ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Re: ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Indlæg af Greyberd63 » 19. nov 2019, 09:36

Wengel skrev:
19. nov 2019, 09:01
Greyberd63 skrev:
19. nov 2019, 01:33
Wengel skrev:
18. nov 2019, 23:26
Greyberd63 skrev:
18. nov 2019, 21:30
Wengel skrev:
18. nov 2019, 17:11
I dag har jeg modtaget en våbentilladelse på 1 stk jagtriffel.
Indsendt til PAC 16/10/19 - modtaget med posten 18/11/19. Så lige under 5 uger incl post nord tid, hvilket ikke er så slemt igen.

Importtilladelse på haglgevær fra Sverige indsendt til PAC 18/9/11 - denne venter stadigvæk på sig på trods af flere opkald...
Er haglgevær også på jagttegn eller er det på SKV2 ??

Mvh
Grey
Det er en importtilladelse men den er indsendt før jeg bestod jagtprøven, så den er sendt med SKV2 detaljer fra en flugtskytteklub. Da jeg spurgte dem om det gjorde nogen forskel nu hvor jeg fik jagttegnet efterfølgende, fik jeg at vide at det gør nul forskel når det er et haglgevær som jo ikke skal have en reel våbentilladelse, ligemeget om det er jagttegn eller SKV.
Jeg har selv en importtilladelse ansøgning liggende på et haglgevær, som skal på SKV2, når man søger importtilladelse til SKV2 våben, skal man vedhæfte medlems bevis eller SKV2.( Jeg vedhæftede bare min SKV2 fra den relevante klub, uden det haglgevær som jeg jo vil importere)

Når man søger SKV2 på våben som skal importeres, skal man vedlægge vedlægge kvittering på import tilladelse ansøgningen.
Alt dette gjorde jeg,

Fik ca 3 uger efter at jeg havde sendt Import tilladelse ansøgning, en opringning fra PAC, de kunne IKKE udstede Importtilladelsen FØR jeg havde fået SKV2, da jeg jo ikke kunne hente haglgeværet, før jeg havde SKV2, men jeg skulle blot indsende kopi af SKV2, når jeg havde fået den, så ville de udstede Importtilladelsen med det samme.

Venter stadig på min SKV2

Mvh
Grey
SKV2 til haglgeværer er jo en 'blanko-check' - du skal jo ikke have individuel SKV2 på et haglgevær så dette giver ikke helt mening. Når du har SKV2 fra en flugtskytteklub kan du bare gå ned og købe et haglgevær uden yderligere ansøgninger. Du skal bare anmelde købet indenfor 7 dage til politiet.
Det er præcis som med et jagttegn på det punkt.

Jeg vedhæftede min SKV2 på ansøgningen samt medlemsbevis - mere kan du ikke medsende da der ikke er yderligere krav.

Problemet i min sag er mere at jeg har kvitteringen på at den er indsendt den 18/9, men da jeg ringer 6 uger senere 'kan de ikke finde den'. Jeg sender så kopi af kvitteringen jeg fik på ansøgningen til en specifik person men det er vist ret tydeligt at den bare er røget bag i køen selvom den allerede er 6 uger i systemet på det tidspunkt.
Da jeg ringer ind en uge senere siger de bare at de ikke kan se den (igen). jeg giver forklaringen og nævner hvem kopi af kvittering er sendt til, og vedkommende får de så fat i.
Og til det siger de bare at 'de ikke kan sige hvornår de når til den da de har meget travlt'.

