Jæger får fingrene i klemme pga. WISH armbånd (hvornår er det et blankvåben?)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Jæger får fingrene i klemme pga. WISH armbånd (hvornår er det et blankvåben?)

Indlæg af Freezion » 11. okt 2019, 19:03

Faldt over en diskussion på facebook vedr. nedenstående armbånd fra wish.
Altså en af de der gimmicks med tusind gadgets, inkl. kniv i spændet.
Han er så endt med at betale bøden, og det har umiddelbart resulteret i at hans vandelsgodkendelse er blevet trukket tilbage (og dermed retten til jagttegn og sine våben.

Og så kører debatten selvfølgelig. men det peaker mig dog en smule at én eller flere påstår hårdnakket at det ikke er tale om et objekt der falder ind under knivlovens §2 stk. 8. og umiddelbart virker det på bunden til at være en diskussion om semantik, om hvornår noget er et blankvåben (fordi ''han ser en kniv, ikke et blankvåben'').

To måneder inden har samme armbånd været diskuteret i samme facebook gruppe (dog kun anskaffelsen af det), og DJF var få uger efter opslaget ude med et nyhedsbrev om at man skulle lade være
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... agttegnet/

Men som skrevet, er det semantikken der diskuteres hårdnakket, og jeg havde selv meldt ud at man ikke skulle røre det med en ildrager.
Dog ligger der en semi-relevant diskussion i det, da der ikke nogen steder er konkretiseret hvad et blankvåben er.

Billede
Billede

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Re: Jæger får fingrene i klemme pga. WISH armbånd (hvornår er det et blankvåben?)

Indlæg af Senserazer » 11. okt 2019, 19:36

Samme armbånd har været oppe at vende herinde for nylig. Det er ulovligt. Knive og blankvåben må ikke ligne andre genstande.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Re: Jæger får fingrene i klemme pga. WISH armbånd (hvornår er det et blankvåben?)

Indlæg af PSindrup » 11. okt 2019, 19:41

Endnu et godt eksempel på, at betaler man en bøde, så er det en “tilståelsessag”

Peter

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Freezion » 11. okt 2019, 19:44

Senserazer skrev:
11. okt 2019, 19:36
Samme armbånd har været oppe at vende herinde for nylig. Det er ulovligt. Knive og blankvåben må ikke ligne andre genstande.
Jeg er helt af samme overbevisning at den er nogo (og generelt ''If in doubt, don't).

Dog er det ét individ som der ligger vægt på at paragraffen siger ''kårdestokke og blankvåben'', for han ser jo ikke et blankvåben- men en kniv.
Og derfor diskussionen om det semantiske omkring 'blankvåben'.

Men på sin vis godt kan forstå hans premis, da begge begreber bruges seperat fra hinanden i lovgivningen og der er ikke nogen konkret definiton på hvad et blankvåben er (dog bliver knive omtalt på politiets side om blankvåben). Og så kan man ikke undgå at der er folk som misforstår det eller tænker ''Hvornår er det hvad?''

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 11. okt 2019, 19:50

En kniv er et blankvåben, men et blankvåben behøves ikke nødvendigvis at være en kniv.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 11. okt 2019, 20:21

Ras.Killing skrev:
11. okt 2019, 19:50
En kniv er et blankvåben, men et blankvåben behøves ikke nødvendigvis at være en kniv.
Præcis. En kniv er et blankvåben. Helt og aldeles uden tvivl.
Ligesom en revolver er en pistol, men en pistol behøver ikke nødvendigvis være en revolver. Og en Mauser 98 riffel er et gevær, men et gevær behøver ikke nødvendigvis være en Mauser 98 riffel.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 11. okt 2019, 20:31

Folk der køber deslige på wish beder lidt selv om det
Betaler man bøden erkender man skyld
Nuff said
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 11. okt 2019, 20:41

F U B A R skrev:
11. okt 2019, 20:31
Folk der køber deslige på wish beder lidt selv om det
Betaler man bøden erkender man skyld
Nuff said
Uenig. Niveauet for hvad Tolder Kjeld regner for et våben, er nu så lavt, at selv harmløst legetøj bliver til sigtelser. Hverken den almindelige jæger, eller andre uden indgående kendskab, kan forventes at vide dette. Husk på, vi kan jo stadig købe spidse køkkenknive i Føtex.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 11. okt 2019, 20:50

Ok din udlægning som jeg til fulde respekterer
Men på modsatte sIde af gaden
Hvorfor tage chancen
Billedet i tråden er bælte med indbygget kniv !
God aften til alle
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. okt 2019, 21:02

Det er armbånd, så knivbladet er nok på størrelse med en negl.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Freezion » 11. okt 2019, 21:10

Det viser sig så at 55nord sælger lignende armbånd https://www.55nord.dk/55nord/soegeside/ ... 1-funktion, og af alle skulle man jo tro at en butik som er ejet af og baseret ud fra KFUM og FDF ville have en smule forstand på hvad der er tilladt eller ej.
Specielt efter alt klammeriet der har været omkring det på større lejre.

