Aktive høreværn til jagt - input søges

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 450 times
Been thanked: 1204 times

Re: Aktive høreværn til jagt - input søges

Indlæg af C-X » 25. nov 2019, 15:12

Skal vi ikke lige komme tilbage til trådens udgangspunkt, inden strikkeklubben har fået sat kaffe over, til resten af aftenen? :impatient:

Jeg er glad for deltagelsen, indtil videre, men det er ved at skride lidt i svinget.

Debatten handler ikke om for eller imod høreværn, men primært om hvilke jeg bør vælge. Sekundært hvor jeg kan krejle dem til en fordelagtig pris. :snu:

Lige nu hælder jeg kraftigt til MSA Sordin Supreme Pro-X, pga. omdømme, IP67 og garanti.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
Platin Member
Platin Member
Interesser: Lerdueskydning, salonrifler mm
Geografisk sted: Stenlille, midtsjælland
Has thanked: 1522 times
Been thanked: 177 times

Indlæg af PSindrup » 25. nov 2019, 15:33

C-X skrev:
25. nov 2019, 15:12
Skal vi ikke lige komme tilbage til trådens udgangspunkt, inden strikkeklubben har fået sat kaffe over, til resten af aftenen? :impatient:

Jeg er glad for deltagelsen, indtil videre, men det er ved at skride lidt i svinget.

Debatten handler ikke om for eller imod høreværn, men primært om hvilke jeg bør vælge. Sekundært hvor jeg kan krejle dem til en fordelagtig pris. :snu:

Lige nu hælder jeg kraftigt til MSA Sordin Supreme Pro-X, pga. omdømme, IP67 og garanti.
Jeg bidrager ikke yderligere - bare rolig.

Peter
Våben hører til på jagten, på skydebanen og i våbenskabet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 450 times
Been thanked: 1204 times

Indlæg af C-X » 25. nov 2019, 15:34

Du har da ellers kommet med noget godt input også, indtil videre :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 296 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 25. nov 2019, 15:53

Nogen mener at Peltor SportTac dæmper meget bedre end MSA Sordin pga. den højere NRR der typisk opgives, men hvis man kigger på de underliggende målinger, så er den store forskel langt nede i frekvensområde. For rifler ligger det meste af støjen typisk i 1-8 KHz området:
støj peltor vs msa.png
støj peltor vs msa.png (58.58 KiB) Vist 631 gange
I Never Did Mind About the Little Things!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 270 times
Been thanked: 192 times

Indlæg af Caspian1911 » 25. nov 2019, 23:29

Mapzter skrev:
25. nov 2019, 15:53
Nogen mener at Peltor SportTac dæmper meget bedre end MSA Sordin pga. den højere NRR der typisk opgives, men hvis man kigger på de underliggende målinger, så er den store forskel langt nede i frekvensområde. For rifler ligger det meste af støjen typisk i 1-8 KHz området:
støj peltor vs msa.png
Ja, og sjovt nok er det også det område, man normalt først mister hørelse i. Desuden skal man huske på, at 3 db ca er en halvering/fordobling.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 10 times
Been thanked: 64 times

Indlæg af AHSV » 26. nov 2019, 09:19

Jeg fik testet lydgengivelsen i MSA Sordin Supreme og Peltor SportTaz head to head. Testen foregik ved at jeg tog høreværnene på og bad konen skælde mig ud som hun plejer (på den måde testes både lydgengivelse og vindstøj :biggrin: ). Med begge høreværn gik skideballen klart igennem og jeg kunne egentligt også fint retningsbestemme skideballen når jeg vendte om på hælen og gik. Når jeg slukkede før høreværnene blev der skruet nogenlunde lige meget ned for ordstrømmen.

Jeg ændrer min bedømmelse til at de er lige gode men at MSA er lidt behageligere at have på.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Bofhenator
This member is
This member is
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 992 times
Been thanked: 857 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. nov 2019, 10:06

AHSV skrev:
26. nov 2019, 09:19
Jeg fik testet lydgengivelsen i MSA Sordin Supreme og Peltor SportTaz head to head. Testen foregik ved at jeg tog høreværnene på og bad konen skælde mig ud som hun plejer (på den måde testes både lydgengivelse og vindstøj :biggrin: ). Med begge høreværn gik skideballen klart igennem og jeg kunne egentligt også fint retningsbestemme skideballen når jeg vendte om på hælen og gik. Når jeg slukkede før høreværnene blev der skruet nogenlunde lige meget ned for ordstrømmen.

Jeg ændrer min bedømmelse til at de er lige gode men at MSA er lidt behageligere at have på.

Mvh.
Anders
MSA laver en model der kan bæres sammen med hjelm, det kan evt være et hit ifm skideballe fra konen?
/bofh
"I'm a Mandalorian, weapons are my religion."

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 10 times
Been thanked: 64 times

Indlæg af AHSV » 2. dec 2019, 11:48

Så fik jeg testet dem på en lidt behageligere måde, nemlig på drivjagt i Tyskland. Jeg fik kun skudt iført mine MSA Sordin, men iført dem fornemmede jeg klart, når svinene kom bagfra for at krydse det spor jeg sad på - for en god ordens skyld skal det nævnes, at svinene nåede så kun til sporet og ikke længere (strengt taget fik den ene vel forbenene helt over sporet) :biggrin:

Iført mine Peltor kunne jeg også fint lokalisere vildtet men fik ikke nogle egentligt chancer - dvs. Jeg fik en perfekt chance til en rudel kronvildt, men de kom selvfølgelig midt i den "opbrækningspause" på 15 minutter som forsteren havde dikteret - kloge dyr :smile:

Da vi valgte at blive en ekstra dag fik jeg rig lejlighed til at teste dem under skældud igen, men glemte desværre at tage dem på (og slukke for lyden) :oops:

Jeg fastholder, at de er lige gode (også på jagt), men at MSA Sordin er behageligere at have på.

Mvh.
Anders

JRexA
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 291 times
Been thanked: 638 times

Indlæg af JRexA » 2. dec 2019, 13:41

Jo større kaliber, jo lavere frekvens.

Peak for en Haubitser ligger på under 400hz

Peak for en riffel, mellem 900 og 1500hz. Og riffel ligger mellem 150-2500hz.
Så effektivitet af høreværn ved 4000+ Hz er ligegyldig.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/7761796/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
Jesper Rex

Besvar