Så jeg tror ikke de mangler noget, kun at de har ignoreret den dato den originalt er indsendt selvom det står på kvitteringen og bare smidt den ind som en 'manuel'-ny importtilladelse.
Nu er jeg ikke Flugtskytte, men Western skytte, så har søgt via min sortkrudtklub, det kan da godt være, at i flugtskytter har særlige regler.
PAC damen sagde udtrykkeligt, at grunden til at de ikke udstedte import tilladelser, før SKV2 var på plads, var at man ikke lovligt kunne have våbnet i DK uden SKV2.(men det er jo før set at at PAC ikke har helt styr på det)

mvh
grey

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 19. nov 2019, 10:20

Greyberd63 skrev:
19. nov 2019, 09:36
Wengel skrev:
Greyberd63 skrev:
Wengel skrev:
Greyberd63 skrev:
Wengel skrev:
Indsendt til PAC 16/10/19 - modtaget med posten 18/11/19. Så lige under 5 uger incl post nord tid, hvilket ikke er så slemt igen.

Importtilladelse på haglgevær fra Sverige indsendt til PAC 18/9/11 - denne venter stadigvæk på sig på trods af flere opkald...

Mvh
Grey
Det er en importtilladelse men den er indsendt før jeg bestod jagtprøven, så den er sendt med SKV2 detaljer fra en flugtskytteklub. Da jeg spurgte dem om det gjorde nogen forskel nu hvor jeg fik jagttegnet efterfølgende, fik jeg at vide at det gør nul forskel når det er et haglgevær som jo ikke skal have en reel våbentilladelse, ligemeget om det er jagttegn eller SKV.
Jeg har selv en importtilladelse ansøgning liggende på et haglgevær, som skal på SKV2, når man søger importtilladelse til SKV2 våben, skal man vedhæfte medlems bevis eller SKV2.( Jeg vedhæftede bare min SKV2 fra den relevante klub, uden det haglgevær som jeg jo vil importere)

Når man søger SKV2 på våben som skal importeres, skal man vedlægge vedlægge kvittering på import tilladelse ansøgningen.
Alt dette gjorde jeg,

Fik ca 3 uger efter at jeg havde sendt Import tilladelse ansøgning, en opringning fra PAC, de kunne IKKE udstede Importtilladelsen FØR jeg havde fået SKV2, da jeg jo ikke kunne hente haglgeværet, før jeg havde SKV2, men jeg skulle blot indsende kopi af SKV2, når jeg havde fået den, så ville de udstede Importtilladelsen med det samme.

Mvh
Grey
SKV2 til haglgeværer er jo en 'blanko-check' - du skal jo ikke have individuel SKV2 på et haglgevær så dette giver ikke helt mening. Når du har SKV2 fra en flugtskytteklub kan du bare gå ned og købe et haglgevær uden yderligere ansøgninger. Du skal bare anmelde købet indenfor 7 dage til politiet.

Jeg vedhæftede min SKV2 på ansøgningen samt medlemsbevis - mere kan du ikke medsende da der ikke er yderligere krav.

Problemet i min sag er mere at jeg har kvitteringen på at den er indsendt den 18/9, men da jeg ringer 6 uger senere 'kan de ikke finde den'. Jeg sender så kopi af kvitteringen jeg fik på ansøgningen til en specifik person men det er vist ret tydeligt at den bare er røget bag i køen selvom den allerede er 6 uger i systemet på det tidspunkt.
Da jeg ringer ind en uge senere siger de bare at de ikke kan se den (igen). jeg giver forklaringen og nævner hvem kopi af kvittering er sendt til, og vedkommende får de så fat i.
Og til det siger de bare at 'de ikke kan sige hvornår de når til den da de har meget travlt'.

Så jeg tror ikke de mangler noget, kun at de har ignoreret den dato den originalt er indsendt selvom det står på kvitteringen og bare smidt den ind som en 'manuel'-ny importtilladelse.
Nu er jeg ikke Flugtskytte, men Western skytte, så har søgt via min sortkrudtklub, det kan da godt være, at i flugtskytter har særlige regler.
PAC damen sagde udtrykkeligt, at grunden til at de ikke udstedte import tilladelser, før SKV2 var på plads, var at man ikke lovligt kunne have våbnet i DK uden SKV2.(men det er jo før set at at PAC ikke har helt styr på det)

mvh
grey
Har smidt en PM - da vi har SKV2 til ikke-specificerede haglgeværer.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 19. nov 2019, 10:42

