besked for naturstyrelsen omkring de ikke kan give mig jaggtegn før politiet har tjekket mig i kriminalregisteret?
-
- Newbie
- Interesser: Jaggtegn
- Geografisk sted: sjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
besked for naturstyrelsen omkring de ikke kan give mig jaggtegn før politiet har tjekket mig i kriminalregisteret?
Hej NVF
Jeg står i et lille dilemma og er lidt i tvivl omkring mit Jaggtegn.
Jeg har været oppe til min jaggtegns prøve sidste uge.
Bestod både afstand og den skriftlige og venter nu på jaggtegnet.
Nu er der kommet en besked for naturstyrelsen omkring de ikke kan give mig jaggtegn før politiet har tjekket mig i kriminalregisteret.
Her er mit sprøgsmål :
Jeg har 1 gang kørt uden sele i en bil og modtaget en bøde for dette. Kan det gøre noget?
Jeg er for 2 år blevet sigtet for overtrædelse af loven om "efeuserinde stoffer" hvor jeg ikke havde noget med det at gøre, men en politimand begik en fejl og sigtede mig urestmessigt. Jeg var i retten efter jeg klaget omkring sigtelsen og blev erkendt uskyldig og polititet droppede sagen mod mig.
Kommer sagen med de ulovlige stoffer til at gøre at jeg ikke kan få mit jagttegn selvom jeg er erkendt uskyldig af retten?
Hvis nu politimanden der skal godkende mig til jaggtegnet tænker at jeg slap fordi der ingen beviser var eller noget i den stil?
Det eneste jeg har gjort som er ulovligt og som er blevet dømt for er at køre uden sele for 5 måneder siden.
MVh en meget bekymret nyjæger.
Jeg står i et lille dilemma og er lidt i tvivl omkring mit Jaggtegn.
Jeg har været oppe til min jaggtegns prøve sidste uge.
Bestod både afstand og den skriftlige og venter nu på jaggtegnet.
Nu er der kommet en besked for naturstyrelsen omkring de ikke kan give mig jaggtegn før politiet har tjekket mig i kriminalregisteret.
Her er mit sprøgsmål :
Jeg har 1 gang kørt uden sele i en bil og modtaget en bøde for dette. Kan det gøre noget?
Jeg er for 2 år blevet sigtet for overtrædelse af loven om "efeuserinde stoffer" hvor jeg ikke havde noget med det at gøre, men en politimand begik en fejl og sigtede mig urestmessigt. Jeg var i retten efter jeg klaget omkring sigtelsen og blev erkendt uskyldig og polititet droppede sagen mod mig.
Kommer sagen med de ulovlige stoffer til at gøre at jeg ikke kan få mit jagttegn selvom jeg er erkendt uskyldig af retten?
Hvis nu politimanden der skal godkende mig til jaggtegnet tænker at jeg slap fordi der ingen beviser var eller noget i den stil?
Det eneste jeg har gjort som er ulovligt og som er blevet dømt for er at køre uden sele for 5 måneder siden.
MVh en meget bekymret nyjæger.
Senest rettet af Refraktorius 22. okt 2019, 14:34, rettet i alt 1 gang.
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 237 times
- Been thanked: 278 times
Re: Jaggtegn hjælp nyjæger
Hej Simon,
Før naturstyrelsen udsteder jagttegnet tjekker de om der er "noget" på dig i kriminalregistret. De kan og må ikke se HVAD der, kun AT der er noget. I dit tilfælde er det tilsyneladende en frafaldet anklage. Næste skridt er at naturstyrelsen beder politiet se om det "noget" der er forhindre en vandelsgodkendelse. Hvis du er blankt frifundet burde der ikke være noget problem.
Det med sikkerhedsselen er ikke noget problem.
/Hans
