Hvid kronhjort på Fyn!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
HamFraAarhus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 22. apr 2018, 22:20
Interesser: Skydere, mad og godtfolk
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af HamFraAarhus » 6. nov 2019, 15:29

I søndags kørte jeg på landevejen lige øst for Davinde (syd for Odense), da jeg måtte bremse for et stykke vildt der skulle over vejen.
Jeg kørte dog ikke bare lige videre, for det jeg så, var en hvid kronhjort :shock:, der uden at skynde sig for meget løb ned til et skovbryn.
En modkørende bilist var også standset og fulgte dyret med åben mund og polypper.

Hjorten var som sagt hvid(lig) og havde et ordentligt gevir. Så ikke om øjnene var røde (kriterie for albino). Har aldrig set en kronhjort på så tæt hold, så kan ikke udtale mig om alder eller andre særtegn.

Det er dage som den, man ønskede man havde et dash-cam i forruden...

Er der nogen herinde der har set noget tilsvarende eller bare hørt om det??
Googlede:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE4 ... n-albino/ Og denne: https://naturstyrelsen.dk/naturoplevels ... g-planter/
Senest rettet af HamFraAarhus 6. nov 2019, 16:12, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Utrolig overraskelse på Fyn!

Indlæg af Boerge » 6. nov 2019, 15:38

Der findes sporadisk hvide krondyr nogle steder i landet. Der er ikke tale om albinoer. De hidrører fra nogle, som en eller anden sheik, eller hvad han nu var, forærede til daværende konge for lang tid siden. Siden har de indblandet sig i den vilde bestand, og det hvide arveanlæg slår nogle gange stadig igennem!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Utrolig overraskelse på Fyn!

Indlæg af Luminous ham » 6. nov 2019, 16:06

Synes egentlig det ville være rart med en mere sigende overskrift som feks: Set hvid(lig) kronhjort på Fyn.
Så kan de af os der er interesseret i det klikke og læse om det. Formålet med dette forum er vel ikke at få så mange klik som muligt, men at give folk mulighed for at læse om emner de er interesserede i. Der er såmænd rigelig med clickbaits andre steder på nettet, synes jeg.

Slettet bruger

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af Slettet bruger » 6. nov 2019, 16:21

Der er jo ikke en vild bestand af kronvildt på Fyn, så den må næsten være undsluppet.
For et par år siden slap enkelte individer ud, et af dem blev siden påkørt på Svendborgmotorvejen.
Måske er det sete et tilbageværende og ikke indfanget dyr?

Brugeravatar
HamFraAarhus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 22. apr 2018, 22:20
Interesser: Skydere, mad og godtfolk
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af HamFraAarhus » 6. nov 2019, 18:40

Svend-A skrev:
6. nov 2019, 16:21
Der er jo ikke en vild bestand af kronvildt på Fyn, så den må næsten være undsluppet.
For et par år siden slap enkelte individer ud, et af dem blev siden påkørt på Svendborgmotorvejen.
Måske er det sete et tilbageværende og ikke indfanget dyr?
Ok! Var nemlig også i tvivl, om der var en bestand af kronvildt på Fyn.
Det lader til at være noget af et særsyn. :rock:

Slettet bruger

Re: Utrolig overraskelse på Fyn!

Indlæg af Slettet bruger » 6. nov 2019, 21:22

ErikToft skrev:
6. nov 2019, 16:06
Synes egentlig det ville være rart med en mere sigende overskrift som feks: Set hvid(lig) kronhjort på Fyn.
Så kan de af os der er interesseret i det klikke og læse om det. Formålet med dette forum er vel ikke at få så mange klik som muligt, men at give folk mulighed for at læse om emner de er interesserede i. Der er såmænd rigelig med clickbaits andre steder på nettet, synes jeg.
Har vi en smiley for “meget små sko der klemmer helt vildt” ?. :oops:

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af Luminous ham » 6. nov 2019, 22:39

Det har vi så absolut en smiley for. Men for de der er kommet ind i tråden senere så var overskriften oprindeligt kun "utrolig overraskelse på Fyn", og de første ord i indlægget var noget a la "der fik jeg nok fanget jeres opmærksomhed med min click bait". Det blev så ændret efter mit indlæg. Og det synes jeg egentlig var tiltrængt og så vidt jeg husker i tråd med reglerne for indlæg.