Wengel skrev:
19. nov 2019, 10:20
Greyberd63 skrev:
19. nov 2019, 09:36
Wengel skrev:
Greyberd63 skrev:
Wengel skrev:
Greyberd63 skrev:
Wengel skrev:

Mvh
Grey

Alt dette gjorde jeg,

Mvh
Grey

mvh
grey
Har smidt en PM - da vi har SKV2 til ikke-specificerede haglgeværer.
I har særlige regler, set i forhold til hvordan min SKV2'er ser ud, den er ganske almindelig, som med håndvåben og rifler

Takker for info.

Mvh
Grey

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af SuneHJ » 25. nov 2019, 09:54

SKV2 ansøgning sendt på Sig Sauer 1911'er .45 ACP tirsdag d. 24. september. Tilladelse modtaget hos formanden fredag d. 22. november :10:
Super hurtigt, synes jeg. Så tak for det :biggrin:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 25. nov 2019, 10:22

SuneHJ skrev:
25. nov 2019, 09:54
SKV2 ansøgning sendt på Sig Sauer 1911'er .45 ACP tirsdag d. 24. september. Tilladelse modtaget hos formanden fredag d. 22. november :10:
2 måneder?!?
Synes du det er hurtigt, eller er du ironisk nu?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 25. nov 2019, 10:34

Fast Fumble skrev:
25. nov 2019, 10:22
SuneHJ skrev:
2 måneder?!?
Måske fordi at man næsten forventer værre i dag at så føles 2 måneder hurtigt.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 25. nov 2019, 10:40

Wengel skrev:
25. nov 2019, 10:34
Fast Fumble skrev:
SuneHJ skrev:
2 måneder?!?
...jeg ventede i næsten 6 måneder, da jeg købte en 1911 i 45.acp :wall: så 2 måneder er måske ikke hurtigt... men der er i hvert fald hurtigere end 6 måneder :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 25. nov 2019, 10:56

Ras.Killing skrev:
25. nov 2019, 10:40
Wengel skrev:
25. nov 2019, 10:34
Fast Fumble skrev:
SuneHJ skrev:
2 måneder?!?
...jeg ventede i næsten 6 måneder, da jeg købte en 1911 i 45.acp :wall: så 2 måneder er måske ikke hurtigt... men der er i hvert fald hurtigere end 6 måneder :giggle:
Ventede 4 måneder på en X5 i 9mm så ja, så er 2 måneder da hurtigt, men... det er sku stadigvæk sløvt.
i morgen går jeg i gang med 10. uge af ventetid på importtilladelse af haglbøsse fra Sverige...
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af MMC » 25. nov 2019, 12:04

Ansøgte den 18/10-2019
Tilladelse i postkasse den 23/11-2019

Så 5-6 uger inkl. PostNords del for et “optisk elektronisk sigtemiddel” aka. natkikkert :-)

Brugeravatar
CheesusCrust
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hulmaskiner
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af CheesusCrust » 25. nov 2019, 13:24

MMC skrev:
25. nov 2019, 12:04
Ansøgte den 18/10-2019
Tilladelse i postkasse den 23/11-2019

Så 5-6 uger inkl. PostNords del for et “optisk elektronisk sigtemiddel” aka. natkikkert :-)
Er "optisk elektronisk sigtemiddel" ikke laser?

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af MMC » 25. nov 2019, 14:36

CheesusCrust skrev:
25. nov 2019, 13:24
Er "optisk elektronisk sigtemiddel" ikke laser?
Det er det måske også(?), men min ansøgning er udfyldt af butikken som jeg antager ved hvad de skal skrive. Det er en ATN x-sight, og da den er optisk, elektronisk og et sigtemiddel tænker jeg den er i orden.

SuneHJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SuneHJ » 26. nov 2019, 08:00

Fast Fumble skrev:
SuneHJ skrev:
2 måneder?!?
Ja, indlægget burde måske være formuleret i en ironisk tone, men mine forventninger var, at jeg skulle vente længere endnu - i hvert fald indtil jul.
Som en "sjov" bemærkning fortalte min formand mig, at ud af de ca. 2 måneders behandlingstid, så har min ansøgning ligget 20 kalender dage i Vingsted :mob: Det er simpelthen for dårligt, at vores egen organisation smøler sådan. Hos PAC burde tilladelsen tage maks 5 minutter at ordne: Ny ansøgning fra Sune? Hmm... han har en SKV2 i forvejen - står han i KR? - nej, OK - videre.
:mad:

Brugeravatar
Alc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Alc » 26. nov 2019, 08:12

Søgte genladningstilladelse d.17/10 og den var godkendt
D.11/11 og modtaget i postkassen 19/11.

Kunne kun vedhæfte kursusbevis og samtykkeerklæring så forventede de ville have bevis for medlemskab af skytteforening m.m men den gik bare igennem :thumbup:
Søgaard

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. nov 2019, 10:03

SuneHJ skrev:
26. nov 2019, 08:00
Fast Fumble skrev:
SuneHJ skrev:
2 måneder?!?
Ja, indlægget burde måske være formuleret i en ironisk tone, men mine forventninger var, at jeg skulle vente længere endnu - i hvert fald indtil jul.
Som en "sjov" bemærkning fortalte min formand mig, at ud af de ca. 2 måneders behandlingstid, så har min ansøgning ligget 20 kalender dage i Vingsted :mob: Det er simpelthen for dårligt, at vores egen organisation smøler sådan. Hos PAC burde tilladelsen tage maks 5 minutter at ordne: Ny ansøgning fra Sune? Hmm... han har en SKV2 i forvejen - står han i KR? - nej, OK - videre.
:mad:
Ja, og her er det værd at bemærke, at hvis en sag ligger 20 dage hos din forening, så bortfalder ansøgningen, og der skal indbetales nyt SKV-gebyr. Så SKV burde betale jeres gebyr tilbage, hvis der skulle være rimelighed i tingene...
Slava Ukraini!

SuneHJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SuneHJ » 26. nov 2019, 10:37

Fast Fumble skrev:
26. nov 2019, 10:03
Ja, og her er det værd at bemærke, at hvis en sag ligger 20 dage hos din forening, så bortfalder ansøgningen, og der skal indbetales nyt SKV-gebyr. Så SKV burde betale jeres gebyr tilbage, hvis der skulle være rimelighed i tingene...
Vi er ved at ændre praksis for SKV ansøgninger i min klub. Når et medlem søger en SKV (via formanden), så vil formanden videresende betalingslinket til det pågældende medlem. På den måde er det op til det enkelte medlem at få betalt. Det kræver selvfølgelig at formanden husker at videresende linket, men det er mindre bøvlet end at skulle betale.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. nov 2019, 11:17

SuneHJ skrev:
26. nov 2019, 10:37
Fast Fumble skrev:
26. nov 2019, 10:03
Vi er ved at ændre praksis for SKV ansøgninger i min klub. Når et medlem søger en SKV (via formanden), så vil formanden videresende betalingslinket til det pågældende medlem. På den måde er det op til det enkelte medlem at få betalt. Det kræver selvfølgelig at formanden husker at videresende linket, men det er mindre bøvlet end at skulle betale.
Når formanden opretter sagen hos SKV kan han skrive skyttens mail ind i sagen så opkrævningen bliver sendt til skytten direkte fra SKV.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 26. nov 2019, 12:30

Bofhenator skrev:
26. nov 2019, 11:17
Når formanden opretter sagen hos SKV kan han skrive skyttens mail ind i sagen så opkrævningen bliver sendt til skytten direkte fra SKV.
Dejligt at man gør hvad man kan, for at strømline processen - men det ændrer ikke rigtigt ved min bemærkning: At hvis sagsbehandlingen er langsommere end 14 dage i skytteforeningens ende, så koster det lukket sag og nyt ansøgningsgebyr, men hvis sagsbehandlingen er langsommere end 14 dage i SKV's ende, så er det bare lige meget.