Før naturstyrelsen udsteder jagttegnet tjekker de om der er "noget" på dig i kriminalregistret. De kan og må ikke se HVAD der, kun AT der er noget. I dit tilfælde er det tilsyneladende en frafaldet anklage. Næste skridt er at naturstyrelsen beder politiet se om det "noget" der er forhindre en vandelsgodkendelse. Hvis du er blankt frifundet burde der ikke være noget problem.
Det med sikkerhedsselen er ikke noget problem.
/Hans
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2975 times
- Been thanked: 377 times
Den normale procedure er at hvis der intet er i kriminalregistret mv. så udstedes jagttegnet.simon1205 skrev: ↑22. okt 2019, 12:46Nu er der kommet en besked for naturstyrelsen omkring de ikke kan give mig jaggtegn før politiet har tjekket mig i kriminalregisteret.
Her er mit sprøgsmål :
Jeg har 1 gang kørt uden sele i en bil og modtaget en både for dette. Kan det gøre noget?
Hvis der derimod står noget i registrene på ansøgeren, så sendes sagen til manuel behandling hvor der laves en konkret vurdering. Det tager den tid sådan noget tager.
Med det du beskriver, lyder det som om du har gode udsigter til at få jagttegnet, efter nogen ventetid.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Dit jagttegn er nok ikke i fare. Når Naturstyrelsen skal udstede jagttegn vil de altid anmode Politiet om samtykke. Politiet laver en søgning på dig, og hvis der dukker et "flag" op på din profil kan Politiet ikke umiddelbart samtykke til jagttegn. Derfor gør Politiet da, at de anmoder dig om at indsende en samtykkeerklæring på, at Politiet må undersøge sagens forhold nærmere; altså åbne din journal. Det må de nemlig ikke uden dit samtykke.
Overtrædelse af loven, der forbyder euforiserende stoffer medfører typisk en køleperiode på fem år. Da Politiet dog vil kunne se, at du er frifundet i sagen/sagen er droppet, så vil de højst sandsynligt give grønt lys ret hurtigt og så får du udstedt tegnet.
Alle sager over bagatelgrænsen (dvs., mindre fartbøder, køre uden sele, håndholdt telefon) vil give et flag på din profil, også selvom du er blevet frifundet i de berørte sager, og derfor vil Politiets system ikke automatisk give grønt lys til jagttegn, men lave et "hold up".
Overtrædelse af loven, der forbyder euforiserende stoffer medfører typisk en køleperiode på fem år. Da Politiet dog vil kunne se, at du er frifundet i sagen/sagen er droppet, så vil de højst sandsynligt give grønt lys ret hurtigt og så får du udstedt tegnet.
Alle sager over bagatelgrænsen (dvs., mindre fartbøder, køre uden sele, håndholdt telefon) vil give et flag på din profil, også selvom du er blevet frifundet i de berørte sager, og derfor vil Politiets system ikke automatisk give grønt lys til jagttegn, men lave et "hold up".
-
- Newbie
Tusind tak for alle svarende.
Så sådan som det ser ud så burde jeg få jagttegnet! Da jeg ikke er dømt for noget med ulovlige stoffer.
Så jeg burde kunne slappe af og vente til jeg får det.
Og hvis jeg ikke får tilladsen af politiet, så skal jeg vel bare klage ik? Jeg har nemlig ikke haft med stoffer at gøre og blevet frikendt fordi en betjent begik en kæmpe brøler.
Så sådan som det ser ud så burde jeg få jagttegnet! Da jeg ikke er dømt for noget med ulovlige stoffer.
Og hvis jeg ikke får tilladsen af politiet, så skal jeg vel bare klage ik? Jeg har nemlig ikke haft med stoffer at gøre og blevet frikendt fordi en betjent begik en kæmpe brøler.
-
- Platin Member
Ja, giv sagsbehandlingen en måneds tid. Hvis det du skriver stemmer overens med virkeligheden, så får du jagttegnet.simon1205 skrev: ↑22. okt 2019, 13:43Tusind tak for alle svarende.