Så mit indlæg havde såmænd ikke noget med hvid kontra hvid(lig) eller andet at gøre, hvis det er det der hentydes til med de små sko der klemmer.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af C-X » 6. nov 2019, 22:50

Når man hører nogen berette om hændelser på Fyn, så er de altid på vej til et andet sted, og har lige oplevet noget ud af bil vinduet. De kan være på vej til Jylland, Sjælland eller Langeland, videre til Lolland.
Det må være en fynbo der har navngivet resten af Danmark, altså alt det land der ligger lige omkring Fyn, forstås, siden alt andet har fået navne som var det andre lande. Man kan også aflede, at fynboen helst bliver på Fyn, eller lige deromkring, da hans navngivning ikke kom videre. :smile:

Tillykke med observationen :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af Slettet bruger » 6. nov 2019, 23:02

ErikToft skrev:
6. nov 2019, 22:39
Det har vi så absolut en smiley for. Men for de der er kommet ind i tråden senere så var overskriften oprindeligt kun "utrolig overraskelse på Fyn", og de første ord i indlægget var noget a la "der fik jeg nok fanget jeres opmærksomhed med min click bait". Det blev så ændret efter mit indlæg. Og det synes jeg egentlig var tiltrængt og så vidt jeg husker i tråd med reglerne for indlæg.

Så mit indlæg havde såmænd ikke noget med hvid kontra hvid(lig) eller andet at gøre, hvis det er det der hentydes til med de små sko der klemmer.
Det er jeg kommet - og så kan jeg godt se du bliver ramt lidt urimeligt.
Og så alligevel ............. der kommer ofte lignende kommentarer :wall:
Mener folk virkelig, at det er så meget spild af sekunder, det tager at åbne et indlæg og klikke væk igen, som man ikke ville have åbnet hvis der var en mere sigende overskrift :???: hvis det er tilfældet mener jeg godt nok man slet ikke har tid til at være på dette forum
Man spilder sgu da mere tid ved at læse den kritik der gives ( som feks at læse dette) :oops:

Slettet bruger

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af Slettet bruger » 7. nov 2019, 06:27

Så stak også denne tråd af fra hvad den oprindeligt handlede om.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af 100Radsbar » 7. nov 2019, 12:06

Til OP, du fik ikke et billede af dyret? :smile:

Her på Als (nærmere betegnet Nordals) er der spottet hvidlige/albino rådyr et par gange. Den (de) har gået i flok med de almindelige farvede rådyr.
Om den/de (ved ikke om det er den samme der er spottet af et par omgange) er bortskudt ved jeg så ikke.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af Bobo » 7. nov 2019, 12:15

HamFraAarhus skrev:
6. nov 2019, 15:29
Har aldrig set en kronhjort på så tæt hold, så kan ikke udtale mig om alder eller andre særtegn.
Og du er sikker på det ikke er en dåhjort ? , de er nemlig talrige på Fyn og i mange farver, fra helt sort til hvid.
Bobo ------ Igen uden billeder

Slettet bruger

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af Slettet bruger » 7. nov 2019, 12:54

Bobo skrev:
7. nov 2019, 12:15
HamFraAarhus skrev:
6. nov 2019, 15:29
Har aldrig set en kronhjort på så tæt hold, så kan ikke udtale mig om alder eller andre særtegn.
Og du er sikker på det ikke er en dåhjort ? , de er nemlig talrige på Fyn og i mange farver, fra helt sort til hvid.
Også min tanke.

Brugeravatar
HamFraAarhus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 22. apr 2018, 22:20
Interesser: Skydere, mad og godtfolk
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af HamFraAarhus » 7. nov 2019, 13:07

Bobo skrev:
7. nov 2019, 12:15
HamFraAarhus skrev:
6. nov 2019, 15:29
Har aldrig set en kronhjort på så tæt hold, så kan ikke udtale mig om alder eller andre særtegn.
Og du er sikker på det ikke er en dåhjort ? , de er nemlig talrige på Fyn og i mange farver, fra helt sort til hvid.
Ja, jeg er ganske sikker. Der var ingen "skål" i geviret, som var stort og veludviklet.

