Magasin samler tilladelse: må jeg så have 10+ riffel magasiner?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Magasin samler tilladelse: må jeg så have 10+ riffel magasiner?

Indlæg af Randy M » 29. sep 2019, 21:48

Hej NVF. Hvis jeg får en magasin samler tilladelse, kan jeg så med den erhverve magasiner til riffel som kan indeholde over 10 skud? Og er der krav til max antal styk man må have, type eller andet man skal tage højde for?

Mvh Randy
Senest rettet af Refraktorius 30. sep 2019, 20:05, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Re: Magasin samler tilladelse og 10+ riffel magasiner

Indlæg af Fast Fumble » 29. sep 2019, 22:23

Randy M skrev:
29. sep 2019, 21:48
Hej NVF. Hvis jeg får en magasin samler tilladelse, kan jeg så med den erhverve magasiner til riffel som kan indeholde over 10 skud? Og er der krav til max antal styk man må have, type eller andet man skal tage højde for?

Mvh Randy
Ja, det kan du. Med mindre du ejer en semi-auto riffel eller en semi-auto pistol, for så må du alligevel ikke have 10+ riffelmagasiner.
Der plejer ikke at være antals begrænsninger,men hvis der er, fremgår de af din samler tilladelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 30. sep 2019, 00:13

Fast Fumble skrev:
29. sep 2019, 22:23
Randy M skrev:

Mvh Randy
Ja, det kan du. Med mindre du ejer en semi-auto riffel eller en semi-auto pistol, for så må du alligevel ikke have 10+ riffelmagasiner.
Der plejer ikke at være antals begrænsninger,men hvis der er, fremgår de af din samler tilladelse.
Tak for svar. i forhold til det med semi auto riffel, så er det vel kun +10skuds magasiner som passer til den semiauto riffel jeg måtte eje, som jeg ikke må købe, eller?

Jeg kan vel godt købe +10skuds magasiner til en semiauto riffel, hvis ikke jeg ejer den type riffel magasinerne passer til, men dog ejer en semiauto riffel som tager helt andre magasiner?

Eller er det virkelig sådan, at blot man ejer en semi auto riffel eller pistol, så må man ikke købe NOGEN former for +10 skuds riffel magasiner eller NOGEN former for +20 skuds pistol magasiner, selvom man ikke ejer et våben som kan bruge disse magasiner? Jeg ved der er noget med at folk der har erhvervet våbnet før en bestemt dato er undtaget, men hvis man ser bort fra den undtagelse, er det så virkelig sådan det forholder sig?

Mvh Randy :razz:

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 428 times
Been thanked: 136 times

Indlæg af The Mad Viking » 30. sep 2019, 02:03

Randy M skrev:
30. sep 2019, 00:13
Fast Fumble skrev:
29. sep 2019, 22:23
Randy M skrev:

Mvh Randy
Tak for svar. i forhold til det med semi auto riffel, så er det vel kun +10skuds magasiner som passer til den semiauto riffel jeg måtte eje, som jeg ikke må købe, eller?

Jeg kan vel godt købe +10skuds magasiner til en semiauto riffel, hvis ikke jeg ejer den type riffel magasinerne passer til, men dog ejer en semiauto riffel som tager helt andre magasiner?

Eller er det virkelig sådan, at blot man ejer en semi auto riffel eller pistol, så må man ikke købe NOGEN former for +10 skuds riffel magasiner eller NOGEN former for +20 skuds pistol magasiner, selvom man ikke ejer et våben som kan bruge disse magasiner? Jeg ved der er noget med at folk der har erhvervet våbnet før en bestemt dato er undtaget, men hvis man ser bort fra den undtagelse, er det så virkelig sådan det forholder sig?