- Niisa
- Silver Member
- Interesser: riffeljagt
- Geografisk sted: københavn
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 11 times

Tillykke med tegnet, som jeg ser det skal de lige tjække dine "flag" det er der ikke noget usædvanligt i. Du sku ikke den eneste der har "flag"

Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70
-
- Newbie
Re: besked for naturstyrelsen omkring de ikke kan give mig jaggtegn før politiet har tjekket mig i kriminalregisteret?
Konge!
Jeg var lige ved at blive bange.
Det er bare lidt bittert da jeg så ikke kan nå op til haglskydeprøven i år og nå at komme med på jagt med den gamle :(
Det røv og nøgler en gang imellem.
Men igen tak for alle svarene.
Mvh en lidt mindre bekymret nyjæger
Jeg var lige ved at blive bange.
Det er bare lidt bittert da jeg så ikke kan nå op til haglskydeprøven i år og nå at komme med på jagt med den gamle :(
Det røv og nøgler en gang imellem.
Men igen tak for alle svarene.
Mvh en lidt mindre bekymret nyjæger
-
- Platin Member
Re: besked for naturstyrelsen omkring de ikke kan give mig jaggtegn før politiet har tjekket mig i kriminalregisteret?
Medmindre du i forvejen er en habil haglskytte, eller besidder et usædvanligt talent for det, så er lidt over fjorten dage altså ikke nok til at træne sig god nok til haglprøven, medmindre du står 5-8 timer hver dag på banen. Den sidste prøve i år er d. 10/11 i Greve. Så det ville have været på en smal margen, hvis du skulle regne med at komme på jagt i år.
Brug hellere resten af efteråret og vinteren på at træne til haglprøven og riffelprøven, så kan du bestå begge relativt hurtigt efter hinanden og være klar til bukkejagten 15. maj og den alm. jagtsæson 1. september 2020

-
- Newbie
Jeg har været masser på skydebanen med min far og hans kammersjuk som er skydeinstruktør :) Så haglprøven er intet problem.
Men skal jeg ikke først have haglprøven bestået inden jeg kan købe min første riffel?
Men skal jeg ikke først have haglprøven bestået inden jeg kan købe min første riffel?
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Jeg mener da bestemt at hagl og riffel er adskilt? Og i øvrigt er anskaffelse og brug da adskilt. Det nytter jo ikke noget at man ikke kan anskaffe sig våben - man skal jo også træne

Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
Så kan jeg bedre forstå, at det er ærgerligt ikke at kunne nå prøven.
Du må købe både riffel og haglgevær, så snart du har tegnet i hånden. Som det er lige nu skal du bestå haglprøven, før du må tilmelde dig og gå op til riffelprøven. Der er indført en bekendtgørelse, som gør det muligt for miljøministeren at adskille disse prøver, så den ene ikke er afhængig af den anden længere (fra 2020), men indtil ministen rent faktisk gør dette, så skal du stadig bestå haglprøven, før du kan tage riffelprøven.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, Flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 29 times
kan man virkelig købe riffel efter bestået jagtprøve? jeg fik afvide af min jagttegnslærer at man skulle have bestået haglskydeprøven først. Jeg prøvede lige at kigge på jagttegn.dk men kunne ikke lige finde noget om det
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 25 times
Du må både købe haglgevær og riffel når du har fået dit jagttegn. Det eneste krav er at riflen kan bruges til riffelprøven (altså en kaliber der lever op til kravene ved jagt på rådyr)
-
- Platin Member
Nej, der er ikke noget kaliberkrav. Du kan købe alle de rifler, du vil, uden at gå til riffelprøven nogensinde.70er drengen skrev: ↑25. okt 2019, 12:22Du må både købe haglgevær og riffel når du har fået dit jagttegn. Det eneste krav er at riflen kan bruges til riffelprøven (altså en kaliber der lever op til kravene ved jagt på rådyr)
Skal du til riffelprøve skal din ammunition blot overholde minimumskravet til råvildt.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
I forhold til det med fed: Jeg glemte lige hvor grotesk tåbelig vores jagt og våbenlovgivning erFlugteren skrev: ↑22. okt 2019, 15:49Så kan jeg bedre forstå, at det er ærgerligt ikke at kunne nå prøven.
Du må købe både riffel og haglgevær, så snart du har tegnet i hånden. Som det er lige nu skal du bestå haglprøven, før du må tilmelde dig og gå op til riffelprøven. Der er indført en bekendtgørelse, som gør det muligt for miljøministeren at adskille disse prøver, så den ene ikke er afhængig af den anden længere (fra 2020), men indtil ministen rent faktisk gør dette, så skal du stadig bestå haglprøven, før du kan tage riffelprøven.