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af Superliga » 7. nov 2019, 17:17

Jeg har også for nogle år siden set en hvid kronhjort i vestjylland, mellem Ydby og Hurup. Og svigerfar har en hovedmonteret hvid kronhjort til at hænge i stuen, kan dog ikke huske om den er skudt i Danmark eller andet steds

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af TheDarkSide » 7. nov 2019, 17:34

HamFraAarhus skrev:
7. nov 2019, 13:07
Bobo skrev:
7. nov 2019, 12:15
HamFraAarhus skrev:
6. nov 2019, 15:29
Har aldrig set en kronhjort på så tæt hold, så kan ikke udtale mig om alder eller andre særtegn.
Og du er sikker på det ikke er en dåhjort ? , de er nemlig talrige på Fyn og i mange farver, fra helt sort til hvid.
Ja, jeg er ganske sikker. Der var ingen "skål" i geviret, som var stort og veludviklet.
Det er der nødvendigvis heller ikke på en dåhjort :blink: En dåhjort med "stort" gevir uden "skåle" (det jægere kalder skovle) er det man kalder en stanghjort.
De kan se sådan her ud:
dåhjort1.jpg
Det er meget almindelig med hvidt dåvildt og påå nogle ejendome skåner man ligefrem de hvide dyr, da de fungerer godt som "judas" dyr og gør det nemmere at spotte rudlerne.

Hjortevildt generelt er dog fremragende svømmere og jeg har personligt set krondyr svømme adskillige hundrede meter uden problemer. Så der kan da sagtens komme kronvildt til Fyn. Men jeg tror nu du har set en hvid dåhjort.

Brugeravatar
HamFraAarhus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 22. apr 2018, 22:20
Interesser: Skydere, mad og godtfolk
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af HamFraAarhus » 7. nov 2019, 20:30

TheDarkSide skrev:
7. nov 2019, 17:34
HamFraAarhus skrev:
7. nov 2019, 13:07
Bobo skrev:
7. nov 2019, 12:15
HamFraAarhus skrev:
6. nov 2019, 15:29
Har aldrig set en kronhjort på så tæt hold, så kan ikke udtale mig om alder eller andre særtegn.
Og du er sikker på det ikke er en dåhjort ? , de er nemlig talrige på Fyn og i mange farver, fra helt sort til hvid.
Ja, jeg er ganske sikker. Der var ingen "skål" i geviret, som var stort og veludviklet.
Det er der nødvendigvis heller ikke på en dåhjort :blink: En dåhjort med "stort" gevir uden "skåle" (det jægere kalder skovle) er det man kalder en stanghjort.
De kan se sådan her ud:
dåhjort1.jpg

Det er meget almindelig med hvidt dåvildt og påå nogle ejendome skåner man ligefrem de hvide dyr, da de fungerer godt som "judas" dyr og gør det nemmere at spotte rudlerne.

Hjortevildt generelt er dog fremragende svømmere og jeg har personligt set krondyr svømme adskillige hundrede meter uden problemer. Så der kan da sagtens komme kronvildt til Fyn. Men jeg tror nu du har set en hvid dåhjort.
Tak for dit post.
Jeg huskede næsten rigtigt, ang. skovle/skåle; mange år siden jeg færdedes i jagtmiljøer :fun:
Men med dine oplysninger og billede vil jeg da bestemt ikke afvise, at det var en dåhjort :thumbup:

Skal jeg så ændre overskriften igen?? :rolf:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af Bobo » 7. nov 2019, 23:00