Mvh Randy :razz:
Jeg er ikke helt sikker, men det ligner desværre at det er sådan det forholder sig, at dømme efter de andre tråde hvor emner har været oppe.
Hvor åndssvagt det så end måtte være. :wall:

Det næste bliver vel en lov som forbyder indkøb af en køkkensaks, hvis du i forvejen har en kartoffelskræller... :???:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 30. sep 2019, 07:44

Jeg kontaktede for lang tid siden JM ang. samlertilladelse til aftagelige magasiner, efter en debat tidligere på NVF, mit spørgsmål var måtte man eje et tromlemagasin til en P08 hvis man havde en P08 på SKV, og efter han havde rodet lidt rundt i paragrafferne, var svaret at det måtte man gerne, da det jo var en tilladelse til aftagelige magasiner, og det var jo ikke sådan at man skulle afhænde enten magasin eller P08.

Han sagde at tilladelsen jo gjaldt alle magasiner uden undtagelse, og antal af patroner og der var jo ikke undtagelser skrevet i tilladelsen. Citat slut:

Personligt kender jeg flere samlere som har bla. tromlemagasin til både P08 og 1911 og samtidig Pistoler på SKV, og det igennem flere år.

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
9mm%20Luger%20Artillery%20first%20model%20%20Snail%20drum%20Image%201.jpg
9mm%20Luger%20Artillery%20first%20model%20%20Snail%20drum%20Image%201.jpg (40.15 KiB) Vist 3051 gange
pix501996776.jpg
pix501996776.jpg (112.22 KiB) Vist 3051 gange
pix742897062.jpg
pix742897062.jpg (63.48 KiB) Vist 3051 gange

Brugeravatar
Rubberduck
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt/skydevåben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 7 times

Indlæg af Rubberduck » 30. sep 2019, 11:17

Dette står på politiets hjemme side.

Så jeg tror det er et No Go :???:
Vedhæftede filer
0D7E2F8E-8046-4B10-9D52-886EA97A8E67.png

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. sep 2019, 15:46

Ølgaard skrev:
30. sep 2019, 07:44
Jeg kontaktede for lang tid siden JM ang. samlertilladelse til aftagelige magasiner,...
De her regler er jo relativt nye, så hvis du har kontaktet jm før de nye regler, vil svaret givetvis være et andet i dag.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 30. sep 2019, 16:14

Tusind tak for svar, det er alligevel vildt nok at der tilsydenladende ikke skeles til om magasin og halvauto våben passer sammen.

Et opfølgende spørgsmål er så:

Hvis jeg har en halvauto riffel, som er købt inden de nye regler om magasiner trådte i kraft. Kan jeg da købe +10skuds riffel magasiner på min magasinsamler tilladelse, som ikke passer til min førnævnte halv auto riffel?

:NVFrules: :10:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 30. sep 2019, 18:26

Randy M skrev:
30. sep 2019, 16:14

Hvis jeg har en halvauto riffel, som er købt inden de nye regler om magasiner trådte i kraft. Kan jeg da købe +10skuds riffel magasiner på min magasinsamler tilladelse, som ikke passer til min førnævnte halv auto riffel?
Ja, DET er et virkelig godt spørgsmål! :rolf:

Iflg politiets hjemmeside - NEJ.
Og så vidt jeg kan tolke dansk lovgivning - NEJ.
Du må dog GERNE købe 10+ magasiner til din riffel, hvis du havde tilladelse til den før 13. Juni 2017, bare ikke på din samler-tilladelse.

Giver det mening? NEJ.

I øvrigt er der fejl i teksten på politiets hjemmeside. Den tager udgangspunkt i at der er tale om rifler og riffeltilladelse, men hvis du samler pistolmagasiner, må du naturligvis GERNE have 10+ pistol-magasiner, selvom du har halvautomatiske våben - men du må ikke have 20+ magasiner.

Ja, det er svært, det her...
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 30. sep 2019, 23:29

Fast Fumble skrev:
30. sep 2019, 18:26
Randy M skrev:
30. sep 2019, 16:14

Ja, DET er et virkelig godt spørgsmål! :rolf:

Iflg politiets hjemmeside - NEJ.
Og så vidt jeg kan tolke dansk lovgivning - NEJ.
Du må dog GERNE købe 10+ magasiner til din riffel, hvis du havde tilladelse til den før 13. Juni 2017, bare ikke på din samler-tilladelse.