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Aske » 11. okt 2019, 21:16

2,5 cm er nok til at kunne åbne dunken på et andet menneske.

Kniven er skjult i et armbånd, som en dysfunktionel mentalt ustabil person kunne medbringe på et diskotek.

Dette er nok til, at myndighedspersoner vil bragte det som "ulovligt" af hensyn til "sikkerheden".

At hysteriet efterhånden har nået utrolige højder, er så en anden sag ..
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. okt 2019, 21:32

Aske skrev:
11. okt 2019, 21:16
2,5 cm er nok til at kunne åbne dunken på et andet menneske.
Kun på fattige mennesker og veganere :blink:

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Freezion » 11. okt 2019, 23:26

Langenge skrev:
11. okt 2019, 20:21
Ras.Killing skrev:
11. okt 2019, 19:50
Præcis. En kniv er et blankvåben. Helt og aldeles uden tvivl.
Ligesom en revolver er en pistol, men en pistol behøver ikke nødvendigvis være en revolver. Og en Mauser 98 riffel er et gevær, men et gevær behøver ikke nødvendigvis være en Mauser 98 riffel.
Tager du/i så lige den her?
Han har tidligere, og fortsætter i samme tone og påstande.
Billede

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 11. okt 2019, 23:35

Jamen hvad er der at sige...

I min optik er hans tolkning af blankvåben forkert? En kniv er et blankvåben... At nogen knive så ikke kræver en blankvåbenstilladelse er en anden snak, da de i så fald tjener et formål.

Blankvåben som fremtræder som en anden genstand er ulovlige. Knivlovens §2 punkt 8. Længere er den ikke.

Jeg er så enig med ham i, at politiet “voldvrider” loven lidt ud af proportioner, men det er en anden snak.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 11. okt 2019, 23:38

Politiet skriver selv som en bemærkning til blankvåbenstilladelsen:
Bemærk, at det ikke kræver tilladelse at besidde, bære eller anvende blankvåben, der anvendes til fx jagt og fiskeri, eller blankvåben, der anvendes som led i erhvervsudøvelse.
Du kan jo prøve at spørge ham, hvor man så kan købe disse krigsfiskeknive, jagtsværd og dødbringende rockwools macheter - såfremt vi skal arbejde i hans termer :smile:

https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/vaaben/blankvaaben

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 11. okt 2019, 23:41

http://denstoredanske.dk/Geografi_og_hi ... blankvåben
blankvåben, (ty. Blankwaffe 'skinnende våben'), civile og militære håndvåben til hug, stik eller kast, fremstillet af jern. Blankvåben omfatter først og fremmest personlige våben, der fra tidernes morgen har været båret af den enkelte til selvforsvar eller brugt i duel. Disse våben har derfor altid været omgærdet med særlig interesse eller højagtelse af brugeren.
Udviklingen af blankvåben tog sit udgangspunkt i jernalderens kniv, økse, sværd og spyd. Kniven eller dolken var et uundværligt redskab i dagligdagen, men også et nødværgevåben over for dyr og mennesker.
Senest rettet af Lycon 12. okt 2019, 13:34, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Freezion » 11. okt 2019, 23:57

Ras.Killing skrev:
11. okt 2019, 23:35
Jamen hvad er der at sige...

I min optik er hans tolkning af blankvåben forkert? En kniv er et blankvåben... At nogen knive så ikke kræver en blankvåbenstilladelse er en anden snak, da de i så fald tjener et formål.

Blankvåben som fremtræder som en anden genstand er ulovlige. Knivlovens §2 punkt 8. Længere er den ikke.

Jeg er så enig med ham i, at politiet “voldvrider” loven lidt ud af proportioner, men det er en anden snak.
Hans definition for voldvridning ligger dog i, at han mener at der er en klokkeklar skarp skelning mellem knive og blankvåben i knivloven, og at politiet prøver at twiste den så knive er blankvåben.
Og det er derfor han påstår at knive som den her ikke går ind under §2 pkt. 8.