HamFraAarhus skrev:
7. nov 2019, 20:30
TheDarkSide skrev:
7. nov 2019, 17:34
HamFraAarhus skrev:
7. nov 2019, 13:07
Bobo skrev:
7. nov 2019, 12:15
HamFraAarhus skrev:
6. nov 2019, 15:29
Har aldrig set en kronhjort på så tæt hold, så kan ikke udtale mig om alder eller andre særtegn.
Og du er sikker på det ikke er en dåhjort ? , de er nemlig talrige på Fyn og i mange farver, fra helt sort til hvid.
Ja, jeg er ganske sikker. Der var ingen "skål" i geviret, som var stort og veludviklet.
Det er der nødvendigvis heller ikke på en dåhjort :blink: En dåhjort med "stort" gevir uden "skåle" (det jægere kalder skovle) er det man kalder en stanghjort.
De kan se sådan her ud:
dåhjort1.jpg

Det er meget almindelig med hvidt dåvildt og påå nogle ejendome skåner man ligefrem de hvide dyr, da de fungerer godt som "judas" dyr og gør det nemmere at spotte rudlerne.

Hjortevildt generelt er dog fremragende svømmere og jeg har personligt set krondyr svømme adskillige hundrede meter uden problemer. Så der kan da sagtens komme kronvildt til Fyn. Men jeg tror nu du har set en hvid dåhjort.
Tak for dit post.
Jeg huskede næsten rigtigt, ang. skovle/skåle; mange år siden jeg færdedes i jagtmiljøer :fun:
Men med dine oplysninger og billede vil jeg da bestemt ikke afvise, at det var en dåhjort :thumbup:

Skal jeg så ændre overskriften igen?? :rolf:
Nej du skal ikke ændre overskriften igen - bare anerkende TheDarkSide - for jeg kunne jo ikke få dig til at tvivle :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af Refraktorius » 8. nov 2019, 11:37

Slettet bruger skrev:
6. nov 2019, 23:02
ErikToft skrev:
6. nov 2019, 22:39
Det har vi så absolut en smiley for. Men for de der er kommet ind i tråden senere så var overskriften oprindeligt kun "utrolig overraskelse på Fyn", og de første ord i indlægget var noget a la "der fik jeg nok fanget jeres opmærksomhed med min click bait". Det blev så ændret efter mit indlæg. Og det synes jeg egentlig var tiltrængt og så vidt jeg husker i tråd med reglerne for indlæg.

Så mit indlæg havde såmænd ikke noget med hvid kontra hvid(lig) eller andet at gøre, hvis det er det der hentydes til med de små sko der klemmer.
Det er jeg kommet - og så kan jeg godt se du bliver ramt lidt urimeligt.
Og så alligevel ............. der kommer ofte lignende kommentarer :wall:
Mener folk virkelig, at det er så meget spild af sekunder, det tager at åbne et indlæg og klikke væk igen, som man ikke ville have åbnet hvis der var en mere sigende overskrift :???: hvis det er tilfældet mener jeg godt nok man slet ikke har tid til at være på dette forum
Man spilder sgu da mere tid ved at læse den kritik der gives ( som feks at læse dette) :oops:

Moderatorgruppens holdning er, at det øger læseligheden og sparer folks tid (og med 13705 registrerede brugere, så repræsenterer "et par sekunder" faktisk en betydelig værdi), at trådstartere lægger en lille smule arbejde og omtanke i deres overskrifter.

Jo mere informativ overskriften er, jo bedre.

Når man skriver til så mange mennesker, så må et minimum af indsats være forventelig.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvid kronhjort på Fyn!

Indlæg af PSindrup » 8. nov 2019, 11:59

Refraktorius skrev:
8. nov 2019, 11:37
Moderatorgruppens holdning er, at det øger læseligheden og sparer folks tid (og med 13705 registrerede brugere, så repræsenterer "et par sekunder" faktisk en betydelig værdi), at trådstartere lægger en lille smule arbejde og omtanke i deres overskrifter.

Jo mere informativ overskriften er, jo bedre.

Når man skriver til så mange mennesker, så må et minimum af indsats være forventelig.
I den forbindelse er det interessant at se hvor mange brugere der har været logget ind indenfor det seneste døgn, sammenlignet med hvor mange brugere der deltager aktivt.
In total there were 2839 users online :: 485 registered, 2 hidden and 2352 guests (based on users active over the past 24 hours)
Peter

Besvar