-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning og IT
- Geografisk sted: Ølstykke
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 14 times
Jeps, den er god nok. Cirkulære om våben og ammunition §2 nr. 4 siger at tilladelser efter våbenbekendtgørelsens §2 kan udstedes til folk der har jagttegn. Der står ingenting om at man skal have bestået yderligere prøver for at kunne opnå tilladelse.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Pas på du ikke bliver overmodig.

Har du prøvet at gå jagtbanen på samme måde som til prøven, med 18 patroner i lommen, og krav om træf på to ud af seks duer, på de tre baner?
NEJ, du skal ikke have bestået haglskydeprøven for at kunne købe en riffel. Du skal blot have et bestået jagttegn, inkl. den vandelsgodkendelse du venter på.
Jeg tror bestemt ikke du har noget at frygte.
Peter
PS: Det er ikke den enkelte politimand der sigter dig. De står kun for efterforskningen. Sigtelsen står anklagemyndigheden for.
-
- Newbie
Ahaha ja!
Du har sikkert ret!
Når jeg kommer op til prøven, skider jeg i bukserne og dumper hele lortet.
Udover kravet med at ramme så skal våbenhåndteringen også være lige i skabet :)
Jeg må tage det som det kommer.
Der er stadig ikke kommet noget fra politiet. :(
Du har sikkert ret!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Prøv at gå banen som til prøven - både med hensyn til træfferne og våbenhåndteringen. Specielt klarmelding, afsikring og finger på toplukkernøgle skal være opmærksom på.Simon1205 skrev: ↑26. okt 2019, 08:56Ahaha ja!
Du har sikkert ret!
Peter
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, natur og oplevelser
- Geografisk sted: Vestsjaelland
- Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 81 times
Tag en kammerat med der kun skal kigge på sikkerhed og håndtering, hver gang du dumper starter i forfra...PSindrup skrev: ↑26. okt 2019, 10:35Prøv at gå banen som til prøven - både med hensyn til træfferne og våbenhåndteringen. Specielt klarmelding, afsikring og finger på toplukkernøgle skal være opmærksom på.Simon1205 skrev: ↑26. okt 2019, 08:56Ahaha ja!
Du har sikkert ret!
Peter
Når du er kommet igennem adskillige gange uden fejl på håndtering, så er du klar...
12/76
.308
6,55x55
.22lr
.308
6,55x55
.22lr
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Til en prøve er det aspirantens medansvar, at give sig selv ro. Brug den tid der er, til at huske og vurdere, og lad være med at forcere tempoet, for så kommer fejlene.
Alle kan blive nervøse i en prøvesituation, og det skal man bare tage med og forholde sig til.
Alle kan blive nervøse i en prøvesituation, og det skal man bare tage med og forholde sig til.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Newbie
Hej igen.
En lille update.
Jeg fik i dag den glædige nyhed at jeg har fået jagttegnet. :)
Pisse fedt!!!!
Jeg har nu meldt mig til en haglprøven i Sorø den 23-11-2019 så jeg har masser tid til at øve mig!
Tusind tak for alle svarene
Mvh
En glad nyjæger
En lille update.
Jeg fik i dag den glædige nyhed at jeg har fået jagttegnet. :)
Pisse fedt!!!!
Jeg har nu meldt mig til en haglprøven i Sorø den 23-11-2019 så jeg har masser tid til at øve mig!
Tusind tak for alle svarene
Mvh
En glad nyjæger
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Jamen tillykke
Og husk at bruge din sikkerhedssele og hold dig væk fra ulovlige euforiserende stoffer og hold dig væk fra folk, der bruger disse.

Og husk at bruge din sikkerhedssele og hold dig væk fra ulovlige euforiserende stoffer og hold dig væk fra folk, der bruger disse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!