Giver det mening? NEJ.

I øvrigt er der fejl i teksten på politiets hjemmeside. Den tager udgangspunkt i at der er tale om rifler og riffeltilladelse, men hvis du samler pistolmagasiner, må du naturligvis GERNE have 10+ pistol-magasiner, selvom du har halvautomatiske våben - men du må ikke have 20+ magasiner.

Ja, det er svært, det her...
Jeg takker for svar :thumbup: Det vil jo faktisk også sige, at hvis en person med magasin samler tilladelse, har købt +10 skuds riffel magasiner, eller +20 skuds pistol magasiner på et tidspunkt hvor han / hun ikke har haft noget halvautomatisk våben, beslutter sig for at ville erhverve en pistol eller halvauto riffel, så skal han / hun først afhænde sin magasin samling, selvom de magasiner han / hun skulle have ville passe lige så godt i det halvauto våben han / hun har i tankerne som en havesten?

Kan man ikke tage det op i våbenrådet, for det giver da ingen mening at der ikke tages højde for om magasiner købt på baggrund af samler tilladelse passer til ens halvauto riffel eller pistol når det vurderes om man må have disse magasiner.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Re: Magasin samler tilladelse: må jeg så have 10+ riffel magasiner?

Indlæg af CO » 1. okt 2019, 05:19

Kan man ikke tage det op i våbenrådet, for det giver da ingen mening at der ikke tages højde for om magasiner købt på baggrund af samler tilladelse passer til ens halvauto riffel eller pistol når det vurderes om man må have disse magasiner.
Det står i EU våbendirektivet som er hævet over dansk lov, så det kan vi ikke gøre noget som helst ved, med mindre vi ændrer grundloven, eller udtræder af EU.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 1. okt 2019, 07:33

CO skrev:
1. okt 2019, 05:19
Det står i EU våbendirektivet som er hævet over dansk lov, så det kan vi ikke gøre noget som helst ved, med mindre vi ændrer grundloven, eller udtræder af EU.
Så hut jeg visker, så er EU-direktivet mere logisk opbygget, hvor der skeles til om du rent faktisk HAR det pågældende våben, som magasinet passer i.
Vi har som sædvanlig så bare været nogle klovne, da det skulle implementeres i dansk lovgivning. :impatient:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. okt 2019, 07:58

The Mad Viking skrev:
1. okt 2019, 07:33
Vi har som sædvanlig så bare været nogle klovne, da det skulle implementeres i dansk lovgivning. :impatient:
Jeg HADER når nogen kategorisk kalder andre professionelle for klovne, fordi de finder en fejl i et regelsæt eller en implementering.
Oftest dækker det over at man har en meget begrænset forståelse for problemstillingen og arbejde med regelkomplekser generelt.

Jeg arbejder med den slags til daglig, og ... det er på ingen måde let at lave et sammenhængende regelsæt som er fejlfrit!
Så der er ikke nogen her der har været nogen klovne. Der er bare en fejl i implementeringen af EU direktivet i Dansk lovgivning, og det er ganske naturligt. Ja, det vil være rart at få den rettet, men i en verden med begrænsede ressourcer, skal våbenrådet prioritere i de opgaver der er, og her vil lige netop denne fejl nok ikke være blandt de vigtigste.
Våbenrådet vil efter min mening få mere ud af at arbejde med de - igen - inkonsistente og uklare forvaltninger af knivloven, problemerne omkring uklare importtilladelseskrav, undtagelser for magasinbegrænsning for skyttegrupper som faktisk skal bruge store magasiner og der er sikkert flere emner jeg bare har glemt.