Han bliver ved med at påstå at den er lovlig, og at det er politiet (og i forlængelse vel også PAC) der er grusomt gal på den, og ikke kan finde ud af at læse en lovtekst.
min bekymring kan egentligt lidt ligge i at der er en der tager ham på ordet og ender i en ubehagelig situation som resultat deraf.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Re: Jæger får fingrene i klemme pga. WISH armbånd (hvornår er det et blankvåben

Indlæg af Ras.Killing » 12. okt 2019, 00:46

Klokkeklar... Nej!

Det eneste sted man ville kunne tolke det sådan er indledningen i §1, men der vil jeg så til gengæld give ham, at man godt kunne få den tanke, da det indledes med knive og blankvåben, altså ikke bare blankvåben - men knive og blankvåben (som i at det skulle være to forskellige ting).

60ED3F7D-D6FD-40F1-9C36-072F85C9CF4E.jpeg

Den ved jeg faktisk ikke om man ville kunne trække sagen på. Altså at vedholde det er en kniv og ikke et blankvåben. Og da §1 skelner imellem de to, så kan den pågældende kniv (med en klinge under 12cm) ikke dømmes under §2 pkt. 8 kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden genstand.

Jeg tror den er tynd, men det er omvendt nok det bedste skud man har i bøssen.

Hvorom alting er... så kan ingen sige noget med sikkerhed, før at sagen har været for en dommer :smile: af samme grund skal man ikke bare betale bøden.

Make Fyn fin again!

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 12. okt 2019, 09:56

Er den uheldige jæger blevet fejl informeret af betjenten ?

Hvis man får besked om at det ikke vil stå på straffeattesten, så tror jeg at de fleste vil opfatte det som ufarlig at betale en bøde.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Freezion » 12. okt 2019, 10:23

Patrold skrev:
12. okt 2019, 09:56

Hvis man får besked om at det ikke vil stå på straffeattesten, så tror jeg at de fleste vil opfatte det som ufarlig at betale en bøde.
Det står vel som sådan heller ikke på straffeattesten, så vidt som jeg har forstået det (i hvert fald ikke den du selv kan hente).
Men ja, han er gået ind i den gode tro om at der ikke ville ske andet end en bøde, og det er jo heller ikke sikkert at betjenten han har snakket med vidste at det kunne resultere i en tilbagetrækkelse af vandelsgodkendelsen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 12. okt 2019, 10:24

Patrold skrev:
12. okt 2019, 09:56

Betjente fejlinformerer hele tiden - det er ikke juridisk gældende.

Faktum er, at når du betaler bøden vedkender du dig sagens forhold og erklærer dig selv skyldig.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 12. okt 2019, 10:45

Hvad med et borgerforslag om at en betalt bøde for overtrædelse af kniv loven uden retssag ikke kan have betydning for jægeres og skytters vandel godkendelse. Og tilladelse til skydevåben.
Ønsker politiet at det skal betyde fratagelse af vandel godkendelse så må de i retten og bevise grov og intentionel overtrædelse af loven.

Det må da være i alles interesse?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 12. okt 2019, 11:01

Bestemmelsen om at forbyde knive og blankvåben, der fremstår som noget andet (læs: ”skjulte knive”) blev indskrevet i loven allerede i 2003 - og sådanne knive har således været forbudte i mere end 16 år. At det så går hen og bliver ”en sag” i dag kan kun undre – men det skyldes måske den større fokus på knivloven fra myndighedernes side. Men dette forbud mod ”skjulte knive” kan altså spores godt 16 år tilbage.

Jeg havde personligt en sådan ”skjult kniv”, som jeg anskaffede tilbage i de glade 80’ere – og som jeg gik med regelmæssigt i mange år. Det var en lille Gerber Touché skjult i et bæltespænde, som blev sat på et pænt sort læderbælte, og den blev bl.a. brugt regelmæssigt under ture i byen. I dag er dette naturligvis helt utænkeligt, men dengang var det faktisk OK. Da jeg nogle år efter lovens ikrafttræden i starten af 00’erne blev opmærksom på det nye forbud sørgede jeg straks for at kniven ”blev væk” for aldrig derefter at blive genfundet. Egentlig ganske ærgerligt, for det var faktisk en rigtig god lille kniv… :cry:

Jeg har vedhæftet et par billeder af den lille fine sag – fundet på nettet, da min egen som nævnt er long gone…

:razz:
Oscar123
Gerber Belt Buckle Knife.jpg
Gerber Belt Buckle Knife.jpg (24.16 KiB) Vist 6794 gange
On scene - but unseen

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Patrold » 12. okt 2019, 12:42

Må betjente fejlinformere ?
Som borger bliver man jo ledt i flere problemer end man er i forvejen.

Låst