Hvem er til for hvem? Hvem arbejder fuldtids med sådan sagsbehandling, og hvem arbejder med det lejlighedsvis, og kun i fritiden?

Det kan godt undre mig at sådan en "procedure-ændring" ikke afstedkommer voldsomme protester.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. nov 2019, 15:51

Fast Fumble skrev:
26. nov 2019, 12:30
Bofhenator skrev:
26. nov 2019, 11:17
Dejligt at man gør hvad man kan, for at strømline processen - men det ændrer ikke rigtigt ved min bemærkning: At hvis sagsbehandlingen er langsommere end 14 dage i skytteforeningens ende, så koster det lukket sag og nyt ansøgningsgebyr, men hvis sagsbehandlingen er langsommere end 14 dage i SKV's ende, så er det bare lige meget.

Hvem er til for hvem? Hvem arbejder fuldtids med sådan sagsbehandling, og hvem arbejder med det lejlighedsvis, og kun i fritiden?

Det kan godt undre mig at sådan en "procedure-ændring" ikke afstedkommer voldsomme protester.
Det er vi på ingen måde uenige om.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Martin G » 26. nov 2019, 21:34

Ansøgning om Våbenpas afsendt med PostNord D. 15/10 modtaget D. 25/11

passer meget godt med de 4 uger foruden tur/retur med posten..
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 28. nov 2019, 16:46

Jeg har i dag modtaget en importtilladelse fra PAC på 1 stk glatløbet haglgevær fra Sverige.
Indsendt til PAC: 18/9/19
Modtaget: 28/11/19

I alt lidt over 10 uger...! :mad:
På trods af flere henvendelser og en flod af undskyldninger til alt fra systemproblemer til arbejdspres var der en venlig dame der til sidst sagde at hun ville lave den med det samme da den åbenbart blev skubbet bag i køen hele tiden.
Så thumbs up for at der sidder enkelte folk der er til at snakke med når det åbenlyst trækker i langdrag.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 3. dec 2019, 13:03

Ansøgt SKV2 på haglgevær, betalings link modtaget og betalt 15/10, min formand blev lidt utålmodig og rykkede SKV kontor, fik svar at PAC er lidt pressedet , og at jeg skulle forvente sag færdig om 1 til 2 uger, så ca 8-9 uger sagsbehandling tid p.t.

Mvh
Grey

Simon1205
Newbie
Newbie
Interesser: Jaggtegn
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Simon1205 » 8. dec 2019, 01:54

Ventetid på jagtriffel.
22 LR riffel og 6,5x55 riffel. Begge bolt action.

Indsendt ansøgning den 7. November.
Tilladelse udstedt den 28. November.
Modtaget i posten den 5. December.

Så lige under en måned.
Det syntes jeg er acceptabelt.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 8. dec 2019, 11:03

Ventetid på jagtriffel (en ond sort Troy PAR):
Ansøgt 5/11.
Udstedt 27/11
16 arbejdsdage + tid til PostNord.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Høghen
Newbie
Newbie
Geografisk sted: Sverige, Västerbotten
Has thanked: 2 times

Indlæg af Høghen » 8. dec 2019, 11:37

EU våbenpas

Indført riffel og fornyet haglgevær

Sendt in d d. 19 Nov
Modtaget retur d. 4 Dec
Tog til Sverige d. 6 Dec Så jeg slap for ind og udførsel erklæring osv.

GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af GlennL » 9. dec 2019, 16:14

Køb af glatløbet haglgevær:

Køb anmeldt d. 31/5-2019
Kvittering for anmeldelse udstedt 2/12-2019