Men træls, det er det.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Randy M » 1. okt 2019, 13:41

Men er systemet virkelig så stift, at det ville være for besværligt at få loven lavet om, eller i det mindste gøre opmærksom på noget som jeg tænker selv de mest uinteresserede i våbenloven ville kunne se var ramt lidt ved siden af?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 1. okt 2019, 14:40

Randy M skrev:
1. okt 2019, 13:41
Men er systemet virkelig så stift, at det ville være for besværligt at få loven lavet om, eller i det mindste gøre opmærksom på noget som jeg tænker selv de mest uinteresserede i våbenloven ville kunne se var ramt lidt ved siden af?
Ja, desværre.
Var det nu bare noget der blot skulle rettes i en procedure, en forvaltningspraksis eller sådan noget, så er det ikke så slemt.
Men så vidt jeg kan se, så skal det her rettes i en lovtekst, og så tager tingene pludselig meget lang tid. Og ja, det er meget stift, også selvom fejlen er banal.
For nogle år siden var NVF involveret i ændring af noget lovgivning omkring lyddæmpere. Her indsneg der sig en fejl under renskrivning, der gjorde at lyddæmpere pludselig var forbudt. Det tog ... var det 7 år? ... at få den åbenlyse editeringsfejl rettet, og det endda selvom fx Skov- og Naturstyrelsen også var meget ihærdige i arbejdet for at få den rettet.
Lovtekster tager det bare lang tid at få rettet.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 1. okt 2019, 15:32

Og så er der jo hele aspektet for de af os som havde både magasinsamlertilladelse, samlermagasiner på mere end både 10 og 20 skud, og tilladelse til halvautomatiske våben før denne ændring.

Gad vide hvad vi har regne med, når vores samlertilladelser en gang skal fornys.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is

Indlæg af The Mad Viking » 1. okt 2019, 20:29

Fast Fumble skrev:
1. okt 2019, 07:58
The Mad Viking skrev:
1. okt 2019, 07:33
Jeg HADER når nogen kategorisk kalder andre professionelle for klovne, fordi de finder en fejl i et regelsæt eller en implementering.
Oftest dækker det over at man har en meget begrænset forståelse for problemstillingen og arbejde med regelkomplekser generelt.

Jeg arbejder med den slags til daglig, og ... det er på ingen måde let at lave et sammenhængende regelsæt som er fejlfrit!
Så der er ikke nogen her der har været nogen klovne. Der er bare en fejl i implementeringen af EU direktivet i Dansk lovgivning, og det er ganske naturligt. Ja, det vil være rart at få den rettet, men i en verden med begrænsede ressourcer, skal våbenrådet prioritere i de opgaver der er, og her vil lige netop denne fejl nok ikke være blandt de vigtigste.
Våbenrådet vil efter min mening få mere ud af at arbejde med de - igen - inkonsistente og uklare forvaltninger af knivloven, problemerne omkring uklare importtilladelseskrav, undtagelser for magasinbegrænsning for skyttegrupper som faktisk skal bruge store magasiner og der er sikkert flere emner jeg bare har glemt.

Men træls, det er det.
Det var nu ikke for at gøre dig sur. :razz:

Men hvis det kan tage længere tid end 2. Verdenskrig (7 år jvf. andet indlæg) at få rettet en fejl, så burde de være desto mere omhyggelige inden de trykker på [print]. :blink:
Det er kun i den branche at det kan gå at smøle sådan, det kan vi andre ikke slippe afsted med. (IC4-toge åbenbart undtaget) :mrgreen:

Men ja, jeg vil hellere have rettet knivloven til, hvis jeg skal vælge. :smile:
Jeg vil endda være villig til at betale for en “Jeg-er-voksen-og-vandelsgodkendt-og-må-med-kniv-(Og lange bukser :giggle: )-tilladelse, men så vil jeg altså også kunne medbringe den overalt.
(Jeg kan måske gå med til at lægge den af i en dertil indrettet kasse ved indgangen til bar/værtshus)

Besvar