DB89 skrev: ↑2. dec 2019, 13:41
Kenneth hvordan giver dit kniv-eksempel lige mening? Hvor må man nu lige lovligt have sin peberspray?
Jeg tror det Kenneth mener, er at HVIS det er blevet lettere for kriminelle at erhverve sig peberspray, SÅ er det logisk at det medfører hyppigere brug af peberspray i kriminelt øjemed.
Og det er jeg stadig ikke overbevist om:
1. Jeg tror ikke kriminelle har haft det fjerneste problem med at anskaffe peberspray før lovændringen, derfor tror jeg ikke tilgængeligheden er ændret væsentligt. Derom vidner hyppigheden af konfiskerede ulovlige knive. Populært: Hvis jeg VIL (skide på lovgivningen), kan jeg sagtens få mig en springkniv eller en butterfly kniv - og også en peberspray.
2. Jeg er heller ikke overbevist om at øget tilgængelighed automatisk medfører øget kriminel brug. Jo, det ville det gøre, tror jeg, hvis andre ligeartede midler ikke var tilgængelige i overflod - men det er de! Knive er lige så gode som peberspray til de fleste kriminelle gøremål. Jeg tror det er ligegyldigt for en kriminel, om han skal tage sin butterfly kniv med, eller sin peberspray - i hvert fald så ligegyldigt, at han ikke bruger tid på at anskaffe en peberspray, hvis han allerede har en egnet kniv.
Jeg tror snarere kriminelle anskaffer en peberspray fordi den er "sej", og når den så ER i værktøjskassen, SÅ kan den godt komme i anvendelse. Men det kan jeg ikke forestille mig påvirkes af den aktuelle danske lovændring overhovedet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!