Venlig hilsen Bullitt

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af C-X » 20. dec 2019, 12:39

Der kan også være sket noget andet, end bare dominans (som man er nødt til at reagere lidt hårdhændet på).

Små hunde har en lille kapacitet. Der er ikke plads til så meget i systemet og måske er de tidsfastlagte lufteture også væk, så glemmer hun at tømme sig. De skal altså hjælpes.

Små hunde har en stor verden. Kommer hun fra mindre kår, så har det været hendes verden. Nu kommer hun til noget større og så føler hun ikke det er no-go zoner. Det kan korrigeres.

Generelt oplever jeg tæver være langt mindre renlige end hanner. De kan besørge på køkkenmåtten og være stort tilfredse, mens hanner besørger i den fjerneste ende af haven, bortset fra deres duftstrint, som de stolt laver i indkørslen, så alle damerne ved hvor de bor.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af PSindrup » 20. dec 2019, 13:16

C-X skrev:
20. dec 2019, 12:39
Der kan også være sket noget andet, end bare dominans (som man er nødt til at reagere lidt hårdhændet på).

Små hunde har en lille kapacitet. Der er ikke plads til så meget i systemet og måske er de tidsfastlagte lufteture også væk, så glemmer hun at tømme sig. De skal altså hjælpes.

Små hunde har en stor verden. Kommer hun fra mindre kår, så har det været hendes verden. Nu kommer hun til noget større og så føler hun ikke det er no-go zoner. Det kan korrigeres.

Generelt oplever jeg tæver være langt mindre renlige end hanner. De kan besørge på køkkenmåtten og være stort tilfredse, mens hanner besørger i den fjerneste ende af haven, bortset fra deres duftstrint, som de stolt laver i indkørslen, så alle damerne ved hvor de bor.
Dette er en han, der lige er blevet kastreret. Kan det have nogen indflydelse?
Det virker som om problemet er startet efter kastrationen.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvordan gør man nemmest sin hvalp renlig?

Indlæg af C-X » 20. dec 2019, 13:25

Hvad var grunden til at få den kastreret? (har aldrig forstået det indgreb, på andet end katte, heste eller konsumdyr)

Måske den nu viser sin evige taknemmelighed?... :???:

Jeg ved ikke om det kan have påvirket kræet, men jeg tvivler, hvis det både er #1 & #2 den laver indendørs. Prøv at gentræne dens renlighed, ved at rundere den i snor, på faste tidspunkter, og så rose når der gøres og lades korrekt. Hele kræets verden er jo i opbrud (renlige børn kan vel også blive urenlige, under tilsvarende vilkår).

Hvordan er dens øvrige adfærd, virker den dominant overfor nogen eller noget? Altså ud over det er en terrier.

Selv om man ikke tager en hund på fersk gerning, så kan man sagtens pege og ytre utilfredshed med fundet. Hunde forstår udmærket hvad man mener. Mange hunde føler endda skam på andre hundes vegne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar